Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tuning BMW E90 325D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Tuning BMW E90 325D

    Het is al weer een maandje geleden dat ik het heb laten doen, maar ik had het nog niet met de kenners gedeeld. Mijn BMW 3-serie E90 325d, standaard de beschikking over 197 pk en 400NM koppel, heb ik bij Ziptuning laten chippen.

    Deze dus:


    Het stond al een tijdje op het programma omdat ik al een softwareprobleempje had in het motormanagement. Ik noem het probleempje omdat het niet erg storend was, maar wel dusdanig dat ik al een tijdje geleden het besluit had genomen om hem een kuurtje te geven. Ik had het probleem dat de motor iets in leek te houden bij half gas zo rond de 2000 rpm. Soms leek het gasrespons ietwat gezapig over een heel kort traject, en bij deceleratie kreeg ik soms een klein schokje. Alsof de brandstoftoevoer kortstondig werd onderbroken.
    Hiervoor heeft de auto twee keer bij de dealer gestaan in het eerste jaar (2007 / 2008). Het is daardoor een stuk beter geworden, echter nooit helemaal verholpen.

    De auto vond ik altijd wel snel genoeg, dus dat was niet de primaire beweegreden, hoewel een beetje meer pit mooi meegenomen is natuurlijk. Recentelijk heb ik in de nieuwe 330d van een vriend gereden, en dat was toch wel èrg gaaf. Eigenlijk te gaaf voor de openbare weg.

    Tijdens het chippen viel me een aantal zaken op. Ten eerste het lopende band karakter van het bedrijf. Ik zat in de wachtkamer met drie andere "patienten" die zaten te wachten terwijl onze auto aan de laptop hing. Die konden we bekijken op een grote flatscreen. We raakten aan de praat over auto's natuurlijk. De een deed het stiekum zonder dat de leasemaatschappij ervan wist, de ander bracht inmiddels zijn vierde auto daar. Ik bedacht me dat zo ongeveer alle auto's op de Nederlandse wegen zo onderhand gechipt moeten zijn. Zelfs een man met een Renault Grand Espace 2.0T, de familycontainer die ik ook heb. Ga ik niet doen bij zo'n Fransoos.
    Ook opvallend was het procedé. We mochten absoluut niet bij de auto in de buurt komen, want iedere trilling zou het proces kunnen verstoren. Vreemd, maar één van de heren bevestigde dit omdat hij ooit had meegemaakt dat het was mislukt door trillingen, en hij later terug moest komen voor een nieuwe poging.

    Ruim twee uur later was mijn auto klaar, en mocht ik het ruime asfalt kiezen. De eerste 300 km moest ik rustig aan doen omdat de motor bij overbelasting in de noodloop zou kunnen schieten. Dat viel wel mee omdat ik me had voorgenomen om de auto niet anders te gaan gebruiken dan hoe ik dat voorheen deed. Het verschil was echter direct merkbaar. Ten eerste -maar dat zal beleving zijn- dacht ik dat de motor anders klonk. Iets rustiger, en meer als een naaimachine (in positieve zin, en wat overdreven. kan het niet anders omschrijven).
    Het hogere koppel was ook direct merkbaar.

    Ik heb het wat ruim genomen tijdens het inrijden om extra voorzichtig te zijn. Inmiddels ben ik ongeveer 2000 km verder, en heb ik ook al een beetje geprobeerd wat het verschil is.
    Ik ben zeer onder de indruk van het verschil in beleving. Het is een iets andere auto geworden die gretig aan het gas hangt, en heftige krachtsexplosies. Verschil met een sterke TDI is dat dit ook nog eens mooi doortrekt als een 6-cylinder. Ik heb in de derde versnelling al eens gehad dat het DTC-lampje ging knipperen. Het verschil met die 330D die ik heb gereden is in ieder geval minimaal.

