Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemene bandendraadje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Algemene bandendraadje

    Ik hoorde via de Cobraclub dat men d.m.v. 'sipen' (het aanbrengen van extra groeven) de wegligging en andere eigenschappen van een band kan verbeteren. Heeft iemand hier ervaring mee ?

    Verder vroeg ik mij af wat de beste bandspanning voor een auto is...is daar een bandenspanning calculator voor ?

    Alvast bedankt.
    Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE


  • #2
    De meeste auto's hebben een instructieboekje... Ok, een kitcar dan weer niet. Waar rij je nu mee qua spanning?

    Groeven bijsnijden in een bestaande band, tja. Die kitcarboys willen alles customizen of zo? Echt slim lijkt het me niet.
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

    Comment


    • #3
      sipen wordt volgens mij veel in scandinavie gedaan
      lijkt een beetje ope en winterband als je klaar bent
      ikzelf wil juist zo min mogelijk groeven................
      heb grote twijfels over sipen icm sportief gebruik op de straat
      E
      يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

      Comment


      • #4
        Geen flauw idee hoeveel bandenspanning de Cobra momenteel heeft, maar volgens mij mag er wel wat lucht bij.

        Dit zijn de gegevens :

        As 1 : 460 kg
        As 2 : 580 kg

        bandenmaat : voor 235/45 ZR17 en achter 255/45 ZR17

        Ik hoor het graag !
        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
          Geen flauw idee hoeveel bandenspanning de Cobra momenteel heeft, maar volgens mij mag er wel wat lucht bij.

          Dit zijn de gegevens :

          As 1 : 460 kg
          As 2 : 580 kg

          bandenmaat : voor 235/45 ZR17 en achter 255/45 ZR17

          Ik hoor het graag !
          "Geen flauw idee" ?? Dat zou ik dan maar eens heel gauw gaan checken bij de dichtstbijzijnde pomp. Alles minder dan 2,0 bar is sowieso te weinig.
          Weten ze dat niet op een Cobra-forum dan?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
            Ik hoorde via de Cobraclub dat men d.m.v. 'sipen' (het aanbrengen van extra groeven) de wegligging en andere eigenschappen van een band kan verbeteren. Heeft iemand hier ervaring mee ?


            Voor die bandenspanning, gewoon even bellen http://www.daxbenelux.com/info.htm (jij hebt toch een Dax?)
            2006 Volvo V70 2.4 (170pk)

            Comment


            • #7
              Er zijn Cobra eigenaren die met minder dan 2,0 bar rijden, maar heeft dit niet te maken met het lage gewicht ?
              Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                "Geen flauw idee" ?? Dat zou ik dan maar eens heel gauw gaan checken bij de dichtstbijzijnde pomp. Alles minder dan 2,0 bar is sowieso te weinig.
                Weten ze dat niet op een Cobra-forum dan?

                Ja, dat weten ze wel... en daar weten ze ook dat voor een Dax 2.0 bar teveel is... :-)


                "Hi there I run a Dax with a chevy lump(250kgs) and 17"rims fitted with Pirrelli P zero tyres the only time I have locked the fronts was when I had the tyre pressures too high I now run 20psi (Dax run 18psi all round on their demo car fitted with Toyo tyres)and have had (touch wood) no problem.I don't personnely like the idea of a restrictor for the front brakes as Wilf has rightly said SVA want your fronts to lock before the backs.Are you running too soft on the front pads ?? perhaps a harder pad would help
                cheers
                Paul "



                Veritatis simplex oratio est

                Comment


                • #9


                  Kan je zelf uitrekenen hoeveel 20 a 22 psi is....
                  Veritatis simplex oratio est

                  Comment


                  • #10
                    Oja, ik sta op je kopinhetzandlijst he......

                    Nah, de mazzel dan maar met je bandjes..... :-))
                    Veritatis simplex oratio est

                    Comment


                    • #11
                      Hier dan maar mijn bandenvraag stellen:

                      Heb onder mijn circuit bmw nu normale banden in de maat 195/55/15 liggen.
                      Deze zijn aan vervanging toe en ik wil Toyo R888's.

