Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

airco vraagje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • airco vraagje

    De Volvo 850 vertoont wat kuurtjes op airco gebied nu het echt warm weer is helaas.
    Wanneer je de auto start, doet de airco het perfect. Binnen no-time is het ijskoud binnen. Na een paar minuten stopt hij echter met koelen en dat blijft zo. Vlak voordat hij stopt ruik je ook een beetje ozon-achtige lucht. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft, want dat ruik ik bij meer airco's, waaronder ook bij mijn Fiat 500 die het verder perfect doet. Zou gewoon toeval kunnen zijn.
    Wat zou het probleem kunnen zijn? Kennelijk doet de airco het wel, want anders zou er geen ijskoude lucht het interieur in kunnen komen de eerste minuten. Toch krijgt het systeem na een paar minuten de 'opdracht' te stoppen met koelen om niet weer te gaan koelen. Waarom?

  • #2
    oei, oei, 850's met airco probleem... als er echt iets kapot is moet het dashboard er vaak uit.
    Eerst maar eens de OBD code uit (laten) lezen en kijken of er bijgevuld moet worden. Misschien schakelt de ECC wel automatisch af bij gebrek aan koelmiddel?

    Comment


    • #3
      ^ Bij vrijwel alle 850's en S/V70's gaat de airco ooit een keer stuk. En dat is te repareren, bij de dealer kost dat ca. 1500 maar een specialist kan het voor ca. 1100 doen. Op het Volvo-forum.nl is er veel over te vinden.

      Comment


      • #4
        Volgens mij heb ik hier laatst al iets over opgemerkt Lennart, kan het zo 1-2-3 even niet vinden.

        Eerste verdachte is voor mij ook gewoon gebrek aan koelmiddel.
        Gewoon even een airco beurtje laten doen. Systeem leeg halen, vacuum trekken, afvullen.
        Als het systeem echt lek is blijkt dat al bij het vacumeren.
        Als er een van de vele O ringetjes ral is ga je lekkage wel vinden aan de hand van de kleurstof in het koelmiddel.

        Als de condensor of dat ding onder het dash (kom even niet op de naam) overleden is wordt het wel een prijzig verhaal ja.
        Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

        Comment


        • #5
          als de airco het iedere keer weer doet na starten
          en na verloop van tijd mee stopt dan is ie waarschijnlijk niet leeg want dan is het op een gegeven moment afgelopen
          het kan ook zijn dat ie op overdruk afslaat door een inwendige verstopping of verzadigde droger
          met lekstop middelen in de weer geweest?
          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

          Comment


          • #6
            @KMvrtr: ik kon het ook 1-2-3 niet vinden. Je uitleg klinkt plausibel in elk geval. Een dag nadat we de auto hadden opgehaald, was er ook dit probleem en toen was het ook een vrij warme dag. Volgende dag functioneerde alles weer prima. GF melde dat de auto deze week weer voor het eerst het probleem vertoonde en het is deze week natuurlijk weer echt warm geweest. Zou dus best een capaciteitsprobleempje kunnen zijn.

            Uiteraard gaan we niet naar de dealer, maar een schatting van de kosten zonder dat we het probleem hebben geisoleerd lijkt me wat voorbarig. Alle airco's gaan wel een keer stuk en gezien de kilometerstand zou het best al eens de 2de keer kunnen zijn :-).

            Het lijkt me in elk geval niet de pomp of condensor, want dan zou de airco in eerste instantie niet eerst ijskoud worden, toch?

            Comment


            • #7
              @Lennart, ik heb dit ook wel eens gehad, zowel met de airco thuis als in de auto. De symptomen waren hetzelfde en bij mij waren de 2 volgende oorzaken aan de orde:
              1. Auto: defecte thermostaat van de airco, waardoor de airco vol doorgaat met koelen en de leidingen bevriezen. Per saldo heb je binnenin na een poosje geen koude lucht meer. De leidingen onder de motorkap waren wit van het ijs. Ik dacht niet dat de oplossing, een nieuwe thermostaat, toen duur was.
              2. Thuis: te weinig koelmiddel, later zelfs helemaal niets meer, waardoor eveneens alles bevriest. Ook hier wordt even koude lucht in de kamer geblazen waarna het stopt door bevriezing. Ook dit zou je kunnen controleren door te kijken of er ijsafzetting is bij de radiator van de airco.
              Ik hoop dat je er wat aan hebt.
              Groeten,
              Bats
              wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
              *klopt zelf op schouder* --- TSM
              Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
              Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
              Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
              de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
              Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
              Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

              Comment


              • #8
                Daar hebben we zeker wat aan! Nu nog even tijd vinden om bij iemand langs te gaan voor eind volgende week :-/.

