Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 quattro, the defects thread

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Audi 100 quattro, the defects thread

Welnu, op veler verzoek, en als vervolg op http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=4540

Vandaag was het de grote cardanasmiddenlagervervangdag. Om twaalf uur vanmiddag stond deze jongen met de auto in de hal. Maar! De Audi staat niet z hoog op de wielen. Ik kan er weliswaar net onder liggen, maar er is niet genoeg ruimte om te sleutelen. Sterker nog: ik kan mijn hoofd niet eens draaien, want dan stoot mijn neus tegen de bodem. :-)

Fase n is dus: de auto veilig op bokjes krijgen. Ik houd niet van constructies waar de auto weer af kan donderen, dus kreeg ik met wat kunst- en vliegwerk van de krik twee wielen op de steunen.

En zelfs dn: liever een extra veiligheid, in de vorm van een Audi-reservewiel en twee blokken hout onder het voorste subframe. Als de auto dan namelijk toch van de oprijplaten dondert, raakt misschien het subframe krom, maar Brun is nog heel, en da's belangrijker.

Aldus is het veilig om onder de auto plaats te nemen. We pakken de hamer er alvast bij.

Waarvoor is die hamer nodig? Om te beginnen zit de cardanas aan elk uiteinde met zes imbusbouten bevestigd. Ik was bang dat die bouten muurvast zouden zitten, dus tik je de imbus er extra hard in, zodat je de bout niet stukdraait. Vervolgens voorzichtig steeds meer kracht zetten. Het viel godzijdank mee: alle twaalf bouten gingen zonder ellende los. Wel moest ik vaak in rare hoeken en met verlengstukken draaien.

En er is nog een ander probleem: de cardanas draait natuurlijk mee. Kun je hem dan niet in de versnelling en op de handrem zetten, Brun? Da's niet handig, want je *moet* de cardanas telkens een stukje draaien om bij het volgende imbusboutje te kunnen. Veel makkelijker is het om gewoon een stuk gereedschap in de kruiskoppeling te steken.

Dat is ook goed voor je conditie, want met de rechterhand houd je met veel kracht die kruiskoppeling tegen, en met je linkerhand sjor je met evenveel kracht aan de imbusbout.

Als dat maar goed gaat! Oei, we durven bijna niet te kijken. Even pauze.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Volgens de handleiding die ergens in een Audiforum staat, is het handiger om de cardanas eerst bij het achterdiff los te maken. Maar toen daar de zes bouten uit waren gedraaid, bleef de as hardnekkig vastzitten. Een paar klappen met de hamer hielpen niet (en je kunt liggend onder de auto sowieso weinig kracht zetten met een hamer).

Gelukkig kennen we de truc die Audi vroeger zelf altijd gebruikte (serieus!): je draait twee imbusbouten weer losjes in de cardanas, zodat hij aan die bouten kan blijven hangen. Dan stap je in de auto, je trekt de handrem aan, je start de motor, je zet 'm in de eerste versnelling, je blokkeert het middendiff, je geeft met ingetrapte koppeling een beetje gas tot de motor ongeveer 2000 toeren draait, en dan trap je snel tegelijkertijd vol op de rem n je laat de koppeling even kort opkomen. De klap van het draaiende vliegwiel geeft een zwiepertje aan de cardanas, en *klonk*. Los is de as. En hij valt niet omlaag omdat hij nog in twee boutjes hangt.

Uiteraard moet je dat niet te wild doen. Daarom zijn 2000 toeren meer dan genoeg. Liever een paar voorzichtige klapjes met de koppeling dan n grote knal.

Daarna kan de auto weer uit en kruipen we er weer onder. Aan de voorzijde zijn wat tikken met de hamer wl genoeg om de as van de versnellingsbakflens te krijgen. Vervolgens de twee boutjes van het middenlager losmaken en de as kan langs de uitlaat naar achteren worden gewurmd.

Wel uitkijken dat je de zware cardanas niet op je gezicht laat donderen... je ligt er immers onder.

Nu moet het de middensteun met het lager eraf. Daarvoor moeten de twee helften van de cardanas uit elkaar. Om te beginnen schroef je daarvoor de bout los die deze helften aan elkaar houdt. Ook hier gebruik je weer een 'tegenstukje', waardoor de as niet verdraait.

Als die bout eruit is, is de as nog niet gedeeld. De beide helften zitten namelijk op elkaar geperst. Hoe krijg je ze uit elkaar? Met een truc, wederom. Je zoekt een bout die slechts iets langer is dan de bout die je net hebt losgedraaid, en je klemt die tussen de spie van de ene helft en de kruiskoppeling van de andere helft.

