Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koelingsproblemen BMW E34 M5 (S38B36)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Koelingsproblemen BMW E34 M5 (S38B36)

    L.S.,

    Inmiddels zit het gereviseerde M5 motorblok in de wagen en zijn we voorzichtig begonnen met de motor stationair te laten lopen. Alles zit naar behoren aangesloten en lekt ook nergens. De symptomen zijn:

    1) Bij motor uit en bij motor stationair zijn de koelwaterslangen beide even eenvoudig met de vingers in te drukken.
    2) Na 5 minuten, of minder, staat de watertempsensor in de middenstand en loopt deze verder op naar de het volgende streepje. Dan zetten we dus de motor uit!
    3) Inmiddels met 2 verschillende sensoren gemeten, beide geven dezelfde waarden door dus daar mankeert niks aan.
    4) M5 kan je op 2 punten ''ontluchten'', hier komen geen bellen uit maar een mooi stroompje KVS.
    5) Er zit inmiddels ruim 13/14L water in het systeem. Dat zou ook zo ongeveer de max moeten zijn.
    6) Verwarming op full blast gaf tot vanmiddag een matig resultaat. Maar enkele roosters deden wat. Sedert vanmiddag is dat anders, opeens blazen alle roosters volle polle en komt er gewoon serieus hete lucht uit.
    7) Uit de ontluchtingsschroef op de watergallerij komt heet KVS gelopen na 5 minuten stationair draaien terwijl het water in het KVS reservoir nog gewoon de buitentemperatuur heeft.
    8) Enkele dagen geleden ging de thermostaat mooi open, te zien aan de overloop van KVS naar het reservoir. Inmiddels lijkt dit niet meer te gebeuren.


    Wat is er aan de hand? Vanmiddag voerde ik dus weer een test uit en toen deden opeens alle ventilatieroosters mee met hete lucht blazen. Deze lucht was overigens ook serieus heet dus dat is goed. Ik maak mij zorgen dat het aan de waterpomp ligt. Dit is plausibel maar ook ergens wat vreemd. De geinstalleerde waterpomp is ongeveer 5 jaar oud en had ook geen speling op de as zitten. Ook slipt deze niet door op de multiriem!

    Wat ik het vreemdste vind is dat de koelslangen zowel bij niet draaiende motor als bij stationair draaiende motor hetzelfde aanvoelen. Alsof er geen druk opgebouwd wordt. Derhalve mijn verdenking van de waterpomp.


    Graag jullie mening. Ben erg benieuwd.

  • #2
    Waarom geen nieuwe waterpomp gemonteerd als de boel toch gereviseerd wordt ?
    Veritatis simplex oratio est

    Comment


    • #3
      Maar waar zit dan het koelingsprobleem? Ik snap het niet?

      Ik lees dat de verwarming heet wordt (dat moet), ik lees dat de laatste luchtbellen eruit zijn (dat moet). Da's toch prima? Het moet op z'n minst een graad of 90 worden, overal.

      Niet op de meter van de auto vertrouwen, gewoon even zelf een temperatuurmetertje kopen (multimeter ofzo) en daarmee meten.

      En vooral niet op zoiets vaags als de hardheid van een koelwaterslang letten. Is totaal onbelangrijk. Een koelwaterslang is goed als je er je vingers aan verbrandt vr je erin kunt knijpen.
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
        Waarom geen nieuwe waterpomp gemonteerd als de boel toch gereviseerd wordt ?
        Ik snap je vraag ofschoon deze irrelevant is voor mijn vraagstuk. De M5 moest kost wat kost van de brug af en derhalve deze op het oog nog goede waterpomp gemonteerd. Alas, we weten ook niet of het probleem in de waterpomp zit.


        brun. Het koelingsprobleem zit hem dr in dat de temperatuurmeter binnen 5 minuten over het middenpunt van die temperatuurmeter stijgt. Ruim voordat de elektrische koelfan aanslaat. Vroegah duurde het bij deze auto in dezelfde setup namelijk zeker 10 tot 15 minuten voordat de temperatuurmeter het middenpunt bereikte, dat is nu dus aanzienlijk sneller.