                Comment


                • #9
                  http://www.telegraaf.nl/binnenland/7...t__.html?p=1,1
                  Misschien iets eerder tijd zoeken? ;-)
                  Groeten,
                  Bats
                  wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                  *klopt zelf op schouder* --- TSM
                  Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                  Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                  Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                  de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                  Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                  Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                    ^ Bij vrijwel alle 850's en S/V70's gaat de airco ooit een keer stuk. En dat is te repareren, bij de dealer kost dat ca. 1500 maar een specialist kan het voor ca. 1100 doen. Op het Volvo-forum.nl is er veel over te vinden.
                    Bovenstaande geldt inderdaad als de verdamper en/of pomp kaduuk is. Dat hoeft bij Lennarts auto natuurlijk niet zo te zijn. Alleen is de airco bij de 850/x70 een bekend zwak punt, meer dan bij vergelijkbare auto's.

                    Comment


                    • #11
                      Net even de garage gebeld waar de 850 vandaan komt voor advies; waarschijnlijk de koppeling van de aircopomp. Veel voorkomend probleem. Is te repareren door ringetjes weg te halen of iets dergelijks. Helaas toch wel wat werk, want er moet wel wat gedemonteerd worden. Kostenschatting: rond de 300 euro. Dan heb je wel weer vers koudemiddel in het systeem zitten.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door bats Bekijk bericht
                        @Lennart, ik heb dit ook wel eens gehad, zowel met de airco thuis als in de auto. De symptomen waren hetzelfde en bij mij waren de 2 volgende oorzaken aan de orde:
                        1. Auto: defecte thermostaat van de airco, waardoor de airco vol doorgaat met koelen en de leidingen bevriezen. Per saldo heb je binnenin na een poosje geen koude lucht meer. De leidingen onder de motorkap waren wit van het ijs. Ik dacht niet dat de oplossing, een nieuwe thermostaat, toen duur was.
                        2. Thuis: te weinig koelmiddel, later zelfs helemaal niets meer, waardoor eveneens alles bevriest. Ook hier wordt even koude lucht in de kamer geblazen waarna het stopt door bevriezing. Ook dit zou je kunnen controleren door te kijken of er ijsafzetting is bij de radiator van de airco.
                        Ik hoop dat je er wat aan hebt.
                        Groeten,
                        Bats
                        het ene kan het andere veroorzaken
                        als leidingen bevriezen kan hoge druk ontstaan en zelfs het mechanische overdruk ventiel koelmiddel aflaten...
                        waardoor als je dat te vaak hebt je systeem op een gegeven moment leeg is zonder dat je een lek hebt

                        koppeling is meestal een met een relais bekrachtige electromagneet
                        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                          koppeling is meestal een met een relais bekrachtige electromagneet
                          Klopt! En die begint minder te werken met dit hete weer.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                            Klopt! En die begint minder te werken met dit hete weer.
                            hoop dat dan maar
                            want inwendige bevriezingen door vocht of verstoppingen helpen je verder van huis
                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                            Comment


                            • #15
                              @lennart,

                              ik heb nog wel een adresje hier in Hoogeveen die mij met mijn aircoprobleem met de S40 vorige week goed geholpen hebben.

                              Ook op basis van een standaard tarief....dus als er een lek in zit, 2e keer vullen kost dan niets!

                              Volgens mij lag Hoogeveen weleens op de route toch???

                              Ik weet niet hoe het met de reclame hier zit, maar als je interesse hebt kan ik je het adres geven.
                              Volvo V70 D5 / Alfa 166 3.0 V6 / Lancia Beta Montecarlo 1977 / Lancia Fulvia Berlina 1C 1965 / Lancia beta coupe 2000 (klusobject)

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door rinco007 Bekijk bericht
                                Ik weet niet hoe het met de reclame hier zit, maar als je interesse hebt kan ik je het adres geven.
                                Goede garages noemen mag altijd. Slechte ook trouwens, zoals Renaultdealer van Dijck te Hapert, wat niet zo'n beste toko schijnt te zijn.
                                Well Brian... I'm opening a boutique!

                                Comment


                                • #17
                                  haha....oke

                                  Het is van eeks in hoogeveen, zitten aan de buitenvaart.

                                  Airco werd niet heel koud met dat enorm warme weer vorige week.
                                  Onderweg zag ik een auto met reclame rondrijden, dus even gekeken wat voor toko dat was, gevraagd of ze even wilden kijken..

                                  Alle bruggen waren bezet, maar aircoapparaat werd direct naar buiten gerold, aan de auto gehangen en gevuld.
                                  Verder werd aangegeven dat wanneer het nu weer minder wordt, dat ze dan even moeten kijken of er ergens iets lekt....na reparatie weer vullen kostte dan niets extra's. Ik vond het goede en snelle service!!

