Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olieverbruik: soms wel en soms niet, kan dat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Olieverbruik: soms wel en soms niet, kan dat?

    Ik heb een gek "probleem" met de Omega.

    Als ik vooral korte ritjes rijd hier in de buurt dan verdwijnt er in 1000 tot 1200 kilometer ongeveer een liter.

    Afgelopen weekend zo wel zaterdag als zondag een relatief lange rit.
    Zaterdag 110 km heen en 110 km nonstop terug.
    Gisteren 120 km heen en 120 km nonstop terug (met autoambulance), daarna aanhanger nog even weggebracht, dus zo'n kleine 500 km in een weekend gestuurd.
    Vooraf netjes olie op max gezet op vlakke weg.

    Gisteravond oliepeil gecheckt, weer op vlakke weg, geen zichtbaar verbruik.
    Hoe kan dat nou?

    Auto pluimt niet, lekt niet en koelvloeistof verandert ook niet van kleur.
    Ik snap het niet.

    Iemand hier een zinnige technische verklaring voor?

  • #2
    Warme motor verbruikt minder olie?
    $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

    Comment


    • #3
      Metaal zet uit als het warmer wordt. Zuigers en cilinderbussen dus ook.
      In warme toestand is de speling tussen de zuiger en de cilinder kleiner en misschien zitten dan de zuigerveren wat beter 'op hun plaats'. Hierdoor gaat er dan waarschijnlijk minder olie langs.

      Comment


      • #4
        Ha, die Lennart;

        En de klepgeleiders niet te vergeten; zo'n verschil in olieverbruik bij korte of langere ritten had mijn 164TS destijds ook. Na de koprevisie niet meer.
        Scherven brengen gelul.

        Comment


        • #5
          dit gaat zeker op als de motor ook nog eens gesmede zuigers heeft.
          Die hebben nl. meer tolerantie nodig in de boring.

          Comment


          • #6
            nee, geen gesmede zuigers, gewoon een standaard 2.4 CIH blok uit 1991 met 210.000 km op de tellers.

            Wat wel gek is is dat hij niet pluimt, dat hebben een aantal van mijn oldtimers met gelijkwaardig olieverbruik duidelijk wel (ook CIH-blokken).
            Dus waar blijft die olie dan?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
              nee, geen gesmede zuigers, gewoon een standaard 2.4 CIH blok uit 1991 met 210.000 km op de tellers.

              Wat wel gek is is dat hij niet pluimt, dat hebben een aantal van mijn oldtimers met gelijkwaardig olieverbruik duidelijk wel (ook CIH-blokken).
              Dus waar blijft die olie dan?
              Dat onderstreept mijn verhaal eigenlijk alleen maar. De olie verbrandt in jouw geval gelijkmatig, omdat de olie langs de zuigerveren komt en direct verbrandt.

              Pluimen is een verschijnsel wat optreedt bij versleten klepseals. En altijd na het schakelen. Dit komt omdat je tijdens het schakelen het gas dicht gooit. De gasklep sluit dan en er komt geen zuurstof meer bij de motor. De motor draait echter wel door en daardoor blijft er olie via de kleppen in de verbrandingskamer komen. Geef je na het schakelen weer gas, dan open je de gasklep weer, zuurstof komt er weer bij en alle olie verbrandt dan meteen. Ergo: Pluim!

              Comment


              • #8
                Ha, die Lennart;

                Dat pluimen zou dan toch in gelijke mate moeten optreden, ongeacht of de olie nu via de zuigerveren of de klepgeleiders/seals in de verbrandingsruimte komt, lijkt me. Mijn Alfa had met versleten klepgeleiders en een fors olieverbruik (1:700) toch nooit echt last van een oliepluim.
                Scherven brengen gelul.

                Comment


                • #9
                  Ik heb precies hetzelfde verschijnsel met mijn 75. Auto pluimt/rookt niet, loopt als als een raket, maar verbruikt wel veel olie. Ook niet echt een idee wat het kan zijn. Zouden wel eens versleten zuigerveren of gladde (gepolijste)cilinderwanden kunnen zijn.
                  Auto's: veel...

