Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Distributieriem in de soep gelopen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Distributieriem in de soep gelopen

    Mijn Octavia2 (2.0 Tdi + DSG) heeft ongeveer 5.000 geleden een volledige distributiewissel gehad met alle spanrollen + waterpomp. Dit is bij een TDi specialist gebeurt. Het is iets meer dan 1,5 maand geleden gemaakt trouwens.

    Nu is de distributieriem eraf gelopen, spanrol is helemaal scheef.

    Morgen gaat de auto naar de garage, garage heeft gezegd als het door de spanrol komt gaat alles vergoed worden, factuur heb ik er nog van. Garage is niet aangesloten bij de BOVAG trouwens.

    Maar ik ben benieuwd naar mijn rechten, moeten zij alles repararen, dus ook de hele motor? Want ik weet vrijwel zeker dat de motor FUBAR is, want het is gebeurd tijdens het optrekken bij een stoplicht. Voor de stoplicht deed de auto vreemd (iets inhouden) maar hij draaide normaal stationair, daarna is de auto vanzelf stilgevallen. Ik heb mijn vader derbij geroepen, die zei laten we effe distributie checken. Wat blijkt, spanrol staat gewoon dik scheef erop, en de riem zit gewoon los erop... Riem is gewoon een boel tanden versprongen... Wat kan de schade zijn? Moet er een nieuwe motor in?

  • #2
    Kans op kromme kleppen is natuurlijk groot.
    nw motor is kleine kans.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      jeetje wat vervelend, was het bij 120.000 kilometer? Wat heb je totaal betaald voor de ingreep?
      ----------------------------------------------------
      F30 328I Aut8 HE Luxury Line & 208 1.6VTI Intuitive
      ----------------------------------------------------

      Comment


      • #4
        Het lijkt wel alsof de distributieriem is vervangen, maar de spanrollen niet. Dat zag je in (budget)Fiat-land ook nog wel eens voorkomen. Ik neem aan dat een VAG TDI geen non interference motor is, dus grote kans op kromme kleppen, waardoor de kop gereviseerd moet worden. In het ergste geval moeten ook één of meerdere zuigers worden vervangen. Prijzig geintje, dus sterkte.

        Comment


        • #5
          Maakt niet uit waardoor het komt, spanrol of niet - die distributie is er niet goed opgezet, dus de garage hoort ook alle gevolgschade te vergoeden.

          Met een béétje mazzel kom je er zonder kromme kleppen vanaf. Met wat pech niet, en dan wordt het een aardige klus.
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

          Comment


          • #6
            Veejay, het is bij 245.000 km gebeurd, dit is de tweede riem die erop zit.

            Alleen het is een VAG specialist, en hij zei dat alle rollen en de waterpomp vervangen is, ook de kvs was vervangen en hij liet mooi alle oude rollen + waterpomp zien. Gevalletje verkeerde montage van spanrol?

            Ingreep kostte iets in de buurt van 500 euro.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
              Kans op kromme kleppen is natuurlijk groot.
              nw motor is kleine kans.
              Diesel >>> kans 100%! alles krom/kapot...

              Comment

              Working...
              X