Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diesel met roetfilter: korte ritjes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Diesel met roetfilter: korte ritjes?

    Ik zit een beetje te neuzen naar een opvolger voor de V50, aangezien de koppeling of de slave cilinder op zijn eind lijkt te zijn. Met 400k km op de klok ben ik niet van plan die te vervangen, ik wil een gebed zonder eind graag vòòr zijn. Wat ik me afvraag: is het handig om een diesel met roetfilter te kopen voor dagelijkse ritjes van 35/40km? Is dit genoeg om een regeneratie cyclus af te ronden? Ik rijd elk maand wel wat ritjes van 200km, maar dit kan vrij onregelmatig zijn.
    verder wordt het waarschijnlijk weer een auto met ervaring, een V70 met 3e distriebutieriem oid.
    Gezien de mediaberichten die ik lees over verscherpte apk om verwijderde roetfilters te traceren en verhoogde MRB voor pre-roetfilter diesels ben ik afgestapt van zoektocht naar een diesel zonder roetfilter...
    Last edited by OOPS; 29-07-16, 21:55.

  • #2
    Oops, da's genoeg als er ook een stuk van een km of 10 snelweg in de route is opgenomen.
    Veritatis simplex oratio est

    Comment


    • #3
      Ok. Snelweg is practisch deur tot deur, wel bijna helemaal max 100, maar alleen mijn vriendin houdt zich daaraan. Goed om te weten, ik had werkelijk geen idee .

      Comment


      • #4
        Stadsverkeer tot max 50 km/u is "killing" voor diesels met een roetfilter, goed regeneren schijnt pas rond de 70 km/u te gebeuren.
        Veritatis simplex oratio est

        Comment


        • #5
          Nog een reden om de Cactus niet al te lang te houden :-). Wel fijne auto maar veel korte ritjes. Of werkt dat anders met moderne Daisels?

          Comment


          • #6
            Ha, dat Kleintje;

            Het zijn juist de roetfilters en het regenereerproces bij de moderne(re) diesels waarbij dit geldt. Blazen met de prikplant dus!
            Scherven brengen gelul.

            Comment


            • #7
              Dus gewoon met 230 over de A10?

              Comment


              • #8
                Ha, dat Kleintje;

                Bedankt voor de waarschuwing.
                Scherven brengen gelul.

                Comment


                • #9
                  Ja. Zo ben ik dan ook he. Even record breken met een 100pk diesel.

                  Comment


                  • #10
                    Af en toe een rondje ring A10 is voldoende..;)
                    Veritatis simplex oratio est

                    Comment


                    • #11
                      Ik ben het niet helemaal eens met bovenstaande. Moderne diesels kunnen tegenwoordig ook stationair en bij lage snelheden regenereren. Het probleem met lage snelheden is dat het regeneratieproces langer duurt. Je hoeft dus niet per se toeren te maken of hard te rijden.

                      Killing voor een roetfilter is:
                      Kapotte verstuiver (of ander defect aan motor waardoor die meer rookt en roetfilter in no time verzadigd raakt).
                      Thermostaat die niet goed werkt (als koelwater X aantal graden niet voorbij gaat regenereert het filter niet meer).
                      En veel korte ritjes doen, waarbij motor niet op temperatuur komt.

                      En buiten alles om, voor een paar 100 euro reinigen ze je roetfilter en resetten ze je software. Zo moeilijk is dat ook niet meer: het vervangen van een 5 cilinder distributieriem kost veel meer kan ik je vertellen.

                      Grootste probleem is, lange tijd waren Volvo roetfilters echt slecht, er zijn zelfs meerdere motoren opgeblazen doordat motorolie peil veel te snel steeg door slecht werkend DPF systeem. Ik weet niet hoe dat nu zit.

                      Comment


                      • #12
                        Ok. Ik hoef me dus geen zorgen te maken. En we doen natuurlijk vakanties met de Cactus op hoge snelheid door Duitsland enzo. Ik wordt altijd een beetje gek van die Porsches op de linkerbaan die maar blijven hangen....

