Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onheilspellende geluiden uit de motorruimte na een "noodstop"

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• onheilspellende geluiden uit de motorruimte na een "noodstop"

Ok, ik heb even de gummen-expertise nodig voor een mogelijk probleem met de Bravo JTD.

Als ik met de auto stevig afrem van 100 naar 0 ( stevig als in net tegen de ABS aan) dan komen er onheilspellende geluiden uit de motorruimte.

Het lijken mij iig niet de zuigers aangezien het geluid niet verandert op het moment dat ik een beetje gas geef. Een turbo die even droog staat te draaien doordat alle vloeistoffen eruit worden gedrukt door de remactie??

En indien dat zo is, hoe schadelijk kan het zijn? Let wel, bij normaal gebruik zijn er geen problemen te merken, het is alleen direct na een “noodstop”. De km-stand is op dit moment 87000 en hij moet dus binnenkort (binnen een maand) voor zijn 90k-beurt na de garage, maar misschien is dit een reden om het bezoek te vervroegen.

Wat voor geluiden?

Controleer het oliepeil eens... :-)
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Kat onder de motorkap? :-)
      The sun has gone down and the moon has come up, and long ago somebody left with the cup

Comment

ik voel me natuurlijk een volwaardig gummer, en heb het oliepeil dus al lang gecontroleerd. :P Niveau is ruim voldoende, wel ziet de olie er wat zwart uit, maar zoals ik al zei is hij aan de beurt voor onderhoud.

Wat voor geluiden?
        Euh, mechanisch van aard, alsof er ergens iets aanloopt......meer kan ik er niet van maken.

Dus, je maakt een noodstop van 100-0, je staat stil en hoort dan een redelijk hard en mechanisch schurend en bonkend geluid wat niet verandert op het moment dat je een beetje gas geeft. Als je vervolgens weer wegrijdt sterft het geluid weg, en lijkt het of er niets is gebeurt.

Comment

Motorsteun aan vervanging toe?
          Blok kantelt immers continue met optrekken en afremmen
          Uitlaatpijp iets gedraaid?
          fka v164

Comment

Het zou een los ABS schroefje kunnen zijn dat is los gerammeld.
            Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rohl Bekijk bericht
              Dus, je maakt een noodstop van 100-0, je staat stil en hoort dan een redelijk hard en mechanisch schurend en bonkend geluid wat niet verandert op het moment dat je een beetje gas geeft. Als je vervolgens weer wegrijdt sterft het geluid weg, en lijkt het of er niets is gebeurt.
              Zou voor mij verontrustend genoeg zijn, om het bezoek aan de garage niet meer uit te stellen tot de geplande tijd.

Comment

Ja, lijkt me ook, want 't is altijd lastig om dit soort geluiden via internet te diagnotiseren. Maar als 't met gasgeven niet verandert, klinkt het al wat onschuldiger. Misschien een afschermplaatje dat na het remmen tegen de uitlaat schuift, of iets dergelijks.
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

wel ziet de olie er wat zwart uit.... :-)

Tja, diesel he, da's al zwart na 100 km.
                  Veritatis simplex oratio est

Comment

Wielkuipen die loshangen?

Ik zou eerst een monteur laten kijken voor ik ruim de tijd neem om dit op autofora te bespreken.

(Er was hier toch ook iemand wiens vrouw een uitbrekende bmw had, bleek er net 1 bar lucht in de bandjes achter te zitten.. Na drie weken beppen...)
                    http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Hmmm, mechanisch geluid?
                      Wat al gezegd is: Motorsteunen, afdekplaat die los zit, binnenscherm enz.
                      Zou wel ff de mechanieker met een bezoek vereren.
                      "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                      BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

motorsteuenen zijn de eerste verdachten lijkt me zo
                        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Motorsteunen zou je ook moeten horen als je accelereert, juist meer dan wanneer je afremt. De krachten op het blok zijn groter bij accelereren dan bij afremmen lijkt me.

Al eens gedacht aan de remmen? 87.000km, misschien remmerij nog nooit vervangen?

Comment

Omdat ik mijn vorige bericht niet kan editten;

motorsteunen zou je moeten voelen, niet horen. Kantelen van het blok zorgt voor behoorlijke klappen in de aandrijflijn.

Comment

Ha, die Tijmen;

Ik denk dat de krachten die op een auto werken bij fors remmen een stuk groter zijn dan bij hard optrekken. Dat mag ik tenminste hopen....
                              Scherven brengen gelul.

Comment

Ooit wel eens een kapotte of losse motorsteun gehad?

Comment

Ha, die Tijmen;

Nope. Maar ik ga er logischerwijze van uit dat een remsysteem altijd sterker zal zijn dan de aandrijving.
                                  Scherven brengen gelul.

