Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitspoor probleempje 323ti compact

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Uitspoor probleempje 323ti compact

    Vanochtend heb ik de compact laten uitlijnen bij Deni. Dit omdat de binnenkant van de achterbanden flink werd opgevreten. Helaas bracht het uitlijnrapport een probleempje aan het licht: flink uitspoor. Om precies te zijn: links -019', rechts -030'. Dit terwijl de range 009' tot 015' positief (toespoor) is.

    Deni heeft op eigen initiatief de auto nogmaals op de brug gezet om te checken of de ophangrubbers/bussen wellicht de oorzaak waren. Dat bleek allemaal in orde, volgens de monteur zou de oorzaak kunnen liggen bij een kromme achteras (subframe). Volgens de monteur niet zozeer vanwege een aanrijding maar eerder door verkeerd opkrikken: dichtbij het diff, waardoor de as naar buiten toe iets uitgezakt zou zijn.
    Nu heeft de E36 compact een E30 achteras, wielvlucht en sporing zijn dus niet instelbaar. Als dit instelbaar zou zijn zou het probleem op die manier op te lossen zijn volgens Niek (Deni). Hij stelde voor dat ik op zoek zou gaan naar een manier om de ophanging van de draagarmen instelbaar te maken.

    Thuisgekomen ben ik gaan googlen. Allereerst kwam ik bij de buren een topic tegen waar men spreekt over stelplaatjes. (LINK en ook LINK) Allereerst weet ik nu hoe mijn achteras in elkaar zit en wat de monteur precies bedoelde :-)
    Ik ben benieuwd of wellicht hier iemand rondloopt met ervaring met deze stelplaatjes. Ga je niet krachten verplaatsen waardoor je het probleem verschuift naar de carrosserie oid (tip van Sjef(t))? Ik ga er vanuit dat er behoorlijk wat mensen moeten zijn met meer verstand van E30 achterassen dan ik ooit zal krijgen. Hebben jullie wellicht namen/adressen voor meer info hierover?

    Verder heb ik ook gedacht om simpelweg het hele subframe (dus alleen de balk, ex draagarmen) te wisselen. Maar goed...of die dan weer recht is....gokwerk.

    Wellicht is er nog iets waar ik niet aan denk?
    Last edited by OOPS; 23-01-10, 14:40.

  • #2
    Nog wat info op een site die niet meer actief is: http://web.archive.org/web/200805211..._sub/index.htm

    Comment


    • #3
      als de auto nooit eerder een stoeprand (zijdelings) heeft geraakt kan het niet aan erg veel zaken liggen.
      subframe krom is een goeie... maar 1 of beide pendelarmen kunnen ook krom zijn...

      Maar het lijkt mij eerder een kwestie van uitgeslagen (versleten) of verkeerd geinstalleerde excentrische trailingarm bushings. Er bestaan excentrische en gewone centrische trailingarm bushings(rubbers). Bij gewone centrische valt er niks af te stellen maar met die excentrische kan dat wel. Maar dan moet je heel goed weten waar je mee bezig bent! Want je moet van te voren(!) weten (op basis van een eerdere meting) hoe je de bushings er in gaat persen om zodoende je gevonden fout te corrigeren. eenmaal erin geperst is het lastig om de afstelling te wijzigen want dan moet je ze er weer uit persen. Daar worden ze niet beter van...

      Ik heb hier een haynes manual liggen van de e30, die achteras komt vrijwel overeen met die van de compact. (pendelassen aan subframe)
      Daar staat een bladzijde in met aanwijzingen hoe je excentrische bussen moet plaatsen. Als je interesse het in een foto van die pagina, stuur me even een PBtje met daarin een gwoon mailadres, dan mail ik 'm naar je.

      Comment


      • #4
        Hmmmm....geen idee of er ooit een stoeprand aangetikt is. Dan zou aan beide kanten een zelfde tik geleverd zijn....ook niet echt logisch...?

