Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tuning van BMW 316i e46 n42 motor

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Tuning van BMW 316i e46 n42 motor

Heeft iemand van jullie ervaring van het tunen van een bmw benzine motor bij voorkeur N42.
    Heeft het zin waar kan ik het het beste doen en wat zou het kosten?
    Mijn winst zou moeten zijn minder verbruik meer NM en meer PK.
    Iemand ook evt ervaring met het tunen van een 320i e92?
    Ik hoor het graag.

verklaar, je koopt de allerallergoedkoopste BMW en gaat die dan tunen?
    Spaar gewoon door voor een dikke motor.
    Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Doorsparen heeft weinig zin deze auto rijdt mijn vrouw al een jaar en is tevreden.
      Ik ben meer aan het kijken of het nut zou hebben?

Comment

ik weet 1 iemand die je hier wel mee kan helpen, maar dan moet je bij de buren zijn :)
        Tommy weet er wel veel van volgens mij.
        Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
          ik weet 1 iemand die je hier wel mee kan helpen, maar dan moet je bij de buren zijn :)
          Tommy weet er wel veel van volgens mij.
          En wie zijn de buren of Tommy?

Comment

Heb vroeger mijn E36 316i ook voorzien van 'n chip. Je moet niet teveel verwachten bij een ongeblazen benzinemotor, maar 't is wel merkbaar. Wil je echt grote verschillen, dan moet je hier kijken:

http://www.mosselmanturbo.com/index.php?id=154

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stinger Bekijk bericht
              En wie zijn de buren of Tommy?
              Dat wil je niet weten:-)

Maar belangrijkste...wat Ralf zegt, verwacht er niet veel van, denk zelf dat het amper merkbaar zal zijn.
              Wil je echt grote merkbare verschillen, dan zal de portemonnee flink getrokken moeten worden, neem aan dat dat ook niet de bedoeling is.
              2 x ouwe premium meuk
              BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
              Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Bij zo'n klein blok zou ik eerder geld uitgeven aan betere remmen, of andere dempers/veren.

Vermogenswinst met chippen is echt marginaal.

Anders probeer je een sportluchtfilter of een andere uitlaat, dat *voelt* dan veel sneller. ;-)
                http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Ha, die Stinger;

Lees voor de grap eens "Autos sneller machen" van Gert Hack, een standaardwerk over motortuning in het algemeen waarin ook dieper wordt ingegaan op bepaalde motormerken & -typen. En van de stelregels in dat boek is om altijd uit te gaan van de sterkste uitvoering van een serie of die motor te transplanteren. Het heeft immers weinig zin om een bepaalde motor tegen grote onkosten stevig op te voeren om te eindigen met een minder allround bruikbare auto die door zwaarde modellen uit dezelfde serie wordt zoekgereden. Natuurlijk kun je ook aan een 316i-motor serieus meer pk's ontlokken, maar eigenlijk alleen tegen zeer hoge kosten en met concessies qua betrouwbaarheid, inzetbaarheid en verbruik. Misschien is het dan slimmer om een budget te bepalen en daarmee op zoek te gaan naar een dikkere Dreier om de huidige op in te ruilen.
                  Scherven brengen gelul.

Comment

Wat Hans zegt, is een prima boek.
                    De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Dank voor de reacties tot nu toe. Het is wat ik verwachte niet echt een optie om helemaal van WHOEEEEEEEEi te gaan.
                      Dus ik denk dat we het laten zoals het is.
                      Met de remmen en dempers/veren. Hij remt prima en de afstelling van de demping bij een 316i verlagen o.i.d. ios niet mijn ding en vind ik kansloos omdat er toch geen vermogen is dat vraagt om een strakkere afstelling.
                      Overigings worden er eind mei nieuwe remmen rondom geplaatst en dan remt ie zeker weer goed.

Mijn vrouw is blij dus daar gaat het om.
                      Draadje mag dicht

Comment

Ha, die Stinger;

Mijn vrouw is blij dus daar gaat het om.
                        Draadje mag dicht
                        Wijs. Voor je het weet neemt zo'n draadje weer een totaal andere wending....
                        Scherven brengen gelul.

Comment

Draadje mag dicht
                          Nu al??????? Flauw zeg :-)
                          2 x ouwe premium meuk

Comment

Draadje dicht? Man dit is gummen, waar kansloze draadjes zelfs op het nieuwe forum gewoon weer opnieuw worden gestart. (GT draadje ;-) )

Mijn opmerking over veren/dempers was serieus. Ook met een minder vermogende auto is met een goed setje dempers en veren een hoop lol te beleven. Ik doelde zeker niet op verlagen puur voor de looks!

En met goede remmen kun je mee naar de zandvoort dag!
                            http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Het goed tunen van een atmosferische motor betekent ook het wegwerken van dipjes in de vermogensafgifte en wegwerken van allerlei milieumaatregelen in de standaard instelling. Op die manier heb je in de praktijk een fijnere motor terwijl het maximale vermogen er niet bijzonder veel op vooruit hoeft te gaan.

