Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Automaat kapot W124

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Automaat kapot W124

    W124, 300TE24 sportline, 320.000km met een 'slippende' automaat.

    Hij rijdt en schakelt nog wel, alleen slipt de automaat als een dolle. Moet 4000toeren draaien om langzaam van zijn plek te komen. Is dit een bekend euvel? Te repareren of vervangende bak zoeken? En zit er in mijn auto een andere automaat dan in eentje met een lichtere motor? Het is een 4bak die standaard in zijn 2 optrekt in economy stand. In sportstand alleen in 1 bij kickdown.

    Ben een fan van een automaat geworden, maar geen ervaring met het oplappen ervan. Weet niet of auto het nog waard is..... Alle advies welkom!

  • #2
    Tja.

    Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
    Anyway: ik ga toch volledig mee met motroosje's waarschuwing voor oude Duitse automaatbakken. Het gros daarvan is met 250K wel op (da's ook ongeveer de voorgeschreven levensduur van de drie- en viertrapsautomaten die je tot ver in de jaren negentig in heel veel Duitse merken tegenkomt
    :-)

    Anyway: het is een teken dat je versnellingsbak langzaam op z'n eind loopt. Je kunt het nog eens met een olieverversing proberen (dus olie van de koppelomvormer, van de versnellingsbak zelf én van het achterdiff), maar grote kans dat het weinig uitmaakt.

    Reparatie is gloeiend duur. Een vervangende bak zoeken zal denk ik goedkoper zijn?
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

    Comment


    • #3
      Check de vacuumslangtjes van de regelunit ook effe.

      Comment


      • #4
        Jullie gaan niet vertellen dat er nog HOOP is? Wist niet dat er vacuumslangen aanzaten.

        Comment


        • #5
          Is het ineens ontstaan? Serieuze problemen met automaten komen volgens mij altijd geleidelijk door slijtage. Op diverse MB fora heb ik gelezen dat er een regelunit op de bak zit, die op vacuum werkt. Wanneer een slangetje lekt, gaat ie slippen. Volgens mij is er nog wel hoop hoor. Surf maar eens op http://www.mercedesforum.nl/forum/se...&submit=Zoeken

          Comment


          • #6
            Olie van de bak wisselen moet bij Benz altijd mét filter, want vaak zit 't filter verstopt.
            De vacuumslangetjes even nalopen, of direct vervangen. Dan even resetten (accu eraf) en in 9 van de 10 gevallen doet een Benz automaat het dan weer.

            Comment


            • #7
              Ga ik doen! Wordt volgende week wo/do.

              Zit tegelijkertijd al naar opvolger te kijken. Iemand suggesties uit welk bouwjaar je een W210 zou moeten kopen? E320 T lijkt me prima (om een of andere reden zijn 280's iedere keer vierwielaangedreven). Kon eigenlijk geen 'kaufberatung' vinden en weet ook niet wat nou avantgarde en elegance is.

              Comment


              • #8
                ^^ Avantgarde is bij de W210 in ieder geval standaard sportonderstel en Xenon.

                Comment


                • #9
                  Complete revisie w124 4bak komt op 850ex. Blijkt een simpele bak te zijn om te doen. Uit en inbouwen zit daar niet in. Valt weer mee, dus....

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                    ^^ Avantgarde is bij de W210 in ieder geval standaard sportonderstel en Xenon.
                    Voor de Nederlandse modellen geldt dit inderdaad. Maar volgens mij was het in Duitsland weer anders qua standaard goodies.
                    Aprilia RSV Mille '01

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door 240rs Bekijk bericht
                      Complete revisie w124 4bak komt op 850ex. Blijkt een simpele bak te zijn om te doen. Uit en inbouwen zit daar niet in. Valt weer mee, dus....
                      Dat valt heel erg mee. Maar is dat incl nieuwe/vervangende onderdelen ?

                      Domme opmerking misschien maar als zo'n bak weinig of geen olie heeft dan staat die koppelomvormer in 't luchtledige te draaien. Kortom als je de bak eens fatsoenlijk bijvult/olie ververst incl 't filtertje zoals hierboven al is vermeld ?

                      Comment


                      • #12
                        Hij is klaar! Bak laten reviseren. Std revisie en 1 remband nieuw. Wat een verschil!! Ik reed zo lijkt het nu al enkele 10000en met een gare bak rond. Als boter.

                        1150eur voor de hele klus. Versnellingsbakspecialist.nl in Wormerveer. Ideale tent.

                        Comment


                        • #13
                          Da's geen geld.
                          Veritatis simplex oratio est

                          Comment


                          • #14
                            *brrrrrrr*
                            Well Brian... I'm opening a boutique!

