Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Project houd de ouwe cabrio op de weg

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Project houd de ouwe cabrio op de weg

Eergisteren de ouwe golf cabrio voor de APK gedaan,
    ik wist wel dat er een wiellager stuk was, en dat de banden aan de kale kant waren, maar ik schrok toch wel van de waslijst aan zaken welke boven kwamen. Het jaren lange stilstaan in mijn relatief vochtige garage heeft de auto niet zo'n goed gedaan :
    - remslangen LA RA
    - remslang RV
    - wiellager RV
    - 3 x band
    - remleidingen van voor naar achter ( beide )
    - remleiding LV van klauw naar hoofdremcilinder
    - uitlaatspruistuk lekt ergens
    - stoelen willen niet goed meer voorover
    - ruitensproeier werkt niet naar behoren
    - ruitenwissers uitgedroogd
    - remklauw RV zit vast
    - nog wat kleine dingetjes

Baal er stevig van, had geen rekening gehouden met verotte remleidingen, maar dat is ook niet iets om lichtvoetig over te denken,

Dus ben ik momenteel bezig alle remleidingen te vervangen en de andere punten aan te pakken, behoorlijke klus, zeker als je, zoals ik, geen brug hebt maar gewoon een oprit en een klein krikje ...

Natuurlijk ging niet alles in een keer goed, een homokineet spatte uit elkaar bij het verwijderen van het fusee, een stuurkogel wou met geen mogelijkheid los, de ontluchtingnippels van de achterremmen braken af ( dus ook nog maar even nieuwe wielremcilinders monteren ) etc etc ...

Heb er al weer 2 dagen sleutelen opzitten, ben er behoorlijk klaar mee ...

Mocht iemand zich stierlijk vervelen ;-)

Zal nu de garage maar weer induiken, wish me luck ...

JPD
    VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

Zet hem op Johan!!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Bekend verhaal. :-) Succes!
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

VAG meuk ... ;-)

Comment

wil best wel een keer een dagje langskomen met een kratje bier en kofferbak vol gereedschap.

Comment

Doel was om de auto vandaag nog door de APK te krijgen, dit is echter mislukt, ik had ook beter moeten weten.

Natuurlijk ging niks volgens plan, wil je een fusee verwijderen dan gaat de stuurkogel met geen mogelijkheid los. Geef je een tik tegen het fusee dan vliegen de knikkers uit het homokineet je om de oren.

Uiteindelijk praktisch alle remleidingen en remslangen vervangen ( wat een pokkewerk ), achter braken de ontluchtingsventiel natuurlijk af dus ook maar nieuwe remcilinder erop, helaas brak zojuist voor ook nog een nippel, en ik heb niet toevallig nog een setje remklauwen liggen, dus einde verhaal, auto zal aankomende week naar de garage moeten ( ik kan dit niet fixen helaas ), of ik moet wel heel goedkoop aan een paar goede klauwen kunnen komen.

Dan staat nu nog op de planning :
            - lekkend uitlaatspruitstuk/valpijp fixen
            - nieuwe banden
            - ruitensproeiers fixen
            - wat lampje en knopje meuk anders aansluiten zodat het voor de APK mag.

Voor nu kap ik er mee, heb genoeg onder de wagen gelegen de afgelopen dagen, bleh ... tijd voor wat friet en een pilsje ...

Ben wel klaar met dat gesleutel, had ik er voorheen wel lol in, nu echt niet meer ...

JPD

Comment

Kan je die ontluchtingsnippel er niet uit (laten) boren (en dan nieuwe draad tappen)?
              Ken het probleem, heb ik wel een aantal keren moeten laten doen.

Comment

Nou, dat is geen prettig verhaal idd.
                (* klopt af op hout * )
                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Balen JPD. Dat zijn inderdaad de momenten waarop je het héél erg zat bent.

Maar je hebt 't voordeel dat je 'm gewoon in de garage kunt laten staan hè, en dat je de auto niet per se nodig hebt. Laat het dus een dag of wat rusten en begin dan opnieuw.

Stuurkogel is altijd een pokkeklus. Heb je zo'n tangetje dat je erop zet en dan aanschroeft, zodat ie losschiet? Zo niet, is het een hels karwei. Alternatief is de stuurstang net naast de stuurkogel verhitten, dan tik je de kogel er zo uit. Maar sommige monteurs trekken lijkbleek weg als je dat doet, dus you be the judge.

Vóór zou ik er gewoon nieuwe of goeie gebruikte remklauwen opzetten. Kost een hoop, maar dan ben je wel van het gezeik af. Want 10 tegen 1 dat je volgend jaar bij de APK wéér met die dingen loopt te klooien. Ik heb met de Coupé minstens vijf jaar lopen worstelen met de remklauw rechtsachter (handremmechaniek) en dacht afgelopen voorjaar: nou is het wel genoeg, gewoon een nieuwe d'r op.

