Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De technische vragen die je altijd al beantwoord had willen hebben

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• De technische vragen die je altijd al beantwoord had willen hebben

1. Waarom hebben ze nog steeds niet een niveaumeter ontwikkeld die al gaat branden wanneer het oliepeil min bereikt ipv bij een veel lager niveau?
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Sommige auto's hebben dat hoor :-).
    Alleen is het meestal wel lastig, want op het moment dat de motor draait, wordt de olie rondgepompt en valt er met de peilstok in elk geval niets te peilen.

Comment

Inderdaad, Senator heeft rood olie-druk lampje en geel olie-peil lampje.
      Is wel de eerste auto waar ik dat in zie.

Hoe dat peil-lampje precies werkt, geen idee.

Comment

Een tijdje terug in een Alfa 147 gereden en die had volgens mij op een dashboard een olieniveauindicator zitten en gaf het niveau weer en de melding 'oil ok'. Ik heb het ook bij een Laguna gezien. Genoeg voor de stumpers denk ik.

Verder vind ik het persoonlijk absoluut niet interessant. Als ik een auto net heb, peil ik regelmatig totdat ik weet wat het verbruik is en pas ik mijn peilintervallen daarop aan.

De Fiat 500 peil ik om de 10.000km en is eigenlijk nog te vaak.
        De Duetto om de tankbeurt.

Als je 'maar' één auto hebt, weet je het verbruik wel als het goed is. Als je er meerdere hebt, rij je toch niet in iedere auto veel kilometers.

Zo'n Celica of Senator zijn trouwens ouderwetse auto's uit een tijd, dat auto's nog kortere service intervallen hadden en klusjes als oliepeilen veel meer gemeengoed was. Tegenwoordig is alles bijna maintenance free.
        Last edited by Lennart; 05-01-10, 09:49.

Comment

Waarom heeft mijn auto geen olietankje.....?
          Een binnentemperatuur meter? Ook best aardig en zal ongeveer 3 cent extra kosten?
          Last edited by Kleintje; 05-01-10, 09:52.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
            Genoeg voor de stumpers denk ik.
            Als je er naar kijkt en begrijpt wel, maar dat doen stumpers niet.

Hier een collega met een peugeot busje toen de motor vastgelopen was:
            ja die rondjes zijn al een tijdje streepjes geworden, maar ik weet niet wat dat betekent.

Dat was dus de niveau-indicatie...

Comment

Ha, die Steven;

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
              1. Waarom hebben ze nog steeds niet een niveaumeter ontwikkeld die al gaat branden wanneer het oliepeil min bereikt ipv bij een veel lager niveau?
              De waarschuwing"'Motorölstand prüfen" bij de Vijf is anders ook behoorlijk accuraat: als die brandt staat het peil nog lang niet op het minimum maar hoeft er maar zo'n 250cc bij.
              Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht

De waarschuwing"'Motorölstand prüfen" bij de Vijf is anders ook behoorlijk accuraat: als die brandt staat het peil nog lang niet op het minimum maar hoeft er maar zo'n 250cc bij.
                Ik zou dat eerder als prematuur omschrijven...
                Van max naar min is toch e1n liter?

Comment

Inhouden op zijn salaris die motorschade.
                  Je wordt als automobilist geacht bekend te zijn met de bediening van het voertuig. Meldingen horen daar ook bij en als je ze niet begrijpt, vraag je het na.
                  Als je een auto van je baas rijdt, teken je als het goed is ook een gebruikersovereenkomst waarin staat dat je goed voor die auto zal zorgen.

Comment

Ha, die Ruud;

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                    Ik zou dat eerder als prematuur omschrijven...
                    Van max naar min is toch e1n liter?
                    Kan ook een halve liter zijn, weet ik zo niet. Maar hij waarschuwt inderdaad heel snel; soms bij licht hellend parkeren al.
                    Scherven brengen gelul.

Comment

Inhouden op zijn salaris die motorschade.
                      Als we die motorschade in rekening gebracht hadden gekregen, dan was dat zeker gebeurd.

