Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goed gereedschap is het halve werk ....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

True. De keuze voor gereedschap is bijna net zo persoonlijk als de keuze voor een automerk. :-)
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Van die doodnormale dingen die compleet falen als ze goedkoper zijn uitgevoerd. Ik trap er nog altijd in al had ik het hier niet direct verwacht.

Situatie: Aan de diverse oude auto's moet regelmatig een snoertje worden aangesloten met een kabelschoentje. Bij de lokale automaterialenboer een setje gekocht in de veronderstelling dat het toch niet uitmaakt, een verbinding is een verbinding toch ?

Nou nee dus. Die troep is tegenwoordig van aluminium of ijzer dat zo dun is dat je met je vingers het schuifgedeelte van het insteekgedeelte kunt afbreken. Daarnaast maakt het niet uit hoe hard je knijpt om de draad vast te krijgen, dat lukt toch niet want het materiaal is zo dun dat het geen sterkte heeft om echt goed te knellen.

Kom ik aan met die zooi bij de Mercedes en dat gaat dus niet. De gebruikte materialen bij die auto zijn dus wel in orde en als je dan nog een poging waagt om een oude taaie en stalen verbinding aan een nieuw gemonteerde prutconnector te verbinden dan valt het nieuwe spul in je handen uit elkaar. nog afgezien van het 20 cent krimptangetje waarvan de heften eraf glijden.

*Klauke leverancier opzoeken doet.

Nog wat, een schroevendraaier. Een stevige platte schroevendraaier om de plaatschroeven uit de Mercedes te draaien. De schroeven uit die tijd lijken wel van een andere kwaliteit, zo taai en sterk. Kom je aan met een bij de Praxis opgehaalde Stanley (want duurste wat daar te koop is). De EERSTE schroef die ik tegenkom, gewoon een 3,5mm dik en 20mm lang schroefje. Knakt de helft van het schroevendraaierpuntje eraf, gewoon zo bros dat het eerste schroefje al te veel is.

Zucht. Ik heb het mijzelf nog zó voorgenomen, koop geen goedkope troep. Het lijkt wel of iedereen je maar die goedkope rommel wil verkopen, er is soms niet eens iets fatsoenlijks te koop. Volgens mij weten nog maar weinig mensen wat kwaliteit gereedschap is.

Comment

MM, stap eens binnen bij Gunters en Meuser en haal daar gereedschap.
        Is volgens mij al eerder geroepen.. ;)
        Veritatis simplex oratio est

Comment

Ik weet het W maar je wordt er zo moedeloos van dat je niet eens in de buurt in de gelegenheid hebt om wat fatsoenlijks te kopen. Je hebt alleen troep om uit te kiezen.

Iedereen staart je aan alsof je gek bent als je een paar knaken meer wilt uitgeven voor wat goeds. Immers goedkoop is toch het hoogste doel in het leven...

Comment

En dan ben je overgeleverd aan de bouwmarkten.. ;)
            Die kopen ook voor zo laag mogelijk in en dan krijg je dit soort brakke zooi.

Comment

Ik gebruik graag Teng doppendozen maar wel met een upgrade.
              De upgrade kost ongveer drie keer zoveel als de doppendoos.
              Bij mij gaat er meteen een Snap On ratel in. De Teng ratel geef ik weg.

Schroevendraaiers heb ik wel van Snap On.
              Ik neem aan dat het bekend is dat er twee soorten kruiskopschroeven zijn?
              Philips voor algemeen gebruik en Pozi drive in de auto industrie.

Snap On had altijd een magische reputatie.
              Er komt een Mercedesbusje aanrijden met een vertegenwoordiger van Snap On.
              We maken kennis, hij laat wat handgereedschap zien. Verbijsterend mooi.
              Het toen nog geldige Span On patent voor doppen en ringsleutels wordt uitgelegd.
              Heel slim om de hoeken van de zeskant ruimer te maken.
              Dan drukt de sleutel op de platte kant van de bout of moer ipv op de hoek die vervolgens wegbreekt.