                            Comment


                            • #15
                              geen geld, geen geld.... In ieder geval een heel stuk minder dan menigeen mij deed geloven. En voor het behoud van mijn 300te24 vond ik het zeker meer dan waard. Ik was bezig met het alternatief, een 320e w210. Vond die opvallend goedkoop. Tot ik de roestverhalen begon te begrijpen. Dan maar een paar jaar extra in de w124.

                              Komende projecten: vervangen van de kachelventilator (gaat de geest geven) en oplappen van de motor (lekt als een idioot en stinkt enorm). Dat laatste lijkt me eigenlijk een probleem van de injectie. Kent iemand een expert op dat gebied?

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door 240rs Bekijk bericht
                                Komende projecten: vervangen van de kachelventilator (gaat de geest geven) en oplappen van de motor (lekt als een idioot en stinkt enorm). Dat laatste lijkt me eigenlijk een probleem van de injectie. Kent iemand een expert op dat gebied?

                                Terlouw in Klaaswaal is in het Zuid Westen van het land de naam. Maar er zullen ongetwijfeld meer specialisten zijn. Vraag anders eens aan Hennie of hij in de regio Utrecht iemand kent.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door 240rs Bekijk bericht
                                  en oplappen van de motor (lekt als een idioot en stinkt enorm). Dat laatste lijkt me eigenlijk een probleem van de injectie. Kent iemand een expert op dat gebied?
                                  Ja, maar ik heb niet veel tijd... zou je anders graag helpen.
                                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hmmm, zonde dat je geen tijd hebt! Kan een modernere 320e motor erin? Van mij is echt een stinkding geworden. Ik rij ook nog een V8 en heb 10 ranzige klassiekers. Ben niet echt aan het werken aan een milieubewust image....

                                    Comment


                                    • #19
                                      Stinkt ie naar benzine? Het is een W124 zonder katalysator, toch?

                                      Waarschijnlijk ben je al een heel stuk op weg als je de (zes) injectoren vervangt, inclusief de rubberringetjes eromheen. Ultrasoonreiniging en al dat soort shit helpen niet: gewoon nieuwe injectoren plaatsen. Zijn niet zo goedkoop. Rond de 50 euro per stuk bij Bosch, geloof ik.

                                      Daarnaast even de rest van de motor checken op valse lucht. En vervolgens opnieuw de CO-waarde afstellen.

                                      Vaak scheelt dat al enorm.

                                      Mijn Audi heeft trouwens hetzelfde euvel (injectoren). En ook daar kom ik er maar niet aan toe om ze te vervangen... misschien in mei of juni. Eventueel kunnen we dan wel een compleet Gummen Oude Duitse Injectie-Sloepen-Sleutel-Weekend organiseren? :-)
                                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                        Stinkt ie naar benzine? Het is een W124 zonder katalysator, toch?

                                        Waarschijnlijk ben je al een heel stuk op weg als je de (zes) injectoren vervangt, inclusief de rubberringetjes eromheen. Ultrasoonreiniging en al dat soort shit helpen niet: gewoon nieuwe injectoren plaatsen. Zijn niet zo goedkoop. Rond de 50 euro per stuk bij Bosch, geloof ik.

                                        Daarnaast even de rest van de motor checken op valse lucht. En vervolgens opnieuw de CO-waarde afstellen.

                                        Vaak scheelt dat al enorm.

                                        Mijn Audi heeft trouwens hetzelfde euvel (injectoren). En ook daar kom ik er maar niet aan toe om ze te vervangen... misschien in mei of juni. Eventueel kunnen we dan wel een compleet Gummen Oude Duitse Injectie-Sloepen-Sleutel-Weekend organiseren? :-)
                                        Hoeft hier niet perse aan te liggen.
                                        Vervuilde injectoren geven doorgaans niet teveel brandstof maar wel een verkeerd sproeibeeld.
                                        Als een motor echt stinkt naar benzine komt er te veel brandstof binnen:
                                        een aantal punten om te checken bij EFI motoren.
                                        - check de brandstofdrukregelaar ( zit op de brandstofinspuitgallerij aangesloten) als deze lek is werkt ie niet meer en loopt er door het vacuum stuurleidinkje (tussen brandstofdrukregelaar en inlaatspruitstuk) brandstof direct ongecontroleerd het spruitstuk in. (extra brandstof bovenop de brandstof die al via de injectoren binnen komt!)
                                        - check de temperatuursensor die input geeft aan de injectie ECU. als deze kapot is kan het zijn dat de ECU altijd een koudloopmengsel inspuit ( slecht voor je kat als deze erop zit!)
                                        - check de thermostaat, als deze kapot is en open blijft staan wordt de kop teveel gekoeld en krijgt de ECU verkeerde te koude temperatuur input en wordt te veel brandstof ingespoten.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vraag is dan natuurlijk weer hoe je de afzonderlijke sensoren (en drukregelaar) checkt. Nieuwe injectoren lijken me wel lekker na 300k. En wat zou ik graag een laptop eraan kunnen hangen. Worden er al programmeerbare ecu geretrofit op oude bakken? Heb een motec liggen......

