Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dubbele carburateurs afstellen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Dubbele carburateurs afstellen

Ben al een tijdje op zoek naar een goede methode om dubbele solex carburateurs van mijn Simca mooi synchroon af te stellen. Nu heb ik het volgende gevonden:

Met twee van deze klokjes moet het afstellen wel lukken.

Zijn er gummers die ervaring hebben met dit spul? Is het een beetje betrouwbaar en nauwkeurig. Wat de schaalverdeling betreft lijkt het goed te zitten.

Wat is nu wijsheid?

Zo iets kopen en zelf gaan proberen ? of ;

Of misschien een andere methode? bijvoorbeeld laten doen bij ;

www.bccp.nl c.q. http://www.dynojet.nl/ kosten 129€ + uurtarief

Iemand een goede tip ?
    Simca 1000 rallye 2 (RWD)
    Peugeot 404 1961 (RWD)
    BMW 3 touring (RWD) daily
    VW POLO 1.6

Als je sproeierbezetting goed is dan heb ik wel zo veel vertrouwen op een goed oor als het om synchrone stellen gaat.
    M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
    Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
    Rally organisatie: Rally-Events
    Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Is maar wat je wil he. synchroonstellen ja, geen probleem met dit spul.
      maar je sproeierbezetting kun je toch enkel maar optimaliseren door
      te meten. meten = weten.....

grt,
      paulvh

Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

Comment

als je weet waar je mee bezig bent kan je het met die metertjes prima zelf doen.

Maar zoals ook al aangegeven:
        - wel met de juiste sproeiers erin. ( te bepalen met een wide band lambda meting op een rollenbank maar als je voor die carbs op die motor (+uitlaat + nokkenas) al een bekende goeie sproeierbezetting weet dan kan je die ook gebruiken.
        - met de kleppen nauwkeurig gesteld
        - met goeie bougies
        - met de ontsteking perfect afgesteld.

alleen dan trek je optimaal profijt van synchroniseren.

Eenmaal klaar dan zou ik alle stelschroefjes borgen met een klodder verf. Want goed is goed. En als er dan ooit aan geknoeid wordt (bv bij APK)dan zie je dat ook meteen.

Comment

Sluit me daar helemaal bij aan. Die klokjes zijn meer dan nauwkeurig genoeg, maar het synchroniseren is wel de laatste stap in 't afstellen, niet de eerste. Dus pas doen als je weet dat de sproeiernaalden bij de motor passen.
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ja hoor dat werkt super. Met de M5 rijd ik altijd naar een goed bevriende motorzaak. Die heeft een digitale, werkt ook goed.
            Ik markeer niks, ik stel ze gewoon om het half jaar even af, zodat ik zeker weet dat mijn torretje in topconditie is.
            Motorfiets doe ik, naar gelang ik er mee gereden heb, ieder jaar een keertje.

Comment

Ik gebruik deze voor mijn motor (behoorlijk gevoelig voor slecht synchroon staan):

Is uitstekend te doen.

Comment

Ik heb een setje van Midlock. Deze dus:

Maar de basisafstelling van mijn TR6 met dubbele SU's heb ik laten doen op de rollenbank. Ik had al van alles geprobeerd, maar kreeg gewoon niet de juiste afstelling voor elkaar. Op de rollenbank bleek dat er meerdere dingen niet klopten: verkeerde naalden, verkeerde bobine (ivm voorschakelweerstand), verkeerde basisinstelling, met als gevolg een hoog CO en HC (koolwaterstoffen), waardoor mijn kleding altijd zo heerlijk rook na een ritje. Na afstelling van carbs en bijregelen ontsteking liep ie nu heel goed. Gedaan bij BCCP (wel een stel weirdo's, maar dat is een ander verhaal).

