Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Project Mini

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Project Mini

Het gaat er nu toch echt van komen. De mini, die ik inmiddels een jaar of 6 heb, heeft veel aandacht nodig. De carrosserie begint op punten slecht te worden, de lak die er nu op zit is niet al te goed. Mijn plannen beginnen bij strippen, om daarna dmv een pyralyse oven te ontlakken. Volgende stap plaatwerk en lakken.

Doel is om lekker bezig te zijn en een mini op de straat te zetten waar ik diverse evenementen mee kan rijden. De verschillende mini-clubs zijn hierin behoorlijk actief. Rationeel kan ik beter een goede mini kopen ipv deze kosten maken, maar ik wil gewoon lekker bezig zijn en leren.

Onderdelenvoorziening is in zoverre geen probleem dat het ook weer een eigen probleem vormt: ik moet veel keuzes maken. Er zijn tig bedrijven met tig oplossingen wat betreft onderstel, remmerij en motorisering. Meest bekende voorbeelden zijn de RWD/AWD R1, Swift twincam of Vtec mini's. Maar ook wat betreft onderstel veel keus. Blijft het orgineel of ga je met coilovers aan de slag?

Ik ga een en ander laten afhangen van wat ik aantref. Ik ben begonnen bij basis dingen. Ipv trommelremmen rondom heb ik een set schijfremmen voor vóór gereviseerd klaar liggen. Wat mijn betreft komt er weinig interieur in. Ik heb gedacht aan een veiligheidskooi, probleem is dat je dan toch eigenlijk met een helm moet gaan rijden (denk ik). Ook ben ik al een tijdje aan het kijken wat ik qua motorisering wil gaan doen. Ik wil het simpel gaan houden, dus overweeg geen ombouw (meer) naar een honda/suzuki blok. In engeland heb je veel aanbieders van gereviseerde en getunede blokken, tegen fors getunede prijzen :-) Andere optie is gelukzoeken op marktplaats, waar ik gisteren een blokje tegenkwam: http://link.marktplaats.nl/340817569

Meteen een eerste vraag: van de verkoper kreeg ik dit filmpje toegestuurd: http://www.mediafire.com/file/jcimztytymo/P1040558.MOV (let op, 60mb alert). Blokje slaat snel aan, waarschijnlijk heeft het net gedraaid. Wat ik niet goed kan inschatten is of de rook uit de uitlaat duidelijk verbrande olie is (ik zie een blauwige waas, toch?) of dat het gewoon gevolg is van een koud blok? Heeft wellicht één van jullie een zinnig woord hiervoor over? Het blok is uitgebouwd, dus niet draaiend te zien.

Ik zal later wat plaatjes gaan toevoegen.

pssst

http://www.gummen.org/forum/showthre...rris-Mini-1000...
    fka v164

Comment

Vanavond deel 1 van het slopen aan bod gekomen: de helft van het interieur, 1 deur, 1 zijruit en de achteruit liggen eruit. Ik heb zoveel mogelijk van alles 1 gedaan, aangezien ik geen zakjes/doosjes/fototoestel/stift bij me had. Kan ik mooi plaatjes schieten en organiseren bij de 2e sessie :-)

De passagiersdeur moet sowieso een nieuwe buitenplaat krijgen, maar er zit ook een gat in het framewerk....wellicht gemakkelijker om een andere basis te nemen. Carrosserie ziet er helemaal niet slecht uit hoorde ik vandaag een paar man zeggen. Dit is de 3e mini die in een paar maanden in onze werkplaats uit elkaar gaat, deze body is de beste van die 3. Maar goed.....net begonnen.....wie weet wat we tegenkomen :-)

Comment

Mooi! Volgende keer wel foto's he?

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Zo, weer een mooie sloopsessie gehad. Interieur nu bijna helemaal eruit, vandaag kachel en alle slangenwerk eruit gehaald. Verder kofferklep, bumpers, scharnieren e.d. Tank eruit, benzine in de Compact....lust ie gelukkig :-)

Fotootjes volgen, ga nu in bed liggen :-)

En koelvloeistof in je oog is vervelend.

Comment

Remvloeistof ook niet...
            M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
            Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
            Rally organisatie: Rally-Events
            Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Hoppa, Tank eruit, bumpers eraf, achterlichten eruit en kabelboom vrijgemaakt, kofferbak is nu leeg. Interieur is er 90% uit dus volgende stap: motor vrijmaken. Eerste stap daarin gezet, volgende week verder. Dan Blok eruit en subframes eraf en dan zijn we een heel eind :-)

Tot nu toe valt het me 100% mee wat ik tegenkom.