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                    Ik heb precies hetzelfde verschijnsel met mijn 75. Auto pluimt/rookt niet, loopt als als een raket, maar verbruikt wel veel olie. Ook niet echt een idee wat het kan zijn. Zouden wel eens versleten zuigerveren of gladde (gepolijste)cilinderwanden kunnen zijn.
                    Ja, ik dus niet! :-)

                    Mijn witte brievenbus verbruikt geen druppel olie, tenminste, 4000km gereden en nog nooit iets bijgevuld. Dat is in Alfa termen geen druppel verbruik natuurlijk :-).
                    Als ik daarmee echter het gas loslaat, omdat er bijvoorbeeld iemand gaat inhalen en daarna weer gas geef, lijkt het wel of de spaceshuttle wordt gelanceerd. Degene die erachter rijdt wordt flink vergast in elk geval.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                      Ja, ik dus niet! :-)

                      Mijn witte brievenbus verbruikt geen druppel olie, tenminste, 4000km gereden en nog nooit iets bijgevuld. Dat is in Alfa termen geen druppel verbruik natuurlijk :-).
                      Als ik daarmee echter het gas loslaat, omdat er bijvoorbeeld iemand gaat inhalen en daarna weer gas geef, lijkt het wel of de spaceshuttle wordt gelanceerd. Degene die erachter rijdt wordt flink vergast in elk geval.
                      Dat had ik met de Golf 1 GTI die ik ooit had. Kwam je met 180 aanzetten, moest je remmen voor een langzamere voorligger (en dan dus ook lekker op de motor afremmen) en wanneer het mogelijk was weer vol op het gas. Dan kwam er idd een goede walm uit :) Maar die Golf verbruikte dan best wat olie.

                      En nooit iets bijvullen is natuurlijk niet hetzelfde als nooit iets hoeven bijvullen ;-)
                      Auto's: veel...

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht

                        En nooit iets bijvullen is natuurlijk niet hetzelfde als nooit iets hoeven bijvullen ;-)
                        Ik las het en dacht hetzelfde :-)

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                          Ik las het en dacht hetzelfde :-)
                          Psies, en ik dacht, daar krijg ik vast opmerkingen over toen ik het zo intypte, en ja hoor! :-)

                          Comment


                          • #14
                            De Saab had 0,0 liter verbruik na 10.000 km sinds de grote beurt. Gewoon streepje tot aan het maximum al die tijd.

                            Echter toen ik laatst olie ging wisselen bij 15.000 km kwam er maar 2,5 liter olie uit het carter. Net voor het wisselen stond de peilstok op minimum. Vervolgens ging er wel de normale hoeveelheid in (staat nu wel iets boven peil). Nu 6000 km verder geen druppel verbruikt, staat nog steeds boven maximum. Waarom er tussen de 10 en 15k tussen de vorige en laatste beurt opeens anderhalve liter is verdwenen is mij niet duidelijk. Afname van de kwaliteit/viscositeit van de olie? We hebben een tijdje alleen op gas gereden, zonder benzine.

                            Aangezien we op lpg rijden, zo het ook nog kunnen zijn dat er wat vocht (?) in de olie is gekomen en dat dan later weer is verdampt ofzo? Of dat door het enkel rijden op lpg wat seals tijdelijk harder waren dan normaal en nu we weer flink wat km's op benzine hebben gemaakt is dat ook weer normaal? Iemand daar een wat meer technische verklaring voor?

                            Comment


                            • #15
                              Je hebt veel lange afstanden gereden, schreef je in een andere thread.
                              De benzine en het water wat met de olie vermengd zijn geweest, zijn er daardoor uitgestookt. Hierdoor is het peil gezakt.

                              Comment


                              • #16
                                Dat is ook precies het risico van een lange rit (meerdere 100-en kilometers) maken met een auto waar je normaal alleen maar 5 tot 10 km woonwerk mee rijdt.

                                D'r zijn er al heel wat gestrand op de Peage richting Zuid-Frankrijk met een brandend oliedruklampje, terwijl thuis de olie op peil was.

                                Comment


                                • #17
                                  @Lennart: Dat dacht ik dus al. Voor de zomervakantie heb ik dan ook een oliebeurtje uitgevoerd. Overigens had ik de km-trage door de garage opgegeven aangehouden, maar misschien moet ik ipv om de 15.000 km maar gewoon om de 10.000 km gaan oliewisselen. We maken overigens net zoveel lange ritten als korte woon-werk verkeer en boodschappenritten. Maar de meivakantie was misschien wel wat langer.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Als je lange stukken autobahn rijdt, verbruik je meestal ook meer olie dan in sufkuttentempo-Nederland. Want: snelheid wat hoger, toerental ook langdurig hoger. Dan verbruiken de meeste motoren wat meer.