                      Die zijn er (o.a.) in de volgende maten:
                      195/55/15 @ EUR 140
                      195/50/15 @ EUR 104
                      205/50/15 @ EUR 142 (prijzen van Prins)

                      De huidige maat aanhouden lijkt zinloos, kost net zoveel als bredere banden, die daardoor beter voor het bochtenwerk zijn. Dit is waar de e30 cup mee rondrijdt, maar daar doe ik niet aan mee.
                      Omdat ik toch niet zo'n geweldige piloot die voor de laatste tiende gaat is het prijstechnisch wel interessant om voor de 195/50/15 te gaan, dit scheelt op een set toch EUR 150 en de iets kleinere diameter lijkt me ook niet wereldschokkend.

                      Ga ik nu te kort door de bocht of klopt m’n redenatie?
                      fka KawaZZtra

                      Comment


                      • #12
                        As 1 : 460 kg
                        As 2 : 580 kg

                        bandenmaat : voor 235/45 ZR17 en achter 255/45 ZR17
                        Mijn vuistregel is een berekende lengte voor het loopvlak van 7,5 cm of een eveneens bereknde 2% indeuking van de wang.

                        Hier is een andere methode: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8397755
                        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                        Comment


                        • #13
                          Meestal werd er 205/50-15 geplaatst als vervanger voor de 195/60-14
                          Last edited by w220l; 14-07-08, 12:39.
                          Veritatis simplex oratio est

                          Comment


                          • #14


                            Kan je zelf uitrekenen hoe en wat....
                            Veritatis simplex oratio est

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                              http://www.weytens.net/_www/bandencalculator.xls

                              Kan je zelf uitrekenen hoe en wat....
                              Zelfs Pabo'ers hebben daar geen excelsheet voor nodig.
                              $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Rudie Kawa Bekijk bericht
                                Hier dan maar mijn bandenvraag stellen:

                                Heb onder mijn circuit bmw nu normale banden in de maat 195/55/15 liggen.
                                Deze zijn aan vervanging toe en ik wil Toyo R888's.

                                Die zijn er (o.a.) in de volgende maten:
                                195/55/15 @ EUR 140
                                195/50/15 @ EUR 104
                                205/50/15 @ EUR 142 (prijzen van Prins)

                                De huidige maat aanhouden lijkt zinloos, kost net zoveel als bredere banden, die daardoor beter voor het bochtenwerk zijn. Dit is waar de e30 cup mee rondrijdt, maar daar doe ik niet aan mee.
                                Omdat ik toch niet zo'n geweldige piloot die voor de laatste tiende gaat is het prijstechnisch wel interessant om voor de 195/50/15 te gaan, dit scheelt op een set toch EUR 150 en de iets kleinere diameter lijkt me ook niet wereldschokkend.

                                Ga ik nu te kort door de bocht of klopt m’n redenatie?
                                Als je dezelfde velgen gebruikt maakt het weinig verschil.....
                                Veritatis simplex oratio est

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                  Zelfs Pabo'ers hebben daar geen excelsheet voor nodig.

                                  Goh, nuttige info.....

                                  Ga jij nog eens wat toiletsheets halen.

                                  En nu ga je weer onder de knop.
                                  Veritatis simplex oratio est

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudie Kawa Bekijk bericht
                                    Hier dan maar mijn bandenvraag stellen:

                                    Heb onder mijn circuit bmw nu normale banden in de maat 195/55/15 liggen.
                                    Deze zijn aan vervanging toe en ik wil Toyo R888's.

                                    Die zijn er (o.a.) in de volgende maten:
                                    195/55/15 @ EUR 140
                                    195/50/15 @ EUR 104
                                    205/50/15 @ EUR 142 (prijzen van Prins)

                                    De huidige maat aanhouden lijkt zinloos, kost net zoveel als bredere banden, die daardoor beter voor het bochtenwerk zijn. Dit is waar de e30 cup mee rondrijdt, maar daar doe ik niet aan mee.
                                    Omdat ik toch niet zo'n geweldige piloot die voor de laatste tiende gaat is het prijstechnisch wel interessant om voor de 195/50/15 te gaan, dit scheelt op een set toch EUR 150 en de iets kleinere diameter lijkt me ook niet wereldschokkend.

