Niet dat ik verwacht dat er veel gummers overwegen een bus te kopen, dus beschouw dit draadje dan maar meer als vermeack.
De Renault Grand Espace is een erg fijne reisauto gebleken. Veel luxe, comfort en ruimte. De 2.0 turbo motor valt met 170pk alleszins mee. Ook in slechte weersomstandigheden zoals sneeuw en gladheid, blijft hij goed bestuurbaar. Waarschijnlijk vanwege zijn gewicht in combinatie met winterbanden.
Zo, dat was het positieve :)
Eigenlijk hebben we tot nu toe in bijna twee jaar slechts twee problemen gehad.
1.
Op de terugweg van vakantie reden we door Zwitserland op een ongelukkig tijdstip. We kwamen in één streep vanaf Rome. Door de enorme file (ruim vijf uur over Zwitserland gedaan), en het veelvuldig optrekken vanuit stilstand, begon de koppeling te slippen. Steeds erger, dus ik dacht köt, koppelingsplaten naar z'n moer.
Vreemd genoeg was het euvel bij de Nederlandse grens verdwenen. In die tussentijd hebben we redelijk doorgereden, en dus niet of nauwelijks de lage versnellingen hoeven te gebruiken.
Sindsdien is het dus ook nooit meer voorgekomen. Mijn verklaring is dat door de hitte misschien de viscositeit van het smeermiddel is afgenomen, waardoor het door kieren kon komen waar het anders niet komt: tussen de koppelingsplaten. Misschien is dat onzin, maar het probleem heeft zich in ieder geval nooit meer voorgedaan. Even afwachten tot de volgende lange rit.
2.
Deze is iets...."Franser"
Recentelijk reed mdv met de bus weg richting Ede. Bij het starten kreeg ze kort een melding over iets in het elektrische circuit. Deze melding verdween ook direct weer.
Rijden maar.
Tot ze midden in Ede (25 km van ons huis) op een druk kruispunt stond, en de motor afsloeg. Verder ook alles uit. Ook licht, radio, etc. Auto wilde niet meer starten. Je zou zeggen accu of -nog voor de hand liggender- dynamo.
Eigenlijk was er nog maar één elektrisch onderdeel dat nog merkbaar functioneerde, namelijk de elektronische handrem! Oui monseigneur!
Geen beweging in te krijgen in die bus.
Zo heeft mdv een half uur in de berm op de wegenwacht gewacht met de bus voor het stoplicht, de rijbaan blokkerend. De bus kon geen kant op.
Later bleek dat bij het reservewiel een hendeltje zit waarmee je de zo goed functionerende handrem eraf kon halen, maar dat was uiteraard ná een groot aantal scheldsalvo's van boze bestuurders die voor niets achter de bus in de rij gingen staan.
Het probleem bleek inderdaad de dynamo te zijn.
De Renault Grand Espace is een erg fijne reisauto gebleken. Veel luxe, comfort en ruimte. De 2.0 turbo motor valt met 170pk alleszins mee. Ook in slechte weersomstandigheden zoals sneeuw en gladheid, blijft hij goed bestuurbaar. Waarschijnlijk vanwege zijn gewicht in combinatie met winterbanden.
Zo, dat was het positieve :)
Eigenlijk hebben we tot nu toe in bijna twee jaar slechts twee problemen gehad.
1.
Op de terugweg van vakantie reden we door Zwitserland op een ongelukkig tijdstip. We kwamen in één streep vanaf Rome. Door de enorme file (ruim vijf uur over Zwitserland gedaan), en het veelvuldig optrekken vanuit stilstand, begon de koppeling te slippen. Steeds erger, dus ik dacht köt, koppelingsplaten naar z'n moer.
Vreemd genoeg was het euvel bij de Nederlandse grens verdwenen. In die tussentijd hebben we redelijk doorgereden, en dus niet of nauwelijks de lage versnellingen hoeven te gebruiken.
Sindsdien is het dus ook nooit meer voorgekomen. Mijn verklaring is dat door de hitte misschien de viscositeit van het smeermiddel is afgenomen, waardoor het door kieren kon komen waar het anders niet komt: tussen de koppelingsplaten. Misschien is dat onzin, maar het probleem heeft zich in ieder geval nooit meer voorgedaan. Even afwachten tot de volgende lange rit.
2.
Deze is iets...."Franser"
Recentelijk reed mdv met de bus weg richting Ede. Bij het starten kreeg ze kort een melding over iets in het elektrische circuit. Deze melding verdween ook direct weer.
Rijden maar.
Tot ze midden in Ede (25 km van ons huis) op een druk kruispunt stond, en de motor afsloeg. Verder ook alles uit. Ook licht, radio, etc. Auto wilde niet meer starten. Je zou zeggen accu of -nog voor de hand liggender- dynamo.
Eigenlijk was er nog maar één elektrisch onderdeel dat nog merkbaar functioneerde, namelijk de elektronische handrem! Oui monseigneur!
Geen beweging in te krijgen in die bus.
Zo heeft mdv een half uur in de berm op de wegenwacht gewacht met de bus voor het stoplicht, de rijbaan blokkerend. De bus kon geen kant op.
Later bleek dat bij het reservewiel een hendeltje zit waarmee je de zo goed functionerende handrem eraf kon halen, maar dat was uiteraard ná een groot aantal scheldsalvo's van boze bestuurders die voor niets achter de bus in de rij gingen staan.
Het probleem bleek inderdaad de dynamo te zijn.
Comment