Garage heeft geconstateerd dat er behoorlijke lekkage was, dus waarschijnlijk zijn we daarom er mee weggekomen.

Comment

Een tijdje terug in een Alfa 147 gereden en die had volgens mij op een dashboard een olieniveauindicator zitten en gaf het niveau weer en de melding 'oil ok'. Ik heb het ook bij een Laguna gezien. Genoeg voor de stumpers denk ik.

Verder vind ik het persoonlijk absoluut niet interessant. Als ik een auto net heb, peil ik regelmatig totdat ik weet wat het verbruik is en pas ik mijn peilintervallen daarop aan.

De Fiat 500 peil ik om de 10.000km en is eigenlijk nog te vaak.
                        De Duetto om de tankbeurt.

Als je 'maar' één auto hebt, weet je het verbruik wel als het goed is. Als je er meerdere hebt, rij je toch niet in iedere auto veel kilometers.

Zo'n Celica of Senator zijn trouwens ouderwetse auto's uit een tijd, dat auto's nog kortere service intervallen hadden en klusjes als oliepeilen veel meer gemeengoed was. Tegenwoordig is alles bijna maintenance free.
                        Teveel auto's die door technische nitwits worden gereden (mdv en moeder). Nu kan de corolla met twee liter erin (minder dan de helft dus) nog gewoon doorrijden, maar de picnic (nieuw, interval bij mij nog niet bekend en bovendien mdv auto) vertrouw ik dat niet toe. De celica krijgt gewoon elke 5K verse olie (verbruik tot dan minimaal, maar daarna neemt het toe). De supra elk jaar (wat dus ook elke 5K is, de supra verbruikt trouwens niets, de picnic lijkt ook verbruiksvrij te zijn).

Dat metertje herinner ik mij van de megane. Volledig onbetrouwbaar daar, mat alleen de vervuiling van de olie volgens mij, iig niet het niveau. Volgens mij had de de peu ook zoiets?
                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                          Bij de E30 staat het niveau ook echt op min als motorölstand prüfen aangaat. Bij de E24(1979!!!) weet ik niet zeker of dat ook geldt, maar ik denk het wel. Checkcontrol was toen trouwens nog niet perfect. Je moet zelf op de knop drukken om je systemen te prüfen. :-)
                          Every second of your life is a part of your song

Comment

Och, bij de S ging ook de waarschuwing "oliestand controleren bij volgende tankbeurt"
                            En da's nog zo'n 1200 km, dus toch maar even gecontroleerd. ;-)

Zit er een liter ( geschat) teveel in......

Tja
                            Veritatis simplex oratio est

Comment

Volgens mij heb ik dat bij een E30 ook ooit eens gehad. Maar teveel is ook niet goed, dus goed dat het lampje aan gaat en prüfen die hap. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                Och, bij de S ging ook de waarschuwing "oliestand controleren bij volgende tankbeurt"
                                En da's nog zo'n 1200 km, dus toch maar even gecontroleerd. ;-)

Zit er een liter ( geschat) teveel in......

Tja
                                Vandaar dat dat ding zo zwabberde vanmorgen, gleed uit over z'n eigen rotzooi. :)
                                You know that reality is immaterial

Comment

Oh, was dat het... ;-)

Maar ehm, het is al de 2e keer.

De vorige keer moest de auto op transport naar Duitsland....

Comment

Ja, dat doen ze met 'sterren' he? :)
                                    You know that reality is immaterial

Comment

@Steven, 5k keer olie interval voor de Celica, dat lijkt me wel erg kort. Je rijdt op LPG toch? Dan heb je nauwelijks vervuiling van de olie. Ik verwisselen om de 30k met de 740 met gewone halfsyntheet. Was nog brandschoon die olie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                        Oh, was dat het... ;-)

Maar ehm, het is al de 2e keer.