        Comment


        • #5
          Als de elektrische fan niet aan slaat, is de warmte bij de radiateur nog niet hoog genoeg. Maar als de thermostaat niet opengaat wordt het daar nooit (echt)warm. En ook niet als de waterpomp het niet doet. Dus IMHO zijn waterpomp en thermostaat verdachte nummer 1 en 2. Al helemaal omdat hij nu snel warm wordt verdenk ik de waterpomp als eerste.
          Every second of your life is a part of your song

          Comment


          • #6
            Irrelevant ?
            Had er maar gelijk een nieuwe opgezet.
            Op het oog nog goed maar blijkbaar toch niet.

            Wordt nooit wat met die BMW gasten..

            :)
            Veritatis simplex oratio est

            Comment


            • #7
              eens met MN-Power maar 2 eerst, dan 1. Waarom 2 eerst? Er is blijkbaar wel stroming door de verwarming. Dus dat doet vermoeden dat de pomp wel werkt.
              Die thermostaat moet open gaan, anders is er geen flow naar/door de radiateur en wordt er dus niet gekoeld. Worden beiden koelwaterslangen aan de radiateur heet? Als ze te koel blijven gaat de thermostaat dus niet open.
              Thermostaat demonteren en testen in een pannetje met kokend water.

              Bij opnieuw vullen: verwarming op max zetten. Al vullende overal knijpen in de slangen om luchtbellen te voorkomen.
              Het reservoir zal een expansie vaatje zijn, die mag niet vol! Er moet expansie ruimte overblijven.
              Last edited by janspeed; 16-02-18, 21:15.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door hugo Bekijk bericht
                brun. Het koelingsprobleem zit hem dr in dat de temperatuurmeter binnen 5 minuten over het middenpunt van die temperatuurmeter stijgt. Ruim voordat de elektrische koelfan aanslaat. Vroegah duurde het bij deze auto in dezelfde setup namelijk zeker 10 tot 15 minuten voordat de temperatuurmeter het middenpunt bereikte, dat is nu dus aanzienlijk sneller.
                Ok, nu snap ik het. Eens met de anderen. Thermostaat of waterpomp.

                Kleine kanttekening bij Janspeed: ik vermoed eerder de waterpomp. Omdat ie al oud is en omdat ik dit soort verschijnselen zelf al twee keer had, telkens met een kapotte waterpomp. Waarschijnlijk is het schoepenrad los geslagen van het asje.
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht

                  Ok, nu snap ik het. Eens met de anderen. Thermostaat of waterpomp.

                  Kleine kanttekening bij Janspeed: ik vermoed eerder de waterpomp. Omdat ie al oud is en omdat ik dit soort verschijnselen zelf al twee keer had, telkens met een kapotte waterpomp. Waarschijnlijk is het schoepenrad los geslagen van het asje.
                  Heb inmiddels een nieuwe besteld. Lange wachttijd helaas. Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe ik de huidige waterpomp zal aantreffen. Voor wat betreft de thermostaat. Dit is een nieuwe Gates unit maar zal deze ook voor de zekerheid even loshalen en testen in een pan water. Als de hele zooi los ligt maakt dat in feite niks meer uit natuurlijk.


                  w220l, Over het algemeen monteer ik dergelijke kostbare onderdelen gewoon terug als ze na een empirische test gewoon goed blijken. Nu ben ik het met je eens dat een waterpomp wel een hoger risico item is. Helaas door omstandigheden zoals uitgelegd deze route genomen De stuurpompen enz. laat ik ook op druk en flow testen ipv direct een nieuwe te kopen. Helaas is mijn beurs niet zo dik dat ik een w220l ken betale dus dan moet het soms zo. Deze keer heeft het de waarschijnlijkheid ongunstig uit te pakken helaas.

