Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klussen aan transaxle Porsches

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

@ Beamer:

Bedankt voor de tip. Vd Gugten is bij mij om de hoek. Ga daar denk ik eerst even kijken. Alle zekeringen waren wel goed.

Weer wat geleerd: Als je zo'n oude auto koopt, vervang preventief zoveel mogelijk slangenklemmen. Degene die de koelwaterslang onderaan het blok moest houden, had z'n beste tijd gehad en begon wanneer het systeem op druk kwam het nodig eruit te kiepen (zo bleek bij nadere inspectie van het lek). Vandaag eerst een paar nieuwe klemmetjes gemonteerd en de boel opnieuw afgevuld.

Comment

Wat een leuk ding. Als de lampen en de speakers niet allemaal goed werken, kan dat best iets met elkaar te maken hebben natuurlijk. Hopelijk ligt het inderdaad aan de zekeringenkast.

Comment

Bij deze een korte update. Had de auto tijdens m'n vakantie aan m'n broer uitgeleend (hij heeft ook "last" van hetzelfde jeugdsentiment). Omdat hij meer een audiofan is, vond hij het een goed idee om de speakers in de deuren na te kijken (als geste). Aardig van 'm, had niet gehoeven. Bleek dat er helemaal geen speakers meer in zaten. Hij had ondertussen vervangende besteld, die twee weken lang steeds "morgen" geleverd werden. Dat werd 3 weken wachten, plus twee weken omdat ze vervangend product moesten leveren. Moet ze er binnenkort in fietsen.

Auto begint nu een andere unexpected feature te ontwikkelen sinds vandaag: De ijzeren strip die het raam op z'n plek houdt bovenop, begint aan beide kanten los te laten. Heb 'm even gauw provisorisch vastgeplakt, maar vrees voor een nieuw raamrubber. Ga ik wel laten doen.

Positief nieuws was er ook. Had de auto even bij Vd Gugten uit logeren gestuurd. Hij loopt wel heel mooi nu. Ze vonden 'm ook echt netjes lopen voor een 924. Ze kregen ze vaak veel rotter.... Heb er nu 3.000 km op zitten. Auto verbruikt 0.3 / 0.4 liter olie op 1500 km, wat me gezien de leeftijd nog best meevalt. Dat zo'n ding een slok olie lust is me niet vreemd en hij verbruikt meer peut dan Braakhekke wijn dronk bij het koken, maar het zal me m'n rectum oxideren. Heb echt lol van het ding. Zaterdag een helmpie gescoord dus ook klaar voor dinsdag.

Collega van me heeft een 356 C en een 70's 911. Hij heeft met de 356 nog maar 400 km gereden dit jaar. Nu is dat ook geen vergelijk, maar het plezier zit wel in het gebruik.

Comment

Mooi dat je er zoveel fun mee hebt al!
          Hoeveel benzine zuipt hij dan? Volgens mij moet dat wel meevallen namelijk.
          Dat olieverbruik is idd geen enkel probleem.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)

Comment

@ Harry: Verbruik is zo'n beetje 1 op 5, 1 op 6. Da's wel een beetje rijk voor zo'n ding. En het is niet dat ik zwaar loop te trappen. Maar naast een Yaris hybride voelt alles als onzuinig.

Comment

Gemiddeld ??
              Dan is de Benz een zuinigheidswonder .
              Veritatis simplex oratio est

Comment

Dat is wel echt teveel. Dan loopt hij te rijk.
                Maar wel goed voor het weer in NL :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ik heb niet zoveel toe te voegen behalve de goede ervaringen bij van der Gugten. :) Al jaren lang klant.
                  When men were men