Comment

dit wat?
                * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Lol, blokje staat er sinds gisterenavond op, maar is al weg lees ik net op het miniforum. Volgens mij vroeg het uiteindelijk een vieder van de inschatting die ik gemaakt had :-s

Comment

kijk die subframes goed na op roest...!

Comment

Zeg dat wel. Mijn moeder had een Mini waarvan het achterste subframe na 6 jaar verrot was. Het suffe was dat het exemplaar dat ik bij de sloper vandaan haalde na 12 jaar nog knalhard was.

Comment

Lol, die subframes ga ik inderdaad eerst helemaal ontlakken, mochten ze een eerste globale inspectie doorkomen. Ik denk dat mijn subframe achter sowieso vrij slecht zal zijn.

Comment

Gisteren een kort avondje bezig geweest. De werkplaats moest nl ook schoongemaakt worden, en vanochtend ging de wekker om 5:50 :-)

Vorderingen zijn:
                          Laatste bekleding interieur weggehaald: bij de firewal e.d. Ook bijna heel het dashboard is eruit.
                          Hoofdremcylinder verwijderd, groot deel remleidingen losgehaald (ooit nog erin gezet door onze gummen-afvaardiging in Elsloo)
                          Ruitenwisser installatie incl motor uitgebouwd.

De torenbouten zijn nu helemaal vrij, de volgende week kan het subframe los en til ik het restant over de motor/subframe en hebben we écht weinig mini over :-)

Comment

Zo, weer 3,5 uur verder.

Eraf zijn: 3e motorsteun (hondebot), koppelingsleidingwerk, radiateur, In- en uitlaatspruitstuk, stuur, stuur-hendels e.d. Stuurhuis ook losgemaakt. Verder alle leidingen en kabels e.d. van de motor/bak losgehaald. Met een heeeele grote dop verder de top-bouten van het subframe los gekregen. Nog een paar kleine boutjes en de carroserie en motor/subframe vóór kan gescheiden worden. Het begint te vorderen :-)

Plaatjes:

Waarom heet die motorsteun een hondebot?

Raad van Toezicht :-)

Handjes tekort

Comment

Smaakt zo'n sleutel nog een beetje of kun je toch direct proeven dat het geen zilver is?
                              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

De bekende stuurlui staan weer aan wal, he!?!

Een van de redenen dat ik tegenwoordig vaak een andere avond sleutel. Vind het niet erg als mensen meekijken, maar als ik bezig ben wil ik gewoon doorpakken en geen gelul. :-)
                                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Lol, in mijn geval zijn die mannen goud waard :-). Ze hebben net 2 mini's gesloopt en hebben dus goede tips wat betreft do's, dont's en volgorde.

Wat betreft smaak: mhwoa. Kan beter.

Ik had trouwens gisteren nog wel een interceptor cabrio verwacht? Is die van suiker soms? ;-)

Comment

Heb 't daar nog niet gemeld wat ik heb gekocht. Komt nog wel, maar eerst maar eens ophalen.
                                    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

En we zijn weer thuis! Vanavond de mini op de brug gezet, nadat ik de wielkastverbreders uitgeboord had.

Vorderingen:
                                      - uitlaat eraf
                                      - voedingskabel eraf (kruiskop boutjes dus flink met de slijper aan de gang geweest :-))
                                      - Trekhaak (jawel :-)) eraf
                                      - versnellingspook incl schakelstangen eraf
                                      - benzineleidingen eraf
                                      - sleepogen voor eraf
                                      - laatste bouten subframe losgemaakt.

Alles zit volgens mij los, volgende week met een paar man de carrosserie over het subframe tillen.

plaatjes:

Comment

Ik reageer niet altijd, maar volg het wel hoor!
                                        Goed bezig!

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Hehe, gelukkig is het niet verplicht om te reageren.

Ik gebruik het draadje ook een beetje als dagboek, zodat ik straks een idee heb in welke volgorde het weer in elkaar moet :-)

Zondag fiets ik naar een mini-meeting in Utrecht (parkeerplaats veemarkthallen). Oa om ideeën op te doen en contacten met minicenters uit te breiden. Gisteren zat men mij "op de club" uit te dagen om een willekeurig blok te kopen voor weinig, om deze daarna zelf aan te pakken. Op zich natuurlijk veel interessanter dan nieuw kopen, maar alle losse handelingen en onderdelen kosten volgens mij een veelvoud van een compleet "goed" blok. Maar dan zie ik dat bijv. Morspeed in Engeland ook blokken in onderdelen verkoopt. Geheel gereviseerd, klaar om in elkaar te zetten. Vanaf 500 pond ongeveer voor de basis (volgens mij ex kop e.d.). Is eigenlijk een perfect projectje als je niet zelf wil gaan reviseren, maar wel het blok van binnen en buiten wil leren kennen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OOPS Bekijk bericht
                                            ..Alles zit volgens mij los, volgende week met een paar man de carrosserie over het subframe tillen.
                                            Is het plafond sterk genoeg? Anders zou ik een paar stroppen aan het plafond vastmaken.
                                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Zijn we weer :-)

Deze week een onverwacht succes! Alle bouten van het subframe achter zijn los, zonder enige moeite nogwel! Dit is normaal één van de horror-klusjes! Nice.

