Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CO te hoog van Alfa 156 2.0 JTS

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• CO te hoog van Alfa 156 2.0 JTS

Ik rij nu al geruime tijd in een 156 SW 2.0 JTS van begin 2003 (120dkm op de klok).
    Helaas heb ik te maken met een motorstoring dat het CO niet goed is. -->

Hoewel de auto op zich goed bevalt, heb ik wel wat problemen gehad met de garantie. Al na vrij korte tijd begon het motorstoring lampje op het dash te branden. Had telkens iets met emissie en/of voorverwarming te maken.
    Onder garantie is de storing meermalen gereset en uiteindelijk zijn alle 4 de lambda sondes vervangen. Ondanks dat blijft de storing terugkomen. Nu heb ik - na consult bij de Alfa Expert in Soest - nog eens 3 lambdasondes vervangen, want die drie bleken universele te zijn en geen originele. Bovendien had de garage overal de stekkers vanaf geknipt.
    Uiteindelijk zijn nu de bovenste 2 vernieuwd, en 1 van de 2 onderste. Alles netjes gesoldeerd van boom op stekker (ik begreep van Savali dat dat zo moest, was een modificatie).
    Na resetten was ik even verlost van de storing. Dat wil zeggen, na 100 km kwam ie terug. Inmiddels zijn we bij de APK-keuring aanbeland en daar blijkt het CO telkens te hoog. Bij stationair is het goed, maar bij deellast (3000tpm a 30 seconden) komt ie telkens boven de toegestane 0,3% uit.

Analyse van de meesten was, nou dan zal je katalysator wel inmiddels kapot zijn. Dure grap. Uiteindelijk heb ik via een Alfa onderdelentoko een goede gebruikte kat gekocht (van een JTS met 53 dkm op de teller), deze er van het weekend onder gezet, alle sondes over gezet en storing laten resetten. Ik had het idee dat het nu toch wel goed moest zijn. Nou, het ging ongeveer 100 km goed en toen wederom storing. Dus, laten resetten, CO laten meten en ja hoor, nog steeds iets te hoog. Zo rond de 0,6% bij deellast.

Ik word er stapel van. En, naar verluidt komt ie zo niet door de keuring.
    Hebben jullie ideeën waar het nog aan zou kunnen liggen? Of hoe ie in ieder geval door de APK komt? Ik word er stapel van.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Dat klinkt als een hoop frustratie...:(
    Terecht natuurlijk. Zou er ook gek van worden.

Heb je het 156 forum al doorgeplozen? En/of daar je vraag ook voorgelegd?

Comment

Nieuwe bougies monteren, of net voor de keuring eens flink de spinnewebben uit de uitlaatpoorten blazen. En 98 tanken voor de keuring.
      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
        Nieuwe bougies monteren, of net voor de keuring eens flink de spinnewebben uit de uitlaatpoorten blazen. En 98 tanken voor de keuring.
        Ha, die Geelhoed;

Als het zo simpel is, dan is het prachtig dat het werkt, maar natuurlijk wel een blamage voor de betrokken garagebedrijven.
        Scherven brengen gelul.

Comment

Precies.

Ik zou hem mooi bij die desbetreffende Alfa beunhaas brengen voor de APK. Wat een tobbers.

Comment

Ik heb hoogstpersoonlijk de uitlaat/katalysator ff flink doorgeblazen, maar helaas, helpt niet. Kan ik me ook niet voorstellen, want de computer had dan zelf al eea kunnen bijregelen.

Vanavond ga ik maar de laatste lambda vervangen (bij de andere kat zaten ook 4 goeie) en weer testen. Als het dan nog niet werkt, zal het wel een afspraakje worden bij de dealer. Om ff een dliekeelmodaal maandsalaris af te storten. :-(
            Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

"..nou dan zal je katalysator wel inmiddels kapot zijn. Dure grap. Uiteindelijk heb ik via een Alfa onderdelentoko een goede gebruikte kat gekocht .."

En dan zo maar zonder blikken of blozen een andere kat onder die auto?? Jij bent gek... Ik zou zeggen grijp de telefoon en bel Squadra Tuning en laat hém het management systeem eens uitlezen.

Ik neem aan dat alle voor de hand liggende dingen in orde zijn? Schoon luchtfilter, bougies niet te oud etc? Dan daarna Squadra bellen dus. 2.0 JTS motoren kennen nog al wat eigenaardigheden namelijk.
              Last edited by Gijs; 23-07-08, 13:11.
              Oliestoken voor het goede doel

Comment

Dank voor de tip, maar op het Alfa forum is me aangeboden om ff langs te rijden bij een dealert voor een half uurtje advanced uitlezen van me urn. :-)
                Is iets dichterbij dan Squadra.

