Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klussen aan quattro's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• We willen die Fuchsen zien... Urq ziet er weer gelikt uit!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
      Ziet er weer helemaal netjes uit. Ik zie wat mensen over andere wielen of velgen. Zou je dat willen? Deze Ronals zijn wel origineel, lijkt me.
      Fuchs waren originele opties. Ze staan wel een stuk mooier...
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

• Mijn Audi-allergie is redelijk heftig, maar wat een schitterend ding is het (weer). Deze velgen staan wat mij betreft prima, maar Fuchsen zijn nog net iets mooier wat mij betreft.

Comment

• Heb 'm vandaag naar Berlijn gereden (want hier liggen de Fuchsen in de garage en ik moest het weekend sowieso naar huis-en-MdV).

De auto rijdt zalig als altijd... Maar heeft nul vermogen :-) Ik was er al bang voor, dat zo'n jaar stilstand 'm niet goed zou doen. Voorheen had ie soms een vreemde hik als je gas gaf. Nu is die hik permanent. Zodra de turbodruk erin komt, voel je dat ie arm gaat lopen.

Dus dat was ontspannen en verrassend zuinig rijden, met 130 maximaal en altijd half gas.

Na al die jaren van storingszoeken en vervangen weet ik vrij zeker waar het aan ligt - de warmloopregelaar van de K-Jetronic (zo'n ding zit ook in Harry's Ferrari). Dat onderdeel bepaalt verrijking/verarming bij verschillende temperaturen en motorbelastingen en ik vermoed al heel lang dat ie binnen versleten is.

Morgenavond hang ik de drukmeter eraan, even zoeken waar ik hem heb gelaten. Stom, ik heb dat setje al jaren, maar heb 'm nog nooit op deze auto gezet om te meten.

Op eBay vond ik ook een vervangende, gereviseerde regelaar van een bedrijfje net over de grens bij Arnhem. Die bestel ik sowieso. Het zijn erg zeldzame en dure onderdelen geworden en deze man vraagt er een heel redelijke prijs voor.

Voor wie meer wil weten - een Nederlander heeft een prachtige webshop met veel uitleg over dit systeem: http://www.ferrari400parts.com/kjetdownload.php
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

• Oke, duimen dat dit het issue is, want je wilt gewoon knallen met die Quattro!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Ik schroef de drukmeter erop, zet iets te strak aan. Krak zegt de banjobout. Ben ook zó stom.

Vroeger had ik zulke boutjes uit sloopauto's in mijn kist liggen. Nu natuurlijk niet meer te vinden. En vervangend boutje komt pas begin volgende week, want het is nu immers vrijdagavond.

Kortom. Hij staat eventjes stil. ;-)

Comment

• Aaaaaaaah frusterend! Momentsleutel lenen? ;)
                Mini Cooper Clubman
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

Comment

• Heh. Smartass. ;-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht

Na al die jaren van storingszoeken en vervangen weet ik vrij zeker waar het aan ligt - de warmloopregelaar van de K-Jetronic (zo'n ding zit ook in Harry's Ferrari). Dat onderdeel bepaalt verrijking/verarming bij verschillende temperaturen en motorbelastingen en ik vermoed al heel lang dat ie binnen versleten is.

Voor wie meer wil weten - een Nederlander heeft een prachtige webshop met veel uitleg over dit systeem: http://www.ferrari400parts.com/kjetdownload.php
                    Als die warmloopregelaar in de "koud"stand blijft hangen loopt hij te rijk en zat vermogen maar hoog verbruik...
                    Als hij in de warmstand blijft hangen dan loopt hij goed! (mits warm)

Motorbelasting staat los vd warmloopregelaar...
                    Om de warmloopregelaar te testen kun je ook de retourleiding dichtknijpen..dat is nl exact wat dat ding doet .. de druk veranderen door brandstof retour te laten indien koud en warm druk verhogen.. dus de uitgang dichtknijpen dan werkt hij als bij een warme motor.

Maar je retourdruk zal te hoog zijn als je mengsel te arm is (k jetronic neem ik aan geen KE jetronic?)