    De specs:
    197 pk is nu 230 pk
    400 nm is nu 490 nm
    Verbruik was 7,1 op 100 km (autogemiddelde over 100k km) is nu 6,6 op 100 km.
    Dat laatste moet ik nog even afwachten omdat die eerste 300 km erbij zat, maar zeker is dat hij zuiniger is geworden.
    Het hikje bij 2000 rpm is tot nog niet voorgekomen, en daar ben ik erg blij mee.

  • #2
    Ha, die Scuderia;

    Klinkt als een succesvolle Crokykuur. En als het met dat verbruik zo blijft verdien je het misschien nog wel eens terug ook. Duur? Mooie Dreier trouwens.
    Scherven brengen gelul.

    Comment


    • #3
      De prijs vond ik meevallen: 500 euro inc BTW.

      De sprint van 0-100 zou nu in 6,9 sec moeten gaan in plaats van 7,4 voorheen.

      Wat verder nog het vernoemen waard is, is de trekkracht in de 5 en 6. Als ik nu 120 in de 6 rijd, en ik accelereer, dan gaat dat heul erg hard naar "wegmisbruikersniveau".

      Comment


      • #4
        Mooi dat het zo'n positief resultaat geeft, lijkt me heerlijk zoveel koppel. Ook een mooie auto trouwens; kleur, M pakket, motor; super.

        Toch wat zeikerige opmerkingen van mijn kritische kant:

        Hier kan ik me weinig bij voorstellen:

        "Ook opvallend was het procedé. We mochten absoluut niet bij de auto in de buurt komen, want iedere trilling zou het proces kunnen verstoren. Vreemd, maar één van de heren bevestigde dit omdat hij ooit had meegemaakt dat het was mislukt door trillingen, en hij later terug moest komen voor een nieuwe poging."

        Wat je zelf ook al zegt; ik vind 't ook vreemd, er wordt toch gewoon nieuwe software geïnstalleerd ? wat hebben trillingen daarmee te maken ?? en waarom mag je daar niet bij zijn ?? vind ik erg vaag.

        En ik geloof dat Stephan van Squadra Tuning niet zo onder de indruk is dan dit soort universeel/massa tuners, ze veranderen eenvoudig wat kenvelden; brandstoftoevoer, turbodruk etc. Nou wil ik niet beweren dat ik er verstand van heb, integendeel zelfs, in ben een absolute IT noob. Maar dit soort tuners krijg ik geen goed gevoel bij.

        Comment


        • #5
          Wat een PMtje al niet doet he Cees:-)
          En waarom krijg ik niet zo'n uitgebreide mail terug:-)

          Maar goed verhaal natuurlijk, hoop dat ik na a.s woensdag net zo tevreden ben als jij.
          2 x ouwe premium meuk
          BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
          Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

          Comment


          • #6
            http://www.ziptuning.nl/chiptuning/A...pk.html#header

            Volgens Ziptuning krijg ik er 15 pk en 32 NM !!! bij.

            Hmmm, misschien ook maar eens naar Zip(unzip)tuning ;-)

            Ik denk dat ik er van ZIP tuning ook een slakkenhuis bij krijg.
            Last edited by Deltona; 16-04-10, 13:35.

            Comment


            • #7
              En dit gaat die van mij worden, OK dan wel bij een andere chipper, maar de specs zijn tot 3 cijfers achter de komma gelijk.

              http://www.ziptuning.nl/chiptuning/B...pk.html#header
              2 x ouwe premium meuk
              BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
              Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