De dealer is nu toch al de eerstvolgende halte op de lijst. Ik ga zeker niet meer langs die toko waar ik de auto heb gekocht, omdat ik stevig baal van de garantie-afhandeling. "Ja meneer, geen probleem, maken we , breng 'm volgende week maar."
                Kom je 'm een dag later ophalen en hebben die rukkers voor de 6e keer enkel ff snel storing gereset. En dan na lang volhouden de lambdasondes vervangen door universele exemplaren waarbij ze ook nog eens de stekkers overal vanaf knippen en de boel met kabelverbinders aan elkaar hebben gezet.

Nee, oplossen zal elders moeten gebeuren. Er gaat wel een klachtdossiertje naar de Bovag (die btw schuin tegenover dat garagebedrijf zitten).

Comment

Btw, Frank van de Alfa Expert heeft me tot op heden prima geholpen. Alleen balen dat ie op vakantie is (mompelde iets over dikke factuur voor distributie van een GTV Spider :-)) en het niet verder kon oppakken.

Comment

Ja, en van die koppeling die er aan zit te komen gaat-ie met de kerst op wintersport denk ik. :)

Succes met de 156 Eddie, wat een gezeik heb je d'rmee. Jammer van verder zo'n mooie wagen.
                    Mini Cooper Clubman
                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

ja die winter wordt voor de alfa expert wel goed idd. eind 2008 krijgt zijn omzet een hoge piek als die mafkees met zijn 164 Q4 langskomt voor de apk en een beurtje..........;-)
                      Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

***schop***

Via reacties op het Alfa forum ben ik vanochtend bij ene Remco (monteur bij Alfa dealer Vireo auto) langs geweest en ......... alles is opgelost!!!!!
                        Hieronder het verhaal.

Even naar Vireo Auto in Bussum (langs A1, bovenaan de afslag) gereden. Wist niet dat hier een Alfa Romeo dealer zat, maar vernam dat ze in juni open zijn gegaan.
                        Na kennis gemaakt te hebben met Remco heeft hij met een examiner de auto uitgelezen, ook bij draaiende motor. Hoewel het er even op leek dat de kat niet goed was, heeft hij vervolgens ook een viergastest gedaan. Bij deellast CO te hoog. Daarna met examiner de waarden van de lambdasondes gecheckt. Uiteindelijk heeft hij ook de laatste (nog niet vervangen) lambdasonde vernieuwd. En na testen de bedrading van de andere, achterste lamdasonde gecheckt. Hier zat een fout in. De aansluiting is aangepast en vervolgens foutcodes gereset. Weer viergastest en nu was het CO dik in orde.
                        Eindelijk, na al die tijd.

Nu de auto toch bij de dealer stond, heb ik meteen gevraagd of er nog tijd was voor een APK. Die werd ter plekke gemaakt en niet veel later was de APK klaar en kon de auto worden goedgekeurd.

Kortom, na vele maanden tobben ga ik nu echt genieten van m'n JTS!
                        Deze Remco en dealert hebben voor elkaar gekregen wat nog niemand was gelukt. En bovendien hebben ze me voor een paar kratten bier !!! geholpen. Waar vind je dat nou nog!?!
                        Verder een prima locatie, relaxte sfeer en een werkplaats waar je gewoon naar binnen kan lopen. Een aanwinst voor alle Alfa-rijders in deze regio, incluis mijzelf.
                        Last edited by Eddieee; 24-07-08, 13:14. Reden: typo

Comment

kijk zo kan het dus ook
                          helaas wordt dat soort dienstverlening alleen maar schaarser hier in nederland
                          groeiende onkunde, desinteresse ,hufterigheid en verbureaucratisering om voorgaande punten af te schuiven of te verhullen
                          en dat geld niet alleen voor garages
                          het is wel zo dat als je een prettige zaak treft , dat direct opvalt omdat je het niet gewend bent
                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Hoppetee, mooi Eddieee! Dat is een adres om te onthouden dus.

*werkt z'n boekje bij*
                            Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                              Hoppetee, mooi Eddieee! Dat is een adres om te onthouden dus.

*werkt z'n boekje bij*
                              Zwart boekje met namen en beoordeling op 5-punts schaal met sterren? :-)

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