Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Accu loopt leeg

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Accu loopt leeg

Beste gummers,

Ik heb een nieuw probleem met de stroomvoorziening van mijn Giulia. De accu was niet helemaal fris meer, maar sinds kort stond hij 's ochtends steeds ook leeg. Ik dacht dat probleem gisteravond dus even tijdelijk te verhelpen door de accu van de Berlina in de Giulia (omdat ik die wil gebruiken) te schroeven, en een nieuwe accu voor de Berlina te kopen. Kan ik in ieder geval met de Giulia rijden.

Dus, gisteravond een goede accu in de Giulia. Starten, lopen. Direct een stukje gereden om nog even bij te laden (de Berlina stond ook al weer twee weken stil).

Vanmorgen vol goede moed in de Giulia om naar mijn werk te rijden, maar helaas....Accu leeg.
    Iets trekt die accu dus leeg.

Nu is mijn vraag: Hoe kan ik het beste te werk gaan om de oorzaak te vinden?

Alle tips zijn welkom.

Ik weet er niet zoveel van, maar volgens mij kan je lekstroom meten aan de accu. Als je dan een voor een de zekeringen eruit haalt totdat de lekstroom weg is weet je in welk circuit het zit.
    BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Bij een van mijn oude auto's bleef het kofferbaklampje branden als de klep dicht was, door dat het veertje verbogen was. Dan heb je ook elke ochtend een lege accu.

Soms is het zo simpel, zeker met oude meuk waar qua electra niet veel inzit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
        Iets trekt die accu dus leeg.

Nu is mijn vraag: Hoe kan ik het beste te werk gaan om de oorzaak te vinden?
        Minpool los en een multimeter ertussen om de stroom te meten. En dan maar zekeringen trekken.
        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
          Minpool los en een multimeter ertussen om de stroom te meten. En dan maar zekeringen trekken.
          Dat dus. Bij de wijlen 320i ook moeten doen, bleek uiteindelijk in de boordcomputer te zitten.

Kofferbak/dashboardkastje: camera/telefoon erin en dicht doen, daarna filmpje bekijken :)
          Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Comment

Ha, die Scuderia;

Mocht het lek niet te vinden zijn (het is ten slotte Italiaans....) kun je als laatste redmiddel altijd nog een hoofdstroomschakelaar ergens onder je dashboard monteren; altijd nog goedkoper dan de hele zooi opnieuw bedraden.
            Scherven brengen gelul.

Comment

Ik vermoed dat er maar een paar zekeringen inzitten, dus dan ben je snel klaar.
              Of je dan ook werkelijk iets weet is maar de vraag, niet alles is dus apart afgezekerd.

Hoofdstroomschakelaar is iets wat ik ook op een aantal auto's heb zitten, en dat werkt goed (als je hem niet vergeet te gebruiken...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                Twee woorden: binary search! ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                  Twee woorden: binary search! ;)
                  inderdaad, goeie benadering.

tip: zorg ook dat de koolborstels in de dynamo nog goed zijn en dat de dynamo V-riem strak genoeg staat.
                  Een slippende riem = te weinig bijladen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                    Of je dan ook werkelijk iets weet is maar de vraag, niet alles is dus apart afgezekerd.

Hoofdstroomschakelaar is iets wat ik ook op een aantal auto's heb zitten, en dat werkt goed (als je hem niet vergeet te gebruiken...)
                    Je hebt toch ook van die schakelaars die je tussen de draad kunt zetten, zodra het voltage onder een X niveau valt schakelt hij te toevoer uit om startproblemen te voorkomen. Die gebruiken mensen wel eens om koelboxen etc op te hangen. Geen idee hoe het heet en waar het te koop is.
                    Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door htt-thalan Bekijk bericht
                      Je hebt toch ook van die schakelaars die je tussen de draad kunt zetten, zodra het voltage onder een X niveau valt schakelt hij te toevoer uit om startproblemen te voorkomen. Die gebruiken mensen wel eens om koelboxen etc op te hangen. Geen idee hoe het heet en waar het te koop is.
                      Scheiber Scheidingsrelais is dat. Dat kan je kopen bij caravan- en camper handel.

Is alleen voor dit doel niet geschikt omdat zo'n ding in rook op gaat door de Ampere's die er doorheen moeten bij het starten.

Comment

bedankt voor de tips heren!

Eerst even een multimetertje kopen. massa-draad los en meten bij afsluiten per zekering. Uiterste nood: een schakelaar plaatsen. Tegen die tijd zal ik wel weer wat vragen stellen over hoe ik de hoofdstroomdraad herken.

Ik heb er ook een heuze startonderbreker inzitten, bedenk ik me nu. Misschien dat ik die er ook even uitsloop. Ik begreep dat daar ook vaak wat lekstroom vandaan komt.

Comment

Vervelend zoiets. Ik zou iig, totdat je de oorzaak gevonden hebt, iedere keer de minpool van de accu lostrekken na het rijden. Dan loopt de accu iig niet leeg. Mocht je nog hulp nodig hebben met het zoeken, laat maar weten!
                          Auto's: veel...

Comment

bedankt voor de tips heren!