                        Comment


                        • #13
                          Nou OOPS, luister naar EG he... :)
                          Veritatis simplex oratio est

                          Comment


                          • #14
                            Een roetfilter kun je niet reinigen, je kunt hem hoogstens buiten de auto laten regenereren.
                            De filtersteen die erin zit raakt verzadigd met as, tgv het regeneratie proces.
                            Die as krijg je er nooit meer uit. Dus reinigen, nou nee :)
                            Vroeg of laat zit elke DPF gewoon vol.

                            Ik heb zelf zo'n horror story achter de rug, die zat na 80kkm al voor 40% vol, iets wat in de ECU ook gewoon wordt terug gevonden.
                            Met de V8tdi was het regenereren zeer behoorlijk voelbaar, jammer eigenlijk dat ze dat niet eruit kunnen krijgen.
                            Regenereren bij stationair rpm, ik betwijfel het, je krijgt dan niet voldoende energie in je roetkat om hem eens even op te naaien.
                            Brandstof zal het probleem niet zijn, maar je wilt feitelijk ook een luchtoverschot die pot injagen, en dat terwijl die dingen al flink op de egr afgeregeld staan te worden om de Nox te beperken.
                            يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                              Grootste probleem is, lange tijd waren Volvo roetfilters echt slecht, er zijn zelfs meerdere motoren opgeblazen doordat motorolie peil veel te snel steeg door slecht werkend DPF systeem. Ik weet niet hoe dat nu zit.
                              Bij de 5 cilinders lag dit aan de software. Is een update voor.
                              Ik rij dagelijks, zonder problemen, 40km enkele reis met een v70 d5. Regenereren merk je niet veel van.
                              Moet zeggen dat ik wel stevig doorrij als het even kan.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                Een roetfilter kun je niet reinigen, je kunt hem hoogstens buiten de auto laten regenereren.
                                De filtersteen die erin zit raakt verzadigd met as, tgv het regeneratie proces.
                                Die as krijg je er nooit meer uit. Dus reinigen, nou nee :)
                                Vroeg of laat zit elke DPF gewoon vol.
                                http://buchli.nl/specialismen/roetfi...lterreiniging/

                                Sterker nog je kan een roetfilter zelfs met hogedrukspuit "reinigen" (google maar). Het is een beun manier maar je kan er nog 10.000 en km's verder mee rijden. Ik geloofde er ook geen reet van totdat ik het bij een beun had gezien. Gezond lijkt het me niet overigens (voor jezelf).

                                Last edited by EG; 01-08-16, 00:53.

                                Comment


                                • #17
                                  Ik hoef dat niet te googlen ik heb van 2006 tot 2009 beroepsmatig die dingen ingebouwd op alles wat groter was dan een personenwagen, dus tractoren, landbouwmachines, locomotieven, graafmachines. Bij vermogens van ca 200pk waren die keramische filters als zo groot dat ze niet meer in de kofferbak van een XC90 pasten trouwens.......Die filters waren "open" dat wil zeggen geen gelaagde steen, je kon er met een fietsspaak door en door steken. Bij een personenwagen kan dat niet, dat is ook de reden dat die dingen verstoppen.

                                  We hadden een machine vergelijkbaar als deze staan trouwens..........https://www.youtube.com/watch?v=0qmWa2dBpfg
                                  Op die machine kun je geen personenwagens roetpotten reinigen. Tenminste, toen kon dat niet. Ik ga er vanuit dat dat nog steeds niet kan trouwens ;)

                                  يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Speciaal voor jou: een Duitse special waarbij er roetfilters gereinigd worden. Vanaf 2:50 begint de actie.




                                    Comment


                                    • #19
                                      Nuttig draadje zo voor mij, thanks. Ik weet dat bij Volvo V50 problemen zijn met 4-cyl diesels (2.0 en 1.6), en dan met name als ze niet worden gebruikt waarvoor ze gebouwd zijn. Op het volvoforum zie je vaak melding van oplopend oliepeil doordat het regeratieproces niet wordt afgerond. Meer diesel wordt ingespoten welke niet verbrandt en blijkbaar langs de zuigers in de olie loopt. Gevolg: slechtere smering vanwege vuile olie en op hol slaan door te hoog oliepeil. Met juist gebruik en onderhoud kunnen die blokken heel oud worden.

