Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schokkende aandrijflijn Avensis 2.0

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Schokkende aandrijflijn Avensis 2.0

Mijn zus en haar vriend hebben drie maanden geleden een Toyota Avensis 2.0 uit 2001 (model 2000) gekocht met 160.000 op de teller.

De auto zelf heeft bij aankoop een Dekra keuring gekregen waar 5 puntjes werden opgemerkt. Alle vier de velgen waren minimaal beschadigd en het resersewiel was niet goed meer. Oftewel, met vlag en wimpel geslaagd. Prima dus!

Toch maak ik me soms weleens zorgen over de aandrijflijn. Het begon bij de koppeling. Deze is wat zwaar en pakt vrij vlot maar grijpt vervolgens pas volledig aan wanneer het pedaal bijna helemaal is opgekomen. Dat is in het begin echt wennen. Maar het duidt naar mijn idee niet op een versleten koppeling. Misschien zelfs juist niet omdat je de volledige slag van de koppeling nog hebt. Klopt dit?

Waar ik me soms weleens zorgen om maak is het schokkende rijden van de auto. Iedereen heeft weleens in de 1e versnelling van een auto gereden met een klein motortje. Dat bokt en schokt. Vlot naar 2 dus. De Avensis kent dit ook. Maar een 2.0 4-cilinder vind ik persoonlijk een volwassen motor. En het is niet alleen in de 1e versnelling. Zelfs als je nog een beetje met het gas zit te spelen in z'n 3 merk je het goed. Ook als je bijvoorbeeld wat vlot van het gas af gaat om vlot op te schakelen naar 4 houdt de auto houdt meteen fors in. Dat is toch niet normaal??

Overigens valt er met de auto wel soepel te rijden maar dat moet dan echt met een extreem fluwelen voetje. Wijk je daar maar pietsie van af dan is het meteen raak.
    Last edited by Rossi; 02-03-10, 22:26. Reden: Rotterdamse spelling verwijderd
    Aprilia RSV Mille '01

1. Zeker geen versleten koppeling, want die is hydraulisch (dus van goed naar volledig onbruikbaar in een paar honderd km's). Aangrijpingspunt kan wel versteld worden.
    2. Klinkt als een probleem in de ontsteking/inspuiting. Ik heb het (met dezelfde motor) alleen op lpg. Altijd gedacht dat het lag aan een verkeerde dosering bij zware voet. Is het ook bij hoge toeren?
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Rossi, het ligt toevallig niet aan jouw schakelcapaciteiten :-)
      2 x ouwe premium meuk
      BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
      Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
        1. Zeker geen versleten koppeling, want die is hydraulisch (dus van goed naar volledig onbruikbaar in een paar honderd km's). Aangrijpingspunt kan wel versteld worden.
        2. Klinkt als een probleem in de ontsteking/inspuiting. Ik heb het (met dezelfde motor) alleen op lpg. Altijd gedacht dat het lag aan een verkeerde dosering bij zware voet. Is het ook bij hoge toeren?
        Hmmm, hoge toeren. Das een goeie, dat weet ik eigenlijk zo snel niet. Als het goed is heb ik morgen weer de mogelijkheid om het te testen. Ik zal het het gelijk laten weten.

Oorspronkelijk geplaatst door John Bekijk bericht
        Rossi, het ligt toevallig niet aan jouw schakelcapaciteiten :-)
        Euh...neuh. Elke auto is anders maar ik heb dat meestal vrij snel in de smiezen. Daarbij heb ik er een hekel aan als mensen daar niet netjes mee omgaan.
        Aprilia RSV Mille '01

Comment

motorsteunen in orde? een kantelend motorblok rijdt niet echt comfy.
          als het echt iets aan de motor is dan zou ik eerst eens foutcodes laten uitlezen, dat zoekt heel wat gerichter.

Comment

Bedankt voor de tips!