Comment

• Er reed gistermiddag nog een witte Quattro langs ons huis. TB-PR-22 (1984)
                      Zag er netjes uit.
                      Je ziet ze toch niet vaak rijden.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Een paar weken, wat meetsessies en een warmloopregelaar verder: hij loopt weer als een zonnetje. Belangrijkste oorzaak was de aanzuigslang van het luchtfilter naar de turbo - die loopt pal achter de rechter koplamp. De stelschroefjes in die koplampunit prikken soms in de slang. Het gaatje werd een scheurtje (kom maar met de inkoppers) en dus zuigt ie veel valse lucht aan zodra de turbo erin komt.

Nieuwe slang is besteld. Tot die tijd doet duct tape z'n magische werk. ;-) 200 trappelende clichépaarden in 't vooronder!

Neemt niet weg dat de warmloopregelaar ook niet helemaal goed was. Die is dus ook vervangen.

Ik heb nog één typisch K-Jetronic-probleempje, namelijk de eerste koude start na een paar weken in de stalling. Dan is 't hele systeem z'n druk kwijt en is het hoesten en kuchen voor de motor fatsoenlijk loopt. Als je daarentegen de brandstofpomp vóór die start even met een draadje-in-de-zekeringkast laat lopen, start de auto al bij de eerste slag. Dat is gewoon veel gezonder, mooier, dus ik denk dat ik iets inbouw om dat gemakkelijker te kunnen doen. Een schakelaartje ofzo.

Tot slot zijn nieuwe banden voor de Fuchs besteld, de bandenboer en ik hebben 't beiden druk, dus rond 7 mei komen die er pas onder (is toevallig ook mijn trouwdag *kuch*). En daarmee vind ik het nu wel even genoeg qua uitgaven. Het geld vliegt gewoon de deur uit, pfffff.

Ohja, en ik moet eens leren poetsen... Heb er echt een enorme hekel aan, maar ja, je moet zo'n ding toch schoon houden.

Comment

• Zeg. Als je nou binnenkort eens met dat ding in de omgeving rijdt hier, vind ik dat het - nu hij zo ongeveer perfect is - hoog tijd wordt dat ik er eens in mag rijden. Ben razend benieuwd. :)
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

• En dan mag jij daarna helemaal los in een echte Engelse Duitser met een Frans hart. Uit Italië.
                            Mini Cooper Clubman
                            "Jasper val dood." - RH

Comment

• Gaaf Brun ! Ben erg benieuwd hoe de nieuwe wielen erop zullen staan.

Comment

• Zo.

Nouja, wat zal ik er eens over schrijven.

Ben al een slordige week onderweg. Eerst van Berlijn naar Amsterdam. Daarna naar Goodwood. Beetje kamperen en andere autootjes kijken. Ik reed de camping bij Goodwood op, er kwam meteen een bewaker op me afrennen. "Is it a proper one?" Leuk is dat, die reacties. :-) Om de zoveel tijd komt er ook iemand op de snelweg naast me rijden en steekt een duimpje op. De rest van de wereld vindt het gewoon een oude auto :-) Wat ook klopt natuurlijk.

Links rijden op kronkelende Britse binnenwegen was zalig. Voor me reed een eveneens donkerblauwe Ferrari 488, door het verkeer kon ie niet veel harder dan ik, dus we speelden een tijdje met elkaar. Je bent overigens wel totaal onzichtbaar als zo'n monster voor je rijdt. Alsof je in een Vauxhall Astra rijdt. :-)

Nu weer terug naar Amsterdam gereden. Deze week nog even voor een etentje naar Den Haag en dan naar Oost-Groningen. Vervolgens (waarschijnlijk met een tussenstop) naar Stuttgart. Dan weer doortuffen naar Ingolstadt. En tot slot weer terug naar Berlijn.

Vooralsnog niks te klagen. De auto verbruikt nauwelijks tot geen olie. Dat verbaast me, want het onderblok is nooit gereviseerd, dus daar staat nu ruwweg 300.000 km op.

De uitlaat is nu echt goed vrij gestookt en daardoor misschien een tikje te luid, maar op de zojuist genoemde binnenweggetjes is het dan weer helemaal goed. Zoals altijd blijft het een diva als het om bougies gaat. Er is altijd ergens in het toerenbereik een miniem hikje. Niets rampzaligs, maar ik voel het. In de winter wil ik nog eens alles doormeten.

En ohja, ik moet er deze week nog even mee naar de Praxis, want hier thuis is de wc-bril gebroken. Dat geheel terzijde.

Voor wie dus ooit dacht, zo'n urquattro is een onbetrouwbaar ding... Nonsens. Hoe meer je ermee rijdt, hoe beter het is.