Als je dat namelijk goed uitkient, kun je de andere helft van de as als hefboom gebruiken: klem de eerste helft met je voet tegen de muur, pak de tweede helft beet en draai die om de kruiskoppeling. De bout komt klem te zitten tussen het binnenwerk van die koppeling en de eerste helft, en drukt die helft eruit.

Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

En, is het oude lager inderdaad stuk? Beslist. Het maakt namelijk veel lawaai. Hier een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=j1m7h4WNm0k

Dat oude lager kan dus van de as. Het lager was al aardig vergaan, dus ik heb het rubber stukgesneden, omdat ik de metalen steun graag heel wil houden (als het lager ooit weer stukgaat, kan ik daar zo'n BMW-lager in monteren). Vervolgens met een poelietrekker de rest van de as halen.

Vervolgens slaan we even een stuk over, want assembleren is het omgekeerde van demonteren. Met wat voorzichtige hamerklopjes heb ik de hele zooi weer in elkaar gezet. Inclusief het nieuwe lager dus:

Een uurtje zwoegen later zit de boel zelfs alweer onder de wagen:

Vervolgens begint nog een uur gevloek en getier. De imbusbouten en de twee boutjes van het lager moeten namelijk met een voorgeschreven moment vast: de imbusbouten krijgen 55 Nm, de lagerboutjes slechts 20 Nm (anders scheur je de carrosserie stuk...). Maar een momentsleutel is een lang, zwaar ding, en liggend onder de auto, met weinig ruimte, ben je het na 12 imbusbouten en twee lagerbouten wel z spuugzat. Zeker omdat je ook nu telkens weer de cardanas een stukje moet draaien en weer blokkeren.

Met n hand kon ik te weinig kracht zetten, dus moest ik deze keer *wel* telkens de as verdraaien, onder de auto vandaan kruipen, auto in versnelling en op handrem zetten, weer onder de auto, twee boutjes op het juiste moment aantrekken, vloeken omdat de lange momentsleutel net-wel-net-niet tussen auto en vloer past, vervolgens weer onder de auto vandaan, in de auto, versnelling en handrem los, weer onder de auto, cardanas stukje draaien voor de volgende twee boutjes, weer onder de auto vandaan, weer in de auto, weer versnelling en handrem vast, weer onder de auto...

Was dus wel genoeg voor n dag.

De hamvraag is nu: werkt het?

Ja en nee.

De boel draait prima. Maar de cardanas heeft nu een vibratie. Ik heb vooraf alle delen gemarkeerd en de as exact zo teruggezet als ie zat, dus ik denk dat het 'm in de uitlijning van de as zit. Dat probeerde ik zelf te doen met een gespannen draadje, maar het is dus niet gelukt. En intussen had ik acht uur gesleuteld inclusief een late lunchpauze, dus ik vond 't meer dan genoeg.

Ik weet nu al hoe 't wel moet: je kunt uit een lang stuk hout een passend stuk gereedschap maken. Misschien doe ik dat morgen, anders komende week op een avond. Als dan de trilling nog steeds niet weg is, moet ik iets van het lager afslijpen. En als 't dan nog niet opgelost is, moet ik de cardanas een kwartslag of een halve slag draaien. Hoop van zegen dus! Nouja, in elk geval rijdt ie weer.
      Last edited by brun; 21-02-10, 20:41.

Comment

Mooie klus, klinkt alsof je morgen goed in de kreukels gaat liggen van de spierpijn!

Is dit een goed moment om reclame te maken voor een (oldtimer)sleutelclub met garage (en brug :-)) in Soest? Voor 2 tientjes in de maand hoef je niet meer op de grond te liggen bij dit soort klussen :-)

Comment

Een revisiebedrijf kan toch cardanassen balanceren?

Comment

mooie klus Brun. Hoe kwam je er achter dat de cardanas stuk was?
            Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Mooi werk weer Brun. En ook leerzaam voor mij :)

Comment

Wow, impressive hoor. Doe ik je niet na! Nou heeft mijn Italiaanse kroket ook niet zo'n gekke as naar achteren lopen, natuurlijk. :)
                Mini Cooper Clubman
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

Comment

Poeh, wat een klus zonder brug. Je maakt het jezelf niet makkelijk he...