edit: voor het afstellen van mengsel/verbranding zou je ook (voor zover niet reeds bekend) een Colortune bougie kunnen gebruiken. Erg handig hulpmiddel dat een doorzichtige bougie is waarmee je aan de verkleuring de verbranding kunt aflezen. Ook verkrijgbaar bij o.a. BCCP.
                Last edited by Eddieee; 16-04-10, 08:44.
                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                  Gedaan bij BCCP (wel een stel weirdo's, maar dat is een ander verhaal).
                  Hou je niet in ;)
                  ------------------------------------------------
                  We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Laat ik het zo zeggen, een dagje afstellen aldaar kost serieus geld. En dan word je weggestuurd, want ze kunnen geen 'pottenkijkers' gebruiken. Net alsof ik thuis een dyno en andere uitrusting heb staan!?! Ze doen overal geheimzinnig over en die kerel heeft wat autistische trekjes (teveel benzinedamp gesnoven?). En alles kost geld, zo stonden op de factuur ook diverse posten voor 'huur gereedschap', bijvoorbeeld endoscoop. Heb ik ook wat van gezegd. Kom op, zeg, ik betaal al uurloon en voor de dyno en dan ook nog voor het huren van gereedschap?
                    Eerlijk is eerlijk, de auto loopt nu prima, maar ik heb hierdoor moeite om ze aan anderen aan te raden.
                    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

EDDIEE, daar was ik al bang voor (bccp).

wat betreft die testers die jij hebt, heb je er dan twee zoals op t plaatje of meerdere?

Ik heb twee dubbele carburateurs, jij zelfs drie denk ik.

Moet je dan in 1 carburateur die twee testers er in steken en daarna de tweede carburateur er op afstellen of doe je in elke carburateur 1 tester ??? Dat laatste lijkt me niet. Als je 4 testers hebt steek je in elke venturi 1 tester.

als je een andere testopstelling hebt meet 4 meetklokken meet je immers ook alle 4 poorten tegelijk ?

Heb je daar ervaring mee?
                      Peugeot 404 1961 (RWD)
                      VW POLO 1.6

Comment

De combinatie sproeiers - carburateurs tov motor(inhoud) en inlaatspruitstuk is reeds ok. Ontsteking wordt eerst afgesteld natuurlijk. Kleppen zijn opnieuw en goed afgesteld.

Alleen de uitlaat is anders geworden tov de oude situatie.
                        Peugeot 404 1961 (RWD)
                        VW POLO 1.6

Comment

Ik heb 2 van die meters. De SU HS6 heeft 1 venturi, maar zou voor een carb met 2 venturi's hetzelfde moet gaan. Ik haal de luchtfilters eraf en stop per carburateur 1 meter op de venturi (zit een rubberen verloopstuk tussen voor goede afdichting). Daarna bij stationair toerental de verschillen bekijken in uitslag op de meter en bijregelen. Op zich heel eenvoudig te doen zo.

Overigens zou ik in de toekomst best wel eens wat meer ermee willen hobbyen, maar dan liever aan een auto die zich als leerobject leent. :-)

Comment

BCCP staat niet overal even goed bekend, maar overal worden fouten gemaakt natuurlijk en ze hebben toch wel veel verstand van carbs natuurlijk.
                            Maar dat je niet mag meekijken met wat ze doen is natuurlijk meer dan vreemd.
                            Vooral als ze soms de body v/e carb zo wijzigen dat je niet meer terug kunt. Toch lullig als achteraf blijkt dat ze een fout hebben gemaakt en je dus op zoek kunt gaan naar een zeldzame originele carb...

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

als je twee carburateurs hebt met elk twee venturi's heb je toch 4 meters nodig ?

Je kan toch niet op elke carburateur op maar 1 van de twee venturi's een meter aansluiten ?
                              Dan loopt het toch niet synchroon tussen de beide venturi's in één carburateur ? Tenminste dat veronderstel ik.

Ik neid er naar een meter aan te schaffen waarbij je vier venturi's tegelijkertijd kunt meten.
                              Op mijn solex carburateurs zit bovenop elke venturipoort net voor de flens naar t spruitstuk (achter de vlotterkamers) een aansluiting voor vacuumslangen op aan te sluiten speciaal voor meet apparatuur.
                              Peugeot 404 1961 (RWD)
                              VW POLO 1.6