Comment

het hangt er ook maar helemaal vanaf WELKE motorsteun niet goed meer is
                                    en waar de draaiende riemen etc zitten (voorkant) die kunnen ook gaan aanlopen tijdelijk bij sterk remmen)
                                    probleem in de remschijven etc is op zich ook niet uit te sluiten
                                    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tijmen Bekijk bericht
                                      Jawel
                                      fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                        Ha, die Tijmen;

Nope. Maar ik ga er logischerwijze van uit dat een remsysteem altijd sterker zal zijn dan de aandrijving.
                                        Onder normale omstandigheden klopt dat. Alleen wanneer een motorsteun (bijvoorbeeld de achterste) kapot is of los zit, voel je de aandrijfkrachten enorm. Ook bij terugschakelen en koppeling op laten komen, want dan kantelt je blok. Als je je gas loslaat voel je het ook, maar eenmalig. En vanuit gaande dat je bij een noodstop je koppeling intrapt en niet alle versnellingen doorloopt, zou je blok 1x kantelen (en dus een bonkend en stotend gevoel moeten geven). Het is ook geen schrapend geluid of iets dergelijks.

Hieruit redenerend denk ik dus niet aan een motorsteun, maar ik weet niet hoe de constructie bij een Bravo is. Ik sluit het dus niet uit. Maar ik denk eerder aan de remmerij en dat is een rap bezoek aan de werkplaats waard. Ook omdat de "klacht" voornamelijk voorkomt bij (stevig) afremmen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tijmen Bekijk bericht
                                          Vroeger eens bij de Chevy Nova van mijn ouders. Dat hoorde je alleen als je achteruit reed. Uiteindelijk dat eens gedaan met de motorkap open; zag je vanachter het stuur (onder de openstaande kap door) het blok een heel stuk omhoog komen :)))
                                          * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                          * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

ik denk eerder dat het de onderste draagarmen zijn.
                                            en dan de achterste bevesteging.
                                            door het remmen druken de banden de wielophanging naar buiten(uitspoor)
                                            als de rubbers versleten zijn drukt de bout tegen het (sub)frame.

dat is wat Ik denk.
                                            wat TSM zegt!!!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door goofy Bekijk bericht
                                              ik denk eerder dat het de onderste draagarmen zijn.
                                              en dan de achterste bevesteging.
                                              door het remmen druken de banden de wielophanging naar buiten(uitspoor)
                                              als de rubbers versleten zijn drukt de bout tegen het (sub)frame.

dat is wat Ik denk.
                                              enge shit, doet me denken aan die Alfa 156 die ik eens op de N'ring langs de kant zag staan met een afgebroken voorwiel draagarm...

Comment

En........al bij de dealer geweest jochie ?

-)

Comment

Neuh, nog niet…….ben nog bezig met troubleshooten….

Maar blijkbaar is de noodstop alleen niet voldoende om het geluid te veroorzaken.

Het volledige verhaal:
                                                  Voor de lol wil ik nog wel eens de laatste km’s binnendoor rijden. Ik ga er dan bij Heerle af en rij via wat bosweggetjes naar BoZ. Op het moment dat je de 50-km zone binnenrijdt heb je op een 20-tal meter voordat het bordje 30 komt een witte lijn over het wegdek. De sport is dan natuurlijk om met min. 80 aan te komen rijden, en pas na de witte lijn te af te remmen naar 30. (voor de liefhebbers: http://maps.google.com/maps/ms?ie=UT...05fd88aeed8a0c en http://maps.google.com/maps/ms?doflg...2,273.5,,0,4.6 )

Dit afremmen gebeurt op het hellend deel van het viaduct over de snelweg. En hier krijg ik het geluid dus altijd. Als ik echter na een rustig snelwegritje op de afrit de auto in de ABS hang, hoor ik geen geluiden. Heeft dus mogelijk te maken met of het afremmen op het viaduct, of het “sportieve ritje” wat er aan vooraf gaat.

Probleem om dit weer aan de garage uit te leggen. Doet me weer denken aan het geratel wat we hadden in de mr2. Dat je dus naar de garage gaat om te vertellen dat bij driften met 100 Km/h naar rechts er een geluidje te horen is en of de monteur er even naar kan kijken..

Comment

LOL. En dan vragen of ze ff mee willen rijden :-)
                                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ja dat is dan weer prachtige Gummen humor natuurlijk.
                                                      Na het meerijden weet de monteur uiteraard helemaal niet meer waar het over gaat.
                                                      Hij stapt uit, neemt zijn ontslag en zoekt een rustigere baan
                                                      De weggetjes die je beschrijft ken ik zonder Google te bekijken en het doet me goed dat de appel niet ver van de boom valt :-)

Comment

En Goofy gaat voor de koelkast......................het waren idd de onderste draagarmen die kapot/versleten waren. Ze zijn vanochtend vervangen en ik zal vanmiddag eens testen of het geluid nu verdwenen is.

Comment

En hoe is het afgelopen op ons bekende punt ?

Comment

Geluiden zijn vooralsnog weg, en de auto stuurt ook anders*........alleen staat nu het hart van mijn stuur niet precies horizontaal bij rechtuit rijden. Hoeveel kwaad kan dat, of is het niet meer dan een cosmetische irritatie waar ik maar mee moet leren leven?

*anders wil nog niet zeggen beter, moet van het weekend even wat stuurweggetjes op zoeken om het precies te voelen....

Comment

Kan geen kwaad maar is niet netjes van de uitlijnboer. Teruggaan dus. (Of zelf aan de stuurstangen gaan draaien)
                                                              $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Of stuur losmaken en uitgelijnd terugplaatsen (is voor de dhz'er makkelijker ;-) ).
                                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Working...
                                                                X