Comment

Herkenbaar Brun dat na het vervangen van het tussenlager (en in mijn geval ook de kruisstukken) de as trilt. Ik heb uiteindelijk na veel proberen de as naar Apeldoorn gebracht: http://www.cardanas.com/
                    Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 6bakkie Bekijk bericht
                      mooie klus Brun. Hoe kwam je er achter dat de cardanas stuk was?
                      Het lager Martijn, niet de gehele as :) Doordat dat gepaard gaat met een zingend/gonzend geluid uit de aandrijflijn.
                      Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                        Het lager Martijn, niet de gehele as :) Doordat dat gepaard gaat met een zingend/gonzend geluid uit de aandrijflijn.
                        ok. is dat niet typisch een audi kwaaltje?
                        Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Als er een lager stuk gaat na 25 jaar en een paar ton, dan spreek je toch niet meer van een <insert merk hier>-kwaaltje? :)
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Zo! Weer wat opgeschoten, al trilt de as nog steeds.

Allereerst besloten de cardanas goed uit te lijnen, zoals het hoort. Hiervoor een 'liniaal' gemaakt van de kaarsrechte zijkant van een stuk gipsplaat (ik had niets anders bij de hand). In die liniaal heb ik wat uitsparingen aangebracht op de plek waar andere onderdelen in de weg zitten, zodat het mogelijk is haar verticaal tegen de gehele cardanas drukken. Je ziet dan direct of de as recht gemonteerd zit: de liniaal moet op elk punt van de cardanas aansluiten. Helemaal goed wordt het als je de looplamp erachter houdt, zodat je een spleetje licht ziet op plekken waar de as niet aansluit.

Hij was dus niet goed uitgelijnd: de 'knik' in het midden zat veel te hoog. Daarom wat ringetjes onder het middenlager aangebracht, zodat de boel lager hangt.

Om 'm ook horizontaal knikvrij te krijgen, was wat lastiger. De liniaal past namelijk niet in de middentunnel. Daarom heb ik simpelweg een draadje van de flens op de versnellingsbak naar de flens van het differentieel gespannen en die als richtlijn voor de as gebruikt.

Het resultaat is een perfect uitgelijnde as (zelfs beter dan hij voorheen zat).

De trilling is wel aanzienlijk minder geworden, maar hij is er nog steeds. Ik heb de truc van een 90 of 180 graden verdraaide as geprobeerd. Hielp niks: het werd alleen maar weer erger.

Dus de diagnose is nu dat het nieuwe middenlager gewoon niet goed is. Ik denk ook wel waarom: er zit een 'kraagje' op waar de cardanas net een beetje langsschuurt. Dat kan genoeg zijn om 'm aan het trillen te brengen. Van de week maar eens zien of ik dat kraagje eraf kan slijpen, want anders moet de hele as ng eens uit elkaar.

Wel weer typisch h, dat zo'n Amerikaans aftermarket-onderdeel niet helemaal perfect is. Ik had ook beter moeten weten dan te proberen mijn oerstabiele Duitse degelijkheid te repareren met zo'n stuk Detroit-schroot.
                            Last edited by brun; 21-02-10, 21:51.

Comment

Tof draadje brun en goed bezig!!
                              Wel shit als dat lager straks niet goed blijkt te zijn.....

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Dank!

Overigens nog iets dat me opvalt op de foto's: kijk eens goed naar de staat waarin de onderzijde van de auto verkeert. Alleen de uitlaat is recent vervangen, de rest is origineel. Nergens roest. Zelfs dat oude cardanaslager valt nog heel erg mee, en dat zit vol in de wind, dus het krijgt altijd de volle laag pekel en overige rotzooi.

Dat zijn 24 jaar en 330.000 kilometer op Nederlandse wegen, zomer en winter. En de auto heeft altijd buiten gestaan.

Mijn Coup zag er met drie ton aan de onderkant al stukken slechter uit - ik moest er toen al laswerk aan laten uitvoeren. Deze auto is aan de onderzijde ongelooflijk hard. Helaas is de bovenkant (A-stijl en op wat andere plekjes) wel wat dof en aangetast. Dat is jammer genoeg wel lelijk geworden. Maar dan ng valt het mee.

De topklasse-Audi's uit die tijd waren echt van Mercedes-kwaliteit. Dat is na 1995 wel weer wat minder geworden, helaas.

Comment

Zozo!

Mooie klus hoor, wel verrekte jammer dat die lager net niet goed past dan, heb je vaker met aftermarket-spul. Ongelofelijk dat Audi zo'n lager niet gewoon los verkoopt, afzetters...
                                  "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

respect voor de klus brun, en een mooi verhaal erbij.
                                    Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                      respect voor de klus brun, en een mooi verhaal erbij.
                                      Inderdaad, R-E-S-T-E-C-P :)

Ben altijd vol ontzag over mensen die bij een dergelijke klus gewoon denken "Dat doe ik dus lekker zelf" en het dan ook doen.
                                      ------------------------------------------------
                                      We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Inderdaad! En zo leerzaam ook. Die gozer kon 10 jaar terug nog geen soldeerbout vasthouden (nou ja, dat dan net weer wel), en nu schroeft-ie een halve Audi uit mekaar.

