Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

auto ehbo materialen buitenland

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• auto ehbo materialen buitenland

kleine inleiding vooraf:

rij snachts nederland binnen na een rit van 800 km , grap nog naar mn passagier dat als ik nu motorpech krijg ik gelukkig de anwb kan bellen
    ( moet afkloppen maar al mijn autopech was of eenvoudig (zelf) te verhelpen of openbaarde zich voor vertrek of precies op bestemming zodat de urgentie en kosten wat minder waren)
    20 minuten later begint mn koelwater temperatuur op te lopen en de kachel koud te worden
    ik heb echter geen zin om op de (onveilige)donkere vluchtstrook stil te moeten staan om te kloten
    ik laat mn snelheid terugvallen van 120 naar 80 en besluit om door te rijden zolang de temperatuur niet verder oploopt tot 3 kwart van de meter
    anders zal ik alsnog op de vluchtstrook stoppen omdat het niet anders kan
    maar hopen dus op een parkeerplaats /tankstation
    en gelukkig na 5 minuten doemt er 1 op
    zet mn auto stil en ruik al meteen koelvloeistof doe de motorkap open
    hele motorruimte onder de koelvloeistof !

zie al snel wat er aan de hand is: een gaatje ter grote van een speldeprik op de perskant in de slang
    gaatje zit precies net na de bus die ik vorig jaar had laten fabriceren nadat de vorige weggecorrodeerd was
    bus heeft behoorlijk wat "vlees" en de slang ook , dus de slang loshalen afknippen ter hoogte van het lek en er weer opschuiven en vastzetten zou het probleem op kunnen lossen
    probleem is echter dat de slang met 2 slangenklemmen vast zit (omdat de bus geen opstaande ribbel heeft)
    en 1 slangenklem niet met een schroevendraaier of dop is los te halen
    omdat de schroef zit opgesloten tussen het blok en de bus en alleen benaderbaar met een steeksleutel maatje 5 of 6
    waarvan ik niet wist of ie wel of niet in de auto lag (kon em iig niet vinden )
    had wel een doppensetje en schroevendraaier bij me om de andere los te halen
    de slang er gewoon aftrekken met klem en al (bus heeft geen ribbel ) dus dat zou misschien lukken had het risico dat ik de bus eruit zou kunnen trekken (gebeurde bij de vorige ook alhoewel het daar wel de bedoeling was)
    had ook geen locktite bij me of vrieskist om em er weer schappelijk in te kunnen doen
    daar ik ook nog een tijd had afgesproken om mn huisdieren bij de oppas op te halen en ik als het even kon niet de dag daarna weer heen en weer moest
    besloot ik om er een lekstopper in te gooien , had nog 2 liter koelvloeistof bij me en moest er nog 2 liter bijkopen bij het tankstation
    motor laten draaien
    lek ging niet dicht , mooie bocht drab die ik er liever niet wilde inknikkeren behoudens "nood" gevallen werkt dus niet
    volgens het etiket dicht het tot 2 mm zo groot was het gat niet eens
    zou het kunnen zijn omdat het materiaal veerkrachtig is en "pulseerd" op drukgolven het dichtingsmiddel niet kan "zetten" ?
    dan maar de wegenwacht (ben lid) bellen en plan A uitvoeren
    1.5 uur moeten wachten , maar gelukkig was er versgemalen koffie en een sigaar
    wegenwacht was een ouwe twentse pik met donutbuik , jacobse en van es snor en inbrekers mutsje
    aardige man verder :)
    heb bij staan lichten en zn gereedschap aan staan geven , slang eraf afknippen erop en vastdraaien klaar
    toen begon het ;-)
    ik wil de man bedanken en mn weg vervolgen
    maar daar dacht ie anders over , man wilde ZEKER weten dat alles in orde zou zijn er zou namelijk lucht in mn blok zitten en mn thermostaat hinderen
    nou neem ik dat zo van de man aan als hij dat veel tegen zou komen
    maar dit blok is binnen 30 sec volledig ontlucht
    aangezien ie me goed geholpen had , wou ik het ook niet te abrupt afkappen
    hij wou dus dat ik mn motor liet warmlopen om te kijken of mn onderste radiateurslang warm zou worden zodat ie bevestigd had dat de thermostaat open staat
    ik probeerde voorzichtig te zeggen dat die slang niet warm wordt bij deze buitentemperaturen met beperkte warmte afgifte bij stationair en een draaiende viscofan
    de waterhoeveelheid die bijgemengt wordt is gering , en de geringe hete waterhoeveelheid die het boven vervangt wordt meteen vermengt met het koude "water" en gekoeld door de visco
    en eventueel een stijging in die onderste slang van een paar graden voel je niet met de hand
    maar hij bleef volhouden dat ie warm moest worden
    terwijl mn tempmeter precies goed stond en bleef , zou dat op moeten lopen als de thermostaat niet opengaat
    na poosje wachten weer gezegd dat ik er van overtuigd was dat het echt in orde was liet ie me gaan ;-)
    maar ik moest nog wel mn thermostaat gaan vervangen als ik thuis was want die was waarschijnlijk niet goed meer ;-)
    man bedankt en hand gegeven vervolgens naar huis gereden zonder temperatuur problemen zelfs na een belaste snelwegrit even de onderste slang gevoeld , die was gewoon nog steeds koud
    wellicht wordt ie in de zomer wat warmer