Is het uitlaatspruitstuk gescheurd of gewoon de overgang tot de downpipe een beetje los?
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Zet hem op, collega Golf 1 cabrio rijder!!!!!!!!!!!!!!! Laat me niet alleeen. :-)

Comment

fijn dat ik een 2002 heb, vandaag zonder zorgen door de APK gekomen, 2 jaar.
                      Sorry VAG jongens:-)
                      "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                      BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

We spreken je over 2 jaar wel weer, Pa. :-)

Comment

Heb jij dan zo,n lang geheugen Ton?

Comment

Sorry, waar heb je het over? Ben het even kwijt.

Comment

Om 2 jaar vooruit te denken.
                              Ik geef het toe het is al laat :-)

Comment

Nee, nee. De gave is om over 2 jaar 2 jaar terug te denken. :-)

Comment

JPD: heb je helemaal niets meer over van het nippeltje om er bijvoorbeeld een griptang op te zetten? Of tegenaan te kunnen tikken met een scherpe beitel?

Comment

Helaas, het nippeltje is echt glad afgebroken ... dus zal uitgeboord moeten worden ofzo, en daar ben ik niet zo'n held in, dus dat mag een garage doen ... :-(

@ parohl, zet die bimmer een paar jaar stil in mijn garage en het enige wat je na die tijd nodig hebt is een stoffer en blik ...

Een strenge keurmeester, +500.000 km ervaring, met pekel op de onderkant wegzetten in een vochtige garage = niet goed ... tis maar weer eens bewezen, auto's zijn gemaakt om mee te rijden.

Comment

Overigens krijg je de stuurkogel er inderdaad door een beetje warm te stoken en nog niet los te maken van de draagarm vaak wat beter los. Ik laat de homokineet vaak zitten, zodat je een grrot wringijzer (al dan niet samen met een plankje) tussen de kogel/draagarm en het naaf/lagerhuis om 'm los te wrikken/slaan.

En bedoel je met het kapotte nippel, de nippel aan je remleiding of het ontluchtingsnippel?

Comment

Ook niet met een klein beiteltje net onder de rand?

Comment

Fuseekogel losmaken is een eitje bij mijn cabriootje, die zijn al zo vaak vervangen dat ze met een zacht tikkie, of inderdaad een lange pijp zo losschieten. De stuurkogel wou niet los, ook niet na warmstoken, dus domweg het stuurstokje eruit geschroefd ( wel gemarkeerd ivm uitlijning ), echter de stuurkogel vond ik ook niet goed genoeg meer ( wel APK waardig overigens ) dus heb ik die achteraf ook maar vervangen.

Het onluchtingsnippeltje van de linker voorremklauw was afgebroken, vervelend feit is, dat dit al eens eerder was gebeurd, ik heb vandaag de restanten van de ouwe nippel uitgeboord, en nieuw draad getapt ( m7 , kom daar maar eens mee aan bij de lokale bouwmarkt damned ... )

Helaas helaas, de draad is te ruim geworden, en ik wil het ding er niet in lijmen omdat de remmelarij me toch wat te serieus is, kortom, ik zal andere remklauwen nodig hebben ... en tja, die liggen natuurlijk niet voor het oprapen...

Grappig detail, de remklauwen zijn de enige onderdelen van de remmerij welke nog origineel zijn.

Kortom, mocht iemand nog 1 nog liever 2 remklauwen hebben liggen voor een golf 1 ( 1.8i dus geventileerde schijven ) dan hoor ik dat graag...

Ben benieuwd, nieuwe remleidingen, remslangen, remcilinders achter, trommels en schoenen achter ( ca 10.000 km oud ) remvloeistof ( dot 5.1 ) en zometeen nieuwe ( of revisie ) klauwen en blokken op de ca 10.000km oude ATE powerdiscs, dat moet toch weer ouderwets goed remmen lijkt me ... hoop dat de auto niet doormidden scheurt tijdens de eerste de beste noodstop.

Tips voor onderdelen, nieuw of gebruikt hoor ik graag ...

groeten van een uitgesleutelde JPD ...

Comment

oh ja, te koop " m7 draadtapje " 15 euro , slechts 1x gebruikt ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPD Bekijk bericht
                                              Kortom, mocht iemand nog 1 nog liever 2 remklauwen hebben liggen voor een golf 1 ( 1.8i dus geventileerde schijven ) dan hoor ik dat graag...
                                              Heb jij ETKA? Zo niet, ik wel - geef dan even bouwjaar van je Golf, dan kijk ik waar die remklauwen nog meer in zitten. Da's handiger zoeken op sloperijen en marktplaats namelijk.

Zo uit m'n hoofd zaten ze geloof ook ook nog héél lang in de Polo en de Caddy.

Comment

Shit man! Zit dus tegen...
                                                Met remmen moet je idd geen risico's nemen, maar dat merk je zelf ook al op.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Heb inderdaad geen ETKA bij de hand, dus als je ff zou willen kijken dan graag.

