Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aansluiten van hall-gever voor snelheidssignaal

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Aansluiten van hall-gever voor snelheidssignaal

Momenteel druk in de weer met de bouw van een nieuwe VM 77 (kitcar). Omdat VM geen standaard oplossing biedt voor het signaal naar de electronische km teller heb ik een hall-gever bij Westfield gekocht.
    Op deze gever zitten 2 aansluitingen.
    In de cardantunnel hangt een stekker waar de signaalgever op aangesloten dient te worden. Daar zitten 3 aansluitingen op. Volgens de stekker een plus, min en signaaldraad.
    Hoe moet is de hall-gever aansluiten? iemand enig idee?

Hoor graag!

Seven

Is het omhulsel van de Hall-sensor niet toevallig de min?
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Kan heel goed, het is een stalen behuizing. Want...?

Comment

Nou. Min van 't stekkertje aan de behuizing (of gewoon ergens aan een massapunt van de motor). Hoef je alleen nog uit te vogelen welke van de twee pinnen Hall-sensor de plus is en welke pin het signaal.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Wat meer info zou handig zijn. Er zijn verschillende soorten sensors, en de ene werkt met 5 volt, of 6, of 12.

Dus je moet al weten hoeveel voltage deze sensor moet hebben, en met hoeveel voltage je snelheidsmeter werkt.

Comment

De sensor komt van Westfield en of die een spanning nodig heeft weet ik niet. Westfield ook niet.. het zit gewoon in de kabelboom en zij sluiten het aan.
            De VDO teller krijgt een spanning van 12 Volt en heeft massa. In de cardantunnel hangt nu een stekker die het signaal aan de teller moet geven en die heeft 3 aansluitingen. de sensor maar 2.
            Vraag is dus wat ik moet aansluiten om de teller te laten functioneren.

Hoor graag.

Seven.

Comment

zo'n hall-sensor werkt op basis van inductie.
              In essentie is het een magneet met een spoel/wikkelingen en omheen.
              De sensor wordt boven een trigger wiel gehangen (vaak een vliegwiel) waar dan weer boringen of cut-outs worden gebruikt om de pulsen te genereren.
              Hoe dan? Nou, door het magnetisch veld te verstoren in de senosr magneet. Het gevolg is dat er een spanning ontstaat in de spoel.
              Omdat er steeds nieuwe boringen langs de sensor draaien wordt steeds opnieuw het magnetisch veld verstoord. Het effect is dat er een zgn. 'blokspanning' (zeg maar een reeks van pulsen) van de sensor afkomt.
              De sensor hangt aan de ECU en deze ECU kan dat signaal interpreteren en a.d.h.v. signaal bv inspuiten/ontsteking bijstellen/snelheid aangeven/ cruise controleren/ regelen/cam-timing veranderen/ rally-tripmaster aansturen. Je ziet er zijn vele toepassingsmogelijkheden.

Inductie pulsjes zijn niet ze sterk. Zwakke signalen moet je afschermen van (electromagnetische) invloeden van buitenaf. Dus zal een signaaldraad altijd in een afscherming zitten (zie ook COAX kabel) . De buiten mantel , bv metaalof alufolie, is de afscherming.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Super 7 Bekijk bericht
                De sensor komt van Westfield en of die een spanning nodig heeft weet ik niet. Westfield ook niet.. het zit gewoon in de kabelboom en zij sluiten het aan.
                De VDO teller krijgt een spanning van 12 Volt en heeft massa. In de cardantunnel hangt nu een stekker die het signaal aan de teller moet geven en die heeft 3 aansluitingen. de sensor maar 2.
                Vraag is dus wat ik moet aansluiten om de teller te laten functioneren.
                Dat is wel erg summiere informatie. Waarom zet je er geen Hall op met drie aansluitingen? Dat lijkt mij het simpelst.

De draadboom is dus drie polig, massa, prik en signaal. Zo zijn ook de meeste sensoren.
                Kijk ik even naar mijn auto (heeft 2 polige Hall), die heeft een voeding van 6 volt, en constante massa. Als ik ga rijden krijg ik een 5 volt bloksignaal.
                Dit signaal gaat de tellerbak in, en daar wordt het omgevormd naar een 12 volt signaal. Dit 12 volt signaal wordt gebruikt voor de snelheidsmeter, hoe minder spanning, hoe hoger de snelheid aangegeven wordt, of andersom.

Kortom, zonder gedegen info, is dit complexe materie. Misschien dat je teller met bloksignalen kan omgaan, misschien wel niet. Misschien moet die wel juist inductie signalen hebben, of gewoon een lineaire spanningsverloop. Zolang je dat niet weet, dan is het dus gokwerk.
                Om dit aan te sluiten op je draadboom, dan moet je de spanning uit je draadboom pakken, dat is niet zo moeilijk. De hoogte van de spanning is niet zo belangrijk bij dit soort sensoren.
                Maar die twee dradige Hall geeft die signalen af via de spanningsdraad. Dus waar laat je die? Je kan je spanning niet kortsluiten met je signaaldraad, gok ik. Maar misschien ook wel, gewoon proberen dus, op z'n hoogst blaas je de teller op. :-)

Ik zou een juiste Hall sensor scoren. Bosch heeft ze.
                http://www.mmcompsys.com/download_zo...ch_hall_01.pdf

*Edit, even gegoogled.
                De VDO die ik op het net kan vinden heeft het erover dat je de drie dradige Hall sensor als volgt moet aansluiten:
                Rood op terminal 2, dat is prik voor de Hall, gok ik.
                Zwart = massa
                De signaal draad moet opgesplitst worden in twee draden, en vervolgens aangesloten op terminal 6 en 8.
                Deze VDO kan ook met inductie signalen omgaan, maar omdat jij een Hall hebt, hoef je hier niet over in te zitten.

Zou je dus de de rode draad kunnen kortsluiten bij de Hall sensor, dan vraag ik me af wat voor snelheid of ie af gaat lezen. Maar je kan het proberen, niet geschoten is altijd mis.
                Misschien moet je ze juist wel omdraaien, dat de massa draad een puls genereert die sterk genoeg is voor de VDO. Trial and error dus.

Veel succes.

Comment

Working...
                X