Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bevriezen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Bevriezen

Ik loop danig achter met 't onderhoud van de 100 quattro. Het halve hydraulische systeem moet eigenlijk eens vervangen worden en de remschijven en -blokken voor zijn ook volledig op. Wat die remmen betreft: vanmiddag moest ik toch de zomerbanden erop zetten, dus dacht ik: ach, die remmen doe ik dan ook even snel.

Vergetende dat bij Audi's van 25 jaar oud nooit iets 'even snel' gaat. En zo lag ik een halfuur later vloekend onder de auto, met één voet in de wielkast en twee handen aan de sleutel-17 om de bouten van de remklauw los te krijgen. Geen beweging. Serieus GEEN beweging. Voorhamer, grof geweld, niets hielp. Die krengen kunnen zó ongelooflijk vast in de veerpoot zitten, dat geloof je niet.

En toen schoot me te binnen dat we nog iets van dit spul hadden: http://www.loctitefreezeandrelease.com/

Vijf seconden op de bout spuiten, zodat die bout op min 40 graden wordt bevroren. Daarna twee minuutjes laten soppen, want 't spul heeft ook een of andere roestoplosser. En, geloof het of niet: het werkt. Moersleutel er weer op. Goed kracht zetten. Twok deed de bout, en los was ie. Echt een fantastisch goedje dat me al uit heel wat klotensituaties heeft gered.

Al kon het niet voorkomen dat ik de verkeerde remblokjes heb gehaald bij de Brezan, zodat ik alles weer in elkaar moest zetten en morgenavond een nieuwe poging moet doen...
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Maar dan zitten alle bouten wel lekker los :-)

Comment

Denk dat ik dat spul ook maar ga gebruiken voor de potjes appelmoes van de AH. ;)

Comment

Moet je d'r van te voren een stokje in steken.

Heb je een appelmoesijslollie voor de kids.

Lekker voor in de zomer.

Comment

Goede tip. Zo heb ik een tijdje terug met 5 man op een vastzittende wielbout in staan hakken. Allerlei gereedschap er bij, met 80 kilo bovenop de wielsleutel staan, en nog niet loswillen. Uiteindelijk ging de bout los, nét voordat deze kapot draaide. Dan zou dat spul dus ideaal zijn. Maar het is natuurlijk nog beter om zo'n bout niet als een mongool vast te zetten met een luchtsleutel.
          ''Thank God for the internet experts''

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
            Goede tip. Zo heb ik een tijdje terug met 5 man op een vastzittende wielbout in staan hakken. Allerlei gereedschap er bij, met 80 kilo bovenop de wielsleutel staan, en nog niet loswillen. Uiteindelijk ging de bout los, nét voordat deze kapot draaide. Dan zou dat spul dus ideaal zijn. Maar het is natuurlijk nog beter om zo'n bout niet als een mongool vast te zetten met een luchtsleutel.
            Soms heb je gewoon pech en is de bout/moer roestig en vuil en zit ie gewoon muur en muur vast. Die pech had jij wellicht :) Schoonmaken van de schroefdraad (beide delen) voorkomt veel van die ellende een volgende keer.

Goeie tip van brun trouwens, dat spul kende ik nog niet.
            Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
              En zo lag ik een halfuur later vloekend onder de auto

Al kon het niet voorkomen dat ik de verkeerde remblokjes heb gehaald bij de Brezan, zodat ik alles weer in elkaar moest zetten en morgenavond een nieuwe poging moet doen...
              Dat zijn wel de verhalen die de would-be-klusser natuurlijk niet gauw zijn adspirant-status doen opgeven...
              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Dat van die remblokken is wel des Brezan's. Jaren geleden nog een tijdje bij die organisatie gewerkt en het beleid was: als we de goeie niet hebben gewoon het verkeerde meegeven, snel het goeie bestellen en als de klant terugkomt dat meegeven. Kwestie van de handel binnen houden dus. Misschien wel slim, maar niet mijn manier van werken. Was indertijd qua mentaliteit toch mijn club al niet. Kwik Fit, Halfords nivo, zeg maar.

Comment

*pakt bus aanstekergas en WD40*

Zow, gaan we ff lekker iets loswrikken.
                  Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

Wielbouten op m'n vorige gebakje zaten ook stuk voor stuk muurvast. Vastgeroest. 2 kruissleutels (massief) verwrongen op die bouten :)

Uiteindelijk opgelost door hard met een hamer op die bouten te rammen zodat de roest verbindingen breken. Dat lukte uiteindelijk. Moet je wel goed mikken anders mep je je velg kaduuk. En een stukje 'hout' ertussen werkt natuurlijk niet want dan demp je de tik van de hamer teveel. Stukje massief staal (pen van zeg 5 cm lang , 2-3 cm doorsnede) zou kunnen, maar dat moet je maar bij de hand hebben.

