Op 't groene forum stelde ik de vraag hoe ik het stotteren kon oplossen.Bij deze 't antwoord (met dank aan de tips destijds). De afgelopen weken haperde de 900 wat als we wegreden vanuit stilstand rond de 2000 toeren. Eerst alleen op LPG. Later ook op benzine. Toen begon 't irritant te worden. Dus direct (dure platinum) bougies vervangen. Tevens een bobine, bougiekabels, rotor, verdelerkap en injectorreiniger gehaald. De injectorreiniger scheelde veel bij het benzinestottere, maar op gas bleef er een gestotter zo nu en dan. Gisteren eindigde die irritatie in een flinke backfire toen ik van benzine overschakelde op gas.
Luchtfilterbehuizing was afgescheurd en de klemmetjes lagen her en der in de motorruimte. :) Goeie klap dus, maar zowel ik als GF konden er niet om lachen, want we waren op weg naar Nandor's housewarming.
Uurtje op de wegenwacht gewacht en die heeft 't luchtfilterhuis met ducttape vastgeplakt (had ik zelf ook kunnen doen...). Er was tevens een slang losgeschoten. Dus de slang ook vastgezet, en toen konden we weer terug naar huis.
Vandaag naar m'n sleutelruimte gereden en daar de bobine en de rest gewisseld. Bougies nog even gechecked en een slang ingekort die poreus was (zat aangesloten op luchtinlaattraject, mogelijk de boosdoener). En verrek hij doet het nu beter dan de afgelopen maanden! Ontstekingscomputer heb ik ook gereset.
Onderdelen waren relatief prijzig, maar het scheelt aanzienlijk in arbeidsloon zo zelf klussen (met een beetje hulp van de wegenwacht). Nu nog een nieuwe luchtfilterbehuizing scoren. Daarna even olie + filter wisselen (auto is over 1000km toe aan z'n beurt).
Afgelopen maanden is ook de voorruit vervangen, met nieuwe ruitenwissers. Door de oude zag ik werkelijk niets meer, levensgevaarlijk. De benzinepomp is ook gewisseld. Nog een heel gedoe om de ring los te krijgen waarmee de pomp vastzit op de tank.
Ik heb nu sinds de backfire alleen een ABS storing. Mogelijk dat ik nog wat vacuum slangetjes moet nalopen. Zekeringen e.d. zijn allemaal prima. Maar goed, als dat alles is.
Kortom, na een half jaar en bijna 15.000 km zijn we nog steeds blij met de Saab. Laat de benzineprijzen maar stijgen... :wink:
Luchtfilterbehuizing was afgescheurd en de klemmetjes lagen her en der in de motorruimte. :) Goeie klap dus, maar zowel ik als GF konden er niet om lachen, want we waren op weg naar Nandor's housewarming.
Uurtje op de wegenwacht gewacht en die heeft 't luchtfilterhuis met ducttape vastgeplakt (had ik zelf ook kunnen doen...). Er was tevens een slang losgeschoten. Dus de slang ook vastgezet, en toen konden we weer terug naar huis.
Vandaag naar m'n sleutelruimte gereden en daar de bobine en de rest gewisseld. Bougies nog even gechecked en een slang ingekort die poreus was (zat aangesloten op luchtinlaattraject, mogelijk de boosdoener). En verrek hij doet het nu beter dan de afgelopen maanden! Ontstekingscomputer heb ik ook gereset.
Onderdelen waren relatief prijzig, maar het scheelt aanzienlijk in arbeidsloon zo zelf klussen (met een beetje hulp van de wegenwacht). Nu nog een nieuwe luchtfilterbehuizing scoren. Daarna even olie + filter wisselen (auto is over 1000km toe aan z'n beurt).
Afgelopen maanden is ook de voorruit vervangen, met nieuwe ruitenwissers. Door de oude zag ik werkelijk niets meer, levensgevaarlijk. De benzinepomp is ook gewisseld. Nog een heel gedoe om de ring los te krijgen waarmee de pomp vastzit op de tank.
Ik heb nu sinds de backfire alleen een ABS storing. Mogelijk dat ik nog wat vacuum slangetjes moet nalopen. Zekeringen e.d. zijn allemaal prima. Maar goed, als dat alles is.
Kortom, na een half jaar en bijna 15.000 km zijn we nog steeds blij met de Saab. Laat de benzineprijzen maar stijgen... :wink:
Comment