Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schokdemper versus Veer

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Schokdemper versus Veer

In het geval een auto 'hangt' naar één kant ... hoe kan je weten of het de schokdemper dan wel de veer is die vervangen moet worden? Of moeten beide altijd tegelijk vervangen worden?
    Rock on. RS.

Normaliter is de veer dan kapot of ontspannen. De demper kan van zichzelf niet voldoende weerstand opwekken om de auto rechtop te houden. Dan valt er immers niet mee te rijden.

Je zou alleen een veer kunnen vervangen maar het is ongebruikelijk dat er maar één veer aan één kant stuk of versleten is. Altijd de overstaande kant laten controleren (ook diagonaal!) en rondom uitlijnen.
    De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Welke auto ??
      Veritatis simplex oratio est

Comment

Zware vriendin?

;-)
        http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
          Welke auto ??
          De BMW hangt scheef, LaRo heeft luchtvering, dus die nivelleert zelf, als die scheefhangt is de planeet scheef, of een balg kapot :-)

Normaliter is de veer dan kapot of ontspannen. De demper kan van zichzelf niet voldoende weerstand opwekken om de auto rechtop te houden. Dan valt er immers niet mee te rijden.

Je zou alleen een veer kunnen vervangen maar het is ongebruikelijk dat er maar één veer aan één kant stuk of versleten is. Altijd de overstaande kant laten controleren (ook diagonaal!) en rondom uitlijnen.
          Dus het zou de veer zijn en niet de schok. Ik kan tweedehands veren scoren, maar in hoeverre lost dat het probleem op? Heb de schokdempers zelf uitgemeten (in cms) en ze zijn gelijk qua lengte met 0 belasting (askrukken). Waarom is het ongebruikelijk dat er maar één veer versleten is?
          Rock on. RS.

Comment

Geen idee, maar bij M-B kwam veerbreuk regelmatig voor.

Zelfs op het oog onzichtbaar, totdat het wiel werd opgekrikt :-)

Comment

winding van veer gebroken, of doorgerotte veerschotel
              kwestie van controleren op brug, zou er iig niet mee doorrijden.
              Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
              A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Hang je fotocamera eens in de wielkast aan de kant waar de auto doorzakt en maak wat plaatjes. Dan is 't meestal wel te zien.

Als een schokdemper helemaal aan gort is, kan ie ook wel een beetje doorhangen, trouwens. 't Is aan die kant dan niet meer zo 'stroef' en dat scheelt soms wel een paar centimeter.
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

één kapotte veer of demper is ongebruikelijk omdat bij een normale rijstijl (kuch ;)) het gewicht correct verdeeld is en de auto gelijkmatig belast wordt.
                  De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                    één kapotte veer of demper is ongebruikelijk omdat bij een normale rijstijl (kuch ;)) het gewicht correct verdeeld is en de auto gelijkmatig belast wordt.
                    Ja, leg dat maar eens aan een auto uit....

Comment

Ik vermoed ook een veer met een scheur. Alhoewel een vastzittende demper schuintegenover de probleem hoek hetzelfde verschijnsel opleverd.

Ik zou alles bij de garage laten bekijken op een brug.
                      http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Ff ouderwets op alle vier de hoeken van de Beamer een ferme duw naar beneden geven en luisteren of je op de lage hoek (of de diagonaal tegenovergestelde kant) iets geks hoort, of verschil merkt tijdens het uit- en inveren. Meestal toch wel de veer(schotel) in zulke gevallen... Niet per ongeluk eens iets (of veels) te hard een verkeersdrempel bedwongen?
                        Last edited by angelojb; 08-03-10, 18:23. Reden: tiepfoutju

Comment

We hebben een ritje van om en bij de 60km gemaakt nadat ik hem terug aan de praat had gekregen, na x aantal jaren stilstaan is het redelijk natuurlijk waarschijnlijk dat er dan iets meegeeft. Ik sta er niet verbaasd van, laat het me zo zeggen. Hij staat nu op zijn assteunen, dus ik ga NU met de zaklamp kijken of ik breuken in de veer zie :-)
                          Rock on. RS.

Comment

Oh, wacht ff, het is de E28 ?????

Mwah, die zijn erg gevoelig voor het met stevige snelheid een kuiltje pakken ( komt niet zo vaak voor op het Belgisch wegennet he... ;-) ) of een stoeprand pakken...

Ik heb het meegemaakt met m'n eigen M535i, bijna niets te zien onder de kap, maar toch bleek de linkerkant onder de motorkap een ietwat hoger te staan dan rechts, dankzij een kuil in de A200 ( voorheen Haarlemmerweg :-) )

Comment

lekke demper kan natuurlijk ook
                              Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                              A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

kleine opmerking: als de auto zgn. NivoMats heeft van Sachs dan wordt de wagenhoogte mede bepaald door deze schokdempers. Deze schokdempers (mits in goede conditie) houden de auto op een vaste hoogte onafhankelijk van de belading.
                                Je voelt 'm al aankomen, als er een van die NivoMats kapot gaat dan kan de auto zich aan een kant niet meer omhoog werken.

Verder habben alle gas gevulde dempers enige invloed op de wagenhoogte.

Comment

Net de veren na gekeken aan de achterkant, zien er redelijk gaaf uit, geen onderbrekingen in de veer zelf. Dus als het al zo is, dan zou het zo moeten zijn dat de veer vervormd is. Veerschotel is puntgaaf en de demper zelf heeft geen sporen van olie of dergelijke. Hmm, blijft een moeilijke.

Dus toch maar op goed geluk een tweedehands set Bilsteins scoren en eronder vijzen. Dan zien of het opgelost is, dat strookt eigenlijk niet met mijn werkethiek, maar ja ...

W220L, wat heb je toen gedaan? Manueel rechtgetrokken? :-)
                                  Rock on. RS.

Comment

Beetje slijpen, beetje lassen.

Op de richtbank.

Comment

Working...
                                    X