              Comment


              • #8
                dat trillingen verhaal is echt onzin nooit geweten dat electriciteits pulsen beinvloed kunnen worden door hele lichte mechanische trillingen (staat die auto op een krakende zoldervloer ;-)
                hooguit door electromagnetische velden
                ik denk dat ik wel weet waarom ze het omgeven met een hoop mysterie
                het is een enorm eenvoudig proces dat in feite nog niet eens gecompliceerder is dan een windows update downloaden en installeren
                als de klant ziet dat zo iets in 2 minuten gepiept is dan vinden ze het gewoon "te duur"
                dus wordt er een showtje gepresenteerd goede bank om op te zitten breedbeeld tv waarschijnlijk een hele mooie espressomachine ;-)
                aan de andere kant er is natuurlijk wel voorwerk geweest om zon pakketje te ontwikkelen
                aan de andere kant ze kunnen natuurlijk gewoon exact alle waardes van een originele 330d kopieren om deze wardes te creeeren of zelfs het pakket van een kuur van een originele 330d de motor is immers mechanisch zo goed als hetzelfde (misschien kleinere turbo)
                en er mag ook wel wat aan verdiend worden natuurlijk daar gaat het niet om en een duurder sneller model is al vaak fors duurder nieuw
                maar het is wel degelijk hun belang de illusie in stand te houden dat het "niet zo eenvoudig " is
                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Deltona Bekijk bericht
                  Mooi dat het zo'n positief resultaat geeft, lijkt me heerlijk zoveel koppel..
                  wat heb je nou aan koppel ? is toch totaal geen rijbeleving ;-)
                  schakelen totdat je een tennisarm hebt als een rukkende priester met kinderporno materiaal met 12000 rpm DAT zijn pas motoren ;-)



                  mooie auto trouwens ;-)
                  "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                  "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                  "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                  "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                  Comment


                  • #10
                    Ha, die Motroos;

                    325d en 330d van deze generatie zijn inderdaad niet 100% mechanisch identiek (turbo en ik dacht ook een ander injectiesysteem) dus ik denk niet dat de mapping van een 330d ook gelijk diens prestaties zal opleveren in een 325d.
                    Scherven brengen gelul.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                      Ha, die Motroos;

                      325d en 330d van deze generatie zijn inderdaad niet 100% mechanisch identiek (turbo en ik dacht ook een ander injectiesysteem) dus ik denk niet dat de mapping van een 330d ook gelijk diens prestaties zal opleveren in een 325d.
                      het zal er niet ver naast zitten met hetzelfde slagvolume
                      ook al zit er een andere turbo op (injectiesysteem lijkt me niet zo waarschijnlijk vanwege produktiekosten maar pin me dr niet op vast ook het max toerental vermogen is wat lager wat in die richting wijst (vanwege het ruime koppel door aanwezige slagvolume)
                      de sensoren icm motormanagement bepalen uiteindelijk de inspuitmassa als er een andere turbo opzit zullen de verwachte luchtmassa's iets anders liggen bij bep toerentallen maar heel veel zal het niet anders liggen
                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                      Comment


                      • #12
                        Vond het tijdens de fietsmeeting al een prachtige auto om te zien en nu nog potenter dan hij al was.

                        Ik zou zelf ook niet voor een chip schuiver als ziptuning gekozen hebben, maar misschien hebben ze het inmiddels beter voor elkaar daar.

                        Het verhaal van de trillingen en ook het verhaal van het inrijden lijken mij GROTE onzin.

                        Feit is dat het resultaat telt. Als de auto nu soepeler rijdt dan lijkt me het doel bereikt.

                        Morgen uitkijken dat je die fietsen niet van het dak af blaast richting Limburg.

                        Comment


                        • #13
                          Trillingen... misschien dat ze met een paar klemmetjes op de connectoren zitten, die er halverwege het upload proces af kunnen schieten?

