Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diesel met roetfilter: korte ritjes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • raspaardje
    replied
    Juist.

    Als het inlaattraject structureel schoongemaakt zou worden zouden wervelkleppen niet afbreken en andere delen minder vervuild raken.

    Leave a comment:


  • Joep
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht

    Leasemaatschappijen hebben er nauwelijks last van: bij 5 jaar contract 30.000 km per jaar krijgt de auto bij 150.000 km een schop.
    Zodat de vervuiling al overal zit. En je dus als particulier en tweede eigenaar zelf veel meer moet dan dan alleen wat verse olie en nieuwe filters om allerlei (dure) ellende te voorkomen.

    Leave a comment:


  • raspaardje
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
    Juist onderhoud is wat mij betreft volgens schema een beurtje laten doen door de dealer. Ook voor de leasemaatschappijen en de meeste andere particulieren overigens. En dat blijkt in de praktijk niet genoeg bij veel van de emissiesystemen.
    Leasemaatschappijen hebben er nauwelijks last van: bij 5 jaar contract 30.000 km per jaar krijgt de auto bij 150.000 km een schop. Maar is de particuliere koper degene die zich moet realiseren dat juist onderhoud bij een moderne diesel meer is dan wat verse olie en nieuwe filters.

    Waarom bestaat er geen mooie tool om de EGR/inlaatspruitstuk/smoorklep gemakkelijk schoon te maken zonder dat alle troep toch de motor in gaat bijvoorbeeld?
    En ja, vervangen van het roetfilter hoort er gewoon bij.

    Leave a comment:


  • motard
    replied
    interessante discussie... en we doen dit allemaal om aan "normen" te voldoen..

    ik ben voor simple systemen: minder kans op problemen.
    sensoren, additieven, en regeltechniek... Risico.

    systemen worden zelden gebruikt zoals de fabrikant voorziet,
    de faal-modus is vaak erger dan de kwaal,
    reparatie + onderhoud worden duurder (gespecialiseerd...)
    en het totale systeem gaat minder lang mee -> defeats the intention...

    en dan vergeet ik nog even het hele controle- en certificerings- en papiercircus wat daar weer bij hoort.

    Maar goed, het laat geld rollen en houd een kudde mensen van de straat.
    Last edited by motard; 25-04-18, 15:41.

    Leave a comment:


  • Joep
    replied
    Juist onderhoud is wat mij betreft volgens schema een beurtje laten doen door de dealer. Ook voor de leasemaatschappijen en de meeste andere particulieren overigens. En dat blijkt in de praktijk niet genoeg bij veel van de emissiesystemen.

    Leave a comment:


  • raspaardje
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
    niet mee eens, EGR, DPF, AdBlue , het zijn allemaal lapmiddelen waarmee een nieuwe auto kan voldoen aan emissie eisen.
    Maar zodra de auto wat ouder is en 100kkm of meer heeft gereden komen de problemen. Hoe meer km's gereden, hoe meer problemen.
    Het zijn middelen waarmee beproefde techniek aangevuld is om aan de emissie eisen te voldaan, ja.
    En die zijn gevoelig wanneer bij weinig lange afstanden en hogere km standen alles net wat ander loopt (letterlijk en figuurlijk) dan bij nieuw; injectoren sproeien minder mooi, sensoren geven net andere waarden, een roetfilter wordt uiteindelijk ook gevuld met niet te verbranden deeltjes. Kortom, er is daardoor wellicht meer roetvorming/roetophoping dan berekend.
    Maar ik blijf erbij: met het juiste onderhoud blijven die problemen lang weg. En af en toe de boel even schoonblazen.

    Leave a comment:


  • brun
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht

    Dit dus. Ik heb zo'n Borent Sprinter zelden weer ingeleverd met een km teller waar meer dan twee cijfers van veranderd waren. En ik ben vast niet de enige.
    Precies. Bo-Rent zit nauwelijks op het platteland hè. Zulke busjes worden 90% van de tijd gehuurd voor lokale verhuizingen in steden, grote inkopen bij de bouwmarkt enzovoort. Dus ophalen, 10 km rijden, volstouwen, 4 km rijden, leegmaken, 6 km terug naar de verhuurder. Ze hebben niet eens de kans om warm te worden.

    Als verhuurder heb je na een maand al verstopte filters waarschijnlijk.