Zo'n hal met tools helpt dan ook een eindje natuurlijk, toch wat relaxter dan op straat met een wiebelende auto op de krik.

Which got me thinking. Dat zou op zich wel een plan zijn. Een sleutelhal, Gummen-only, ergens centraal in het land? Of althans, een soort van group buy idee. Huren/kopen, volstouwen met apparatuur en bruggen (een failliete garagewerkplaats?), de kosten delen door X, en sleutelen maar. Kennis delen, geld besparen.

Of denk ik nou weer te utopisch?
                                        Mini Cooper Clubman
                                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Goed idee, Jasper!

ik doe mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                            Which got me thinking. Dat zou op zich wel een plan zijn. Een sleutelhal, Gummen-only, ergens centraal in het land? Of althans, een soort van group buy idee. Huren/kopen, volstouwen met apparatuur en bruggen (een failliete garagewerkplaats?), de kosten delen door X, en sleutelen maar. Kennis delen, geld besparen.

Of denk ik nou weer te utopisch?
                                            goed plan!

ben al een tijdje aant zoeken naar zoiets om met een groep kennissen sleutelplek te regelen (man of 7). Maar valt nog niet mee...
                                            priv-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Ja goed idee, sleutelplek op een landgoed met een circuit ernaast, Gumwood. Met al die donaties van de Gummers moet dat te regelen zijn dunkt me.

Comment

Waarom hebben al die italo-rijders toch de wens voor een centrale sleutelplek? Zo typisch....
                                                Last edited by ingmar; 22-02-10, 18:09.
                                                When men were men

Comment

ingmar mag niet meedoen. :)
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Vraag anders even of jouw vouwcaravanstalling nog plek heeft, Ingmar.

:-)

Comment

Het is gewoon de kift. Dat er ook auto's bestaan, waar de onderdelen niet van af vallen.
                                                      When men were men

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ingmar Bekijk bericht
                                                        Waarom hebben al die italo-rijders toch de wens voor een centrale sleutelplek? Zo typisch....
                                                        lol

ondanks het ontbreken van een brug een mooie sleutelplek
                                                        staat die rally auto van jullie daar ook?
                                                        van wie is die hal?

voor het uitlijnen had je ook een laserpen van een paar euro kunnen gebruiken
                                                        voor demontage parallel fixeren op het uiteinde van de as
                                                        afstand van de lichtpunt haaks op de as afstellen op het uiteinde op dezelfde hoogte aan de andere kant
                                                        mocht de kruiskoppeling in de weg zitten en de lichtstraal onderbreken
                                                        er dan een rechthoekig voorwerp tussenplaatsen en dan die haakse afstand als referentie nemen voor de andere kant van de as

wat betreft het lager
                                                        is de binnen en buiten diameter hetzelfde als het oude lager ?
                                                        en is er speling in de kogels en of binnen ring aanwezig?

trouwens als er fotos van je gemaakt kunnen worden als je onder de auto ligt , had diegene dan niet even voor je kunnen koppelen en ontkoppelen toen je die inbusbouten los moest draaien? ;-)
                                                        Last edited by motroosje; 23-02-10, 01:57.
                                                        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

'k Denk dat Brun alleen was en de fotos met de timer heeft gemaakt ?

Comment

Yep, dezelfde hal als waar de Lagonda staat. En die ene foto was inderdaad met zelfontspanner. :-) Ik heb sowieso altijd een statiefje bij de hand, want flitsfoto's van sleutelacties worden vaak zo onduidelijk. Dus liever gewoon met omgevingslicht.

@motroosje
                                                            Het kogellager zlf is exact hetzelfde. Oude lager was aan gort, het nieuwe heeft geen enkele speling.

Vanavond haal ik nog even een slijpschijfje ofzo bij de Gamma en doe dan een laatste poging, door een metalen/rubberen kraagje van het lagerhuis af te slijpen. Ik vermoed dat dit deel namelijk tegen de cardanas drukt.

Als de boel dan nog trilt, regel ik een ander lager (BMW of Mercedes) en laat dat even in de oude houder lassen.

Comment

Brun, heb hier in de kruipruimte nog twee soortgelijke oprijbokken staan, alleen een stuk groter, hoger en steviger.
                                                              Wellicht een idee om die in de hal ergens in een hoek te leggen voor dit soort klussen?
                                                              fka v164

Comment

Als je er echt niet uitkomt, hebben wij hier trouwens nog een Waalkade. :)
                                                                You know that reality is immaterial

Comment

Working...
                                                                X