Comment

Waar koop je dit spul Brun? Altijd handig.

Mijn wielbouten zitten ook muurvast, het is alweer even geleden dat ik de boel goed heb ingesmeerd met koperpasta. De steigerpijptruc werkt ook altijd maar dat ding ligt te ver van huis vandaan.

Comment

Bij de Brezan hebben ze ook zulk spul, en anders bij de Metaalwinkel.
                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Thx!
                          Bij de Brezan hebben ze exact dit spul of iets soortgelijks?

Comment

Warmstoken wil ook altijd wel helpen, maar dat is niet altijd mogelijk natuurlijk. Ik heb dit spul ook al een paar keer gebruikt, werkt idd erg goed, zelfs bij spruitstukken en uitlaten. Heb het ooit hier on-line gekocht:

http://www.xtrack.nl/product/loctite...400ml-aerosol/

Comment

Weet je wat pas lollig is brun, als een wielbout afbreekt.

Is me vader al 2x overkomen, ok wel met 2 oude knakenapparaten (Opel Kadett en Opel Rekord, jaja).

Sta je daar een halve dag om die shitzooi uit te boren :-)

Maar bij goede bouten gebeurt dat niet zo snel denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                Thx!
                                Bij de Brezan hebben ze exact dit spul of iets soortgelijks?
                                Iets soortgelijks. Van dat merk waar ook remmenreiniger van is.

Comment

Dank! In die grijze bussen met telkens een ander kleurtje dus.
                                  Dit moet goedkomen...:)

Comment

Je hebt alleen twee versies, een die bevriest tot min 20 en eentje tot min 50 ofzo. De laatste is de beste, maar kan best wezen dat ze bij de Brezan alleen 't milde spul hebben. Zoals ze bij de Brezan zo vaak van die nét-niet-producten voeren.

Anders langs de Metaalwinkel dus (googlen voor de dichtstbijzijnde vestiging) of inderdaad via internet bestellen (zie link van Elentinos)

Comment

Heb toevallig zaterdag bij de Brezan dit spul gehaald en gebruikt en het werkt fantastisch. Bedankt voor de tip. Zal nog eens checken welke ik nu precies heb.

Aanvulling: met dit spul bedoel ik dus de Loctite Freeze and Release. dat hebben ze gewoon bij de Brezan.
                                      Last edited by Red205; 29-06-10, 11:06.
                                      Auto's: veel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                                        Aanvulling: met dit spul bedoel ik dus de Loctite Freeze and Release. dat hebben ze gewoon bij de Brezan.
                                        Oh cool, dat wist ik niet!

Gaaf spul he :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                          Oh cool, dat wist ik niet!

Gaaf spul he :-)
                                          Ik was ook verbaasd dat ze hadden, maar dacht: "Ik probeer het gewoon".

Maar een echt welkome aanvulling op het sleutelarsenaal :)
                                          Auto's: veel...

Comment

Je hebt dat spul van verschillende merken. Ik heb een busje "Roestschok" staan. Ik weet niet meer precies welk merk, maar zou weleens MPM kunnen zijn. Volgens mij wordt het spul wel door meer merken "Roestschok" genoemd...

Comment

Ik heb het spul gekocht en geprobeerd: nada, noppes beweging in de wielbouten te krijgen...:(
                                              Gisterenavond dus maar met een 1 meter lange steigerpijp in de weer geweest, de kruissleutel boog wat mee (wat heet: ik moet er even niet aan denken wanneer dat ding POING had gezegd en op m'n lak gestuiterd was...) maar de boel is wel los....:) Nu nog de remmetjes achter schoonmaken, hoewel ik de vogeltjes de laatste tijd niet meer hoor....

Comment

Vandaag 2 paar fietspedalen van MTB en racefiets losgemaakt, zaten muurvast. Loctite freeze and release erop in laten werken en ze eindelijk losdraaien.
                                                BMW 323ti Compact Silber
                                                Midas Bronze Red
                                                Triumph TR6 PI Damson
                                                Aprilia SL1000 Falco Rosso

http://www.aronline.co.uk/index.htm?midasstoryf.htm

Comment

Working...
                                                X