Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ABS werkt alleen bij vorst (geen grap)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• ABS werkt alleen bij vorst (geen grap)

Het ABS systeem van mijn Saab 900 (1992, dus met 9000 remsysteem) werkt heel het jaar niet, maar in de winter, toevallig altijd rond de APK keuring in december, gaat 't lampje uit en werkt het opeens tot het weer voorjaar wordt.

Dus boven 0 graden:
    = lampje ABS aan
    = Wielen blokkeren alle vier bij noodstop

Onder de 0 graden:
    = Lampje ABS uit
    = Wielen blokkeren niet, je voelt de ABS werken tijdens een noodstop

Ik heb ABS niet echt nodig, sterker nog, op de meeste auto's zet ik het vaak uit (vreemde tik van een circuitrijder, sorry), maar aangezien ik 't ook wel wat waard vind als alles op onze auto gewoon werkt (vreemde tik van een 'purist') wil ik weleens weten waardoor dit euvel ontstaat en hoe ik het kan verhelpen?

Ik heb het nooit eerder gehoord dat ABS alleen werkt tijdens vrieskou en niet boven de 0 graden grens. Nu wij onze 3e winter in gaan kan ik niet meer zeggen dat het toeval is. Iemand een idee hoe dat kan?

Ik denk dat een ABS-sensor aan een van je wielen niet goed is afgesteld. Als 't flink vriest, krimpt de boel en klopt de afstelling misschien net wel.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Precies. De verschillen in rolomtrek* zijn met de kou ook waarschijnlijk net wat anders. Als de sensoren verder goed zijn is vaak een verschil in (gemeten) snelheid tussen de wielen de reden voor een storing. En inderdaad kan een probleem met de meting bij een van de sensoren zorgen voor een gemeten snelheidsverschil.

*= Daar heb ik al 2 E30 ABS'en op nat zien gaan en dat verschil was niet eens zo groot.
      Every second of your life is a part of your song

Comment

Hmm eens uitzoeken hoe ik die ABS sensoren moet afstellen dan.

Ik wilde ze sowieso al eens reinigen, zal wel vuil zijn na 360.000 km. :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
          Ik heb ABS niet echt nodig, sterker nog, op de meeste auto's zet ik het vaak uit (vreemde tik van een circuitrijder, sorry)
          licht offtopic en misschien al eens gesteld: maar hoe zet je de ABS uit op een auto? Voor TC is er bijna altijd wel een knopje, maar ABS zie ik eigenlijk nooit.
          Forza!

Comment

zekering er uit......?!
            wat TSM zegt!!!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door goofy Bekijk bericht
              zekering er uit......?!
              exact alleen hopen dat er geen andere zaken op dezelfde groep zitten
              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Working...
              X