Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

330d met vermogensverlies

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • 330d met vermogensverlies

    Heren,

    Wellicht kunnen jullie me verder helpen; vorig jaar november heb ik een e46 330xd touring (bj. 2000) met automaat uit Duitsland gehaald.

    http://www.gummen.org/forum/album.php?albumid=107.

    De onderhoudshistorie is volledig bekend en de auto heeft bij 170.000 (nu 183.000) een Inspectie II gehad. Tot zover weinig aan de hand dus…
    Maar de laatste tijd heb ik last van vermogensverlies wanneer ik op de snelweg rij. Zodra ik volgas geef versnelt de auto nauwelijks, de kick-down schakelt terug maar dit doet vrij weinig. De verbruiksmeter komt daarbij niet verder dan 10-12 l/100 km (dit zou 20 l/100km moeten zijn). Ik ben met deze problemen bij een BMW specialist geweest, zij hebben het systeem uitgelezen en kwamen tot de conclusie dat de turbo druk te hoog is waardoor de motorelektronica, om schade te voorkomen, het vermogen terugneemt (drive by wire). Volgens de specialist is de turbo vervuild waardoor de schoepen niet meer juist verstellen, oplossing volgens de specialist is om de turbo te reinigen. Dit is ondertussen gebeurd, maar na twee dagen was het probleem weer terug… Het suffe is dat de auto trekt als een dolle vanaf stilstand, maar zodra er even rustig gereden wordt op de snelweg dan is de puf er volledig uit, af en toe is er een opleving, maar die worden steeds schaarser. Ondertussen heb ik de EGR schoongemaakt maar deze was niet echt vuil, daarnaast rookt de auto ook niet overmatig. Brandstofverbruik ligt rond de 7 en de 8 l/100 km, niet superzuinig maar wel reëel voor een xd.

    Voordat ik besluit om een nieuwe turbo te plaatsen wil ik toch wat meer zekerheid in het eventuele falen van andere systemen. De schoepenverstelling werkt door middel van een vacuüm, wellicht dat hier een fout in zit? Hoe kom ik daar achter? Ook heb ik begrepen dat de boost solenoid problemen kan geven? Waar zit deze en kan dit de boosdoener zijn?

    Zijn er in de regio Rotterdam specialisten op het gebied van Garrett turbo’s of 330d’s in het algemeen?

    Voor de duidelijkheid, het verstellen van de schoepen gaat als volgt:

    http://www.youtube.com/watch?v=3ikV8e-6eMQ


    http://www.youtube.com/watch?v=Gc2awh0O0Bc


    Alle info wordt zeer op prijs gesteld!

    Groet,

    Mitch
    E36/8 Z3 2.8 coupé - Škoda Superb 1.5 TSI Style Business (lease)

  • #2
    Bij bepaalde nieuwe VAG TDi's komt het weleens voor dat de auto in noodloop gaat doordat de EGR teveel uitlaatgassen in de motor laat.

    Is het mogelijk bij deze auto om deze deraf te halen en af te doppen, gelijk doen want dan weet je zeker dat het niet daardoor komt. Scheelt ook veel problemen in de toekomst.

    En die boost dingens wat je bedoelt, die magneetklep voor laaddrukbegrenzing kan het ook zijn uiteraard. Geeft niet altijd foutcode (bij VAG auto's).

    En heb je al een paar keer FLINK geknald op de snelweg, en dan bedoel ik flink, als het goed is werkt die schoepenverstelling tussen de 2000 en 3500 tpm, gewoon flink planken op de Autobahn in die toerentalgebied dus. Dit zorgt ervoor dat de roet op de turbo weggeblazen word en dat de schoepen gangbaarder worden.

    Hier staat wat meer over noodloop, maar is wel meer specifiek VAG TDi.

    http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

    http://www.gerritspeek.nl/vag-com_noodloop.html

    Comment


    • #3
      luchtmassameter nog wel goed?
      Bmw f11 525d e46 330 cabrio

      Comment


      • #4
        Zit er een pierbrug op de 330d?
        Bij mijn Q4 zaten de slangen hierop een keer verkeerd om gemonteerd.
        Gevolg was onbegrensde turbo druk, dus trok als een jekker.