Mooie catalogus waarin prachtige volgeladen gereedschapswagens staan.
              Wat kost zoiets? Tweeduizend gulden ex btw.
              Ik kijk eens goed naar de inhoud en zeg doe mij maar zo een kar.
              De vertegenwoordiger pakt zijn orderboek en begint te schrijven.
              Hij is net begonnen en zegt. "Om misverstanden uit te sluiten, dat is wel v oor een lege kar."
              Ik heb me toen beperkt tot een paar ringsleutels in de meest voorkomende maten.
              Voor een klein handje vol mocht ik 400 gulden afrekenen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Minuteman Bekijk bericht
                Situatie: Aan de diverse oude auto's moet regelmatig een snoertje worden aangesloten met een kabelschoentje. Bij de lokale automaterialenboer een setje gekocht in de veronderstelling dat het toch niet uitmaakt, een verbinding is een verbinding toch ?
                Toen ik nieuwe kabelbomen moest maken voor de oldtimers, haalde ik de stekkers+tangen bij Rick Donkers. Prima spul
                http://www.rdae.nl/nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kwibus Bekijk bericht
                  Ik gebruik graag Teng doppendozen maar wel met een upgrade.
                  De upgrade kost ongveer drie keer zoveel als de doppendoos.
                  Bij mij gaat er meteen een Snap On ratel in. De Teng ratel geef ik weg.

Schroevendraaiers heb ik wel van Snap On.
                  Ik neem aan dat het bekend is dat er twee soorten kruiskopschroeven zijn?
                  Philips voor algemeen gebruik en Pozi drive in de auto industrie.
                  Kwibus, ik ben nog nooit een pozidriv (pz) tegengekomen in de auto industrie, dat is juist meestal phillips (ph) of steeds vaker torx. Pz kom je dan wel weer veel in en om het huis tegen.

Ik ben het overigens eens als het over snap on ratels gaat. Ik heb er vier en het zijn inderdaad kunstwerken. Mijn vader heeft zijn hele werkzame leven in garagebedrijven doorgebracht en voor hem stond snap on op 1, gevolgd door stahlwille en belzer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                    En dan ben je overgeleverd aan de bouwmarkten.. ;)
                    Die kopen ook voor zo laag mogelijk in en dan krijg je dit soort brakke zooi.
                    Bouwmarkten (m.n. Gamma/praxis/karwei) zijn echt dramatisch, ik koop daar nooit gereedschap. Hornbach gaat nog wel, maar kan ook niet op tegen ebay.de. Prijzen zijn een stuk lager, en assortiment is heel groot.

Comment

Wat betreft schroevendraaiers. Ik heb Gedore in het karretje, omdat het een Gedore karretje is. Persoonlijk vind ik PB Swiss(online besteld voor het kistje thuis) erg fijn. Verder kun je dat aanvullen met een setje slagschroevendraaiers van Wera(kleur geel). Die laatste kun je het beste via de Duitse ebay opzoeken.
                      8.2 met supercharger?

Comment

Ik heb het meeste Gedore, qua ratels doppen en sleutels. Kleine doppen en ratels (1/4 en 3/8") van KS tools, prima maar ratels zijn niet zo degelijk als gedore imho. Enige nadeel aan de Gedore ratel is de grootte van de slag, waardoor het in kleine ruimtes lastig werken is.
                        Sleutels van gedore vindt ik gewoon fijn qua afmetingen en vorm, en het is mij nog niet gelukt er eentje te breken. :)

Schroevendraaiers allemaal van Wiha. Tangen Knipex en de rest is bij elkaar geraapt wat er beschikaar is.
                        "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

In VW's en Audi's vind je in het boordgereedschap vaak een schroevendraaier die zowel een platte kop als een kruiskop heeft. Het is een dikke kunststof handgreep met een schroevendraaier erin gestoken, je trekt 'm eruit en draait hem om als je de andere kop nodig hebt. Op de handgreep zit nog een zeskant waar je een steeksleutel op kunt zetten voor extra kracht.

Grappig genoeg gebruik ik die schroevendraaier het meest, hij is superhandig, gaat nooit stuk en past op vrijwel alle schroeven.

Voor de rest koop ik alle gereedschap online, gewoon bekende goede merken: Hazet, Gedore, Stahlwille, Facom.
                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ik heb hier een halfduims doppendoos van Gedore. Prima spul, heel solide, maar tegelijkertijd ook wel wat lomp. Het voelt aan alsof het in WWII is ontworpen. :-)