Comment

Ik heb de dubbele Solexen van mijn 142S laten afstellen bij Dries Bosch (www.boschtuning.nl).
                                Afstellen en vermogenstest 150,--. Prima werk levert hij, tevens testrapport erbij.
                                Hij staat goed bekend in de rallywereld. ( ook voor straatauto's natuurlijk)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                  Laat ik het zo zeggen, een dagje afstellen aldaar kost serieus geld. En dan word je weggestuurd, want ze kunnen geen 'pottenkijkers' gebruiken. Net alsof ik thuis een dyno en andere uitrusting heb staan!?! Ze doen overal geheimzinnig over en die kerel heeft wat autistische trekjes (teveel benzinedamp gesnoven?). En alles kost geld, zo stonden op de factuur ook diverse posten voor 'huur gereedschap', bijvoorbeeld endoscoop. Heb ik ook wat van gezegd. Kom op, zeg, ik betaal al uurloon en voor de dyno en dan ook nog voor het huren van gereedschap?
                                  Eerlijk is eerlijk, de auto loopt nu prima, maar ik heb hierdoor moeite om ze aan anderen aan te raden.
                                  Dat is precies hoe veel van zulke bedrijven werken. Lekker de mythe in stand houden dat 't allemaal moeilijk is, dat het veel moet kosten en dat je eigenlijk blij mag zijn dat ze je helpen, omdat het zogenaamd een verloren gegane zwarte magie is. En ondertussen mag je maar de portemonnee trekken en lappen.

Ze zijn simpelweg bang dat je erachter komt hoe makkelijk het eigenlijk is. Logisch: gedurende minstens tachtig jaar konden vrijwel alle automonteurs carburateurs afstellen, en een rollenbank bestond toen nog niet. Gewoon instellen, rijden, bijstellen, weer rijden, eventueel andere naalden kiezen, weer rijden, enzovoort.

Sorry dat ik zo off-topic ga, maar dit is nu eenmaal dé reden waarom ik mezelf dit soort dingen aanleer.

Overigens: als je twee dubbele carburateurs hebt (dus in totaal vier gaskleppen, neem ik aan?), dan heb je inderdaad vier metertjes nodig.

De lowbudget-methode is trouwens luisteren naar het sisgeluid van de gasklep met een aquariumslangetje, maar da's wel een hoop werk bij vier gaskleppen, en zo duur zijn die metertjes geloof ik niet?
                                  Last edited by brun; 16-04-10, 21:42.
                                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

In het geval van 2 dubbele carbs niet (zoals bv een Weber DCOE)
                                    Dit omdat er 2 gaskleppen per carburateur op dezelfde gasklepas zitten. Volgens mij kan je die niet binnen 1 carb body t.o.v. elkaar verstellen. Uiteraard kan je wel carb A t.o.v. carb B verstellen.

Bij een 4cil motorfiets heb je vaak van doen met 4 separate carbs, dus dan moet je ook per carb het vacuum meten.

Je moet eens 4 Mikuni 48's ( van een Harley-D!) op een 2,0-2,5L zetten. Ken je lachen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                                      Dit omdat er 2 gaskleppen per carburateur op dezelfde gasklepas zitten. Volgens mij kan je die niet binnen 1 carb body t.o.v. elkaar verstellen.
                                      Ha, interessant, daar heb ik nog geen ervaring mee. Dan kun je dus binnen één dubbele carburateur de beide gaskleppen niet finetunen? Ja, dan zijn twee metertjes natuurlijk voldoende.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                        Ha, interessant, daar heb ik nog geen ervaring mee. Dan kun je dus binnen één dubbele carburateur de beide gaskleppen niet finetunen? Ja, dan zijn twee metertjes natuurlijk voldoende.
                                        Dat hoeft niet. Ondanks dat de gaskleppen aan elkaar verbonden zijn, is het beter om iedere poort apart af te stellen. Moeten ze wel te stellen zijn natuurlijk.
                                        Van mijn motorfiets zitten ze alle vier aan elkaar vast, maar zijn ze wel alle vier vacuüm af te regelen.
                                        Van de M5 zitten de gaskleppen ook vast, maar die kan ik ook per poort af regelen.
                                        Zojuist een tweetakt tweecilinder uitelkaar geprutst, en het viel me op dat deze twee carburateurs geen stelbout hebben? Nu zit hier een membraam in, misschien hoeft dat dan niet? Zal ik eens navragen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                          Voor zover ik weet niet de 2 gaskleppen binnen 1 en dezelfde carburateur ( zou ik ook onnodig gecompliceerd vinden) , maar wel het stationair mengsel en de sproeierbezetting. Die zijn wel per venturi uitgevoerd. Dat is ook wel zo prettig omdat niet iedere cilinder exact gelijk is qua compressie (afsluiting zuigerveer, kleppen, verbrandingskamer inhoud) en ook niet iedere cilinder even heet/koel draait (nr1 zit het dichtst bij de waterpomp en in de rijwind en krijgt dus altijd iets beter koeling dan nr4)
                                          Dus dan is fine tunen met het mengsel ook beter. (voor het optimale resultaat moet er dan in iedere uitlaat runner een lambda meting kunnen worden gedaan.)