                                    Bekendste voorbeeld: Dutch 4x4 z'n Fiesta, die gewoonlijk vrij olie-zuinig is, maar na de Col de Turini en de vele andere hoogtoerige Monegaskische haarspeldbochten toch ineens op minimum stond. :-)
                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                      Bekendste voorbeeld: Dutch 4x4 z'n Fiesta, die gewoonlijk vrij olie-zuinig is, maar na de Col de Turini en de vele andere hoogtoerige Monegaskische haarspeldbochten toch ineens op minimum stond. :-)
                                      Toch lijkt ook dit me een combinatie van wat meer verbruik en verdampen van condens/water in de olie. Moet zeggen dat ik hier met mijn Focus absoluut geen last van heb gehad toen we er een keer in een weekendje mee op en neer naar de Franse Alpen zijn geblazen.
                                      Auto's: veel...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hmmm, kan, maar volgens mij wordt de Fietstas ook in Nederland altijd goed warm gereden op de A44.

                                        Langdurig en frequent hoge toeren in warm weer leidt nu eenmaal meestal tot hoger olieverbruik. Is ook helemaal niet erg. Vaak komt het door de blow-by-druk in het carter, die je bij hoogtoerig volgas altijd wel een beetje hebt, en die de oliedampen via de carterventilatie terug in de inlaat duwt.
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Daar zit idd wel weer wat in.

                                          Bij mijn vorige Fiesta circuitbakje zat het blokje altijd compleet onder de olie na een een paar sessies rondknallen op Zandvoort, die drukte het er ook ergens uit (dingetje draaide ook meer dan 8000 toeren :)).
                                          Auto's: veel...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ha, die Gummers;

                                            Precies het effect wat Brun beschrijft bij de Hets van Duts verwachtte ik bij mijn Fünfer in de vakantie eigenlijk ook; normaliter nooit van die hele lange afstanden bij zulke hoge tempi met zo'n zware belading tegen dat soort hellingspercentages. En al helemaal niet met 5W30 (daarvóór 5W40) in't carter sinds de laatste beurt....
                                            Tussentijds gepeild en toch maar een kwart litertje op zo'n 4500km.
                                            Goed ding toch, hè?
                                            Scherven brengen gelul.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Om toch even het verhaal over het 'bekendste voorbeeld' te nuanceren: dat vlammen op de A44 gebeurt meestal tegen de Mulderlimiet, dus dat is hooguit 5500 toeren. Dat is andere koek dan voortdurend doorjakkeren tegen de Col de Turini op (en weer af) in een toerenbereik dat varieert tussen 6000 toeren en de begrenzer (7200 tpm). Idem voor de vele tunnelruns in het achterland van Monaco en natuurlijk de herhaalde malen door de Loews-tunnel zelve: ook daarin werd menigmaal de begrenzer net wel/niet aangetikt, alleen al vanwege het feit dat de akoestische genoegens die zo'n boodschappenauto met pretpijp toch nog weet te produceren, op dat moment nu eenmaal op hun top liggen.

                                              Ik had 't ook verwacht en daarom ook een litertje olie meegenomen, waarvan ik voor vertrek al een derde had gebruikt. Ik had alleen niet verwacht dat brun 't eerder zou *ruiken* dan dat ik 't zou peilen. :)

                                              Hele fles leeggegooid en toen stond hij weer iets boven het midden.

                                              Overigens gaat bij mij de carterontluchting niet terug de inlaat in...
                                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ha, die Dutch;

                                                Dat laatste zou bij stevig doorhalen best wel eens kunnen schelen.
                                                Scherven brengen gelul.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  In welk opzicht?
                                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ha, die Dutch;

                                                    Nou, alles wat je gewoon op straat laat druppelen....
                                                    Scherven brengen gelul.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nou, dat ook weer niet. Er zit gewoon een filter op de ontluchting, dus de dampen blijven daar gewoon in achter. En zo vies is dat filter niet na 45k. Het verschil is alleen dat de vuile lucht niet wordt teruggeleid naar het inlaattraject, uiteraard vanwege aanwezigheid van een airbox.