Verder heb ik vooral veel spul van Facom. Eersteklas kwaliteit en een paar jaar geleden was het ook nog prima geprijsd. Nu is het wel wat duurder en sinds de overname door Stanley vind ik er ook wat minder spul tussen zitten.
                            Daarnaast koop ik regelmatig iets bij van Snap-On. Vooral met Engelse maten is het best goed geprijsd in vergelijking met Facom, Stahlwille, Gedore etc. Ook heeft Snap-On veel apate dingen, dus als ik ergens niet goed bij kom of iets speciaals nodig heb, dan is Snap-On mijn 1e keus.
                            Schroevendraaiers heb ik van diverse merken. Een simpel setje van Hazet (was 15 euro) is erg goed qua prijs/kwaliteit. Die van Facom zijn prima en vooral met zeskantig lemmet erg handig, want dan kan je er nog een ringsleutel op zetten voor extra kracht. De kruiskop schroevendraaiers van Snap-On hebben de beste pasvorm op mijn Engelse auto's. Ik weet niet wat er anders aan is, maar op de oudere Engelse kruiskopschroeven en zelftappers heb je met Snap-On de beste vorm en krachtoverbrenging. Met Facom merk je dat de kop eerder doldraait.

De ratel/bit schroevendraaier van Snap-On is trouwens een mooi stukje 'bit of kit'. Retehandig!
                            Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Door dit draadje toch maar weer eens gaan kijken in de garage en tot de ontdekking gekomen dat ik de complete set van Metrinch ben kwijtgeraakt .

Die lag in de kofferbak van de A6, "nah, ik laat het wel in de kofferbak liggen, ik heb het toch binnenkort nodig om de schijven te vervangen"

Categorie " fameuze laatste woorden" ( spellingcheck doet ook maar wat :). )

Comment

Ik heb doppen van Gedore en Mannesmann (Greenline 94-delige koffer en 94-delig Premium koffer). Over het algemeen is Mannesmann zooi(inclusief de ratels, maar de doppen zijn erg goed. Vooral als je bedenkt wat een setje kost. Ze houden het langer dan de doppen van Gedore. Kapotte ratels vervang ik door Facom.
                                8.2 met supercharger?

Comment

Tja, mijn pa was machinebankwerker en later hoofdonderhoudstechnicus... die heeft mij de topictitel meer dan eens toegefluisterd!

Electrisch gereedschap koop ik naar frequentie van gebruik, goede boormachine van AEG, slijper, excentrische schuur-poetsmachine en decoupeer van Bosch want dat gebruik ik intensief. Het minder intensief gebruikte koop ik van Skil, maar ook huismerken. Zaagtafel van de Aldi net als de driehoekschuurder, vlakschuurder van Skil, slijpbankje van wat er in de aanbieding was...

Handgereedschap is zeer divers, schroevendraaiers van Stahlwille, Belzer en Gedore, tangen van Knipex, Gedore en VWB, ringratelsleutels van de Aldi (verassend goed), ringsleutelsets (diverse hoogtes) en steeksleutels van de Hema (oud), Unior, Stahlwille, Gedore en een ringsteekset (6 tot 32 mm) van onbekend merk dat erg goed is gebleken (afgelopen 10 a 15 jaar). Bitjes van Wera of Piranha, net waar ik ze haal.

Maar de doppensets spannen de kroon...,
                                  Half duims set van Rahsol (=Gedore) met 72 tands ratel en zeskantdoppen, half duims set van Stahlwille (erfstukje, 12 kantsdoppen), half duims set van Ironside (loeisterk, wordt vaak misbruikt) en een combi halfduims en kwartduims met bitjes etc. van de Aldi, is ook tot op heden heel gebleven.
                                  Drieachtste setje in metrisch en inchmaten van de Aldi, extra ratel er bij van Mannesmann, is gekoscht als probeerseltje en erg sterk gebleken. Hierbij ook een extra set losse hoge doppen gekocht voor de kopbouten van motorfietsen.
                                  Kwartduimssetje van Stahlwille, peperduur maar niet stuk te krijgen.
                                  Driekwartduimsset, ja goed gelezen, voor de naafmoeren, loopt van dop 19 tot dop 60 (schoonvader vroeg of ik in scheepsmotoren ging), Chinees fabricaat maar blijft heel. De verkoper sprak toch de waarheid toen ie zei dat ie er nog nooit een terug had gekregen ;-))
                                  Verder daarbij wat inbusdoppen en een torx 55 (kopbouten en remklauwen) van Stahlwille, losse hoge doppen, setje torx in- en uitwendig van Duits fabricaat, diverse verlengstukken van enkele bekende merken.

De doppensets gebruik ik het meeste, en vreemd genoeg die van Ironside. Inmiddels weet men mij wel te vinden als er iets nodig is hier in de buurt, maar daar heb ik een speciaal kistje voor ;-))

Kwaliteit, en dan vooral hard/taaiheid en pasvorm, zijn gewoon belangrijk als je de boel niet wilt slopen. Ook het voorwerk, oftewel borstelen en kruipolie, vooral bij torx boutjes.