                                  Voor als je van ver komt, kun je misschien wel het beste even een afspraak maken....
                                  Veel volvo's in onderhoud als ik het zo hoorde.
                                  Volvo V70 D5 / Alfa 166 3.0 V6 / Lancia Beta Montecarlo 1977 / Lancia Fulvia Berlina 1C 1965 / Lancia beta coupe 2000 (klusobject)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Dank voor de tip hoor! Ik rij zelf niet in de Volvo en als die langs Hoogeveen rijdt, komt het altijd onhandig uit.
                                    De Volvospecialist in Haren kent het euvel en het schijnt typisch een 850 euvel te zijn. Ik denk dat we daar toch maar heen moeten, omdat zij het truukje in elk gevallen kennen. Daarnaast is het 5km van waar mijn GF woont, gratis leenauto, dus lekker praktisch.

                                    Comment


                                    • #19
                                      lennart, voor 300 euro een koppeling van een aircopomp vervangen en de kans hebben dat ie over een halfa jaar alsnog overlijdt? ik zou mijn zinnen ook even zetten op ene gereviseerde aircopomp welke misschien 100 of 150 euro kost.
                                      Bmw f11 525d e46 330 cabrio en e38 740i

                                      Comment


                                      • #20
                                        Je kunt op gereviseerde airco-onderdelen ook garantie krijgen.
                                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                        Comment


                                        • #21
                                          Grmbl,

                                          heb de airco in mei laten vullen en er toen fluor bij laten doen.
                                          Gisteren bij het bijvullen van de ruitenwisservloeistof (mooi roze, nietwaar?) Zag ik dittum:





                                          Daar zweet dus iets. Airco doet het nog steeds prima, dus enorm lek is het niet.
                                          Iemand enig idee welk onderdeel dat is?
                                          Well Brian... I'm opening a boutique!

                                          Comment


                                          • #22
                                            een nieuwe o-ring en het is weer gefixt.
                                            Subaru Impreza GTT 10/1999 - 450+BHP
                                            Subaru Forester S-Turbo 10/2000 - 260+BHP
                                            Subaru legacy 2.5 10/2001 - 150BHP
                                            http://www.fineline-imports

                                            Comment


                                            • #23
                                              het is geen specifiek onderdeel , gewoon een flensverbinding waarbij zoals hierboven genoemd een nieuwe o-ring in kan
                                              echter elk airco-systeem "zweet" koelmiddel , advies zou leiden als je airco gewoon koelt niets aan doen
                                              immers de o-ring vervangen moet je je systeem zowizo opnieuw vullen (en afrekenen)
                                              wellicht kan het zo nog 1 a 2 jaar mee
                                              heb zelf ook fluor in het systeem gehad en heb het op diverse plekken gezien terwijl het systeem de druktest gewoon doorstond

                                              mocht je systeem ineens leeg zijn ja dan is het een makkelijk locatie middel

                                              vraag is waarom heb je er fluor in laten doen? vanwege het snel leegraken van het systeem?
                                              indien ja dan is dit je lekplek echter dan zou ik het nog steeds laten totdat het leeg is
                                              wellicht kun je de inbus licht nazetten (bij "koud" materiaal) echter kijk uit voor te lomp nazetten
                                              Last edited by motroosje; 04-07-10, 03:39.
                                              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                              Comment


                                              • #24
                                                Bedankt voor de adviezen.
                                                Ik heb de fluor toe laten voegen omdat de airco leeg was en dat me hoe dan ook verdacht leek. Hoe snel ie leeg is gelopen weet ik niet; heb de auto pas sinds december.
                                                Well Brian... I'm opening a boutique!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                                                  Bedankt voor de adviezen.
                                                  Ik heb de fluor toe laten voegen omdat de airco leeg was en dat me hoe dan ook verdacht leek. Hoe snel ie leeg is gelopen weet ik niet; heb de auto pas sinds december.
                                                  als je een schoon groenlinks geweten wilt houden
                                                  kun je het beter wel meteen laten repareren ;-)
                                                  "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                  "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                  "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                  "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Gisteren even met de 300e bij de Aircohelper geweest in Bunschoten-Spakenburg. De airco functioneerde niet en ik wilde weten hoe groot de schade zou zijn.