        Kan me voorstellen dan zo'n drive by wire daar alles van gaat blokkeren.

        Ik zit in leidschendam bij rd auto. Die jongens sleutelen ook veel aan bmw's. En zijn goed en vriendelijk.
        http://www.rdauto.nl/
        (En porsche, ferrari, land rover........)
        Last edited by Q4Jan; 14-02-10, 14:58.
        http://www.ebbropremium.nl

        Politics is the entertainment branch of industry.

        Comment


        • #5
          @EG; de EGR wordt aangestuurd dmv een vacuüm leiding, is het voldoende als ik deze loshaal en afdop? Dat is vrij eenvoudig lijkt mij. De informatie uit jouw links zijn erg interessant, het lijkt inderdaad op een noodloop, maar er gaan geen lampjes branden op het dashboard, daarnaast kan het gebeurt het regelmatig dat ik tijdens de rit ineens wel weer volvermogen heb, dat zou inhouden dat de noodloop bij BMW wordt opgeheven zodra je het gas loslaat. Kan iemand dit beamen?

          Ik ben afgelopen kerst op en neer naar Berlijn geweest en vooral op de terugweg flink doorgereden (langere tijd tegen de 200 km/h), toen viel me voor het eerst op dat er af en toe vermogen geknepen werd, alhoewel niet zo extreem als nu.

          @ 6bakkie; Ik heb mezelf ook afgevraagd of het de LMM kan zijn, maar ik neem aan dat een BMW specialist dit toch ook in overweging neemt..

          @Q4Jan; Als ik het goed heb zit er een LMM van Bosch op, maar deze kan vervangen worden door een Pierburg. Wat als ik nou de stekker van de LMM lostrek? Zou ik dan verbetering kunnen krijgen?
          E36/8 Z3 2.8 coupé - Škoda Superb 1.5 TSI Style Business (lease)

          Comment


          • #6
            Kan iemand aangeven waar ik de LMM vind op deze plaatjes?

            http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...browse/engine/
            E36/8 Z3 2.8 coupé - Škoda Superb 1.5 TSI Style Business (lease)

            Comment


            • #7
              turbodruk te hoog is een beetje een raar verhaal als dat zo is , dan zou men naar de wastegate moeten kijken ipv de schoepen verstelling
              er kan evengoed natuurlijk wat mis zijn met de schoepen verstelling
              maar dat uit zich niet in een te hoge turbodruk eerder een te lage turbodruk
              waadoor ook de inspuiting begrenst wordt
              (meestal komt de melding "turbodruk" zonder dat ie te laag of te hoog wordt gegeven)


              van goedkoop en waarschijnlijkheid naar duur de volgende checklist :

              -check alle slangetjes vacuum slangetje schoepensturing electronisch relais stekker of alles goed en luchtdicht staat aangesloten

              -slangetjes egr en relais stekkertjes controleren

              -slangetje van de turbodruk sensor vanaf het inlaatspruitstuk inclusief de connector sensor

              -connector van de luchtmassameter
              probeer ook als ie goed vast zit er een stukje mee te rijden als je em even tijdelijk ontkoppeld
              meestal leid een ontkoppelde luchtmassameter zowizo tot inspuitbegrenzing
              bij dit type bmw ben ik er niet mee bekend ik heb bij een ander merk gezien (ook bosch) dat dat juist het probleem bypassde lees de lucht massa meter was niet goed en electrische ontkoppeling "loste" het "probleem" op

              -controleer de perskant vanaf de turbo tot aan het inlaatspruitstuk inclusief intercooler op oliesporen die kunnen duiden op lekkage

              - controleer mbv een manometer (t-stukje tussen het slangetje van het inlaatspruitstuk) wat de turbodruk is bij belasting (langs de motorkap naar binnen via het raampje ) en minimaal in de 3e versnelling vol gas ;-)
              druk moet (exacte waarde even opzoeken) richting de 0.9 bar overdruk gaan
              1-indien het probleem voorhanden is en de druk te laag waarschijnlijk het schoepenverstel systeem
              2-indien druk goed en probleem waarschijnlijk luchtmassameter (indien egr goed en slangen goed aangesloten
              3-indien probleem aanwezig en de druk is te hoog conroleer /vrvang wastegate