nu de hamvraag
    als ik dit in duitsland/buitenland had gehad langs een donkere koude regenachtige snelweg was het wat problematischer geweest
    of als het lek in het midden van de slang had gezeten
    ik las dat de wegenwacht die jasper had geholpen met zn gescheurde slang vulcaniserende tape had gebruikt
    dicht dat echt zo goed af? indien ja dan gaat er standaard zon rolletje mee in de toekomst
    deze wegenwacht had het niet toen ik er naar vroeg

ik begrijp dat je geen aanhangwagen met onderdelen en gereedschap meeneemt maar welke kleine handige hulpmiddelen nemen jullie zoal mee?

ik heb een reserve wiel
    band lekstopper
    speciale rode stroboscoop met magneet om op de carosserie te plakken
    fluoriserend hesje
    doppensetje aantal steeksleutels waterpomptang
    smeerolie/koelvloeistof
    wd 40
    lampjes
    mijnwerkers ledlamp

een bandenspanningsmeter/alarm in de duurdere modernere auto is eigenlijk ook niet iets overbodigs
    op het moment dat je band langzaam leegloopt en je op tijd een alarm krijgt en het rijdend in de gaten kan houden
    meestal kun je dan doorrijden en op een geschikte veilige plaats stoppen om je band te verwisselen
    of als het leegloop tempo zo laag is bijvullen en weer doorrijden

als je het pas merkt aan de wegligging is het te laat , je kunt meestal niet meer naar een veilige plek rijden en meestal is de wang van je band ook aan gort
    en banden wisselen op de vluchtstrook is iets wat je niet moet willen
    heb al 2 maal een bebloed laken over een hoopje gezien met een auto op de krik erbij

zelfde geld met een vlotter in het expantievat hebben de meeste moderne auto's dat al? voorkomt een hoop ellende als je op tijd kan stoppen op een geschikte plaats om motorschade en onveiligheid langs de weg te voorkomen
    ik kan het pas zien aan een oplopende tempmeter nadat er eerst 4 liter uitgekotst is
    sommige franse auto's maken het bonter die hebben alleen een lampje zonder meter
    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Volgens mij hebben vrijwel alle moderne auto's een sensor in het expansievat die verteld dat je te weinig kvs hebt.

Dat verhaal over alleen lampje bij Franse (kleine) auto's klopt. Mijn 106 heeft dat ook en die lampje ging een keer aan... Er zat gewoon geen KVS meer in het blok :/ gelukkig zelf kunnen repareren (thermostaathuis lekte).

Comment

ik begrijp dat je geen aanhangwagen met onderdelen en gereedschap meeneemt maar welke kleine handige hulpmiddelen nemen jullie zoal mee?
      Visa Card Gold motherfucker!
      ;)
      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

ducktape?