    Overigens morgen zo'n bussie gehuurd bij Sixt. Zal er eens onder kruipen om te zien of het roetfilter nog op z'n plek zit. ;-)

    Leave a comment:


  • janspeed
    replied
    niet mee eens, EGR, DPF, AdBlue , het zijn allemaal lapmiddelen waarmee een nieuwe auto kan voldoen aan emissie eisen.
    Maar zodra de auto wat ouder is en 100kkm of meer heeft gereden komen de problemen. Hoe meer km's gereden, hoe meer problemen.
    Maar er schijnt aan een oplossing te worden gewerkt: HCCi

    Leave a comment:


  • raspaardje
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
    Alleen maar ellende met die roetfilters, regenereren en EGR-kleppen.
    Ik zou zelf niet snel een auto kopen waar die meuk op zit.
    Gelukkig rij ik geen 40-50K km p/j meer en kan ik gewoon benzine rijden.
    Niets mis met die systemen. Zolang je maar veel km en af en toe lange lange afstanden rijdt.
    Of de kennis weet en het inzicht hebt wanneer je filter moet regenereren.

    Leave a comment:


  • Taeke
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
    Die worden weer gemonteerd bij verkoop/afloop contract.
    En dan gaan de bussies een beter leven tegemoet, als stadskoerier ;)
    Tenzij Borent ze al heeft weggezet op de zwarte markt ;), want die is er kennelijk gezien de diefstallen..

    Leave a comment:


  • Harry
    replied
    Alleen maar ellende met die roetfilters, regenereren en EGR-kleppen.
    Ik zou zelf niet snel een auto kopen waar die meuk op zit.
    Gelukkig rij ik geen 40-50K km p/j meer en kan ik gewoon benzine rijden.

    Borent liegt over die gejatte filters lijkt mij. En anders moeten daar ook (recente) aangiftes etc van zijn toch?
    Maar ik begrijp het wel heel goed. Je wilt gewoon bedrijfszekere auto's verhuren, dus je sloopt de risico's eruit.

    Leave a comment:


  • w220l
    replied
    Die worden weer gemonteerd bij verkoop/afloop contract.
    En dan gaan de bussies een beter leven tegemoet, als stadskoerier ;)

    Leave a comment:


  • raspaardje
    replied
    Die verwijderde filters liggen nog ergens opgeslagen en kunnen weer tegen een mooie prijs gemonteerd worden?
    Handige Harry's kunnen de EGR/roetfilter programmatuur ook zelf verwijderen dan wel opnieuw installeren.

    Leave a comment:


  • Taeke
    replied
    Ze dachten dus goedkoper uit te zijn zo dan af en toe die bussen te laten warmrijden. Kan nu nog wel eens gaan tegenvallen bij inruilen van hun bussen of bij de APK..

    Leave a comment:


  • Joep
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
    Klanten die stilvallen met een verstopt roetfilter: daar zit je als bedrijf niet op te wachten natuurlijk.
    Korte ritjes met die busjes zorgt voor niet kunnen regenereren waardoor vroeg of laat problemen ontstaan.
    Dit dus. Ik heb zo'n Borent Sprinter zelden weer ingeleverd met een km teller waar meer dan twee cijfers van veranderd waren. En ik ben vast niet de enige.

    Leave a comment:


  • EG
    replied
    Familie van me had een Sprinter en daarvan was het roetfilter vakkundig voor de deur eronderuit gesleuteld. Auto was daarna economisch total loss.

    Leave a comment:


  • w220l
    replied
    Overigens worden roetfilters wel gejat, gepikt, gestolen, ontvreemd, geleend voor langere termijn.

    Leave a comment:


  • raspaardje
    replied
    Klanten die stilvallen met een verstopt roetfilter: daar zit je als bedrijf niet op te wachten natuurlijk.
    Korte ritjes met die busjes zorgt voor niet kunnen regenereren waardoor vroeg of laat problemen ontstaan.

    APK: het is sinds oktober vorig jaar weer verboden om die dingen te verwijderen en vanaf 20 mei 2018 gaat (slechts) visueel gecontroleerd worden of een roetfilter aanwezig op een auto die een roetfilter zou moeten hebben.

    Conclusie:
    - bezitters die een pijp hebben laten monteren ipv een roetfilter moeten weer een filter terugplaatsen.
    - bezitters die een roetfilter leeg hebben gehaald zouden de dans nog wel eens kunnen ontlopen.

    Leave a comment:


  • Taeke
    replied
    Skup, kan wel in dit topic lijkt me:

    https://www.autoweek.nl/nieuws/verhu...et-roetfilter/

    Waarom zou een verhuurder dit doen? Zelf rijden ze er niet mee. Dan vanwege mogelijke problemen die hierboven al worden genoemd? Valt dat voor hen niet onder garantie? Bovendien zou het bij de APKs ook op moeten vallen toch, als er geen filter meer op zit...