In mijn geval:
                              - iets meer vermogen, iets meer koppel over het GEHELE toerenbereik
                              - Geen gehik meer bij filerijden door betere afstelling
                              - een snellere reactie op het gaspedaal
                              - betere stationairloop

Comment

Als het een 1895cc motor is, dan komt die 316i aardig overeen met een 318i...zelfs de compressieverhouding is hetzelfde.
                                Dus misschien dat je met enkel een chip ook aardig in de buurt van die 118pk/180Nm kan komen ipv 105pk/165Nm...

gr.
                                Marvin

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marvin 328i Bekijk bericht
                                  Als het een 1895cc motor is, dan komt die 316i aardig overeen met een 318i...zelfs de compressieverhouding is hetzelfde.
                                  Dus misschien dat je met enkel een chip ook aardig in de buurt van die 118pk/180Nm kan komen ipv 105pk/165Nm...

gr.
                                  Marvin
                                  Maar dan nog denk ik dat je er in de praktijk weinig van merkt.
                                  2 x ouwe premium meuk

Comment

Is een compressor geen optie?
                                    De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                                      Yoooo, staat ergens hierboven ook al...lijkt me kostentechnisch nou niet echt de bedoeling...
                                      2 x ouwe premium meuk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                                        Voor het geld van zo'n compressor (http://www.mosselmanturbo.com/index.php?id=154) kun je waarschijnlijk ook gewoon een engine-swap doen.
                                        Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

Comment

Het is de n42 motor de 115PK 1.8i eiegenlijk de oude 318i.
                                          Alle opties zijn idd veel te duur en niet de bedoeling dan koop ik liever een betere sound zie een ander draadje van John ;-)
                                          In mijn e92 zit de audio upgrade en dan is het geluid al heel wat beter te noemen.

Comment

Alle opties zijn idd veel te duur en niet de bedoeling dan koop ik liever een betere sound zie een ander draadje van John ;-)
                                            In mijn e92 zit de audio upgrade en dan is het geluid al heel wat beter te noemen.
                                            Zo is het maar net:-)
                                            2 x ouwe premium meuk

Comment

sluit me aan bij de eerdere adviezen

atmosferische motoren zijn nauwelijks in vermogen te laten stijgen
                                              kost een hoop en gaat meestal ten koste van de stationair loop en verbruik
                                              de meeste motoren zijn vaak ook een compromis op dat vlak

turbo motoren daarintegen is wat meer mee te doen, vaak een stuk goedkoper
                                              daar alleen er softwarematig iets hoeft te worden aangepast
                                              mogelijk minpunt is de levensduur van de motor er zitten gewoon thermische en mechanische grenzen aan materialen en olie
                                              bij benzine motoren is zoiets nog iets riskanter dan bij diesel
                                              aan de andere kant deze turbo motoren zijn zowizo al rap genoeg meestal
                                              dus als dat vermogen niet hoog genoeg is neem dan een turbo icm grotere motoren inhoud

zowizo is het al helemaal kansloos een bmw te nemen zonder 6 cilinder motor neem dan een honda accord of civic ;-) over het oor nog maar te zwijgen
                                              laat staan het daarna teleurgesteld zijn over het geringe vermogen

ik begrijp wel waar het vandaan komt bmw willen rijden en er niet teveel geld voor willen/kunnen uitgeven
                                              dan kun je overigens beter een 320d nemen dat rijdt afgezien het tractor geluid behoorlijk vlot en een stuk sneller als een 316i en vaak ook nog eens erg zuinig
                                              en gezien nederland ook genoeg "betaalbaar" aanbod in in vergelijk met een 316i
                                              wil je ook nog het oor verwennen dan een 330d ;-)
                                              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

@Motroosje,
                                                Zeker waar over de 6cil. Mijn vrouw heeft er idd geen geld voor over een 316I Touring is echt iets anders dan een civic of welk ander Japans HOK ook. Zij heeft het vermogen niet nodig en is tevreden. Dus prima.
                                                De nieuwe 320I 4 cil rijdt trouwens ook prima. Ik mis niks aan power zeker niet in vergelijking met mijn vorig A4 143PK TDI. Ten opzichte van mijn e46 150PK 320d ook niet trouwens.

Comment

Alles kan. Deze meneer heeft ook zijn BMW vierpitter gekieteld:

http://www.bmwdriversclub.nl/index.p...asc&highlight=

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flower Bekijk bericht
                                                    Alles kan. Deze meneer heeft ook zijn BMW vierpitter gekieteld:

http://www.bmwdriversclub.nl/index.p...asc&highlight=
                                                    Joh, die gast doet me echt denken aan Tommy....
                                                    2 x ouwe premium meuk

Comment

Ha, die Tuners;

Dat hele verhaal van Allen staat ook bij de buren te lezen. Leuke literatuur met als bottom line: voor die power kun je goedkoper direct een zespitter kopen. Met de soundtrack als bonus.
                                                      Scherven brengen gelul.

Comment

Ach, een chipie om het 4-cilindertje net ff iets lekkerder en zuiniger te laten lopen, dat is nog wel een paar knaken waard.
                                                        Serieus geld stukslaan om een 4-cilinder BMW te gaan tunen, dat vind ik echt zonde van het geld, want BMW heeft immers prachtige 6-cilinders in het gamma. Ik begrijp er niets van, tenzij het om een 2002 voor het circuit gaat of zo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                          Dat hele verhaal van Allen staat ook bij de buren te lezen.
                                                          Bij wie ????? :-)
                                                          2 x ouwe premium meuk

Comment

Working...
                                                          X