Comment

• Jasper vergoedt die wc-bril toch wel?
                                  Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• Mooi man. Genieten van die auto!
                                    Maar wel naar binnen zodra ze zout gaan strooien neem ik aan?

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Ja, hij is me te roestgevoelig, dus ik houd 'm in de garage in de winter.

Comment

• Zoals altijd met die oude meuk begint het elke dag beter te rijden, gewoon omdat je dag na dag hele lange stukken rijdt en hem goed laat werken. Gisteren naar mijn ouders in Pekela gereden, vandaag richting Zuid-Duitsland, overnachting halverwege. Ben bewust niet zuidwaarts via Keulen gegaan, maar heb na de Duitse A31 een stuk oostelijker de A45 genomen, die kronkelweg door het Sauerland. Veel mooier en veel rustiger ondanks de vele Baustellen. Man wat rijdt dat ding nu goed!

Er was wel even een vreemde trilling en een brandlucht. Maar dat bleek een restje uitlaattape dat tegen de cardanas schuurde. Heb dus nog in het zonnetje onder de auto gelegen om dat loshangende isolatieband eraf te pulken.

Het is natuurlijk geen koppelbeul, je moet in sprintjes écht goed terugschakelen, anders hang je tot het eind van de dag in het turbogat. Maar bij goede timing (bergop, Baustelle-uit in z'n drie) versla je verrassend veel moderne concurrenten.

En ik ben blij dat ik ooit de stoel van volledig nieuwe vulling heb voorzien. Dat zit toch echt wel heel erg prettig, zonder rugpijn en vermoeidheid, wat in zo'n oude auto echt een gigantisch verschil maakt.

Kortom, pret voor tien!
                                        Last edited by brun; 19-09-19, 17:16.

Comment

• Brullen met die spullen! Mooie verhalen Brun!

Comment

• Mooi man! En ook gebruiken waarvoor het gemaakt is: rijden.
                                            ''Thank God for the internet experts''

Comment

• Mooi!
                                              Gewoon ervoor zorgen dat "bezit van de zaak is einde vermaak" niet opgaat.
                                              Want af en toe onder de auto moeten kruipen is het leukste wat er is....:-)

Comment

• Knallen met die ouwe meuk! En de volgende keer dat die sirocco in 020 staat wil ik ook een keer. :)
                                                Mini Cooper Clubman
                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

• Gaaf Brun!

Comment

• Mooi dat jij er op zo'n wijze van kunt genieten. Zag er prima uit!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                      Knallen met die ouwe meuk! En de volgende keer dat die sirocco in 020 staat wil ik ook een keer. :)
                                                      Ahummm, het is SCIROCCO...

En heerlijk genieten er van Brun, daar zijn auto's voor gemaakt !
                                                      Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                                                      Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

• Vierduizend kilometer verder is dit de defectenlijst:
                                                        • Het linkerraam hapert soms, de schakelaar is niet meer goed. In de winter bouw ik een oplossing met relais.
                                                        • Ik had ergens bij Stuttgart een forse misfire, heb ergens uit een onderbuikgevoel het dashboard open gemaakt om de luchtslang naar de ECU te checken en verdomd, daar lag het nog aan ook. Slangetje gerepareerd en een kwartier later weer volgas de heuvels op.
                                                        Dat was het... Minder dan een half litertje olie verbruikt over de hele rit, ondanks de ontelbare volgas-sprintjes, dus hij doet een liter op tienduizend km. Wat voor een oude vijfcilinder een verbijsterend goede waarde is.

Was overigens vannacht in een hotel waar ze een mechanisch parkeersysteem in de kelder hebben. Dus je opent de deur met een elektronische sleutel, rijdt de auto erin, sluit de deur weer en vervolgens neemt een lift je auto mee, nóg dieper de kelder in. Bizar mooi systeem.

Volgende ochtend kom je terug, zie je door de deur een Lamborghini staan, je houdt je badge tegen de lezer en de Lambo wordt braaf weggeschoven, waarna de quattro weer uit de grond opduikt.

Het was te donker, anders had ik een filmpje gemaakt.

Comment

• Een halve liter olie verbruikt mijn Mini op weg naar de supermarkt. Goede ouwe meuk die Audi's!
                                                          Mini Cooper Clubman
                                                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Working...
                                                          X