    Leave a comment:


  • TSM
    replied
    Ik snap juist uitstekend wat je bedoelt EG :)
    Hele volksstammen denken dat ze hun filter laten reinigen.
    Wat ze werkelijk doen is hun filter kapot laten maken.
    Door de lekkage kun je idd verder rijden.
    Als jij bij die volksstammen wilt horen, prima hoor, maareh ik schat je intelligenter in.
    En dat is een compliment (y)

    Die Duitse meneer zegt het juridisch exact juist.
    De doorstroming is weer in orde.
    De werking wil hij niets over zeggen.
    Voila.
    Typisch Duits dat weer wel ja.
    :)

    Leave a comment:


  • Eddieee
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door OOPS Bekijk bericht

    Als ik het goed begrepen is hiervoor wetgeving in de maak. Roetfilter onder je auto vandaan halen betekent dan niet gelijk aan typegoedkeuring....denk niet dat ik dat risico wil lopen. Auto's zonder af-fabriek roetfilter wil men ca 250 euro extra MRB gaan laten betalen lees ik ook.

    Van de andere kant....dit kan uiteraars ook gewoon nog jaren duren...
    Verhoging van de mrb voor vervuilende dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelauto's vanaf 1 januari 2019

    Aldus de autobrief met voorgenomen plannen (maar nog niet geregeld c.q. door de Kamer aangenomen):
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...ngen-2017-2020

    Leave a comment:


  • OOPS
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
    Zonder DPF kom je in Duitsland gewoon door de jaarlijkse TüV, net als in NL trouwens.
    Als ik het goed begrepen is hiervoor wetgeving in de maak. Roetfilter onder je auto vandaan halen betekent dan niet gelijk aan typegoedkeuring....denk niet dat ik dat risico wil lopen. Auto's zonder af-fabriek roetfilter wil men ca 250 euro extra MRB gaan laten betalen lees ik ook.

    Van de andere kant....dit kan uiteraars ook gewoon nog jaren duren...

    Leave a comment:


  • EG
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
    heel verhaal
    Ik denk dat wij elkaar niet begrijpen:

    Je kan een roetfilter wel reinigen, dat de doorstroming goed genoeg word om verder te kunnen rijden zonder vermogensverlies snap ie? Hij zal nooit als nieuw worden, dat beweer ik ook nergens. En wonderbaarlijk is dat dat ook genoeg is om minimaal 50k verder te rijden zonder gezeik.

    Verklaar dan 1 reden waarom er auto's nog meer dan een ton kunnen verder rijden na een schoonmaak sessie? Ik heb zelf van de w211 taxi die ik reed bij de Turk DPF laten schoonmaken op de beun manier (dus gewoon hogedrukspuit derop, toen wisten ze niet beter!!!). Die auto heeft 50k verder gereden zonder 1 storing van de roetfilter. Hele volksstammen laten hun roetfilter schoonmaken. DAT bedoel ik.
    Last edited by EG; 01-08-16, 16:21.

    Leave a comment:


  • raspaardje
    replied
    Regeneratie duurt +- 10 km en heeft een bepaalde motortemperatuur en snelheid nodig.
    Lijkt mij dat 35/40 km (enkele reis?) wel genoeg is, helemaal als er maandelijks ook ritten van 200 km tussen zitten.

    Leave a comment:


  • TSM
    replied
    EG heb je wel gekeken en goed geluisterd ?
    De filters worden net zo lang gebakken, gestraald, gespoten en weet ik al niet wat, tot de doorstroming weer in orde is.
    Dat is ook de enige garantie die je krijgt. Typisch Duits wordt er dan ook gemeld dat de werking van het filter niet gegarandeerd wordt.

    De TüV meneer : "wir haben festgestellt das verschmutzte, gereinigde und neue Filtern ein ähnliches durchströhmingsverhältniss haben"

    bla bla bla

    "Hat aber keine aussage über die Filterfunktion"

    Er is niet onderzocht of de filters goed reinigen.
    Met een defect filter zou er geen auto door de hoofdonderzoeking komen.

    Dat laatste is dus niet waar.
    Zonder DPF kom je in Duitsland gewoon door de jaarlijkse TüV, net als in NL trouwens.

    Keramische gesloten stenen kun je niet reinigen, Je krijgt de as er niet uit (iig niet zonder de steen te beschadigen), en als je GTL diesel rijdt verziek je hem al helemaal :). De grote systemen, die wij inbouwden, zijn voorzien van units, die bij elkaar opgestapeld meestal 3 stenen + 1 Co/Nox filter/katalysator dinges hadden. Wij bouwden er zelf nog een 9 of 18kW (!!) electro element onder met daarbij ook nog een aquarium pomp tbv de noodzakelijke lucht om het verbrandingsproces op gang te krijgen. Die regeneratie, waarbij de as gewoon omlaag viel omdat de stenen open waren, duurde ca 8 uur. Toen wij ermee stopten kwamen er complete systemen op de merkt trouwens, uiteraard made in China. Toen was de subsidie pot echter al uitgemolken ;)
    Last edited by TSM; 01-08-16, 14:59.

