Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diesel met roetfilter: korte ritjes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #33
    Die worden weer gemonteerd bij verkoop/afloop contract.
    En dan gaan de bussies een beter leven tegemoet, als stadskoerier ;)
    Veritatis simplex oratio est

    Comment


    • #34
      Alleen maar ellende met die roetfilters, regenereren en EGR-kleppen.
      Ik zou zelf niet snel een auto kopen waar die meuk op zit.
      Gelukkig rij ik geen 40-50K km p/j meer en kan ik gewoon benzine rijden.

      Borent liegt over die gejatte filters lijkt mij. En anders moeten daar ook (recente) aangiftes etc van zijn toch?
      Maar ik begrijp het wel heel goed. Je wilt gewoon bedrijfszekere auto's verhuren, dus je sloopt de risico's eruit.

      Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)



      Comment


      • #35
        Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
        Die worden weer gemonteerd bij verkoop/afloop contract.
        En dan gaan de bussies een beter leven tegemoet, als stadskoerier ;)
        Tenzij Borent ze al heeft weggezet op de zwarte markt ;), want die is er kennelijk gezien de diefstallen..

        Comment


        • #36
          Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
          Alleen maar ellende met die roetfilters, regenereren en EGR-kleppen.
          Ik zou zelf niet snel een auto kopen waar die meuk op zit.
          Gelukkig rij ik geen 40-50K km p/j meer en kan ik gewoon benzine rijden.
          Niets mis met die systemen. Zolang je maar veel km en af en toe lange lange afstanden rijdt.
          Of de kennis weet en het inzicht hebt wanneer je filter moet regenereren.

          Comment


          • #37
            niet mee eens, EGR, DPF, AdBlue , het zijn allemaal lapmiddelen waarmee een nieuwe auto kan voldoen aan emissie eisen.
            Maar zodra de auto wat ouder is en 100kkm of meer heeft gereden komen de problemen. Hoe meer km's gereden, hoe meer problemen.
            Maar er schijnt aan een oplossing te worden gewerkt: HCCi

            Comment


            • #38
              Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht

              Dit dus. Ik heb zo'n Borent Sprinter zelden weer ingeleverd met een km teller waar meer dan twee cijfers van veranderd waren. En ik ben vast niet de enige.
              Precies. Bo-Rent zit nauwelijks op het platteland hè. Zulke busjes worden 90% van de tijd gehuurd voor lokale verhuizingen in steden, grote inkopen bij de bouwmarkt enzovoort. Dus ophalen, 10 km rijden, volstouwen, 4 km rijden, leegmaken, 6 km terug naar de verhuurder. Ze hebben niet eens de kans om warm te worden.

              Als verhuurder heb je na een maand al verstopte filters waarschijnlijk.

              Overigens morgen zo'n bussie gehuurd bij Sixt. Zal er eens onder kruipen om te zien of het roetfilter nog op z'n plek zit. ;-)
              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

              Comment


              • #39
                Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                niet mee eens, EGR, DPF, AdBlue , het zijn allemaal lapmiddelen waarmee een nieuwe auto kan voldoen aan emissie eisen.
                Maar zodra de auto wat ouder is en 100kkm of meer heeft gereden komen de problemen. Hoe meer km's gereden, hoe meer problemen.
                Het zijn middelen waarmee beproefde techniek aangevuld is om aan de emissie eisen te voldaan, ja.
                En die zijn gevoelig wanneer bij weinig lange afstanden en hogere km standen alles net wat ander loopt (letterlijk en figuurlijk) dan bij nieuw; injectoren sproeien minder mooi, sensoren geven net andere waarden, een roetfilter wordt uiteindelijk ook gevuld met niet te verbranden deeltjes. Kortom, er is daardoor wellicht meer roetvorming/roetophoping dan berekend.
                Maar ik blijf erbij: met het juiste onderhoud blijven die problemen lang weg. En af en toe de boel even schoonblazen.

                Comment


                • #40
                  Juist onderhoud is wat mij betreft volgens schema een beurtje laten doen door de dealer. Ook voor de leasemaatschappijen en de meeste andere particulieren overigens. En dat blijkt in de praktijk niet genoeg bij veel van de emissiesystemen.

                  Comment


                  • #41
                    interessante discussie... en we doen dit allemaal om aan "normen" te voldoen..

                    ik ben voor simple systemen: minder kans op problemen.
                    sensoren, additieven, en regeltechniek... Risico.

                    systemen worden zelden gebruikt zoals de fabrikant voorziet,
                    de faal-modus is vaak erger dan de kwaal,
                    reparatie + onderhoud worden duurder (gespecialiseerd...)
                    en het totale systeem gaat minder lang mee -> defeats the intention...

                    en dan vergeet ik nog even het hele controle- en certificerings- en papiercircus wat daar weer bij hoort.

                    Maar goed, het laat geld rollen en houd een kudde mensen van de straat.
                    Last edited by motard; 25-04-18, 15:41.
                    It's work Jim, but not as we knew it.

                    Brommer; BMW F800ST (met oversized Beauty-case erop, en soms met Panniers ernaast)

                    Comment


                    • #42
                      Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
                      Juist onderhoud is wat mij betreft volgens schema een beurtje laten doen door de dealer. Ook voor de leasemaatschappijen en de meeste andere particulieren overigens. En dat blijkt in de praktijk niet genoeg bij veel van de emissiesystemen.
                      Leasemaatschappijen hebben er nauwelijks last van: bij 5 jaar contract 30.000 km per jaar krijgt de auto bij 150.000 km een schop. Maar is de particuliere koper degene die zich moet realiseren dat juist onderhoud bij een moderne diesel meer is dan wat verse olie en nieuwe filters.

                      Waarom bestaat er geen mooie tool om de EGR/inlaatspruitstuk/smoorklep gemakkelijk schoon te maken zonder dat alle troep toch de motor in gaat bijvoorbeeld?
                      En ja, vervangen van het roetfilter hoort er gewoon bij.

                      Comment


                      • #43
                        Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht

                        Leasemaatschappijen hebben er nauwelijks last van: bij 5 jaar contract 30.000 km per jaar krijgt de auto bij 150.000 km een schop.
                        Zodat de vervuiling al overal zit. En je dus als particulier en tweede eigenaar zelf veel meer moet dan dan alleen wat verse olie en nieuwe filters om allerlei (dure) ellende te voorkomen.

                        Comment


                        • #44
                          Juist.

                          Als het inlaattraject structureel schoongemaakt zou worden zouden wervelkleppen niet afbreken en andere delen minder vervuild raken.

                          Comment

                          Working...
                          X