                                      Ik wil zelf niet teveel kapitaal in auto's hebben zitten, dus ik ga weer op zoek in de <7k range. Kans op gezeik is dan groter, daarom probeer ik mijn huiswerk te doen. Als het een D5 wordt, wordt het waarschijnlijk één met de 3e riem er al op. We zien wel wat er voorbij komt de komende tijd, het kan vanalles worden.

                                      Comment


                                      • #20
                                        EG heb je wel gekeken en goed geluisterd ?
                                        De filters worden net zo lang gebakken, gestraald, gespoten en weet ik al niet wat, tot de doorstroming weer in orde is.
                                        Dat is ook de enige garantie die je krijgt. Typisch Duits wordt er dan ook gemeld dat de werking van het filter niet gegarandeerd wordt.

                                        De TüV meneer : "wir haben festgestellt das verschmutzte, gereinigde und neue Filtern ein ähnliches durchströhmingsverhältniss haben"

                                        bla bla bla

                                        "Hat aber keine aussage über die Filterfunktion"

                                        Er is niet onderzocht of de filters goed reinigen.
                                        Met een defect filter zou er geen auto door de hoofdonderzoeking komen.

                                        Dat laatste is dus niet waar.
                                        Zonder DPF kom je in Duitsland gewoon door de jaarlijkse TüV, net als in NL trouwens.

                                        Keramische gesloten stenen kun je niet reinigen, Je krijgt de as er niet uit (iig niet zonder de steen te beschadigen), en als je GTL diesel rijdt verziek je hem al helemaal :). De grote systemen, die wij inbouwden, zijn voorzien van units, die bij elkaar opgestapeld meestal 3 stenen + 1 Co/Nox filter/katalysator dinges hadden. Wij bouwden er zelf nog een 9 of 18kW (!!) electro element onder met daarbij ook nog een aquarium pomp tbv de noodzakelijke lucht om het verbrandingsproces op gang te krijgen. Die regeneratie, waarbij de as gewoon omlaag viel omdat de stenen open waren, duurde ca 8 uur. Toen wij ermee stopten kwamen er complete systemen op de merkt trouwens, uiteraard made in China. Toen was de subsidie pot echter al uitgemolken ;)
                                        Last edited by TSM; 01-08-16, 14:59.
                                        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Regeneratie duurt +- 10 km en heeft een bepaalde motortemperatuur en snelheid nodig.
                                          Lijkt mij dat 35/40 km (enkele reis?) wel genoeg is, helemaal als er maandelijks ook ritten van 200 km tussen zitten.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                            heel verhaal
                                            Ik denk dat wij elkaar niet begrijpen:

                                            Je kan een roetfilter wel reinigen, dat de doorstroming goed genoeg word om verder te kunnen rijden zonder vermogensverlies snap ie? Hij zal nooit als nieuw worden, dat beweer ik ook nergens. En wonderbaarlijk is dat dat ook genoeg is om minimaal 50k verder te rijden zonder gezeik.

                                            Verklaar dan 1 reden waarom er auto's nog meer dan een ton kunnen verder rijden na een schoonmaak sessie? Ik heb zelf van de w211 taxi die ik reed bij de Turk DPF laten schoonmaken op de beun manier (dus gewoon hogedrukspuit derop, toen wisten ze niet beter!!!). Die auto heeft 50k verder gereden zonder 1 storing van de roetfilter. Hele volksstammen laten hun roetfilter schoonmaken. DAT bedoel ik.
                                            Last edited by EG; 01-08-16, 16:21.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                              Zonder DPF kom je in Duitsland gewoon door de jaarlijkse TüV, net als in NL trouwens.
                                              Als ik het goed begrepen is hiervoor wetgeving in de maak. Roetfilter onder je auto vandaan halen betekent dan niet gelijk aan typegoedkeuring....denk niet dat ik dat risico wil lopen. Auto's zonder af-fabriek roetfilter wil men ca 250 euro extra MRB gaan laten betalen lees ik ook.