                  Comment


                  • #10
                    Ehm, ik heb ook geen S-klasse op de oprit.
                    Al jaren niet meer. En die waren overigens ook niet van mij :).
                    Ik kom niet verder dan een ouwe taxi en een dakloze Golf IV diesel in drag....
                    Veritatis simplex oratio est

                    Comment


                    • #11
                      Is zo'n waterpomp dan zo zeldzaam? Niet gewoon een Bosch/Valeo/noem maar op-exemplaar?
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                        Is zo'n waterpomp dan zo zeldzaam? Niet gewoon een Bosch/Valeo/noem maar op-exemplaar?
                        Nou, probleem is dat al die grossiers de waterpomp voor de M30 motor in dezelfde lijst zetten als de waterpomp voor een S38. En je dus zelf gaan uitvogelen a.d.h.v. productnummers of je wel de juiste koopt. De S38 versie heeft namelijk een grotere diameter voor het waterkanaal. Dus niet zeldzaam maar je moet dan weer via een autodoc of vergelijkbare grossier inkopen en dan ben je zo een week verder voor het spul op de mat valt.

                        Comment


                        • #13
                          Iets zorgt ervoor dat er geen doorstroming is. Kan de waterpomp zijn, maar is de radiator niet verstopt? Is ook makkelijk te checken.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                            Iets zorgt ervoor dat er geen doorstroming is. Kan de waterpomp zijn, maar is de radiator niet verstopt? Is ook makkelijk te checken.

                            Radiator is gloedje nieuw, daar mankeert het niet aan. Ik vermoed ook de waterpomp. Ik houd de Gummerts wel even op de hoogte hier. Inmiddels ook de custom made draagarmen met uniballs binnen dus de voortrein is zo ook weer van het niveautje sportwagen uit 2018. Ik bedoel maar, Beemer moet wel goed weten wat hij straks gaat kopen natuurlijk.

                            Comment


                            • #15
                              Ik hoop dat de nw pomp je problemen oplost.
                              Wel gaaf project hoor. E34 M5 blijft een coole auto.
                              Heb je ook foto's van het klussen?

                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                              BMW 320Ci (van GF)



                              Comment


                              • #16
                                Heb hier eens een draadje gehad met wat klusfoto's etc. Inmiddels is er weer heel veel aan de auto gedaan. Zo is de motor gereviseerd, Bilstein motorsport onderstel is gereviseerd door Madeno, nieuw stuurhuis en stuurdelen, nieuwe brandstofpomp, alle sensoren nieuw, roll center correctie, sperdifferentieel is geupgrade naar drexler specificatie door KMP Drivetrain solutions, aandrijfassen en cardanas gereviseerd, gereviseerde Brembo F40 remmen, vooras in de uniballs, interieur weer strak gemaakt, carbon motorkap, en nog de nodige kleine dingen.

                                Leukste is dat bovenstaande uitvoerige revisie op ongeveer 1000 Euro na met gesloten beurs is gebeurd door de opbrengst van alle M5 onderdelen die ik te koop had. Best absurd, het spul is de hele wereld over gegaan tot de bush bush in Australie aan toe.

                                Comment


                                • #17
                                  Ja, dat is wel cool! Het hoeft niet altijd 5K per beurt te kosten dus :-)

                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                  BMW 320Ci (van GF)



                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                    Ja, dat is wel cool! Het hoeft niet altijd 5K per beurt te kosten dus :-)


                                    Je onderschat hoeveel die ouwe BMW meuk nog opgeleverd heeft ;-)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Heren, een korte update. Afgelopen week heb ik de thermostaat gecheckt en de waterpomp vervangen. Wat opviel was dat de waterpomp niet defect lijkt en de thermostaat ging gewoon netjes open in een pannetje met kokend water.


