Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goed gereedschap is het halve werk ....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• goed gereedschap is het halve werk ....

bovenstaande titel slaat de spijker op z'n kop.

Voor eigenlijk alle gereedschap gaat dit wel op. Ik koop ook liever duurder spul, wat life time mee gaat ipv goedkoop afbreek spul. Voor doppensets,schroevendraaiers, luchttollen, ratelaars etc was ik wel al goed voorzien.

Bezuinigingspunt bij mij is het accu schroefboormachine. Typisch zo'n ding, je gebruikt het of bijna nooit en als je hem dan wel gebruikt, dan meteen heel vaak in een paar dagen tijd, afhankelijk van de klus.

Dit weekend was weer eens een "klussen in en om huis" weekend op verzoek van mdv moesten er nog een paar hele fijne klussen geklaard worden. Een open trap in de woonkamer ontdoen van gelijmd tapijt, vervolgens moet alle verf er af en moet het hout kaalgeschuurd worden en bljft onbehandeld vurenhouten traptreden. Ok met goede schuurmachines, bandschuurmachine en een grote pot verfafbijt is dit in een uurtje of 6 gelukt. mdv was daarna nog 6 uur bezig alles af te stoffen :-~

Volgende klus was een lampje op de gang, werken net boven je macht op een trapje, schroeven in gipsplaten plafond zetten. Wat is er dan handiger als een accuboormachine ?

Juist , ik heb een gamma merk die altijd leeg is, na 48 uur opladen doen de accu's het 3 schroeven en dan i het weer over. Typisch geheugen effect van de accu's Machientje op zich is best aardig voor de frequentie dat ik het gebruik. Accu's kosten al 55 euro / stuk. Dus wellicht slimmer om gewoon een nieuwe, goede te kopen ?

Wat koop je dan ? Bosch lijkt me wel wat , vanaf 120 euro heb je een aardig ding. Maar zal dat niet na 1 a 2 jaar het zelfde gedoe met defecte accu's geven ? En waar let je op ni-ma accu's , li-ion ? Het zegt me niets maar het moet goed zijn.

Klussende gummers met een goede tip ?
    Simca 1000 rallye 2 (RWD)
    Peugeot 404 1961 (RWD)
    BMW 3 touring (RWD) daily
    VW POLO 1.6

Elke accu soort heeft zn na en voordelen als je de accu weinig gebruikt , heb je weinig aan bv een li ion accu omdat welliswaar er geen "geheugeneffect" is gaat de tijdsfactor een limiet op de laadcycli opleveren
    Namelijk een li ion accu is na een jaar of 3 a 4 op ongeacht het aantal ontladingen
    terwijl een goedkopere ni-cd accu welliswaar minder ontladingen kan hebben kan ie wel veel langer mee als je em infrequent gebruikt

Plus die ene keer dat je eem nodig hebt en de accu slecht is je het ook voor nood met een verlengsnoer af zou kunnen
    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Bij de veel-gebruikers om me heen zie ik veel Makita.

Then again, Makita kost ruim het dubbele van mijn eigen Skil. En mijn gebruik is minder intensief, dus dat de accu's langer blijven gaan en sneller laden, daar zie ik het voordeel voor mezelf niet zo van.

Comment

Ik heb bewust ook voor een goeie gekozen: Bosch Blauw. Volgens mij deze:

http://www.toolmax.nl/bosch-blauw-gs...cd-p-8078.html

Makita was een goed alternatief geweest.
        Oliestoken voor het goede doel

Comment

bedankt voor de tip
          Simca 1000 rallye 2 (RWD)
          Peugeot 404 1961 (RWD)
          BMW 3 touring (RWD) daily
          VW POLO 1.6

Comment

Graag gedaan. Een goeie bit-set is ook goud waard, trouwens: http://www.toolmax.nl/wera-bitcheck-...uf-p-7292.html

De mijne zijn niet goudkleurig, gewoon grijs, maar wel een Wera-setje met zo'n snelspanhouder.

Comment

Laatst een Skil gekocht. Gewoon NiCad accu. Prima apparaat en accu gaat lang mee.
              Echte nadeel van NiCad zou ik eerder het gewicht noemen; die lithiumbatterijen zijn namelijk een stuk lichter en compacter.

Ik zou wel een goeie bitset erbij kopen, want met 1 bitje (mn. de kruiskop) kun je het niet af. Draai je binnen de kortste keren die bitkop rond.
              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

MAKITA!!!!!
                De rest is namaak.
                :-)
                E
                يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Je zou ook Hilti kunnen overwegen.

Comment

Hilti alleen voor de boorhamers en zwaarder maar voor de consument is dat spul onbetaalbaar
                    (blijft wel heel en zo niet dan 100% garantie)
                    ;)
                    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

DeWalt. Maar net zo duur als Makita.
                      Ik heb niet snel dat ik bang ben voor gereedschap, maar de DeWalt schroeftol die ik van mijn buurman (die is iets in de bouw) leende was beangstigend. Dat ding had een gigantisch koppel. En volgens hem was dat het enige merk wat door iedereen niet binnen drie maanden werd weggegooid wegens versleten lagers, asjes of andere malheur.
                      When men were men

Comment

ingmar: zo'n DeWalt is dus eigenlijk zeg maar de TDi onder de schroeftollen? :-)
                        Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Zon goedkoop ding van de karwei ofzo is prima voor huis tuin en keukengebruik, je kan dan wel een Makita of De Walt aanschaffen.
                          Probleem is dat een batterij van deze merken duurder is dan een complete set van een goedkoop merk waarbij er dan vaak al twee batterijen bijzitten.