Dit soort detail maakt het verschil tussen een goeie motor en een perfecte motor.

Comment

Skup!

Mijn Fulvia met twee dubbele Solexen, gaskleppen vast per set loopt duidelijk wat te rijk stationair. Eén of andere onverlaat heeft er een tijd terug aan gedraaid omdat hij de CO (0.6% of zo) gevaarlijk laag vond, met kans op verbrandende kleppen.

Het ding komt steeds door de APK, dus de norm (4%?) wordt blijkbaar gehaald, maar... de auto stinkt me toch teveel. Iets was hij vroeger niet deed. Geen olielucht, maar duidelijk een rijk-mengsel lucht. Aan de hoofd- en acceleratiesproeiers is niets veranderd, het gaat alleen om de staionairafstelling.
                                            Per carb zit er een CO schroefje (4 stuks dus) maar per set een vacuumaansluiting. Hoe ga je dan te werk?
                                            De gaskleppen staan netjes synchroon afgesteld.

Vraag dus:
                                            De schroefjes helemaal indraaien (en de slagen exact tellen en opschrijven), en kijken of ze 'gelijk' staan.

Het gemiddelde van de 4 pakken, en ze voor de helft daarvan uitdraaien. Is dit lineair, ofwel zit ik dan op de helft CO?

Mag je er vanuit gaan dat 2 slagen los voor iedere carburateur ongeveer dezelfde instelling geeft?

Starten, en horen en voelen of de motor mooi loopt stationair. Ruiken aan de uitlaat (niet te lang...)

of is het risico te groot op te arm mengsel in 1 cilinder bijvoorbeeld.

Andere methode: motor stationair laten draaien, schroefje indraaien tot de motor slechter gaat draaien, schroefje kwartslag uitdraaien, en dat 4 keer.

Enkele carburateur had ik nooit een probleem mee, maar dit is different cook lijkt me? Of is het gewoon net zo simpel?
                                            Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Fulvia en APK? Met die bouwjaren kijken ze precies nergens na, dus stel af wat je wilt afstellen.

Verbrande zuigers bij stationair? Mwoah, zal zo'n vaart niet lopen lijkt me.

Comment

Lijkt het je geen probleem als het mengsel stationair te arm is dan?

Comment

Lijkt me niet, toch? Hoe lang draai je achter elkaar stationair en hoeveel brandstof verstook je dan? Daar verbranden je kleppen toch net van?

Wat ik dan weer wel moet zeggen, is dat voor Alfa Romeo Nordblokken stationair draaien niet goed is. Ze worden er te warm van. Smering is stationair niet erg goed en de waterpomp draait natuurlijk ook langzaam. Maar goed, da's een totaal andere motor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                    BCCP staat niet overal even goed bekend, maar overal worden fouten gemaakt natuurlijk en ze hebben toch wel veel verstand van carbs natuurlijk.
                                                    Maar dat je niet mag meekijken met wat ze doen is natuurlijk meer dan vreemd.
                                                    Vooral als ze soms de body v/e carb zo wijzigen dat je niet meer terug kunt. Toch lullig als achteraf blijkt dat ze een fout hebben gemaakt en je dus op zoek kunt gaan naar een zeldzame originele carb...
                                                    Ik ben bij BCCP geweest met de renault 5 gt turbo nadat ik dus een verbrand zuigertje had :-(
                                                    In het begin is die wat stug, maar wij mochten gewoon overal komen en kijken, alleen tijdens het rollen ff naar buiten.
                                                    Hij heeft keurig uitgelegd wat die deed/ging doen en hoe het allemaal werkte.
                                                    Ja hij is niet goedkoop, maar naar mijn mening wel goed.

Anders kan je ook nog naar tovami in goes.
                                                    Een onderschrift is zoooooooooooooooooo 2010

Comment

Er is toch wel wat over te vinden... stelschroefje indraaien tot het motortoerental binnen 1/8 slag ineens verandert, en dan 1/8 uitdraaien. Setje afwerken, en herhalen tot er niks meer wijzigt. Kan ik wel wat mee.