        Die bussen....tja. Ik denk dat de auto gewoon standaard is. Onderhoud van vorige eigenaar is met uitzondering van de laatste keer bij BMW gedaan. Zouden bij 150k die bussen al vervangen zijn?

        Wie zou me meer kunnen vertellen over die bussen? Kan een deskundige dat zien van de buitenkant? Kan je met excentrische bussen zoveel verschil maken?

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door OOPS Bekijk bericht
          Hmmmm....geen idee of er ooit een stoeprand aangetikt is. Dan zou aan beide kanten een zelfde tik geleverd zijn....ook niet echt logisch...?

          Die bussen....tja. Ik denk dat de auto gewoon standaard is. Onderhoud van vorige eigenaar is met uitzondering van de laatste keer bij BMW gedaan. Zouden bij 150k die bussen al vervangen zijn?

          Wie zou me meer kunnen vertellen over die bussen? Kan een deskundige dat zien van de buitenkant? Kan je met excentrische bussen zoveel verschil maken?
          Hier in het boek staat dat je er 2 graden mee kan varieren, 1 graad naar iedere kant. En er zitten in iedere draagarm 2 bussen. dus 2x afstel mogelijkheid.

          Vraag anders eens aan:
          Lekx Automobielbedrijf- Garages
          Ondernemingsweg 50

          2404HN Alphen aan den Rijn
          0172-419514

          Dit bedrijf specialiseerd in oudere klassieke BMW's zoals e30 M3 en ze doen ook aan zomeravond competitie met e30's. Dus die zouden moeten weten hoe ze zo'n achteras optimaal moeten afstellen.

          Comment


          • #6
            Ik ga morgen bellen. Bedankt alvast voor deze info, ik hoop dat ik een stapje verder kan komen zo.

            Comment


            • #7
              Zo, ik heb Auto Lekx gesproken. Of ik een stap verder ben weet ik niet, maar ik ben wel erg netjes te woord gestaan. Excentrische rubbers is in dit specifieke geval meer gokwerk dan een exacte wetenschap...

              Verder leek hem de verklaring dat de subframe-balk krom zou zijn getrokken door verkeerd opkrikken niet geloofwaardig. Die balk kan wel krom zijn, maar vervangen door een anders is hl veel werk, daarbij komt dat je niet weet in welke staat de vervanger is...

              Die oplas-plaatjes was volgens hem niet alleen een goede maar ook duurzame oplossing.....hij mag er zelf niet mee rijden in ZAC, maar heeft wel een aantal bekenden ermee rijden in ?cross?.

              En ik kreeg nogmaals de tip om de ophang-rubbers goed te checken op (overmatige) slijtage.

              Comment


              • #8
                Goed idee om de rubbers na te lopen, of je er verder nog iets aan kan verstellen durf ik niet te zeggen, daar weet Jan meer over.

                De zaak een keer losmaken, schoonmaken, invetten en weer monteren mag altijd natuurlijk. Mogelijk dat je dan wat onderdelen naast elkaar kan leggen en verschil ziet.
                De Boekhouder

                Oi, no professionals

                Comment


                • #9
                  Van den Heuvel adviseerde me niks te doen, toen ik doorvroeg werd de lijn verbroken.....ik heb niet meer teruggebeld.

                  Bas Roos (auto Lekx raadde me hem aan) heeft me de bodemspeling laten opmeten om te zien of de auto tch niet verlaagd zou zijn. Net even gemeten: 62cm, terwijl de auto van Bas 58,5 had.....dat is het dus ook niet.

                  Verder zei Bas me dat hij zelf ook vaak E36 compacts aan de achteras opkrikte. Daar kan het niet aan liggen blijkbaar....Wl kan hij een achteras nameten, aangezien hij een goede heeft liggen.

                  Morgen maar weer een bellen naar Oss. The story continues.

                  Comment


                  • #10
                    Na mijn vakantie ga ik eens lang bij Bas Roos. Eens kijken of we met meten verder kunnen komen (hij heeft zelf een E36 compact staan).