Het betreft een golf cabrio uit 1985, maar dan weer een amerikaantje ... het zijn gewoon de standaard klauwen voor een golf 1 met een 1.8 motor, zitten volgens mij ook wel op golf 2 en audi's etc ...

Wellicht dat de klauwen van de polo diesel ( '96 ) van mijn vriendin ook wel passen, maar die mocht ik er niet af slopen van haar ... tssk ...

JPD

Comment

probeer het hier eens bij Ate :
                                                    Our products help automotive aftermarket players advance their business through the power of standardised data

de schijven van een 1.8 Jh zitten ook onder:

AUDI - 80 (80, 82, B1) - 1.6 GTE
                                                    01.76-07.78 - 81 110
                                                    1588

AUDI - 80 (81, 85, B2) - 1.8
                                                    02.86-07.86 - 65 88
                                                    1781

01.83-08.86 06.84- 66 90
                                                    1781

08.83-08.86 06.84- 68 93
                                                    1781

AUDI - 80 (81, 85, B2) - 1.8 GTE
                                                    08.85-07.86 - 81 110
                                                    1781

AUDI - 80 (81, 85, B2) - 1.8 GTE
                                                    10.84-08.86 - 82 112
                                                    1781

AUDI - COUPE (81, 85) - 1.8
                                                    08.81-07.83 - 55 75
                                                    1781

AUDI - COUPE (81, 85) - 1.8 GT
                                                    04.86-10.88 -07.88 65 88
                                                    1781

09.82-10.88 -07.88 66 90
                                                    1781

01.85-07.88 - 68 93
                                                    1781

08.86-10.87 - 79 107
                                                    1781

08.86-10.88 -07.88 82 112
                                                    1781
                                                    Last edited by Ton van S; 16-08-08, 19:10.

Comment

JPD,

Even gekeken. De klauwen moeten inderdaad identiek zijn met vrijwel alle VW's die ook een 1.8-motor hadden tussen pak 'em beet 1983 en 1995. Corrado's, Polo's, Golfjes, Passats, Caddy's, noem maar op. Ik zou via een VW-forum of via sloperijen zoeken. Of gewoon één nieuwe klauw halen, dan ben je van 't gedonder af.

Schijven kun je inderdaad ook van een heleboel Audi's met 4x100 nemen, zoals Ton al schrijft. Maar de remklauwen niet, die zijn anders (veerpoten zijn niet identiek).

Comment

Klauwen?

SEAT - CORDOBA (6K2/C2) - 1.6 i
                                                        05.94-06.99 -05.99 55 75
                                                        1595

02.93-06.99 11.93-05.99 55 75
                                                        1598

07.96-06.99 -05.99 74 101
                                                        1595

SEAT - CORDOBA (6K2/C2) - 1.8 i
                                                        02.93-06.99 11.93-05.99 66 90
                                                        1781

SEAT - CORDOBA (6K2/C2) - 1.7 SDI
                                                        07.97-06.99 -05.99 44 60
                                                        1716

SEAT - CORDOBA (6K2/C2) - 1.9 D
                                                        01.96-08.96 - 47 64
                                                        1896

SEAT - CORDOBA (6K2/C2) - 1.9 SDI
                                                        08.96-06.99 -05.99 47 64
                                                        1896

SEAT - CORDOBA (6K2/C2) - 1.9 D
                                                        02.93-08.96 11.93- 50 68
                                                        1896

SEAT - CORDOBA (6K2/C2) - 1.9 TD
                                                        02.93-08.96 11.93- 55 75
                                                        1896

SEAT - CORDOBA Vario (6K5) - 1.6 i
                                                        05.97-06.99 -05.99 55 75
                                                        1595

09.96-06.99 -05.99 55 75
                                                        1598

09.96-06.99 -05.99 74 101
                                                        1595

Comment

JPD

Nog wat info:

Dezelfde klauwen kunnen verschillende originele nummers hebben:
                                                          SEAT 171 615 123 B
                                                          SEAT 1H0 615 123 A
                                                          VAG 171 615 123
                                                          VAG 171 615 123 B
                                                          VAG 1H0 615 123 A
                                                          VAG 321 615 123 A
                                                          VAG 357 615 123

Comment

Zo, jij hebt het even flink voor je kiezen gekregen!
                                                            Neem gewoon even de tijd ervoor en jaag jezelf niet op, dan komt het zeker weer goed met de Cabrio en de Cabrioot. :)

Als er deze week spoed transport vanuit midden NL naar Friesland nodig is geef dan maar even een gil!
                                                            Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

loopt het nog een beetje johan?

Comment

@ JPD:

Deze klauw?

www.autopartsonline.nl € 91,- incl btw, gezocht op Golf I cabrio 1.8i, van 08-83 tot 07-89. De bijpassende schijven in hetzelfde overzicht zijn inderdaad geventileerd.
                                                                Oliestoken voor het goede doel

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