Heb helaas gister niet meer de tijd gehad om er in te rijden dus ik zal dit weekend maar eens de proef op de som nemen.
            Aprilia RSV Mille '01

Comment

de drukgroep van dat type heeft problemen,de koppeling gaat zwaar en het schokt met optrekken(net of er een vertraging in het pedaal zit)

heb 2X ven een avensis de drukgroep/koppeling gewisselt en de reactie's van de eigenaren was een verschil van dag en nacht
              wat TSM zegt!!!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door goofy Bekijk bericht
                de drukgroep van dat type heeft problemen,de koppeling gaat zwaar en het schokt met optrekken(net of er een vertraging in het pedaal zit)

heb 2X ven een avensis de drukgroep/koppeling gewisselt en de reactie's van de eigenaren was een verschil van dag en nacht
                Hmm, dus Avensissi's uit die tijd mijden? Geldt dat dan ook voor de Camry's en Lexi uit dezelfde tijd of hebben deze dergelijke componenten niet gemeen?
                * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

soort van maandagmorgen monster,voorloopserie.
                  van die andere modellen weet ik niks.....
                  wat TSM zegt!!!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rossi Bekijk bericht
                    Waar ik me soms weleens zorgen om maak is het schokkende rijden van de auto. Iedereen heeft weleens in de 1e versnelling van een auto gereden met een klein motortje. Dat bokt en schokt. Vlot naar 2 dus. De Avensis kent dit ook. En het is niet alleen in de 1e versnelling. Zelfs als je nog een beetje met het gas zit te spelen in z'n 3 merk je het goed. Ook als je bijvoorbeeld wat vlot van het gas af gaat om vlot op te schakelen naar 4 houdt de auto houdt meteen fors in. Dat is toch niet normaal??

Overigens valt er met de auto wel soepel te rijden maar dat moet dan echt met een extreem fluwelen voetje. Wijk je daar maar pietsie van af dan is het meteen raak.
                    Volgens mij heb je twee problemen, de vrij bekende drukgroep/koppeling-verhaal van dit model Avensis zoals hierboven al door Goofy geschetst, maar dat tweede probleem (het deel wat ik hier quote) doet mij denken aan ontsteking/brandstoftoevoer of zoiets. Heeft in ieder geval niets met de koppeling/drukgroep te maken. Denk aan bougies, kabels, etc.
                    "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door goofy Bekijk bericht

Hmmm, je omschrijft lijkt behoorlijk te rijmen met hoe het bij de Avensis in werkelijkheid gaat.
                      Probleem is dus eigenlijk dat het "normaal" is. Dan wordt het erg lastig om dit eventueel nog onder garantie (zit nog 3 maanden op) te laten vervangen lijkt me. Of zit ik er naast?

Oorspronkelijk geplaatst door Henk Bekijk bericht
                      Volgens mij heb je twee problemen, de vrij bekende drukgroep/koppeling-verhaal van dit model Avensis zoals hierboven al door Goofy geschetst, maar dat tweede probleem (het deel wat ik hier quote) doet mij denken aan ontsteking/brandstoftoevoer of zoiets. Heeft in ieder geval niets met de koppeling/drukgroep te maken. Denk aan bougies, kabels, etc.
                      Thanks voor het meedenken! Ik weet alleen niet zo goed hoe ik er achter zou moeten komen waar het probleem nou daadwerkelijk zit. Of zou het meest verstandige zijn om toch maar even langs de plaatselijke Toy dealer te gaan? De auto is daar niet gekocht maar we zijn daar wel bekend (sterker nog, de Yaris staat daar vandaag voor een kleine beurt)
                      Aprilia RSV Mille '01

Comment

Die Toyota-boeren hebben alle potentiële mogelijke klanten nodig tegenwoordig, dus laat die dealer effe een diagnose stellen, waarschijnlijk is het namelijk zo gefikst met een paar verse kaarsen, en misschien een doorgeslagen kabeltje ergens vervangen.
                        "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

hehe...daar zit ook al wel weer wat in natuurlijk :) Ik zal het één en ander even snel in gang gaan zetten. Ik houd jullie op de hoogte!
                          Aprilia RSV Mille '01

Comment

En en en?
                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Working...
                            X