                    Comment


                    • #11
                      Kijk nou eerst eens goed naar die draagarm rubbers,de achterbrug is zomaar niet krom of de auto moet een flinke klapper hebben gemaakt.
                      Veelal zijn of de bouten of de binnenbussen ingelopen.

                      Mocht je toch bij Bas komen kijk dan gelijk ff hoe ver hij met het torretje van pa rohl is :-)
                      Chev's of the 50's.

                      Comment


                      • #12
                        Man, dat torretje is schroot gek!


                        :-)

                        Morgen gaat ie, als er plek is in de werkplaats, op de brug. Ik betwijfel of ik wat kan zien, maar waarschijnlijk heb ik wel wat meer kunde om me heen staan in de vorm van clubleden. Keep u posted.

                        Comment


                        • #13
                          Dat torretje is in rook op gegaan :-).
                          Chev's of the 50's.

                          Comment


                          • #14
                            En, ben je al verder?

                            ps. zou je eens kunnen kijken wat de kosten waren voor de remschijven+blokken aan de voorkant?
                            Let's kick some ass and chew bubblegum...
                            ----------------------------------------------------------------------------
                            '71 Alfa Romeo Giulia Super
                            '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                            '00 BMW E39 528iA Touring
                            '06 BMW Z4M Roadster
                            '96 BMW E36 328i trackracer
                            '07 Aprilia Tuono Factory

                            Comment


                            • #15
                              Oops, niet naar Bas Roos gaan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                              "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                              BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                              Comment


                              • #16
                                Probleem met uitspoor

                                Hallo (ik weet je naam niet),

                                Ik zie dat je een uitspoor probleem hebt met de achterkant van je BMW 323ti.
                                Ik denk dat ik je kan helpen.
                                Dit probleem heb ik namelijk ook gehad met mijn eigen 323ti.

                                Aan je wielstanden te zien trekt de auto denk ik ook heel iets naar links.

                                De oplossing is: Andere achteras! Dit lijkt een hele grote reparatie, maar dat valt mee.

                                Bij mij was het probleem zelfs erger.
                                Links: -1,71 Rechts: -0,60

                                Na de andere achteras was dit:
                                Links: -0,23 Rechts: 0,23

                                Ik heb toen ook nog de linker draagarm vervangen:
                                Links: 0,21 Rechts: 0,23

                                Perfect dus...

                                Mijn advies: Monteer eerst een andere achteras en laat hem dan nog eens uitlijnen. Een achteras van een E30 is ook mogelijk, let er echter wel op dat de rubber bussen specifiek van een 323ti moeten zijn. Deze kunnen er maar op n manier in. Als je bij het demonteren de draagarmen ondersteunt hoeven deze alleen maar aan de bevestigingspunten van de as los gemaakt te worden. Dit scheelt een hoop werk.

                                Ik hoop dat je iets met deze gegevens kunt.

                                mvg,
                                Werner

                                Comment


                                • #17
                                  Bedankt voor die info Werner! Ik vrees inderdaad dat dit de enige optie is die zoden aan de dijk zet. Wat ik graag eerst wil zoeken is iemand die wellicht wat zou kunnen opmeten. Als ik jouw afwijkingen zie zou het zomaar kunnen zijn dat ik met alleen het vervangen van de draagarmen er ook zal zijn....