    Leave a comment:


  • OOPS
    replied
    Nuttig draadje zo voor mij, thanks. Ik weet dat bij Volvo V50 problemen zijn met 4-cyl diesels (2.0 en 1.6), en dan met name als ze niet worden gebruikt waarvoor ze gebouwd zijn. Op het volvoforum zie je vaak melding van oplopend oliepeil doordat het regeratieproces niet wordt afgerond. Meer diesel wordt ingespoten welke niet verbrandt en blijkbaar langs de zuigers in de olie loopt. Gevolg: slechtere smering vanwege vuile olie en op hol slaan door te hoog oliepeil. Met juist gebruik en onderhoud kunnen die blokken heel oud worden.

    Ik wil zelf niet teveel kapitaal in auto's hebben zitten, dus ik ga weer op zoek in de <7k range. Kans op gezeik is dan groter, daarom probeer ik mijn huiswerk te doen. Als het een D5 wordt, wordt het waarschijnlijk één met de 3e riem er al op. We zien wel wat er voorbij komt de komende tijd, het kan vanalles worden.

    Leave a comment:


  • EG
    replied
    Speciaal voor jou: een Duitse special waarbij er roetfilters gereinigd worden. Vanaf 2:50 begint de actie.




    Leave a comment:


  • TSM
    replied
    Ik hoef dat niet te googlen ik heb van 2006 tot 2009 beroepsmatig die dingen ingebouwd op alles wat groter was dan een personenwagen, dus tractoren, landbouwmachines, locomotieven, graafmachines. Bij vermogens van ca 200pk waren die keramische filters als zo groot dat ze niet meer in de kofferbak van een XC90 pasten trouwens.......Die filters waren "open" dat wil zeggen geen gelaagde steen, je kon er met een fietsspaak door en door steken. Bij een personenwagen kan dat niet, dat is ook de reden dat die dingen verstoppen.

    We hadden een machine vergelijkbaar als deze staan trouwens..........https://www.youtube.com/watch?v=0qmWa2dBpfg
    Op die machine kun je geen personenwagens roetpotten reinigen. Tenminste, toen kon dat niet. Ik ga er vanuit dat dat nog steeds niet kan trouwens ;)

    Leave a comment:


  • EG
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
    Een roetfilter kun je niet reinigen, je kunt hem hoogstens buiten de auto laten regenereren.
    De filtersteen die erin zit raakt verzadigd met as, tgv het regeneratie proces.
    Die as krijg je er nooit meer uit. Dus reinigen, nou nee :)
    Vroeg of laat zit elke DPF gewoon vol.
    http://buchli.nl/specialismen/roetfi...lterreiniging/

    Sterker nog je kan een roetfilter zelfs met hogedrukspuit "reinigen" (google maar). Het is een beun manier maar je kan er nog 10.000 en km's verder mee rijden. Ik geloofde er ook geen reet van totdat ik het bij een beun had gezien. Gezond lijkt het me niet overigens (voor jezelf).

    Last edited by EG; 01-08-16, 00:53.

    Leave a comment:


  • jensw
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
    Grootste probleem is, lange tijd waren Volvo roetfilters echt slecht, er zijn zelfs meerdere motoren opgeblazen doordat motorolie peil veel te snel steeg door slecht werkend DPF systeem. Ik weet niet hoe dat nu zit.
    Bij de 5 cilinders lag dit aan de software. Is een update voor.
    Ik rij dagelijks, zonder problemen, 40km enkele reis met een v70 d5. Regenereren merk je niet veel van.
    Moet zeggen dat ik wel stevig doorrij als het even kan.

    Leave a comment:


  • TSM
    replied
    Een roetfilter kun je niet reinigen, je kunt hem hoogstens buiten de auto laten regenereren.
    De filtersteen die erin zit raakt verzadigd met as, tgv het regeneratie proces.
    Die as krijg je er nooit meer uit. Dus reinigen, nou nee :)
    Vroeg of laat zit elke DPF gewoon vol.

    Ik heb zelf zo'n horror story achter de rug, die zat na 80kkm al voor 40% vol, iets wat in de ECU ook gewoon wordt terug gevonden.
    Met de V8tdi was het regenereren zeer behoorlijk voelbaar, jammer eigenlijk dat ze dat niet eruit kunnen krijgen.
    Regenereren bij stationair rpm, ik betwijfel het, je krijgt dan niet voldoende energie in je roetkat om hem eens even op te naaien.
    Brandstof zal het probleem niet zijn, maar je wilt feitelijk ook een luchtoverschot die pot injagen, en dat terwijl die dingen al flink op de egr afgeregeld staan te worden om de Nox te beperken.

    Leave a comment:


  • w220l
    replied
    Nou OOPS, luister naar EG he... :)

    Leave a comment:

Working...
X