De vorige keer moest de auto op transport naar Duitsland....

oke'dan.....die haalt het einde van 2010 niet ;)
                                        Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                                        A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Kennelijk is het niet eenduidig wanneer dat lampje zou moeten branden en zijn er verschillende optie dat te omzeilen, of zo

2-Waarom gaan niet (bij alle auto's) de (achter)mistlampen uit wanneer de auto 'uit' is geweest? (Zoals menig achterruit verwarming wél doet)

3-Waarom zijn moderne auto's zo geconstrueerd dat reparatie van de meest futiele dingen uitlopen op mega klussen (iemand ooit de handremkabel van een C5 vervangen?)

4-Waarom geilen autoconstructeurs zo op elektronische snufjes waardoor de meeste nieuwe auto's straks TL op de sloop staan vanwege een technische storing die te kostbaar is om te repareren en waar ook de handige zelfstandige garagist geen oplossing voor kan maken

5-Worden er nog wel 1 op 1 schaalmodellen gemaakt? Waarom worden er dan zoveel slecht vormgegeven auto's geproduceerd?
                                          fka v164

Comment

Ha, die V164;

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                            3-Waarom zijn moderne auto's zo geconstrueerd dat reparatie van de meest futiele dingen uitlopen op mega klussen (iemand ooit de handremkabel van een C5 vervangen?)

4-Waarom geilen autoconstructeurs zo op elektronische snufjes waardoor de meeste nieuwe auto's straks TL op de sloop staan vanwege een technische storing die te kostbaar is om te repareren en waar ook de handige zelfstandige garagist geen oplossing voor kan maken
                                            Beiden hebben volgens mij dezelfde oorzaak; de efficiency tijdens de productie heeft de prioriteit boven de constructie zelf.
                                            De schuld ervan ligt dus niet zozeer bij de constructeurs alswel bij de cententellers.
                                            Scherven brengen gelul.

Comment

Uhm dat bestaat allang hoor, dat heeft mijn Octavia bijv.

Dan zie je zo een geel lampje branden die op de rode olielampje lijkt. Dat betekent dat de olieniveau laag is (en dus niet te weinig of te laag oliedruk) en dat je het beste kan bijvullen.

V164, wat je verteld heeft VAG met de canbus techniek uitgeruste wagens opgelost. Stel je grootlicht brand, dus lichthendel naar voren, als je de auto uitschakeld en weer aanzet (ook al staan je lichten aan!!!) dan gaat de grootlicht uit. Als je de auto uitschakeld terwijl de lampen aanstaan gaan de lampen ook uit na een bepaalde tijd. Idem voor interieurverlichting. Allemaal is dit mogelijk dankbij de canbus techniek.
                                              Last edited by EG; 05-01-10, 11:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                                                Als je de auto uitschakeld terwijl de lampen aanstaan gaan de lampen ook uit na een bepaalde tijd. Idem voor interieurverlichting. Allemaal is dit mogelijk dankbij de canbus techniek.
                                                Dat is een aanvulling op accu techniek? ;-P

Comment

@V164; Wat is nou punt 5?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                                    @V164; Wat is nou punt 5?
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                                    5-Worden er nog wel 1 op 1 schaalmodellen gemaakt? Waarom worden er dan zoveel slecht vormgegeven auto's geproduceerd?
                                                    Scenic, Voyager, welk voorbeeld wil je horen?
                                                    fka v164

Comment

Ik snap dat 1:1 schaalmodel niet.... :-)

Comment

Model op ware grootte i.p.v. een één op vijfje. :-)

Comment

Ik snap dat 1:1 schaalmodel niet.... :-)
                                                          Dat is zo'n ding:

Forza!

Comment

Oh.....ahhhhhhh

Comment

Oh.....ahhhhhhh
                                                              Doekje nodig ????

Comment

Waarom heeft mijn auto geen olietankje.....?
                                                                Een binnentemperatuur meter? Ook best aardig en zal ongeveer 3 cent extra kosten?
                                                                Snap ik ook niet. Kun je gelijk zien of je airco het een beetje naar behoren doet. (In m'n S40 moest ik altijd de airco op 22 graden zetten zodat het 18 graden werd)

Comment

Working...
                                                                X