                                    Ga ik nu te kort door de bocht of klopt m’n redenatie?
                                    195-50-15 is geen slechte keuze. De banden zijn wat lichter van gewicht dan de 205. Je auto ligt ook weer ietsjes lager. Ze voelen in de maat 195-15 op 7J iets strakker aan dan 205-50 en dus op gevoel zul je het idee krijgen dat je er harder mee gaat dan wanneer je de 205-50-15 pakt. En het scheelt je dus een hele hoop knaken. De breedte is vooral handig tijdens racen. Scheelt je iets meer grip en warmte ontwikkeling/warmte afvoer, waardoor je banden marginaal langer mee zullen gaan (maar vooral in rondetijd zul je 't verschil dus zien, hoeveel 't scheelt weet ik niet en lijkt me voor trackdays ook niet interessant).

                                    195-55-15 dat is niets op een E30, tenzij je veel naast 't asfalt gaat rijden en toch semi slicks wilt. :)
                                    Last edited by Dennis Cavallino; 14-07-08, 14:41.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                      Goh, nuttige info.....

                                      Ga jij nog eens wat toiletsheets halen.

                                      En nu ga je weer onder de knop.

                                      W220l

                                      Het gaat om de PABO uit Walsoorden........., en dan praat je niet over toiletsheets, maar satin sheets :-)
                                      Last edited by Ton van S; 14-07-08, 22:34.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ah, het is dus toch gewoon een "ouderwetsche rukkerd".... ;-)

                                        De buren hebben ook weer zo'n catalogus gekregen, gek hè....
                                        Veritatis simplex oratio est

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                                          Ik hoorde via de Cobraclub dat men d.m.v. 'sipen' (het aanbrengen van extra groeven) de wegligging en andere eigenschappen van een band kan verbeteren. Heeft iemand hier ervaring mee ?

                                          Verder vroeg ik mij af wat de beste bandspanning voor een auto is...is daar een bandenspanning calculator voor ?

                                          Alvast bedankt.
                                          Globaal verbetert de remweg iewat, maar dat gaat ten koste van je rechtuitstabiliteit (alleen op hoge snelheid merkbaar) en je stuurprecisie. Als je het al doet, laat dan nooit de buitenbanen (schouders van de band) mee-sipen, maar alleen het midden van het loopvlak.

                                          Meeste fabrikanten trekken hun handen ervanaf wat betreft garantie als ze zien dat een band gesiped is.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Volgens mij is het "sipen" oftewel bijsnijden van autobanden helemaal niet toegestaan voor APK.............
                                            keuringseisen 5.2 art. 5.2.27 punt 5
                                            Banden mogen niet zijn opgesneden...... Van opsnijden is sprake, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm.

                                            En dat willen jullie toch, profielvorm aanpassen....
                                            Dus "sipen" mag niet.


                                            Wat betreft bandenspanning, uitgaande van een fatsoenlijk onderstel, de juiste uitlijning, goede schokdempers en veren;
                                            Gaat ie voor de wielen heen bij insturen ( onderstuur dus) begin eens met 0,2 bar meer druk erin.
                                            Gaat ie achter uit (overstuur) , verhoog hier ook de spanning met 0,2 en probeer opnieuw.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door axirally Bekijk bericht
                                              Volgens mij is het "sipen" oftewel bijsnijden van autobanden helemaal niet toegestaan voor APK.............
                                              keuringseisen 5.2 art. 5.2.27 punt 5
                                              Banden mogen niet zijn opgesneden...... Van opsnijden is sprake, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm.

                                              En dat willen jullie toch, profielvorm aanpassen....
                                              Dus "sipen" mag niet. '
                                              Het verschil tussen sipen en opsnijden is dat bij opsnijden materiaal (rubber) wordt weggehaald. Bij sipen worden door een wormvormig scherp tandwiel alleen kerfjes aangebracht, je veranderd dus niets aan de profieltekening en daarom is het wel toegestaan voor APK. Echter volgens de meeste fabrikanten verander je wel de stabiliteit van de profielblokken en om uitrukken van delen van het profiel te voorkomen, zijn zij tegenstanders

                                              Comment

                                              Working...
                                              X