              - controleer de wastegate ( ik weet niet of dit een mechanische met veer is of 1 met een elctronische sturing )
              kijk naar gebroken veren/losse slangen/ oliesporen

              -vervang tijdelijk de luchtmassameter met een gereviseerde en kijk of het beter wordt
              Last edited by motroosje; 14-02-10, 16:32.
              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
                Kan iemand aangeven waar ik de LMM vind op deze plaatjes?

                http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...browse/engine/
                http://www.realoem.com/bmw/showparts...52&hg=13&fg=20

                nummertje 1/2

                luchtmassameter zit altijd TUSSEN het aanzuig traject van de turbo en het luchtfilter waarbij de carterventilatie weer ACHTER de luchtmassameter zit om de gloeidraaid niet te vervuilen/beschadigen
                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
                  @EG; de EGR wordt aangestuurd dmv een vacuüm leiding, is het voldoende als ik deze loshaal en afdop? Dat is vrij eenvoudig lijkt mij. De informatie uit jouw links zijn erg interessant, het lijkt inderdaad op een noodloop, maar er gaan geen lampjes branden op het dashboard, daarnaast kan het gebeurt het regelmatig dat ik tijdens de rit ineens wel weer volvermogen heb, dat zou inhouden dat de noodloop bij BMW wordt opgeheven zodra je het gas loslaat. Kan iemand dit beamen?

                  ?
                  egr sturing niet losnemen dit beinvloed de luchtmassa waarde en buiten bepaalde kenvelden wordt de inspuiting afgeknepen
                  "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                  "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                  "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                  "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Mitch;[email protected];
                    Als ik het goed heb zit er een LMM van Bosch op, maar deze kan vervangen worden door een Pierburg. Wat als ik nou de stekker van de LMM lostrek? Zou ik dan verbetering kunnen krijgen?
                    Pierbrug regelt bij de q4 de turbo druk. De LMM is iets anders.
                    http://www.ebbropremium.nl

                    Politics is the entertainment branch of industry.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                      egr sturing niet losnemen dit beinvloed de luchtmassa waarde en buiten bepaalde kenvelden wordt de inspuiting afgeknepen
                      Is dat bij BMW alleen zo? Want bij VAG auto's tot 2003 ofzo kan je de EGR zo afdoppen zonder dat de inspuiting, turbodruk of iets anders beinvloed word. Na 2003 is dat uiteraard veranderd en krijg je een storingsmelding. Dit weet ik want ik heb de EGR van mijn Octavia bij een VAG specialist laten dichtzetten. Gevolg = bijna geen roetuitstoot meer.

                      Bij VAG TDi's schrijven ze de EGR softwarematig gewoon weg. Dan bestaat de EGR niet meer voor de auto. Ik weet niet of dat bij BMW kan, moet je eens aan een chipper vragen.

                      Meer informatie over EGR:

                      http://www.gerritspeek.nl/vag-com_egr.html

                      Voor de TDI modellen vanaf circa modeljaar 2004 (o.a. Golf 5) is nog geen login bekend voor de ECU, dus bij die auto's kan het (nog) niet softwarematig met VAG-COM worden opgelost. Bron
                      Een tuner die terzake kundig is kan natuurlijk de EGR-functie in de ECU weg-programmeren. Daarna kan er wel een plaatje voor de EGR worden gezet, zonder dat er een foutcode tevoorschijn komt.
                      Last edited by EG; 14-02-10, 21:48.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                        Is dat bij BMW alleen zo? Want bij VAG auto's tot 2003 ofzo kan je de EGR zo afdoppen zonder dat de inspuiting, turbodruk of iets anders beinvloed word. Na 2003 is dat uiteraard veranderd en krijg je een storingsmelding. Dit weet ik want ik heb de EGR van mijn Octavia bij een VAG specialist laten dichtzetten. Gevolg = bijna geen roetuitstoot meer.