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kan ik die standen op een uitlijnrapportje terugvinden? Zo ja, dan zal ik ook eens koekeloeren :-)
                                    Let's kick some ass and chew bubblegum...
                                    ----------------------------------------------------------------------------
                                    '71 Alfa Romeo Giulia Super
                                    '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                                    '00 BMW E39 528iA Touring
                                    '06 BMW Z4M Roadster
                                    '96 BMW E36 328i trackracer
                                    '07 Aprilia Tuono Factory

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jeps, daar heb ik ze in ieder geval vandaan. In mijn geval was het rapport opgedeeld in voor/achter en overall. In de overall score zag je dat er ergens iets niet goed zat, in de score per wiel kon je netjes zien waar het 'probleem' zit. Er wordt er per wiel de wielvlucht en sporing aangegeven, met daarachter de interval van ideale waarden. De sporing van de achterwielen kleurden bij mij rood :-)

                                      Ik zal eens kijken of ik de spullen morgen even kan inscannen, dan maak ik ook even een scan van de remmelarij-rekening, ik zie nu pas dat je daarnaar vraagt :-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nou is het vervangen van eem achteras op zich prima te doen, maar ik vraag me vooral af wat je kwijt bent voor een andere as? Diep bukken bij de dealer of is er voor een leuke prijs ook aan een goede gebruikte te komen?
                                        Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                        Comment


                                        • #21
                                          E30 as moet wel lukken voor een nette prijs toch?
                                          Met sper wordt wel duurder, want die zijn populair ofzo :-)

                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                          BMW 320Ci (van GF)



                                          Comment


                                          • #22
                                            Hallo,

                                            Ik heb voor 50 euro een tweedehands as van een E30 touring gekocht en nieuwe bussen voor een 323ti bij de dealer gehaald.
                                            Ik zou eerst voor de as gaan en hem daarna opnieuw op laten meten. Het is wat onwaarschijnlijker dat hij aan beide kanten een klap gehad heeft. Als door een klap aan de rechterkant je as krom slaat kan dit door het werken van het metaal links ook voor gevolgen zorgen. In de meeste gevallen zal dit tot uitspoor leiden gezien de standaard kromming van de as. De sper zit in het differentieel en kun je gewoon overzetten op een E30 as past zonder problemen.

                                            Rode cijfers hoeven niet altijd wat te zeggen. Als de auto verlaagd is heeft dit ook invloed op de wielstanden. Je wielvlucht kan hierdoor erg negatief worden. Hier is echter niks aan te verstellen bij een compact.

                                            Groeten Werner

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ter aanvulling,

                                              Een 323ti heeft geen sper, maar het differentieel kun je overzetten bedoel ik.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Toespoor linksachter: 0,09
                                                Toespoor rechtsachter: 0,12

                                                Is dat wat? :-)


                                                [edit] en een heel fijn sperretje...
                                                Let's kick some ass and chew bubblegum...
                                                ----------------------------------------------------------------------------
                                                '71 Alfa Romeo Giulia Super
                                                '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                                                '00 BMW E39 528iA Touring
                                                '06 BMW Z4M Roadster
                                                '96 BMW E36 328i trackracer
                                                '07 Aprilia Tuono Factory

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Heel netjes die wielstanden... niet verlaagd zeker?

                                                  Waar heb je de sper vandaan? Welk type auto? Want standard heeft hij geen sper volgens mij. Wat is je vertraging? Ik ben namelijk ook nog op zoek naar een sper.

                                                  standaard i=3,06

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Wel verlaagd, met een H&R cupkitje.

                                                    Mijn sperretje komt oorspronkelijk uit een E30 M3 (3.25) en is recentelijk weer voorzien van verse olie. Op welke termijn ben je op zoek naar een sper? Ik ben voornemens om ergens het komende halfjaar een andere wagen te kopen (E39 M5, of wellicht een E36 m3) waarna mijn sper in de verkoop kan.
                                                    Let's kick some ass and chew bubblegum...
                                                    ----------------------------------------------------------------------------
                                                    '71 Alfa Romeo Giulia Super
                                                    '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                                                    '00 BMW E39 528iA Touring
                                                    '06 BMW Z4M Roadster
                                                    '96 BMW E36 328i trackracer
                                                    '07 Aprilia Tuono Factory

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ik heb wel interesse in je achteras :-))))

                                                      De mijne is niet verlaagd, daar zit het dus niet in..