                                                      Nog wel een nagekomen correctie: 160 is nog niet eens 5000 toeren, ik was wat optimistisch. Dus het écht serieus en constant doorblazen tot 7000 toeren - wat ik in Nederland nauwelijks doe - maakt dus kennelijk wel een verschil in het verbruik.
                                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ha, die Dutch;

                                                        Kan ik me wat bij voorstellen; oliedruk en -temperatuur nemen bij hogere toerentallen immers ook disproportioneel toe.
                                                        Scherven brengen gelul.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          korte ritjes kwa afdichting etc kost idd meer olie
                                                          echter de belangrijkste factor in olieverbruik op korte ritjes met iets zuiger tollerantie ,is het afremmen op de motor
                                                          wanneer je bij een benzine motor je gas loslaat sluit de gasklep waardoor er tijdens de inlaatslag in de cilinder een soort vacuum ontstaat , dat vacuum "trekt" olie in de cilinder die daarna tijdens de arbeidsslag verbrand wordt
                                                          dit effect versterkt ook het verbruik bij niet optimale klepsteel afdichtingen

                                                          let wel ook zonder vacuum zal je iets verbruik hebben
                                                          maar met vacuum (lees veel afremmen op de motor) gaat het olieverbruik disproportioneel omhoog
                                                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            *schop*

                                                            Naar aanleiding van mijn bezoek aan de MM met de Monza, zat ik naar dit draadje te zoeken omdat ik weer wat "geks" heb met het olieverbruik, nu van de Monza. (Het sluimerde al een tijdje om dit draadje een schop te geven)

                                                            Op de heenweg en daar in Italie leek er best wel wat olieverbruik te zijn.
                                                            Lastig is wel dat het nergens echt vlak is om te peilen en dat beinvloed het beeld wel natuurlijk.

                                                            Op de terugweg had ik eigenlijk geen noemenswaardig olieverbruik meer in 800 km.
                                                            Je zou denken dat op de 1200 km heenreis het vocht etc al opgestookt zou zijn, en dat dus in Italie na bijvullen het niveau relatief stabiel zou moeten blijven. En niet pas op de terugweg...

                                                            Of zou het verhaal van Motroosje toch van toepassing zijn:
                                                            Op de heenweg veel samengereden, dus relatief veel rekening met elkaar houden, na gasgeven dus weer inhouden (ik reed voorop) om de rest niet kwijt te raken. Idem in Italie op de dagen daarna.
                                                            Op de terugweg waren we alleen en heb ik vooral in D flink doorgereden.

                                                            Ik vind het toch een ongrijpbaar gebeuren dat olieverbruik en wat om te doen het te voorkomen (als dat al kan).
                                                            Tijdig genoeg maar ook niet te veel bijvullen, zelfde situatie, op bijna alle plekken waar ik parkeer bij ww-verkeer is de straat scheef.

                                                            Net als wanneer het kritisch wordt, is minimum op peilstok al een kritisch waarde of zit daar nog wel een buffer in.
                                                            Nu al twee keer met collega meegemaakt dat de peilstok van zijn lease-auto gewoon geen olie meer raakte, voordat er bijgevuld werd.
                                                            En (zo te zien en te horen) niets aan de hand...

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              olieverbruik kan best kwa rijomstandigheden wat varieren maar heel extreem zijn de verschillen ook niet.
                                                              meestal staat de auto niet recht , en vooral met peilstokken die voor of achter in het carter zitten geven dan bij minimale hoeken aardige meetverschillen
                                                              over wat voor soort verbruiken praten we eigenlijk?
                                                              mij verbruik is eigenlijk constant behoudens erg hard jakkeren
                                                              maar heb het ook een keer gehad heen naar oostenrijk 0.4 liter weg terugweg niets! ik dacht nog als er maar geen koelwater in zit (had een lekke slang gehad ) en dacht nu dus aan overdruk koor lekke kop
                                                              maar dat was het gelukkig niet , zal in mijn geval gewoon een "meetfoutje" zijn geweest
                                                              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Op de heen weg na 600 km een kwart liter bijgevuld.
                                                                Daarna na weer 600 km nog een halve liter.

                                                                In italie ook ongeveer 800 km gereden denk ik, voor aanvaarden terugreis weer een ruime halve liter.
                                                                Daarna via omweg naar huis gereden 1300 km met een verbruik van een kwart liter.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X