                        Bij VAG TDi's schrijven ze de EGR softwarematig gewoon weg. Dan bestaat de EGR niet meer voor de auto. Ik weet niet of dat bij BMW kan, moet je eens aan een chipper vragen.

                        Meer informatie over EGR:

                        http://www.gerritspeek.nl/vag-com_egr.html
                        bij een bmw uit 1997 heb ik het zelf proefondervindelijk vastgesteld dat de inspuiting (iets wordt afgeknepen) met uitgeschakelde EGR

                        ik ga er vanuit dat hij een standaard ecu heeft en of er chippers zijn die dat bij bmw weg kunnen schrijven ? , technisch zal het mogelijk zijn
                        of het wordt aangeboden?...wellicht...
                        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Q4Jan Bekijk bericht
                          Zit er een pierbrug op de 330d?
                          Bij mijn Q4 zaten de slangen hierop een keer verkeerd om gemonteerd.
                          Gevolg was onbegrensde turbo druk, dus trok als een jekker.

                          Kan me voorstellen dan zo'n drive by wire daar alles van gaat blokkeren.

                          Ik zit in leidschendam bij rd auto. Die jongens sleutelen ook veel aan bmw's. En zijn goed en vriendelijk.
                          http://www.rdauto.nl/
                          (En porsche, ferrari, land rover........)
                          Dit zijn idd leuke en slimme gasten.
                          M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                          Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                          Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                          Rally organisatie: Rally-Events
                          Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                          Comment


                          • #14
                            Andere optie zijn de slangen van de turbo. ALs het binnenwerk los laat dan blaast de turbo de slang dicht. Veel voorkomend probleem bij Land Rover diesels.

                            Ook komen idd veel problemen voor met de EGR. De motoren worden te weinig belast omdat er ruimschoots vermogen is.

                            Vervuilde LMM komt ook veel voor. Schoonmaken lukt veelal niet.

                            Wat betreft uitlezen van storingen, veelal komen alleen de gevolgen naar voren en niet de oorzaak. Een slimme monteur kan hiermee aan de slag maar de meeste werken vanuit het gevolg om uiteindelijk bij de oorzaak uit te komen...
                            M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                            Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                            Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                            Rally organisatie: Rally-Events
                            Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                            Comment


                            • #15
                              @motroosje, bedankt voor je relaas, er staan een aantal nuttige tips tussen die ik zeker ga uitproberen. De (te hoge) turbodrukdiagnose werd gesteld door de ‘specialist’, ik stond over z’n schouder mee te kijken en heb niet gezien of dit te hoog of te laag was. De wastegate zou inderdaad een optie kunnen zijn. Wat mij opvalt is dat wanneer ik ’s ochtends met koude motor rustig de wijk uitrij, de auto (in de eerste versnelling) ineens rap versnelt wanneer de turbo begint te werken, dit zou naar mijn idee veel gelijkmatiger moeten gaan.

                              @Q4Jan, als ik niet snel een oplossing vind dan ga ik bellen met RD. Wellicht dat zij me kunnen helpen.

                              @Maarten, de LMM ga ik vandaag loshalen en kijken of het iets uitmaakt. Op bmwportal veel gelezen over mensen met LMM problemen, maar niemand heeft het over een te hoge turbodruk. Ik vond de beslissing om de turbo te reinigen ook wat typisch gezien er veel meer rand onderdelen aanhangen die ook problemen kunnen geven (waste-gate, vacuüm systeem, turbodruk sensor). Het kunnen natuurlijk ook twee problemen zijn (defecte LMM en turbodruk sensor bijvoorbeeld) waardoor het trekken van een conclusie voor een niet zo geoefende monteur helemaal lastig kan worden…

                              Maar goed, zo eerst de LMM eens loskoppelen.
                              E36/8 Z3 2.8 coupé - Škoda Superb 1.5 TSI Style Business (lease)

                              Comment


                              • #16
                                Goed, LMM losgehaald, maar dit maakt dus helemaal niks uit, motor lijkt iets netter stationair te lopen, maar geeft hetzelfde vermogensprobleem op de snelweg. Ligt het nu wel of niet aan de LMM..
                                E36/8 Z3 2.8 coupé - Škoda Superb 1.5 TSI Style Business (lease)