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ti-Tourist Bekijk bericht
                    @ Harry: Verbruik is zo'n beetje 1 op 5, 1 op 6. Da's wel een beetje rijk voor zo'n ding. En het is niet dat ik zwaar loop te trappen. Maar naast een Yaris hybride voelt alles als onzuinig.
                    da's duidelijk te veel. 1:10 moet zo'n auto vrij eenvoudig kunnen scoren.
                    je zou de volgende generieke dingen eens kunnen controleren:
                    - ligt de achterbak altijd vol met onnodige spullen? Dat gewicht sleep je altijd onnodig mee. Dat verhoogt het verbruik.
                    - welke banden spanning rij je mee? alles beneden de 2.0bar lijkt mij te laag . Is de bandenmaat wel origineel? Te kleine en/of te brede banden verhogen het verbruik.
                    - loopt er wellicht een rem aan? Voel direct na een ritje eens rondom aan de velgen, is er eentje aanzienlijk veel warmer? dan loopt daar een rem aan. Vergeet daarbij niet de handrem.
                    - is de thermostaat wel in orde en opent deze wel op de juiste voorgeschreven temperatuur?
                    - is de radiateurdop nog wel in orde? Kan deze nog wel druk vast houden?
                    - zit er een visco gekoppelde koelfan op de motor? loopt deze goed vrij als de motor koud is? zo nee, dan is deze te vaak en te lang aangekoppeld en dat kost veel vermogen (-10-15pk als de fan aangekoppeld meedraait) en dus brandstof
                    - staat het ontstekingstijdstip goed? werkt de ontstekings vervroeging OK? Als er te weinig ontstekings vervroeging is loopt de motor inefficient. Dat verhoogt het verbruik en kost vermogen.
                    - zit er een (5de) koudstart injector op de motor? Ik weet dat deze vaker zijn toegepast op auto's uit die periode en dat die (blauwe Bosch?) dingen nog wel eens willen gaan lekken , ook als de motor al warm is en de koudstart injector dus uit moet staan.. gevolg: hoog verbruik, te koel draaien en te vuile bougies.
                    - zit er een brandstofdruk regelaar op het brandstof systeem? is deze vacuum gestuurd? zo ja, controleer dan eens bij draaiende motor of er wellicht brandstof lekt uit de vacuum leiding. Zo ja dan zorgt dat voor een te hoog verbruik en een verkeerd (te rijk) mengsel.
                    - is de luchtinlaat wel helemaal open en vrij aanzuigend? Is het filter wel schoon? zit er een automatische zomer/winterstand op de inlaat? Zo ja, staat de zomerstand wel open als de motor warm is?
                    - is de uitlaat goed doorstromend? nergens knikken of deuken in pijpen of dempers? als er een kat op zit, is deze nog goed open? ( een kat kan dicht smelten als er lang met een te rijk mengsel is gereden. Het gevolg is weinig vermogen, niet lekker toeren willen draaien en hoog verbruik.

dit is niet specifiek voor 924's maar een algemene lijst die je wellicht op ideeen brengt. Alle kleine details tellen op. Dus als je alles in orde hebt kan dat behoorlijk veel opleveren aan vermogen, lager verbruik en meer rijplezier.
                    Last edited by janspeed; 28-06-18, 21:45.

Comment

Bedankt Jan. Een kort eerste resume:

- Overbodige spullen: Valt mee. Zou het niet moeten zijn. Bougies, litertje olie, startkabels, sleepkabel, KVS, handschoenen. That's it.
                      - Bandenspanning staat op 2 bar volgens de fabriek. Banden zijn er eind april nieuw opgegaan.
                      - Bandenmaat is juist teruggegaan naar originele. Er zaten eerst aftermarket Ronals op die breder & een slag groter op. Voor aflevering er origineel spul op laten zetten
                      - Band zelf is een Vredestein Sporttrac die m'n oom er ook altijd op had zitten
                      - Aanlopende rem zou het ook niet moeten zijn. Zal het wel checken
                      - Thermostaat en temperatuursensor zijn recent vervangen. Temp kwam eerst niet uit het wit, nu wel. Al gaat hij wel pas precies naar het midden als we in de file staan. Mogelijke verdachte.
                      - Na de koelproblemen eerder is de dop er wel meerdere keren af geweest en niet vervangen voor een nieuwe. Zal dat doen.
                      - Luchtinlaat is vrij & filter is schoon
                      - Uitlaat heeft geen knikken of deuken.