Eerst even een multimetertje kopen.
                            3,99 bij de Action..
                            Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                              Ik zou iig, totdat je de oorzaak gevonden hebt, iedere keer de minpool van de accu lostrekken na het rijden. Dan loopt de accu iig niet leeg.
                              Aha. Absolute noob op het gebied van elektronica meldt zich. Ik heb vorig jaar een nieuwe accu in mijn E30 laten zetten, en omdat ik 'm niet zo vaak gebruik, trek ik sinds kort altijd de pluspool los na het rijden. Tot mijn verbazing was de accu de laatste keer dat ik 'm wilde starten -na een paar weken stilstand- toch weer leeg. Ik begrijp nu dat ik in het vervolg dus beter de minpool kan loshalen, of heeft dat er niets mee te maken?

Comment

Nee, dat heeft er niets mee te maken. Je kan beter de minpool eraf halen omdat je bij het loshalen van de pluspool kortsluiting kan veroorzaken met je steeksleuteltje.
                                Ik denk dat jouw accu defect is.

Comment

Tja, daar was ik al wel een beetje bang voor....volgens mij heb ik dan ongeveer 7 maanden en +/- 300km met deze accu gedaan :-(. Vlak voor ik de auto voor de winter schorste is de nieuwe accu geplaatst, waarna ik 'm tijdens de schorsing niet losgekoppeld heb. Dat de accu dus helemaal leeg was bij opheffing van de schorsing verbaasde me niet, maar ik dacht ook niet dat dat kwaad zou kunnen. Ik heb 'm toen met de druppellader weer op spanning gebracht, maar hij loopt steeds erg snel weer leeg. Is dat (volledig) leeglopen tijdens de winterperiode 'm dan toch misschien 'fataal' geworden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Iep Bekijk bericht
                                    Is dat (volledig) leeglopen tijdens de winterperiode 'm dan toch misschien 'fataal' geworden?
                                    Dat is bijna altijd fataal, vooral dat volledig leeg is zeer schadelijk.
                                    Ik heb er nu ook zo een, maar die wil met de lader niet eens meer "wakker" worden.

Comment

Ok, bedankt voor jullie reacties. Da's dus een wijze (en dure) les voor de volgende keer.......

Comment

diepteontlading kan sluiting veroorzaken door loodsulfaat bezinksel die de platen doorverbinden
                                        ook zonder lekstromen loopt het ding langzaam leeg
                                        30 euro voor een zonpaneel druppelladertje bespaart je geld en gekloot
                                        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                                          Nee, dat heeft er niets mee te maken. Je kan beter de minpool eraf halen omdat je bij het loshalen van de pluspool kortsluiting kan veroorzaken met je steeksleuteltje.
                                          Met een ampere of 1200 last dat steeksleuteltje zich prima vast aan het chassis! :D

Comment

Weer in de aanbieding bij de Lidl : druppelladers
                                            Veritatis simplex oratio est

Comment

Ik heb er ook een heuze startonderbreker inzitten, bedenk ik me nu. Misschien dat ik die er ook even uitsloop. Ik begreep dat daar ook vaak wat lekstroom vandaan komt.
                                              Strak plan.

Bij onze Juul wil de binnenverlichting wel eens spoken.
                                              M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                              Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                              Rally organisatie: Rally-Events
                                              Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Update:

Ik heb het zoek-het-circuit-spelletje gedaan met een vers aangeschafte multimeter.
                                                0,4 ampère lekte weg. Stuk voor stuk de zekeringen getrokken en gemeten. De één na laatste zekering die ik probeerde bleek het circuit te zijn: Nr 9: ANABB. SINSTR.

Nu is mijn Italiaans niet zo goed, maar volgens mij is dat de verlichting aan de linkerkant. Dat moet ik nog even zeker weten, maar een vloeiend Italiaans sprekende vriendin neemt haar telefoon niet op.

Google verwijst naar italiaanse sites waar over anabb. sinistra xenon wordt gesproken, dus vandaar mijn conclusie. Als iemand raad heeft, dan is dat meer dan welkom.

*edit*
                                                Als ik zoek op anabb destra vind ik een Lamborghini onderdeel: Lowbeam Unit
                                                Zou dat mistlamp zijn? Even alles proberen zonder die zekering en kijken wat het niet doet.
                                                Last edited by scuderia; 29-05-10, 16:06.

Comment

Gevonden!

Het remlicht.
                                                  En dan dus links. Hoewel beide remlichten het niet doen als ik de zekering eruit haal, zou het dus links moeten zijn?

Vreemd.

Comment

Weer wat wijzer. De groep waar de remlichten op zitten, maar ook de ruitenwissermotor. Anabb. sinistra. wordt iets anders mee bedoeld, of de groepen zijn ooit eens omgehangen, maar in ieder geval gaat er een dikke draad naar die zekering toe, en er komen twee draden uit. De ene naar de remlichten, de andere in ieder geval naar de ruitenwissers.
                                                    Als ik die laatste lostrek, heb ik geen verlies meer. Daar zit dus het probleem.
                                                    Nu weer alles behalve de ruitenwisser losgetrokken, en dan kan ik in ieder geval rijden.
                                                    Morgen maar is kijken waar die blauw-zwarte draad naartoe gaat, en of dat iets oplevert.

Ik wist niet dat ik zo lenig was.
                                                    Wat een klus.

Comment

Working...
                                                    X