Zelf altijd Makita en De Walt gebruikt, is echt prima spul als je het dagelijks gebruikt.
                          Een onderschrift is zoooooooooooooooooo 2010

Comment

Metabo en Makita, prima spul

Comment

En we weten allemaal dat het beste gereedschap onder een afdakje hangt :-)
                              Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Ik heb wat spullen van hitachi en daar ben ik meer tevreden over dan mijn vorige blauwe bosch

Comment

DeWalt is meuk sinds het is overgenomen door Black & Decker
                                  ---------------------------
                                  Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                                    En we weten allemaal dat het beste gereedschap onder een afdakje hangt :-)
                                    Maar om nu een hele loods voor 1 hamertje te bouwen?!?
                                    ---------------------------
                                    Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

en beter gereedschap kan over alle weersomstandigheden!!!!!!!!!!

:)
                                      wat TSM zegt!!!!!

Comment

<bindt de kat op het spek>

valt me nog mee dat met zo'n topictitel deze draad nog geen triviale wending gekregen heeft....

Edit: aahh, de post van CM niet gezien...

Comment

Makita voor het ijzerhoudende werk en Festool voor het houterige werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PeterS Bekijk bericht
                                            Ik heb wat spullen van hitachi en daar ben ik meer tevreden over dan mijn vorige blauwe bosch
                                            Ohja, Hitachi gebruikt men hier in de proto-werkplaats ook, mooi spul. Duur ook.

Comment

En handgereedschap? Gisteren weer eens met de neus op de feiten gedrukt.
                                              Sloopbezoek, en een leuke tankdop-constructie gezien die met twee kruiskopjes vastzat. Leuk concept, dus dat moest mee...
                                              Twee afgebroken kruiskopschroevedraaiers later hebben we 't voor gezien gehouden. Eentje uit mijn aldi-setje, dat al heel wat jaren stevig gebruik doorstaat, eentje uit een betere set van Web, waarvan ik het merk niet weet.
                                              Tips voor echt degelijke schroevedraaiers zijn welkom...

Comment

Hazet

Comment

Serieus? De prijzen doen middenklasse vermoeden, en met hun steeksleutels heb ik geen extreem goede ervaringen...
                                                  Die tweede die stuk ging was overigens een wera, maar niet hun sterkste lijn. Iemand ideeen over wera 900? Dat ziet er uit als bestand tegen gebruik...

Comment

Facom, Stahlwille, Belzer, Snap-on en zelf heb ik goeie ervaringen met Teng Tools

Comment

Apae, heb veel oud hazet spul (zwarte handvatten) wat maar niet kapot wil gaan. Steeksleutels Hazet en gedore.. zelfde verhaal. Ook goede ervaringen met facom

Comment

Met TengTools heb ik ook goede ervaringen. Handig voor de serieuze thuissleutelaar maar voor professioneel gebruik misschien niet voldoende. Beta is me ook altijd goed bevallen.
                                                        De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                                                          Met TengTools heb ik ook goede ervaringen. Handig voor de serieuze thuissleutelaar maar voor professioneel gebruik misschien niet voldoende. Beta is me ook altijd goed bevallen.
                                                          Heb al tien jaar tengtools, twee keer wat stuk gehad en kreeg gelijk nieuw onder garantie.
                                                          Nu hebben we Ronin bij Brax racing, wordt goed gebruikt en blijft heel. Voor de liefhebber kan ik wel wat korting regelen.
                                                          Laatste twee jaar heb ik zelf een complete kar van Sonic, is echt megacompleet en nog niks gesloopt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                                                            Met TengTools heb ik ook goede ervaringen.
                                                            Ligt eraan. Teng heeft een DHZ lijn en een professionele lijn. Ligt er dus aan welke jij hebt.
                                                            Voor mijn hobby gebruik heb ik al een jaar of 10 veel plezier van de DHZ lijn

Comment

Ik heb zelf een kar vol met Facom gereedschap en nog wat doppensetjes van Teng Tools alsook Gedore.
                                                              Facom bevalt me erg goed. Toen ik het jaren geleden stukje bij beetje kocht, scheelde het in prijs t.o.v. Hazet, Stahlwille en Gedore. Nu ontloopt het elkaar allemaal niet heel veel meer, maar ze hebben vaak interessante acties. En de kwaliteit is goed; mocht er toch nog iets kapot gaan, dan maak je probleemloos aanspraak op de levenslange garantie. Daarbij komt dat Facom nog steeds innoveert en nieuwe producten op de markt brengt.

TengTools is voor DHZ gebruik ook prima. Je voelt wel wat verschil als je een 3/8 ratel van Teng gebruikt of die van Facom. Die van Facom is bijvoorbeeld 72-tands ipv 36-tands en werkt daardoor ook met hele kleine verzetten fijn. Ook voel je wat minder speling. Maar da's muggenziften. Die Teng ratel misbruik ik al 10 jaar en leeft nog steeds.

Dat Sonic zal ook vast lang meegaan, maar dan vooral omdat het veel lomper is uitgevoerd. Moet je maar eens een ratel of steeksleutel van Sonic vergelijken met die van Facom, Gedore, Stahlwille. Sonic is lomper, dikker en daardoor vaak minder fijn in de hand en ook niet zo handig in krappe ruimtes.
                                                              Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Nou Eddie, mijn Sonic vind ik dunner dan de tengtools die ik heb, zitten zelfs extra dunne en extra korte sleutels bij voor krappe plekjes en dergelijke.
                                                                Maar vaak is het heel persoonlijk.

Comment

Working...
                                                                X