Ik wil nog steeds een hele set Stahlwille Motor 10, ringsleutels en steeksleutels hebben. Maar in de reguliere handel is dat vrij prijzig, beetje Maktplaats en Ebay in de gaten houden en het komt er wel een keer van.

EDIT: Mede voor het Franse voiture (en die Franse die al weg zijn)heb ik nog wat speciaalgereeedschap Facom en Midlock, van de laatste een hele handige oliefilterspinner 3/8.
                                  Last edited by slimenslecht; 04-11-15, 13:28.
                                  Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                                  Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

Kwaliteit van handgereedschap, leuk en controversieel onderwerp.

Denk dat niet ter discussie staat dat de topmerken (vermoedelijk) levenslang mee gaan, maar ik vind het wel verbazend hoe goed "supermarkt" spul soms onverwacht blijkt te zijn.

Mijn allereerste doppenset zo'n 40 jaar geleden was een Kinzo van de Makro en die heeft het heel lang uitgehouden, heb ik nog steeds ergens in de kast, zijn tijdens een dikke 10 jaar veelvuldig sleutelen slechts een ratel, 3 doppen en wringijzer van gesneuveld. Kinzo van zo'n 10 jaar later was echter absolute bagger..

Ik heb Tengtools set, zeer goed voor de prijs, (alleen wel ratel uit de profi serie genomen, standaard carbon ratel was met veel kracht zetten niet fijn met alle ribbels in het handvat), ik heb ook Facom set, uiteraard ook heel goed,.

Maar grote verrassing waren die 90 ofzo (voor 69 E) en 200 weetikhoeveel delige (voor 99 E) doppen sets paar jaar geleden bij de Lidl (merk Hofftech).

Sinds ik die heb komen de Facom en Teng niet meer uit de kast, bij deze Hofftech sets heb je echt alles gelijk bij de hand in 1 koffer en de kwaliteit is verbluffend!
                                    Ik gebruik de doppen met slagmoersleutels, heb wringijzer wel eens met 1 1/2 meter pijp erop verlengd en aan gehangen, heb naast het reguliere sleutelen er 5 komplete auto's helemaal mee gedemonteerd voor onderdelen en er is nog nooit iets van gesneuveld, slijt zelfs nauwelijks uit. Alleen een paar torxbits heb ik gemold, maar die gaan ook van de allerduurste merken kapot. Zijn superdeal voor het geld.

Comment

Toevallig vanavond bij Rick Donker een heel setje stroomdingen besteld en bij De Vos gereedschap een set Beta slag schroevendraaiers plus een beitelsetje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                        Door dit draadje toch maar weer eens gaan kijken in de garage en tot de ontdekking gekomen dat ik de complete set van Metrinch ben kwijtgeraakt .

Die lag in de kofferbak van de A6, "nah, ik laat het wel in de kofferbak liggen, ik heb het toch binnenkort nodig om de schijven te vervangen"

Categorie " fameuze laatste woorden" ( spellingcheck doet ook maar wat :). )
                                        Dat is wel erg zonde, zeg!

Comment

Vandaag weer een dag bezig geweest aan de Mercedes. Nog steeds volop bezig om wat te maken van de binnenkant, de stroomvoorziening op orde krijgen om een aantal aangekochte camera's van stroom te voorzien.

Bij de Praxis had ik 3 opbouw stopcontacten gekocht, bedrading aangelegd en gemonteerd maar wat is dat een troep zeg. Het waren nog wel de duurste die er waren maar evengoed meuk van een of ander submerk. Bij nader inzien durf ik die dingen gewoon niet serieus te gaan belasten en heb zojuist 3 knappe Hager/Berker stopcontacten besteld. Van de week even omwisselen (netjes met kabelschoentjes aangelegd, dus dat moet lukken)

Het suffe was, al hadden ze bij de Praxis te koop geweest, dan had ik ze meegenomen maar dan trap je er toch weer in om tijd en moeite in goedkoop materiaal te stoppen wat het eigenlijk niet waard is.

Zo, dat lucht op ;-)

Comment

Ik koop niks meer bij de Gamma/Praxis. Al die eigen merk rommel waar je niks mee kunt...
                                            Stopcontacten e.d. kun je prima bij de bouwmaat/warmteservice halen.

Comment

Working...
                                            X