Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Storingen Mitsubishi 2.0 4G63

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Storingen Mitsubishi 2.0 4G63

    Leuk zo'n degelijke Japanner :-). Eerst de krukaspoelie stuk(al was dat te overzien, qua werk dan) en nu het volgende:

    Bij de Galant viel dit weekend de motor plotsklaps uit zonder weer te willen starten. De wegenwacht was er snel achter dat hij geen vonk meer gaf. Na wat gezoek en gemeet kwam hij tot de conclusie dat de BDP-sensor(of krukaspositie sensor) het niet meer deed. Hemel en aarde bewogen om dat ding op zaterdag te regelen, maar dat lukte natuurlijk niet :-). Alwel alvast het beestje blootgelegd(lijkt wel een Reed-sensor). Nou ja dan op maandag maar de Mitsu-dealer. Die zei echter dat er een grote kans was dat het eerder de ontstekingsmodule was(duur verhaal en dan wordt ie gerepareerd, niet vervangen). Nu zit ik in dubio, moet ik de sensor alsnog eerst vervangen om te kijken of hij dan wel werkt of is de kans 0 dat er wat mee aan de hand is? Dit alles in acht nemende dat ik wel in de buurt aan het werk geweest ben om de krukaspoelie te vervangen, maar de sensor er niet al te kwetsbaar uitziet(al zijn Reed-sensors dat volgens mij wel) en hij achter de distributie zit en ik hem dus onmogelijk direct heb kunnen raken. Andere tips zijn ook welkom, de 635 is het zat om half Noord-Nederland rond te rijden voor die betrouwbare Jap. :-)

    Het gaat overigens om een Galant 2.0 uit 1997(4G63 motor).
    Last edited by MN-Power; 11-08-08, 13:35.
    Every second of your life is a part of your song

  • #2
    Misschien domme reactie maar is zoiets niet simpel door de dealer uit te lezen?
    Een Alfa-dealer/specialist doet niet anders...

    Comment


    • #3
      Waarschijnlijk een naderingsschakelaar. Je zou kunnen proberen de draden ervan te volgen, en met een voltmeter meten wat de spanning tussen de draden is met be- en onbekrachtigd kontakt. Verandert de spanning wl, dan werkt het ding waarschijnlijk.
      Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

      Comment


      • #4
        Nou ja, precies, tot die conclusie kwam de ANWB-man ook, hij zag geen spanningsverschil als ik de motor trachtte te starten(met geen vonk tot gevolg). Het schijnt echter zeer uitzonderlijk te zijn dat dat ding stukgaat. Usual suspect is de computer. Waar ik me overigens wel zorgen over maak is dat ie de sensor dacht te kunnen reanimeren met de uitgangsspanning van een bobine Als ie niet stuk was is ie dat nu misschien wel. Achteraf had ik hem misschien beter tegen kunnen houden, maar die mensen hebben er verstand van denk je op zon moment(en als het helpt ben je dolblij).

        Maar gelukkig heb ik iemand(met meer dan genoeg ervaring:-)) kunnen vinden die er morgen eens een blik naar wil werpen met ht uitleesapparaat(was puur geluk trouwens). Probleem is namelijk dat hij een anderhalve kilometer van het hol van de leeuw staat en ik hem daar op zich best heen kan krijgen, maar ik na 220 aan poelie en 66 aan multiriem(naast de 300 aan remmerij die ik nog heb liggen)hem ook liefst met de eigen handen repareer. :-)
        Every second of your life is a part of your song

        Comment


        • #5
          Sinds gisterochtend loopt de motor weer en na een uurtje extra werk was de wagen weer bruikbaar. Het was toch echt de sonsor die ermee opgehouden was(@dealer nog bedankt voor het zaaien van twijfel wat me effectief 2 dagen heeft gekost ;-)). Kostte wel 150, maar dan heb je ook wat. Overigens heb ik wel een beetje valsgespeeld. De sensor zit achter de distributieriem en is er niet achter weg te krijgen zonder de riem te verwijderen..... Tenzij je de kabel(tussen stekker en sonsor) van je dure nieuwe speeltje doorknipt en weer aanelkaar beunt. Aangezien ik de boel gewoon weer rijdend wilde hebben, toch maar gewoon gedaan, ook al werd het door experts afgeraden. Ik ga hier vast nog een keer spijt van krijgen, maar nu even niet. :-)
          Every second of your life is a part of your song

          Comment


          • #6
            Hoezo zou je daar spijt van krijgen? Kun je gerust aan elkaar solderen en netjes afschermen met krimpkous....is toch laagspanning. Enne...op zo'n sensor de bobine-uitgangspanning zetten om te re-animeren? WOEHAHAHAHAAA , geen wonder dat ie stuk was!
            All you need to remember is the number '70' .

            Comment


            • #7
              MN power wij hebben zelf een Space Wagon van 1998 gehad met hetzelfde blokje.

              Alles is bijna hetzelfde. Dat die sensor bij jou stuk is lijkt me geheel toevallig, meestal zijn de sensoren etc. extreem betrouwbaar bij deze modellen.

              Krukaspoulie is gewoon standaardprobleem, been there done that. Had voor 75 euri een poulie gescoord (helemaal naar Volkel gereden voor dat).

              Een ultra betrouwbare wagen was dat, die ALTIJD startte. Was met LPG-G3 ook nog. Reed trouwens (in de goeie dagen) 200 op de klok op gas.

              Nu is ie vanachter aangereden en is ie verkocht door de garagehouder aan een of andere beun :/

              Comment


              • #8
                Bijna exact een jaar later doet ie weer lastig. Nu is het het 'emissie-controle' storings lampje wat aan gaat. Op zich niet erg, is tenslotte maar een melding dat je even niet zo vriendelijk voor het milieu bent. Begon ook al wat te stotteren dus toch maar even gevraagd of ie uitgelezen kon worden(ex-Mitsu dealer weer :-), de echte is inmiddels gelukkig failliet ;-)). Werd een beetje lastig verhaal wegens ziekte e.d., zou volgende week dinsdag op zijn vroegst kunnen. Nou hield hij er vandaag even helemaal mee op. Start dan wel weer, maar ook als je gas bijgeeft(bij niks doen ook) trekt hij hem na 10 seconden gewoon dood(storingslampje gaat dan net aan). Dus starten, lopen, na 10 sec lampje, dood(alsof Frau Halsema ruikt dat de uitlaatgassen bijna in de buurt van d'r Mercedes komen). Nou ja een paar keer geprobeerd, toen maar een minuut de accupool eraf en daarna weer geprobeerd, toen deed hij het weer, al ging dat #$% lampje wel weer aan(zonder verdere gevolgen op dat moment).

                Morgen maar even naar de elektronica specialist(dinsdag op zijn vroegst, wordt nu toch een beetje vervelend) die hem misschien eerder uit kan lezen. Ik denk zelf dat het de Lamda sensor is, maar voordat ik dat ding op goed geluk ga vervangen(de Japanners kennen hun prijzen wel), wil ik het eerst zeker weten.

                Again, erg betrouwbaar die Japanse zooi... Ik denk dat hij mijn minachting ruikt. :-)
                Last edited by MN-Power; 13-08-09, 18:54.
                Every second of your life is a part of your song

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                  Misschien domme reactie maar is zoiets niet simpel door de dealer uit te lezen?
                  Een Alfa-dealer/specialist doet niet anders...
                  en dan weten ze nog nix ;-)
                  "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                  "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                  "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                  "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                  Comment

                  Working...
                  X