Wat me nog even bezighoudt is het verhaal dat een arm mengsel een verhoogd stationar geeft. Een beetje het effect van een veel te laat afgestelde ontsteking dus. Even over denken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                                                        Lijkt het je geen probleem als het mengsel stationair te arm is dan?
                                                        Nee, is geen enkel probleem. Er gaat niks kapot. Pas wanneer je power gaat vragen met veel te arme mengsels dan zullen de zuigers gaan invreten en de kleppen/klepzetels hard gaan slijten.

Wat wel irritant kan zijn is het regelmatig afslaan van het blok , met name als je moet afremmen tot stilstand en moet stoppen, bv voor rood licht. Dan kom je al remmend aanrijden, koppeling in en de motor slaat af.

Comment

bij de 2002 (enkele solex carb met 1 venturi) deed ik het altijd als volgt:
                                                          indraaien tot motor toerental duidelijk terugvalt, dan langzaam uitdraaien totdat het toerental niet meer toeneemt, vervolgens een kwart slagje armer zetten (indraaien.)

ps verwar het mengselstel schroefje niet met het stationair aanslag schroefje... je zou de eerste niet zijn.

Comment

Tja, een 2002 heb ik ook gehad, en dat was simpel. Maar hoe reageren 4 van die dingen? Als 3 het stationair bepalen, staat de vierde verkeerd. Dan moet je cilinder voor cilinder uitschakelen en meten hoever het toerental daalt. Dat moet dus voor iedere uitgeschakelde cilinder hetzelfde zijn. Hele toestand van draaien aan schroefjes en losmaken van bougiekabels als de uitgangspositie hopelooos blijkt.

Comment

Nee, je doet het precies net zo als met één. Per carburateur dat punt zoeken waar het toerental niet meer stijgt, dan een kwartslag terug, zoals Janspeed zegt.

Pas als je alle carburateurs zo hebt afgesteld, synchroniseer je de gaskleppen en stel je het stationair af.

Overigens is 't afstellen een stuk makkelijker als je de motor wat hoger stationair laat lopen, dus op 2000 toeren ongeveer.

Comment

Toch maar geprobeerd, want wat kan er eigenlijk fout gaan?

Eerst de vier schroefjes ingedaaid om te zien hoeveel slag er nog in zat. Mmm.. varieert van een halve tot bijna 3/4slag, dus dat wordt precisiewerk.
                                                                Aangezien de motor 123 ontsteking heeft kon de choke al gelijk uit.

Met een nog niet volledig warme motor was er niks mee te beginnen eigenlijk, er gebeurde zelfs iets geks: bij 1 carb resulteerde het volledig indraaien van het schroefje zelfs in een verhoogd stationair. Toen de motor warm was deed 'ie wat je verwacht. Kan het niet verklaren.

Met in totaal een halve slag de 4 carburateurs afstellen valt dan niet mee, dus eerst stationair verhoogd naar 2000RPM.
                                                                Met heel langzaam draaien hoor je het motortoerental stijgen en dalen over ca. 1/4 slag, maar ja, op dat moment verandert er in de 3 andere cilinders niets.

Na een keer of 10 heel zorgvuldig afwerken van alle 4 de carburatuers liep het blok best wel aardig rond. De carburatuer die koud wat vreemd deed, deed ook nu het minst met het draaien van het schroefje. Misschien niet 100% meer. Van de zomer maar weer eens helemaal uit mekaar halen.

Ruiken aan de uitlaat: dat was al een heel stuk beter. Alle schroefjes nog een 10 graden ingedraaid, en het blok liep nog steeds mooi. CH lucht ook weer verminderd. Goed, het wordt nooit een 6-cilinder...

Stationair verlaagd, en de gashendel bediend. Geen hikken, horten of inhouden meer!

Ik heb de auto 11 jaar, maar dat is voor het eerst dat de motor bij vol gas ineens oppakt!

Een stukje gaan rijden, en ja hoor: zo heeft 'ie nog nooit gelopen. Afremmen op de motor, koppeling in: geen probleem. Jammer dus dat ik dit niet eerder heb gedaan.

Conclusie is dus weer: op het gehoor afstellen gaat wel degelijk.

Bedankt JS en Brun!!
                                                                Last edited by NoTVR; 12-02-11, 18:48.

Comment

Working...
                                                                X