                                Comment


                                • #17
                                  Maar wellicht is de noodloop welke eerst door een te hoge turbodruk kwam nu vervangen door de noodloop van een defecte LMM..
                                  E36/8 Z3 2.8 coupé - Škoda Superb 1.5 TSI Style Business (lease)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik kan me voorstellen dat je een signaal nodig hebt van de LMM. Je zou hem eigenlijk van iemand moeten lenen om te testen.
                                    M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                    Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                    Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                    Rally organisatie: Rally-Events
                                    Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                    Comment


                                    • #19
                                      Welliswaar Alfa gerelateerd maar wel iemand met verstand van zaken:
                                      http://squadra-tuning.nl/NL/techniek...er_en_EGR.html

                                      Comment


                                      • #20
                                        @Maarten; morgen (woensdag) ga ik een 'nieuwe' passen, ik ga sowieso voor een orginele (Bosch) LMM, want volgens de kenners gaan imitatie units niet lang mee.

                                        @Raspaardje, bedankt voor de link, de uitvoering van het systeem lijkt erg veel op dat van mijn 330d, sterker nog een aantal 2,4 jtd's hebben zelfs dezelfde turbo (Garrett GT2256V).
                                        E36/8 Z3 2.8 coupé - Škoda Superb 1.5 TSI Style Business (lease)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Last and final conclusion; kapotte turbo..
                                          Sinds de laatste diagnose (500 km terug) is er meer dan 30 keer een te hoge turbodruk geconstateerd en volgens de specialist is dit overduidelijk een probleem met de schoepenverstelling van de turbo. Dit wordt bijna altijd veroorzaakt wordt door vervuiling (roet e.d.), de schoepen hebben dan de neiging om in de hoogste stand te blijven staan. Lekkage aan het vacuum systeem kan het volgens hem niet zijn want dat uit zich vaak in een te lage turbodruk.

                                          Kosten worden geschat op 1500 euro..
                                          E36/8 Z3 2.8 coupé - Škoda Superb 1.5 TSI Style Business (lease)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ben je mooi klaar mee :(
                                            M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                            Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                            Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                            Rally organisatie: Rally-Events
                                            Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                            Comment


                                            • #23
                                              Da's dikke pech idd. Als de oorzaak "vervuiling" is waardoor de schoepen dan niet meer goed versteld kunnen worden, kan 't ding dan niet uit elkaar gehaald worden en gereinigd ? En dan niet door er wat perslucht doorheen te jagen maar gewoon uit elkaar en met de spreekwoordelijke tandenborstel poetsen. 1 montage, 1 uur demontage en 2 uur poetsen zou toch haalbaar moeten zijn. Of is dat wat te optimistisch ?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Njah, zou je zeggen ja, maar ik heb begrepen dat dit type turbo een drama is om te (de)monteren, laat staan reviseren. De turbo gaat ook terug naar BMW waarna hij blijkbaar vernietigd wordt om zodoende te voorkomen dat 'ie slecht gereviseerd weer op de markt komt.
                                                Daarnaast heb ik geen eigen garage of oprijpad dus moet ik aan de weg gaan staan sleutelen, met dit weer heb ik daar niet zo'n zin in. Een doe het zelf garage zou een optie zijn, maar degene waar ik regelmatig heenga is zondags gesloten en om er een paar dagen vrij voor te nemen zie ik ook niet zo zitten.

                                                Ik heb me er min of meer bij neergelegd.. Pluspuntje, als ik de auto tzt weer verkoop dan kan een nieuwe turbo natuurlijk een goed verkoopargument zijn.
                                                E36/8 Z3 2.8 coupé - Škoda Superb 1.5 TSI Style Business (lease)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Normaliter heb je juist een te hoge laaddruk bij een vacuumlek.......de garret actuators (BMW gebruikt op de 330d de garret uit de GT225 serie) worden juist bij een vacuum dichtgetrokken. Dat is ook logisch, na een gas los wil je dat de vanen dicht staan om een zo klein mogelijke nozzle ring opening te creeren..........zonder vacuum staat de nozzle op "klein" met een zo hoog mogelijke druk ten gevolge..............