                          Bij JD kun je wél precies zien wat 'ie met de kenvelden doet, en dat geeft vertrouwen. Tenminste: hij schoot er niet zomaar een ander programmaatje overheen, maar paste de gedownloade software aan alvorens hem weer terug te schieten. Ik kreeg zelfs tekst en uitleg van het hoe en waarom.
                          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                            Trillingen... misschien dat ze met een paar klemmetjes op de connectoren zitten, die er halverwege het upload proces af kunnen schieten?.
                            vast... maar dat gebeurd toch niet als je daar met je kop koffie in de hand op een paar meter afstand nieuwsgierig staat te kijken?
                            zelfs als een stel zwakzinnige voetbalsupporters de auto joelend heen en weer hossen gaat dat er nog niet zomaar af

                            Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                            Bij JD kun je wél precies zien wat 'ie met de kenvelden doet, en dat geeft vertrouwen. Tenminste: hij schoot er niet zomaar een ander programmaatje overheen, maar paste de gedownloade software aan alvorens hem weer terug te schieten. Ik kreeg zelfs tekst en uitleg van het hoe en waarom.
                            zo hoort het ook
                            als je vertrouwen in je diensten hebt en daar ook voor wilt gaan staan met eerlijkheid en transparant/service komen klanten terug en ze worden ook nog een stukje wijzer ipv aftikken en wieberen
                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                            Comment


                            • #15
                              Allereerst: Mooie auto! Serieus. Zo is 'ie helemaal goed.

                              Ik heb vrijwel al m'n privé auto's (laten) tunen of getuned gekocht. Die trillingen lijken mij puur een manier om te verhullen hoe simpel 't is om reeds compleet klaar liggende software met reeds voorgedefinieerde parameters te uploaden middels ODB of chip. Bij bijv. Carly ben je de auto een paar dagen kwijt en daar wordt 'ie echt op de auto getuned en kan zo een karakteristiek krijgen die de berijder wenst. Bij JD is dat ook zo. Dat is bij dit soort toko's natuurlijk niet 't geval. De aanpassingen worden gewoon aangekocht en voor veel geld geimplementeerd bij de massa. Niks mis mee, maar ze moeten er niet zo'n compleet onzinnig verhaal omheen maken. Aan de andere kant, het werkt wel. Deze club is er enorm bekend mee geworden en heeft inmiddels een grote fanbase opgebouwd. En da's niet geheel onterecht, want het resultaat van het tunen van geblazen motoren is gewoon meestal een wereld van verschil en daar worden mensen blij van :-)

                              Comment


                              • #16
                                Ha, die Motroos;

                                Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                het zal er niet ver naast zitten met hetzelfde slagvolume
                                ook al zit er een andere turbo op (injectiesysteem lijkt me niet zo waarschijnlijk vanwege produktiekosten maar pin me dr niet op vast ook het max toerental vermogen is wat lager wat in die richting wijst (vanwege het ruime koppel door aanwezige slagvolume)
                                de sensoren icm motormanagement bepalen uiteindelijk de inspuitmassa als er een andere turbo opzit zullen de verwachte luchtmassa's iets anders liggen bij bep toerentallen maar heel veel zal het niet anders liggen
                                Even nagezocht: het verschil tussen de #25d en #30d drieliters diesels zit 'm in de verschillende (niet- resp. wel variabele) turbo's, andere injectoren, een ander type motormangement (dus chipje wisselen gaat waarschijnlijk niet zomaar) en een andere eindoverbrenging.
                                Scherven brengen gelul.

                                Comment


                                • #17
                                  ok feitjes autist ;-)

                                  chippen zal evengoed niet lastiger zijn dan bij andere modellen
                                  zijn zelfs open source programma's die alle kenvelden voor je berekenen na het invoeren van bepaalde gegevens van de motor en gewenste variabelen
                                  "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                  "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                  "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                  "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ha, die Motroos;

                                    Feitjesautist, ha! Ik denk dat zo'n #25d inderdaad altijd wel goed te chippen zal zijn, maar dat je uiteindelijk vanwege de turbo en de injectoren eerder aan de grens van het mogelijke komt dan bij een #30d. Mocht je natuurlijk al zo ver willen gaan. Wie met een #25d veel méér wil dan een #30d had gewoon de laatste moeten kopen. Net zoals iemand die met een #30d voorbij een #35d wil dus eigenlijk ook de verkeerde heeft gekocht.
                                    En iemand die een #35d naar hallelujacijfers laat chippen misschien wel überhaupt nooit een diesel had moeten kiezen....
                                    Scherven brengen gelul.

