Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje, versnellingsbak & lagers

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Vraagje, versnellingsbak & lagers

Stationair hoor ik met een ingetrapte koppeling een lager zingen (denk ik) op snelheid en met ingetrapte koppeling niet. Het doet zich dus enkel voor bij een ontkoppelde koppeling.
    Vermoeden (even snel na gevraagd) bestaat dat het het hoofdlager is en de bak dus uit elkaar moet, of is dit normaal en/of moet ik me pas zorgen maken bij schuren en zagen.
    fka v164

Curieus: dus je bak maakt geluid als je stationair stil staat (ontkoppeld dus)? Ik zou het dan eerder bij het motorblok zelf of de uitlaat (hitteschildjes e.d.) zoeken.

????
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Als ik alles dat een beetje zingt aan mijn auto's had vervangen, was ik nu straatarm.

Zolang het niet hard jankt of huilt (indicatie: het klinkt alsof je in een straaljager zit) of ratelt/schuurt, zou ik het mooi laten zitten. De meeste oude versnellingsbakken zingen wel een beetje, hetzij tijdens het rijden, hetzij tijdens ontkoppelen. Dat is de technische patina van een klassieker.

Als het alleen zingt na ontkoppelen, is het trouwens niet de bak, maar de koppeling of de motor.
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Zal morgen nog eens luisteren voor een exacte beschrijving. Denk overigens dat er ook in bochten gezongen wordt, even kijken vanaf welke g-krachten :-)
        Even de boekjes erbij gepakt. Er zijn drie lagers, een in de krukas (support bearing), een drukaslager (release bearing) en een stel in de bak. Drukaslager is zgan en toch het enige wat beweegt met (ont)koppelen?
        fka v164

Comment

Yep, is het enige dat beweegt.
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Dus dan houd die de boel op z'n plaats in gekoppelde toestand en laat die de boel zweven in ontkoppelde toestand. Zingt er iets wat in gekoppelde toestand voldoende op z'n plek gehouden wordt, maar in ontkoppelde niet. Kan dan krukas of bak zijn, in de bak is ruimte voor beweging, dus...?
            fka v164

Comment

Sander

Is het geluid je nooit eerder opgevallen, of is het echt iets van de laatste tijd?

Comment

Ik had dat met de TR6 ook, maar heb er jaren mee gereden.
                Kan niet echt kwaad volgens mij, gewoon afwachten of het erger wordt.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Heb zo'n ding een toplager?
                  Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

Comment

Herstel, geluid doet zich voor in z'n vrij en niet ontkoppeld, dus En niet met een koude bak. Het begon op te vallen toen ik de ATF verving door de voorgeschreven motorolie 15w40..
                    fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                      Het begon op te vallen toen ik de ATF verving door de voorgeschreven motorolie 15w40..

Ja, ik denk dat ATF in combinatie met ontbijtkoek en een bananenschil nu wel uitgewerkt zijn om de bak stil te houden.... ;-)

Oude truukjes .
                      Veritatis simplex oratio est

Comment

Verrotte goed ontbijtkoek, heeft het toch 40d km uitgehouden.
                        Eens kijken of er nog paardenmest onder in het carter ligt en speklappen
                        om de zuigers zitten
                        fka v164

Comment

Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