Ik rij nu al geruime tijd in een 156 SW 2.0 JTS van begin 2003 (120dkm op de klok).
Helaas heb ik te maken met een motorstoring dat het CO niet goed is. -->
Hoewel de auto op zich goed bevalt, heb ik wel wat problemen gehad met de garantie. Al na vrij korte tijd begon het motorstoring lampje op het dash te branden. Had telkens iets met emissie en/of voorverwarming te maken.
Onder garantie is de storing meermalen gereset en uiteindelijk zijn alle 4 de lambda sondes vervangen. Ondanks dat blijft de storing terugkomen. Nu heb ik - na consult bij de Alfa Expert in Soest - nog eens 3 lambdasondes vervangen, want die drie bleken universele te zijn en geen originele. Bovendien had de garage overal de stekkers vanaf geknipt.
Uiteindelijk zijn nu de bovenste 2 vernieuwd, en 1 van de 2 onderste. Alles netjes gesoldeerd van boom op stekker (ik begreep van Savali dat dat zo moest, was een modificatie).
Na resetten was ik even verlost van de storing. Dat wil zeggen, na 100 km kwam ie terug. Inmiddels zijn we bij de APK-keuring aanbeland en daar blijkt het CO telkens te hoog. Bij stationair is het goed, maar bij deellast (3000tpm a 30 seconden) komt ie telkens boven de toegestane 0,3% uit.
Analyse van de meesten was, nou dan zal je katalysator wel inmiddels kapot zijn. Dure grap. Uiteindelijk heb ik via een Alfa onderdelentoko een goede gebruikte kat gekocht (van een JTS met 53 dkm op de teller), deze er van het weekend onder gezet, alle sondes over gezet en storing laten resetten. Ik had het idee dat het nu toch wel goed moest zijn. Nou, het ging ongeveer 100 km goed en toen wederom storing. Dus, laten resetten, CO laten meten en ja hoor, nog steeds iets te hoog. Zo rond de 0,6% bij deellast.
Ik word er stapel van. En, naar verluidt komt ie zo niet door de keuring.
Hebben jullie ideeën waar het nog aan zou kunnen liggen? Of hoe ie in ieder geval door de APK komt? Ik word er stapel van.
Helaas heb ik te maken met een motorstoring dat het CO niet goed is. -->
Hoewel de auto op zich goed bevalt, heb ik wel wat problemen gehad met de garantie. Al na vrij korte tijd begon het motorstoring lampje op het dash te branden. Had telkens iets met emissie en/of voorverwarming te maken.
Onder garantie is de storing meermalen gereset en uiteindelijk zijn alle 4 de lambda sondes vervangen. Ondanks dat blijft de storing terugkomen. Nu heb ik - na consult bij de Alfa Expert in Soest - nog eens 3 lambdasondes vervangen, want die drie bleken universele te zijn en geen originele. Bovendien had de garage overal de stekkers vanaf geknipt.
Uiteindelijk zijn nu de bovenste 2 vernieuwd, en 1 van de 2 onderste. Alles netjes gesoldeerd van boom op stekker (ik begreep van Savali dat dat zo moest, was een modificatie).
Na resetten was ik even verlost van de storing. Dat wil zeggen, na 100 km kwam ie terug. Inmiddels zijn we bij de APK-keuring aanbeland en daar blijkt het CO telkens te hoog. Bij stationair is het goed, maar bij deellast (3000tpm a 30 seconden) komt ie telkens boven de toegestane 0,3% uit.
Analyse van de meesten was, nou dan zal je katalysator wel inmiddels kapot zijn. Dure grap. Uiteindelijk heb ik via een Alfa onderdelentoko een goede gebruikte kat gekocht (van een JTS met 53 dkm op de teller), deze er van het weekend onder gezet, alle sondes over gezet en storing laten resetten. Ik had het idee dat het nu toch wel goed moest zijn. Nou, het ging ongeveer 100 km goed en toen wederom storing. Dus, laten resetten, CO laten meten en ja hoor, nog steeds iets te hoog. Zo rond de 0,6% bij deellast.
Ik word er stapel van. En, naar verluidt komt ie zo niet door de keuring.
Hebben jullie ideeën waar het nog aan zou kunnen liggen? Of hoe ie in ieder geval door de APK komt? Ik word er stapel van.
Comment