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Also: kosten schijven en blokken vooras:

                                                        Kosten EX BTW

                                                        123,40 Schijven voor
                                                        72,00 Blokken voor
                                                        22,64 Remzender (geen idee of die voor of achter zitten)
                                                        7,50 Kleinmateriaal (voor + achter)
                                                        177,00 Arbeidsloon (voor + achter)



                                                        Verder:
                                                        84,60 schijven achter
                                                        64,32 blokken achter

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nou, volgende hoofdstuk.

                                                          Ondanks verschillende waarschuwingen (welke ik zeker waardeer) ben ik afgelopen maandagochtend toch bij Bas Roos langsgereden. Hij is tot nu toe de enige die tijd, kennis en moeite in dit probleem heeft willen steken. De compact heeft een dik uur op de brug gestaan, ik heb met gesloten portemonnee weg mogen rijden. Een uitslag heb ik nog niet, al ben ik een stukje wijzer.

                                                          De nagenoeg gelijke uitspoor-afwijking vond hij zo vreemd dat hij in eerste instantie dacht in de richting van verkeerde onderdelen. De eerste indruk van Bas was dat er misschien Z3M draagarmen gemonteerd zitten. Anders dan in dit plaatje zitten er namelijk verstevigings-balkjes in de draagarmen.



                                                          De draagarm ziet er bij mij zo uit:


                                                          Ik ben wat wezen googlen, maar tot zover heb ik nog geen bevestiging dat er verkeerde draagarmen onder zitten. Wellicht willen de 323ti'ers op gummen met hiermee helpen? Ik ben namelijk benieuwd wat er bij jullie onder zit?

                                                          Mocht hier dus niet het probleem zitten dan kunnen we met excentrische lagers aan de slag. Ware het niet dat deze max een halve graad kunnen corrigeren. Mocht ik ooit een ander onderstel aanschaffen dan heb ik te weinig marge (verlagen = meer uitspoor).

                                                          Verder toonde hij me aan dat de bussen waarmee de draagarm-drager aan de carroserie opgehangen is (nr 3 of 16) versleten zijn. Om deze te vervangen (want APK afkeur) moet de as er sowieso onderuit. Ik neig nu zelf naar de gedachte om de as eronderuit te (laten) trekken, en plaatjes te laten lassen op de draagarm-montagesteuntjes, waardoor de draagarmen instelbaar worden. Ik heb er niet aan gedacht om de opinie van Bas hierover te vragen...

                                                          Zie hiervoor http://www.driving-fun.com/forum/vie...hp?f=6&t=16602

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Die verstevigingsbalkjes heb ik nog nooit gezien op een e30 in ieder geval. De compact ben ik niet bekend mee.
                                                            Aangezien je subframerubbers (nr 3) toch versleten zijn zou ik daar lekker iets nieuws in laten draaien (evt powerflex?). Denk dat dit toch wel al iets moet oplossen van je probleem.
                                                            Meteen frisse draagarmrubbers dan is dat ook opgelost en dan eens kijken wat ie doet.

                                                            Over die plaatjes. Het is natuurlijk een geklooi om eerst de rubbers te wisselen en daarna, omdat het misschien toch niet goed is, heel de boel opnieuw er vanonder te halen.
                                                            Ik weet van 1 e30 die ik heb gehad dat ie ook veel slijtage aan de banden aan de binnenkant had toen ik em kocht. Daarna alle rubbers ook gewisseld en probleem was opgelost. Dit kan ook met rijstijl te maken hebben gehad omdat de achterbanden zowieso niet zolang meegaan. Heb deze auto nooit laten uitlijnen omdat ie nu in onderdelen staat dus helaas kan ik je daar niet meer mee helpen. Probleem blijft dat je gewoon niks kunt stellen aan die as als ie eenmaal gemonteerd is.

                                                            Prijstechnisch is het veiliger om toch maar die stelplaatjes te monteren. Achteraf de boel weer er onderuit en eraan kost je toch aan arbeid al een uur of 4.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X