                                    Comment


                                    • #19
                                      En iemand die een #35d naar hallelujacijfers laat chippen misschien wel überhaupt nooit een diesel had moeten kiezen....
                                      die is idd sneller af met een audi 100 uit het jaar kruik ;-)
                                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ha, die Motroos;

                                        Right....
                                        Scherven brengen gelul.

                                        Comment


                                        • #21
                                          kun je beter tegen brun zeggen ;-)
                                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mooie bak en indien jij tevreden bent met de nieuwe chipwaarden en het gedrag van de bimmer dan is de missie geslaagd.

                                            Maar Deltona heeft een punt: http://squadra-tuning.nl/NL/Squadra_..._de_markt.html

                                            Ziptuning behoort tot categorie 3a maar gooit er een vaag sausje overheen om het gemak te verhullen.

                                            Mijn auto is niet op de bank getuned: wel is de computer eraan gehangen, zijn we gaan rijden en aan de hand van de verkregen data is de software aangepast. Daarna nog een keer rijden, data uitlezen en fijntuning. Op die manier kwam er aan het licht dat m'n luchtmassameter niet 100% meer was en wordt er rekening gehouden met elke individuele motor. Elke motor presteert nl. anders en zal dus ook anders geprogrammeerd moeten worden voor een optimale afstelling (AF-ratio, enz).

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kleine update:

                                              Ik ben nog steeds zeer tevreden over de tuning van de BMW. Gisteren op de circuitdag heb ik er nog van genoten. Tegenwoordig rijd ik vaker in de Giulia, dus de BMW is zo af en toe een welkome afwisseling. Vooral op hoge snelheden merk je dat ie nog veul over heeft. Hij blijft er maar aan sleuren, daar waar hij voorheen zijn trekkracht verloor.

                                              Het verbruik is absoluut niet wat ervan beloofd is (niet dat ik dat had verwacht overigens). De eerste 100000 km had ik een wagengemiddelde van 7,1 liter/100 km.
                                              Na het tunen heb ik de boardcomputer gereset. Nu (4000 km verder) is dat 7,8 liter/100 km.
                                              10% meer verbruik dus.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Shit zeg...zal ik het dan maar niet doen dan:-)
                                                2 x ouwe premium meuk
                                                BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                                Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuurlijk. Altijd doen.

                                                  Je kan er altijd nog slaolie in gooien als het je te duur wordt :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ik blijf het een onwerkelijke auto vinden. Aan de ene kant rij je 1 op 14 terwijl je toch, hoorbaar en voelbaar, met een 6 cylinder op weg bent die naar mijn beleving er mega-hard aan trekt. Op mijn woon-werkwegen, voor 50% geen snelweg, kun je gewoon niet vol doortrekken in 3, dan gaat hij echt te hard, en dat was eerst niet zo. Op de de snelweg op een a-relaxte dag rij je telkens tussen de 100 en 200, met het grootste gemak. Het mooie is ook dat hij anders dan een VAG-TDI prachtig lineair zijn koppel afgeeft. Het is dat de toerenteller bij 5 ophoudt, anders zou je niet geloven dat het een diesel is. Komt nog bij dat je de auto bij het instappen eigenlijk aantrekt. Ik heb nog nooit in een auto gezeten die zo'n goede zitpositie heeft. Je voeten staan goed ten opzichte van de pedalen en je handen vallen vanzelf goed op het stuur. Bij mijn Audi is alles zo'n beetje verstelbaar, en toch krijg ik zo'n zitpositie niet voor elkaar. Ik weet niet of de techniek tegen de kracht is opgewassen, maar als dat ding zo goed als gelijk is aan een 330d, zal dat wel goed zitten. Als de kosten van dit soort tuning een beetje beperkt is, zou ik het altijd doen.
                                                    Groeten,
                                                    Bats
                                                    wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                                                    *klopt zelf op schouder* --- TSM
                                                    Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                                                    Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                                                    Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                                                    de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                                                    Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                                                    Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      dit is een snelle auto, deze getunede 325d. Op zandvoort moest ik met mijn dikke dame alle zeilen bij zetten om een beetje in de buurt te blijven. Uiteraard kan ik wel voorbij de 5000 rpm trekken (dan wordt het ook echt leuk) en houdt het feest pas 7000 op.
                                                      Bmw f11 525d e46 330 cabrio