                                              Van de andere kant....dit kan uiteraars ook gewoon nog jaren duren...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door OOPS Bekijk bericht

                                                Als ik het goed begrepen is hiervoor wetgeving in de maak. Roetfilter onder je auto vandaan halen betekent dan niet gelijk aan typegoedkeuring....denk niet dat ik dat risico wil lopen. Auto's zonder af-fabriek roetfilter wil men ca 250 euro extra MRB gaan laten betalen lees ik ook.

                                                Van de andere kant....dit kan uiteraars ook gewoon nog jaren duren...
                                                Verhoging van de mrb voor vervuilende dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelauto's vanaf 1 januari 2019

                                                Aldus de autobrief met voorgenomen plannen (maar nog niet geregeld c.q. door de Kamer aangenomen):
                                                https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...ngen-2017-2020
                                                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ik snap juist uitstekend wat je bedoelt EG :)
                                                  Hele volksstammen denken dat ze hun filter laten reinigen.
                                                  Wat ze werkelijk doen is hun filter kapot laten maken.
                                                  Door de lekkage kun je idd verder rijden.
                                                  Als jij bij die volksstammen wilt horen, prima hoor, maareh ik schat je intelligenter in.
                                                  En dat is een compliment (y)

                                                  Die Duitse meneer zegt het juridisch exact juist.
                                                  De doorstroming is weer in orde.
                                                  De werking wil hij niets over zeggen.
                                                  Voila.
                                                  Typisch Duits dat weer wel ja.
                                                  :)

                                                  يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Skup, kan wel in dit topic lijkt me:

                                                    https://www.autoweek.nl/nieuws/verhu...et-roetfilter/

                                                    Waarom zou een verhuurder dit doen? Zelf rijden ze er niet mee. Dan vanwege mogelijke problemen die hierboven al worden genoemd? Valt dat voor hen niet onder garantie? Bovendien zou het bij de APKs ook op moeten vallen toch, als er geen filter meer op zit...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Klanten die stilvallen met een verstopt roetfilter: daar zit je als bedrijf niet op te wachten natuurlijk.
                                                      Korte ritjes met die busjes zorgt voor niet kunnen regenereren waardoor vroeg of laat problemen ontstaan.

                                                      APK: het is sinds oktober vorig jaar weer verboden om die dingen te verwijderen en vanaf 20 mei 2018 gaat (slechts) visueel gecontroleerd worden of een roetfilter aanwezig op een auto die een roetfilter zou moeten hebben.

                                                      Conclusie:
                                                      - bezitters die een pijp hebben laten monteren ipv een roetfilter moeten weer een filter terugplaatsen.
                                                      - bezitters die een roetfilter leeg hebben gehaald zouden de dans nog wel eens kunnen ontlopen.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Overigens worden roetfilters wel gejat, gepikt, gestolen, ontvreemd, geleend voor langere termijn.
                                                        Veritatis simplex oratio est

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Familie van me had een Sprinter en daarvan was het roetfilter vakkundig voor de deur eronderuit gesleuteld. Auto was daarna economisch total loss.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                                            Klanten die stilvallen met een verstopt roetfilter: daar zit je als bedrijf niet op te wachten natuurlijk.
                                                            Korte ritjes met die busjes zorgt voor niet kunnen regenereren waardoor vroeg of laat problemen ontstaan.
                                                            Dit dus. Ik heb zo'n Borent Sprinter zelden weer ingeleverd met een km teller waar meer dan twee cijfers van veranderd waren. En ik ben vast niet de enige.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Ze dachten dus goedkoper uit te zijn zo dan af en toe die bussen te laten warmrijden. Kan nu nog wel eens gaan tegenvallen bij inruilen van hun bussen of bij de APK..

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Die verwijderde filters liggen nog ergens opgeslagen en kunnen weer tegen een mooie prijs gemonteerd worden?
                                                                Handige Harry's kunnen de EGR/roetfilter programmatuur ook zelf verwijderen dan wel opnieuw installeren.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X