                                          Sleutelweekend ben ik bij (dan...)!

                                          Comment


                                          • #22
                                            - tech specs zoeken en multimeter eraan hangen misschien? 't is maar een idee.
                                            - injectoren: waarom? zijn ze kapot? lekken ze? Die BOSCH krengen zijn tering duur, ultrasoon laten cleanen bij de Bosch tech service kan ook, volgens mij is dat veel goedkoper. Het resultaat is het zelfde.
                                            - Motec: natuurlijk wordt dat gedaan. (ik ben op mijn oude 1975 BMWtje MegaSquirt & MegaSpark aan het knutselen. Dat is zeg maar de LINUX onder de motormanagement systemen: free/shareware met een online ontwikkel en supportcommunity erbij) Ter vervanging van die prehistorische carbs en contactpuntontsteking. Dat kan echt niet meer. weg met die rommel.)

                                            Maar jij wint niks met dat motecje ( je Benzo heeft immers al EFi en EIS) + je hebt een tuner nodig die je motecje optimaal kan inregelen, en dan ga ik ervan uit dat je sensoren in en aan het blok het gewoon doen! Dat moet je dus toch checken. Want ook zo'n motecje heeft correcte input signalen nodig om z'n taak goed te doen. conclusie: motec is dus geen oplossing!

                                            gewoon the legwork doen en storingdiagnose doen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Megasquirt is natuurlijk helemaal top! En natuurlijk moet je hem laten mappen. Maar het punt zou zijn dat je dan in ieder geval je laptop eraan kunt hangen om te monitoren wat er in je motor gebeurt. Nu is het een zwarte doos. Vroeg me zo maar af of er al 'gekken' waren die de bosch ecu vervingen door een meer open ding om te kunnen 'spelen' met hun motor.

                                              Net er even ingedoken. Het is blijkbaar een ke-jectronic. Nog steeds de 'oudere meuk'.... Misschien is een 300e24 wel een moderne kop in een oude bak en moet ik er mee leven. Of toch maar een 320 motor erin????

                                              Comment


                                              • #24
                                                Schiet mij maar lek!! Ik heb mechanische injectie!!! Van mij mag het draadje op slot en ik ga eens onder de motorkap kijken.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Natuurlijk is 't mechanische injectie. K-Jetronic inderdaad. Volgens mij de KE-versie, dus met lambdasonde, maar dat weet ik even niet zeker.

                                                  EDIT: even gezocht. Zeer waaarschijnlijk met lambdasonde inderdaad. Dan kan 't simpelweg aan de instelling van de injectie liggen. Of de sonde is gaar, zodat de auto in de noodloop draait, en dan stinkt ie ook naar benzine.

                                                  Als je Duits leest: hier meer informatie. http://www.sternzeit-107.de/modules....rticle&sid=154

                                                  En anders in mei eens een gezamenlijke sleutelsessie doen? Eerder kan ik niet (vakantie enzo).

                                                  Die KE-Jetronic is echt niet zo moeilijk en kan ook héél mooi en milieuvriendelijk afgesteld worden. Maar de meeste garages weten simpelweg niet hoe dat moet.
                                                  Last edited by brun; 08-04-10, 11:24.
                                                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                    Natuurlijk is 't mechanische injectie. K-Jetronic inderdaad. Volgens mij de KE-versie, dus met lambdasonde, maar dat weet ik even niet zeker.

                                                    EDIT: even gezocht. Zeer waaarschijnlijk met lambdasonde inderdaad. Dan kan 't simpelweg aan de instelling van de injectie liggen. Of de sonde is gaar, zodat de auto in de noodloop draait, en dan stinkt ie ook naar benzine.

                                                    Als je Duits leest: hier meer informatie. http://www.sternzeit-107.de/modules....rticle&sid=154

                                                    En anders in mei eens een gezamenlijke sleutelsessie doen? Eerder kan ik niet (vakantie enzo).

                                                    Die KE-Jetronic is echt niet zo moeilijk en kan ook héél mooi en milieuvriendelijk afgesteld worden. Maar de meeste garages weten simpelweg niet hoe dat moet.
                                                    misschien is dit ook nog nuttig:
                                                    http://www.k-jet.org/
                                                    Gaat niet over Mercedes maar over Volvo en de oudere generatie K-Jet.
                                                    Het principe van K-jet en KE-jet is gelijk (nl. Kontinuierliche Einspritzung, waarbij de brandstofDRUK wordt gevarieerd ) met de extra Elektronische regelung op de KE-jet Benz.

                                                    Ik ben het met Brun eens, ook KE-jet moet perfect kunnen werken.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X