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Dat zo een auto fijn is geloof ik direct, ik heb een E46 330d gereden (204 pk H6) en die deed 3000 rpm in zijn 6... Met 200 km/u op de klok. Wij hebben een SpaceWagon gehad, en die deed 3000 rpm met 100 km/u LOL.

                                                        Wat mij ook opviel is hoe stabiel die auto is bij 200, het leek echt alsof ik 80 ofzo zat te rijden, te gevaarlijk voor NL in ieder geval :)

                                                        Voor mij roeleert 6 cylinder diesel van BMW in ieder geval, of het nu een E46 325 TDS is, een E39 530d auto of een E46 330d handgeschakeld.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                                          die is idd sneller af met een audi 100 uit het jaar kruik ;-)
                                                          Ach die komt tenminste op een circuit ipv alleen maar stoplichtsprintjes te doen, hard mensen voorbij rijden en dan vervolgens bij de eerste de beste bocht hard op de rem te gaan naar 50 per uur waarna ik (en brun ook wel denk ik) doodleuk met 90 door de bocht kachelen en die pipo volledig voor schut zetten, met 1 hand uit 't raampje natuurlijk. :)

                                                          Rechtuitbranden is leuk, maar daarna zijn 't de bochtjes die leuk worden, zijn en blijven.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            niets vervelend over het audi geluk van brun
                                                            maar ga mij nou niet vertellen dat je met zon e90 niet harder een bocht kan pakken dan een oude audi 100
                                                            heb laatst zelf met zon wagen gereden .....ok met een ruk motor erin ;-)
                                                            maar dat ding pakte bochten onwerkelijk hard zonder dat je (zoals brun) met samengeknepen billen zit als zn testosteron door zn keel giert als ie weer in de roetwolken van zon tdi zit
                                                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Niet helemaal on topic, althans, het gaat over de BMW, maar niet over de tuning.

                                                              Vandaag heb ik de winterbanden erop gezet. Voor het eerst dat ik winterbanden op deze auto heb, dus ik ben benieuwd. Na zo'n strenge winter als vorig jaar had ik weinig zin om weer een paar keer vast te komen te staan. Recentelijk stond ik langs de weg geparkeerd in nat gras. Met billenknijpen kwam ik eruit door af en toe bij te remmen om enigszins sperwerking te simuleren. Na veel heen en weer gewieg ben ik gelukkig nog weggekomen.

                                                              Nu dus winterbanden op 17" lichtmetaal die ik van Skipper heb overgenomen. Twee seizoenen gebruikt, maar zien er nog prima uit.

                                                              Bij het opkrikken kwam ik erachter dat de kriksteunen bij een 3-serie van plastic zijn gemaakt. Roestvrij! Alleen een beetje lastig opkrikken omdat de kriksteun dan volledig vervormt. Uiteindelijk is het me gelukt door een spade tussen de krik en de auto te zetten, maar ik had van BMW wel iets meer verwacht.

                                                              Anyhow, hij staat nu keurig op 225 17" lichtmetaal met winterbanden.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Mooi! En pheauteaux met het nieuwe lichtmetaal..?

                                                                Ik had in mijn dagelijkse 75 altijd wat stukken karton achterin de auto liggen, die wilden nog wel eens van pas komen op momenten dat je wat lastiger (of niet) weg komt...
                                                                Auto's: veel...

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X