                                                  De prijs die de garage hanteert is wel erg stevig, schoonmaken is zeker wel een optie, maar met de intrede van de diagnose computer is natuurlijk de kunde maar ook zeker de durf om een turbootje te openen volledig verdwenen. Als je de turbo op de werkbank hebt liggen, is het een fluitje van een cent..............

                                                  Ik heb recent een storing in mn vacuum circuit gehad (Opel gebruikt ook garret) en dacht dan trek ik gewoon een slangetje eraf, gelijk toen ik gas gaf noodloop, verkeerde slangetje en idd een te hoge druk (uit laten lezen)....bleek de bediening van de smoorklep defect te zijn, ander slangetje dus............

                                                  E
                                                  يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Zou toch eerst eens rondvragen...

                                                    http://www.turbochargers.nl/

                                                    http://www.turboworld.nl/reviserenturbo.asp?Taal=nl





                                                    ( http://www.youtube.com/watch?v=hlKPQRSHJ5I )
                                                    Veritatis simplex oratio est

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hmmmm...., ik verdenk ook een vacuumprobleem, niet de turbo zelf. Die dingen gaan niet vaak stuk, en als ze gaan zijn het de lagers, en die hoor je dan wel schuren.

                                                      Ik zou toch even verder zoeken alvorens die 1500 af te tikken...
                                                      "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        ik heb een turbolager gehad dat er zo uitlag dat het compressorwiel in het compressorhuis liep, maar heb dat niet gehoord, hoogstens het resultaat gezien in de achteruitkijk spiegel :-) kan ook aan de open uitlaat liggen dat ik het niet hoorde trouwens lol

                                                        tevens al meerdere turbo's gereinigd, gepoort en geflowed en omgebouwd (heb nummer/versie 5 op de wrx inmiddels).

                                                        los van het fenomeen dat het turbinehuis aan de cartridge vastrot/roest (in no time) en vaak/meestal erg vastzit, en je idd voorzichtig moet zijn tijdens het lostrekken van de gehelen, heb ik weinig addertjes mogen ontdekken. ja het is handig als je voor demontage even een kraslijntje zet, zit je gelijk goed met je wastegate (of in dit geval het vnt stangetje).

                                                        E
                                                        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          bij mn jtd 16v grijpt het mms ook in. Foutcode 'te hoge turbodruk'
                                                          Ga de turbo binnenkort laten cleanen, bij dit type turbo is het eerder regel dan uitzondering.
                                                          Komt door Het Nieuwe Rijden... dichtroeten van de verstelling van de turbo.
                                                          privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oja, en geen BP ultimate tanken he....
                                                            Veritatis simplex oratio est

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Turbo kan absoluut 600 procent zeker weten gereinigd worden.

                                                              Bij VAGtechniek te Nuenen doen ze dat ook, oh ja kost 275 euro. Is wel voor een 1.9 TDi maar goed.

                                                              Dus ik zou toch echt rondvragen..

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Zojuist even gebeld met Turbo World (uit W220L's post) en zij geven aan de variabele versteller van dit type turbo niet te reviseren is, sterker nog, deze wordt niet eens los verkocht. Ook als het reinigingsprocess succesvol is geweest dan is de speling op de ring te groot en werkt het geheel niet meer. Een losse GT2256V kost bij hen 1055 euro ex.

                                                                Ondertussen heeft het verhaal een andere wending gekregen. We hebben de auto destijds gekocht met garantie (www.multipart.de) en zij vergoeden 40% mits de diagnose gesteld wordt door een duitse specialist (bij voorkeur een BMW dealer). Scheelt me al gauw 500 euro, dus maandagochtend 1 maart staan we bij de BMW Niederlassung in Essen. Weet iemand nog wat leuks te doen daar in de buurt..?

                                                                ;)
                                                                E36/8 Z3 2.8 coupé - Škoda Superb 1.5 TSI Style Business (lease)

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X