Verder bleek toch nog steeds niet alles los aan de voorkant...zoals:
                                              - stuurkogels
                                              - subframeschroeven waren los, maar ook de bouten moest eruit
                                              - hier en daar wat bedrading
                                              - schokdempers!
                                              - remleiding
                                              - benzineleiding
                                              - dynamo bleek in de weg te zitten, dus ook die eraf!

Tot zover weing nieuws te zien:

In de tussentijd kwam ene Eddiiiiieeeeeee nog even langs met zijn nieuwe aanwinst.....had ik even tijd om het subframe achter los te maken.

Mooi ding zeg!!

Mijn geschroef tijdens het bandentrappen

En als dan eenmaal je camera in de handen van iemand anders is, zonder dat je het in de gaten hebt.....

Ook maar even een happy face dan, voor de foto

En dan...met wat vereende kracht en wat gevloek....jawel!!:

Na uitgebreid dankjewel mocht ik nog even opruimen, en smeerde de rest hem. Nogmaals bedankt allemaal!

Volgende week remleidingen naar achteren los, benzineleiding verwijderen, en de laatste dingetjes die ik vergeten ben, en dan kan ook het subframe achter eraf. En dan heb ik een ruimteprobleempje :-)
                                              Last edited by OOPS; 29-07-10, 01:37.

Comment

ppffff...wordt een zware dag vandaag :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OOPS Bekijk bericht
                                                  ppffff...wordt een zware dag vandaag :-)
                                                  afgaand op de gezichtsuitdrukkingen was gisteravond ook niet bepaald eenvoudig... ;)
                                                  privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

lol, mooi verslag, leuk project.
                                                    2015 VW Passat Variant 1.6 TDI Business Edition

Comment

Leuke foto's. :-)

En de eerste keer dat ik een carrosserie van een blok af takel (met een paar man) in plaats van andersom.
                                                      Prima sleutelen aan zo'n Mini!

Comment

Lekker bezig!
                                                        Over twee weken in concoursstaat?

Hoe bevallen jou de Yokohama's eigenlijk?
                                                        Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Lol, 2 weken? Makkie :-)

Die yokohama's heb ik niet heel veel mee gereden. De mini stond eerst op 10inch voordat ik deze 12inch wieltjes kocht. Ik had toen al geruime tijd gezeur met de voorremmen (trommels). Die yokohama's maakte in de bochten een wereld van verschil met de 10inch voorgangers, maar het was ook echt geen vergelijk. Veel minder ballon-band, breder, stugger. Maar zoals ik al zei heb ik door de doorlopende remproblemen weinig gereden. Voordat ik de mini begon te slopen heb ik daarom een set schijven gereviseerd, zodat ik in ieder geval de trommels niet meer de schuld kan geven ;-)

Zondag ga ik trouwens kijken naar: http://link.marktplaats.nl/364487184
                                                          1275 blokje met subframe, hi-lo's en alle onderdelen (radiator, ontsteking, carb, enzenz). 'T is alleen zo'n ontzettende gok, aangezien je het blok niet kan horen lopen. Minicentres rekenen ca 800 euro voor een door hun getest 1275 blok, maar dan heb je meestal de "opbouw onderdelen" er niet bij. Sowieso géén subframe e.d.
                                                          Maar dan heb je wel een adres om terug te gaan mocht het niet kloppen. Voordeel hier is dat een hoop werk al gedaan is, em ik minder bij elkaar hoef te rapen. Maar eens zien wat ik zondagavond aantref. Mocht iemand hier niks te doen hebben: ik kan technische kennis altijd gebruiken :-)

Comment

Succes!

Er wordt daar goed geklust geloof ik terwijl er gelukkig ook een paar de handen in hun zakken hebben...:)

Comment

Gisteren wezen kijken naar het blok. Het zag er écht netjes uit. De verkoper kwam gelijk met een steeksleutel aanlopen om te laten zien dat het blok iig niet vast zit, hij beweerde dat hij netjes maandelijks de as een paar slagen draaide en olie op de zuigers druppelde.

Als we het eens kunnen worden over de prijs dan is het blokje verkocht.

Comment

Blokje ziet er netjes uit iig!

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Working...
                                                                X