Comment

die dashboards worden ook steeds minimalistischer

analoge klokjes/lampjes voor allerlei zaken als smeeroliedruk/temp/niveau, turbodruk koelvloeistofniveau /temp
          in de wat oudere italiaanse wagens zie je het nog

zon soort dashboard en volvo stoelen in een 330d en ik heb niets meer te wensen
          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

krijg ineens een ingeving zon volvo stoel van de sloop past dat? ;-)
            of zit je weer met airbag connectors etc?

mmm de vraag stellen is em beantwoorden :(

Comment

Wat ik mee heb. Hmmm. Op dagelijkse ritten nooit zoveel. Op lange ritten, bijvoorbeeld naar Duitsland, heb ik mee:

- een doppensetje
              - wat moersleutels (ja, ook de 5 en de 6 motroosje :-))
              - schroevendraaier (zo'n absoluut geniaal gecombineerd kruis/plat-ding dat vroeger standaard bij het VAG-boordgereedschao zat)
              - waterpomptang
              - spits tangetje
              - tie wraps
              - duct tape.

En voor de rest liggen er in de kist altijd wel restjes stroomkabel, wat oude stukjes slang, wat slangklemmen, oude schroeven, wat lampjes en dat soort spul.
              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                krijg ineens een ingeving zon volvo stoel van de sloop past dat? ;-)
                of zit je weer met airbag connectors etc?

mmm de vraag stellen is em beantwoorden :(
                Je hebt toch aftermarket stoeltjes voor mensen met rugklachten? Gewoon incalculeren in aankoopbedrag klaar is kees.

Comment

'k Heb tijdje terug gezocht naar een leuke losse stoel op MP en kwam BERGEN losse stoelen tegen voor mensen met rugklachten van 't merk ASS.

Nou klinkt als een prima stoel voor Motroosje ;)

tape , tiewraps, tang, hamertje, plankje voor krik, goede zaklamp + rood lichtje bij gevarendriehoek, gereedschapssetje met steeksleutels, imbussleutels etc. Al die meuk is handig als je ver weg gaat buiten bereik van ANWB.

Maar binnen NL mag de ANWB me gewoon komen helpen bij een koelvloeistof lek, paar slagen met een rol ducttape zou zo'n klein lek in een slang toch moeten verhelpen. Je gaat die slang toch vervangen als je thuis bent.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                    'k Heb tijdje terug gezocht naar een leuke losse stoel op MP en kwam BERGEN losse stoelen tegen voor mensen met rugklachten van 't merk ASS.

Nou klinkt als een prima stoel voor Motroosje ;)

tape , tiewraps, tang, hamertje, plankje voor krik, goede zaklamp + rood lichtje bij gevarendriehoek, gereedschapssetje met steeksleutels, imbussleutels etc. Al die meuk is handig als je ver weg gaat buiten bereik van ANWB.

Maar binnen NL mag de ANWB me gewoon komen helpen bij een koelvloeistof lek, paar slagen met een rol ducttape zou zo'n klein lek in een slang toch moeten verhelpen. Je gaat die slang toch vervangen als je thuis bent.
                    toepasselijke merknaam ;-)
                    moet heel eerlijk zeggen dat die e36 stoel prima zit 9 uur in gestuurd met 1 tankstop beetje stram maar geen pijnlijke rug
                    met e30 en e28 stoelen was het een drama daar wist ik na een uur al niet meer hoe ik moest zitten
                    de proefrit vorig jaar in een volvo s60 , als een VORST zit je daar in
                    de "gewone " stoelen dus
                    heb nog nooit zo comfortabel in een auto gezeten
                    heb ook bij een collega die een s60 heeft gezeten op wat hardere sportstoelen das het niet helemaal
                    evenals harde stoelen bij volkswagens of een sportstoel in een e46

een koelwaterlek met ductape volgens mij gaat dat niet (goed) lukken
                    er staat druk op en je krijgt stoomvorming dat lost letterlijk alles op, lijm en maakt het materiaal week en alles kotst eruit
                    dat verhaal van jasper met die vulcaniserende tape , das vocht en temperatuur bestendigd tot 100 graden en wordt een soort 1 geheel
                    ben benieuwd van em of dat goed afdichtte
                    indien ja dan gaat er standaard zon rolletje mee

Comment

Working...
                    X