                                                    Vrijwel direct wist de Aircohelper mij te vertellen dat de installatie reeds was omgebouwd naar r134. Dan schijnt je in je handjes te mogen klappen, want retrofit voor r134 schijnt minimaal 500 euro te kosten, exclusief eventuele andere gebreken.
                                                    Vervolgens werd het systeem onder druk gezet om lekkages op te sporen. Dit geschiedde door met een plantenspuit om de leidingen te spuiten en wanneer je het dan ergens ziet schuimen bij een lek. Werknemer van de Aircohelper meende een lek te zien, maar ik zag dat niet. De druk nam ook wat af. Vervolgens na een half uurtje zitten speuren naar lekkages, maar niet echt iets kunnen ontdekken. Onder het dashboard voor de condensor konden we uiteraard niet kijken.
                                                    Daarna maar gevuld met koudemiddel. Pomp sloeg meteen aan en het werd ijskoud in de auto! Systeem leek nu ook druk te houden. De Aircohelper zij dat alleen de fan niet aansloeg. Stuk was diagnose. Ik zo eigenwijs als ik ben vroeg me af, of het niet alleen de aansturing was die stuk was. Temperatuursensor of relais? Nee, fan was stuk. Nee een paar keer aandringen toch even onder spanning gezet en ja hoor, fan deed het! :-) Waarschijnlijn is het relais stuk, want we hebben even de temperatuursensor 'gefopt' en toen sloeg hij niet aan, dus moet het in het relais zitten.
                                                    Daarna temperatuur gemeten van de lucht: 4,8 graden!! Dat was heel erg koud volgens de Aircohelper en hij was verbaast over de goede staat van de aircoinstallatie. Toch een installatie van ruim 24 jaar oud. Toen werd er dus nog degelijk gebouwd. Tegenwoordig gaan die condensors voor de radioator een paar jaar mee, maar bij de W124 was het perfect in orde, goed in de lak. Maar goed, toen kostte een airco echt duizenden guldens. Productiekosten van een airco tegenwoordig zijn zo'n 600 euro.
                                                    Vervolgens hebben we het systeem nog even gespoeld met reinigende olie en opnieuw afgevuld en ook contrastvloeistoef toegevoegd. Ik vroeg me af of het drukverlies niet gewoon komt doordat het systeem zich even opnieuw moet 'zetten'. Het wordt onder druk gezet nadat er een hele tijd geen druk op heeft gestaan. Ik kan me zo voorstellen dat het een en ander dan nog wat uitzet. Volgens de Aircohelper klopte dit ook en in totaal een half uur onder druk gehad en geen noemenswaardig drukverlies geconstateerd.

                                                    In totaal zo'n 2 uur bezig geweest en de schade bedroeg 180 euro. Het relais moet nog nagekeken worden, maar de viscofan van de motor ontrekt al zoveel warmte aan de condensor, dat het eigenlijk normaal gesproken geen probleem moet zijn. Al met al redelijk tevreden, al heb ik het idee dat mijn eigenwijsheid hier en daar wel geholpen heeft. Alleen zal het wel de vraag zijn of hij niet stiekem toch ergens lekt. Dat zou dan balen zijn.

                                                    Goed adres? Op zich wel, alleen had hij wel even morgen melden wanneer de gratis diagnose over ging in een servicebeurt. Ik had van te voren gemeld dat ik een prijsopgave wilde, voordat er kosten gemaakt zouden worden. Aan de andere kant, er is wel veel gebeurd voor het geld en het is weer ijskoud binnen.
                                                    Ze houden daar niet van goedkope oplossingen. Ze doen het goed, of helemaal niet. Op zich iets voor te zeggen natuurlijk.
                                                    Last edited by Lennart; 07-07-10, 08:35.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      500 Euro voor ombouw naar R134 ?? LOL ( 2 aansluitingen en wat o-ringetjes vervangen..)

                                                      Oja, hoogstwaarschijnlijk is het spul achter je dashboard al een keer vervangen, en is toen gelijk het spul omgebouwd.

                                                      Scheelt jou weer een pak geld....
                                                      Veritatis simplex oratio est

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ja, is dus geen 24 jaar oud meer Lennart. :-)
                                                        Maar toch lekker koud man!

                                                        Airco is verder erg fijn, maar gaat vaak stuk en levert hoge onderhoudskosten op soms.

                                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                        BMW 320Ci (van GF)



                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Hoge reparatiekosten bedoel je? Airco's worden niet onderhouden en mede daardoor gaan ze vaak stuk en dan is het duur repareren.

                                                          Ik had het trouwens niet over dat ding onder het dashboard, maar de radiator in het vooronder. Het systeem is gewoon 24 jaar oud, maar of er ooit iets vervangen is, kun je nu moeilijk vaststellen. In elk geval functioneert het prima, maar zou er toch nog best ergens een lekje kunnen zitten.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Duimen maar he... ;-)

                                                            ( overigens gaan bij M-B meestal de "dingen" achter/onder het dashboard stuk, in de motorruimte gaat het vaak een eeuwigheid mee.)
                                                            Veritatis simplex oratio est

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Inderdaad, duimen :-).

                                                              Ben wel iets sceptischer geworden tav van airco's. Tis fijn als het werkt, maar er zijn veel haken en ogen. Het kan je flink wat duiten kosten als je pech hebt.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                1500 Euro als het een beetje tegenzit... ;-)
                                                                Veritatis simplex oratio est

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X