924's zijn berucht om problemen met de brandstof-injectie. Meestal gaat dat gepaard met slecht starten (koud, maar vooral warm). Daar heeft de mijne geen last van. Zal ook RON 98 of 100 tanken en eens kijken of dat uitmaakt.

Comment

Ha, die Ti-Tourist;

RON98 of 100 (of zelfs 102....) tanken is natuurlijk het proberen waard, maar als dat überhaupt al merkbaar verschil oplevert zal dat de hogere literprijs waarschijnlijk niet eens compenseren. Mocht je motor er beter op gaan presteren of mooier lopen is dat natuurlijk een ander verhaal. De 924 stamt natuurlijk nog uit de tijd dat de keuze zich beperkte tot RON91 of 98.
                        Op langere Autobahnreizen wilde ik de tank van mijn toenmalige E39 530i graag met Aral RON100 vullen, puur en alleen omdat de auto dan gewoon nog wat fijner liep. Het marginaal betere verbruik was leuk meegenomen maar werd meestal overschaduwd door het enthousiastere gasgeven als reactie op die lekker draaiende tor.
                        Scherven brengen gelul.

Comment

ik heb net even in mijn boekenkast gekeken.
                          Het blijkt dat de 924 officieel een gemiddeld verbruik heeft van 1L op 8,8km (11,36L/100km) en dat de 924 met z'n compressie verhouding van 9,3:1 RON98 moet tanken. Voor een 2.0L 8kleps met 125pk is dat niet zo vreemd.

ik heb nog even wat verder gelezen en het blijkt dat de injectie K-jetronic is. Dat systeem spuit continu in maar varieert de hoeveelheid op basis van brandstof druk en de lucht flow.
                          Bij zo'n systeem lijkt het mij ook zeer belangrijk dat alle vacuum leidinkjes in goed conditie zijn en lekvrij zijn aangesloten (zipties gebruiken!)

K-jet heeft ook een koudstart verrijking welke of op draaitijd afregelt (vanaf starten aftellen) of op KVS temp afregelt.
                          Last edited by janspeed; 29-06-18, 15:30.

Comment

Tijdje niet gepost zag ik. Auto bevalt nog steeds uitstekend. Totaal ongeveer 7.500 km gereden vorig jaar. Was na de problemen eind juni even bij VD Gugten geweest en het bleek iets elektrisch te zijn. Diverse leuke uitjes gedaan (o.a. Schloss Dyck). Auto is wel erg warm in de zomer. Targadak was mooi geweest, al word niemand slechter van wat ouderwets afzien.

Voordat hij de stalling in ging nog met de Droomautodag van de buren meegedaan. Was erg leuk om te doen en een paar oude bekenden weer te zien.

Auto afgelopen zaterdag weer uit de stalling gehaald en over twee weken even een beurtje. Heb nogal wat wilde plannen om de Cold Classic Car Experience naar de Noordkaap en wat andere langere roadtrips te gaan doen. Ben vast begonnen om e.e.a. aan spullen te verzamelen. Losse voorbumper, trekhaak en een paar Cibie's zijn in principe geregeld. Nu nog zoeken naar wat extra sets velgen en dakdragers. Misschien een schroefkooi erin, maar daar zit ik nog wat over te twijfelen.

Zal de verdere zoektocht & ervaringenhier t.z.t. er bij tikken.

Comment

Leuke plannen man! Noordkaap met zoiets is wel een uitdaging denk ik?

Alfa Giulia 1300 (1966)
                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

@ Harry: Dat denk ik ook, maar als je het niet probeert.... Als Harry Metcalfe met een E-Bay Rolls er heen kan, waarom zou dit ook niet gaan?

Wil eerst aan events van European Superlative Adventures meedoen om te kijken of de auto het een beetje uithoud, om daarna de kou in te duiken.

Comment

Working...
                                X