                                      Vandaag wederom een test gedaan en even de elektrische fan omgelust zodat deze altijd blaast. Het duurt een stuk langer dan voorheen maar de watertemperatuur loopt nog steeds op. Wel hebben we vandaag geconstateerd dat de thermostaat open gaat gezien de overloop slang naar de radiator mooi warm wordt. De ontluchtingsnippel bij de kachelkraan deed ook netjes zijn werk en na verloop van tijd kwam er geen lucht meer uit, alleen water.

                                      Maar goed, toch loopt de temperatuur langzaam op, wat vreemd is. Nu heeft de bmw een kachelkraan met daaronder een elektrische waterpomp. Deze waterpompen willen na verloop van tijd wel eens sneuvelen en de taak van deze pomp is dus om de mechanische waterpomp te assisteren om voldoende flow in het systeem te houden. De kachelkraan bestaat uit twee solenoides en deze kunnen ook na verloop van tijd sneuvelen waardoor de kleppen dicht blijven zitten. Symptoom hiervan is dat de kachel maar weinig blaast en warmte afgeeft.

                                      Reden waarom ik de elektrische waterpomp vermoed is het volgende. Wanneer dee naald van de temperatuurmeter de eerste streep NA de middelste stand nadert geef ik stationair verhoogd toerental (2500rpm). Dan zie je de temperatuurmeter weer zeer snel teruglopen naar marginaal boven de middelste stand. Ergo, meer toeren = pomp geeft meer debiet = daling van temperatuur. Dat blijft natuurlijk niet goed gaan want meer toeren is ook meer warmteontwikkeling echter het verschil was zeer goed merkbaar.

                                      Nu zou o.a. de taak van de eletrische waterpomp het ondersteunen van de mechanische waterpomp zijn en als dat dus niet goed gebeurt kan bovenstaande scenario zich voortdoen, toch?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Dat extra pompje woont niet op iedere E34, dus of je het daar moet zoeken vraag ik me af. Zit het niet in je tellerbak of de bedrading er naar toe?

                                        Ik heb zelf al eens een storing gehad dat de snelheidsmeter meter uitviel. En dat alleen bij temperaturen tussen de nul en vijf graden celsius en bij regen. Erg lastig, want de CruiseControl houd er dan mee op en de wisser gaat automatisch op de interval...
                                        Nooit gevonden. Uiteindelijk een nieuwe draad getrokken, vanaf pulsgever diff naar tellerbak. Sindsdien geen problemen meer gehad.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Flower Het betreft dit pompje: http://bmwfans.info/parts-catalog/64118390063/ Wel interessant. als je op youtube zoekt op dit onderdeel en de daarbij behorende kachelkraan krijg je behoorlijk veel filmpjes te zien van Amerikanen die enorm aan het trouble shooten zijn. Kennelijk een onderdeel dat in die contreien veel te lijden heeft?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Maar weer een kleine update. De betreffende elektrische pomp zorgt inderdaad voor voor assistentie in de flow maar dat is hoofdzakelijk voor de kachelradiator. Ik heb de Duitse literatuur er op nageslagen en ook daar staat duidelijk in beschreven dat de elektrische pomp als functie heeft om ook de blowers aan te jagen als de motor uit staat. Ergo, mijn gestelde hypothese klopt niet.

                                            Meerdere M3 en M5 eigenaren hebben er voor gekozen om het pompje te verwijderen. Dan geef je dus op dat de blowers werken als je de wagen op contact hebt staan. Niet direct een gemist in een hobby auto.

                                            Het koelingsprobleem zit hem dus waarschijnlijk in twee zaken die elkaar niet noodzakelijkerwijs uitsluiten. 1) de kachelkraan werkt niet goed, 2) omdat de auto ruim 2 jaar zonder motor in de loods heeft gestaan zal de kachel en het leidingwerk dus ook droog gestaan hebben. Om die dus te ontluchten is een klein drama. Bij de BMW 8-serie (grotendeels identieke HVAC systeem als in mijn M5) stellen ze zelfs dat je tijdelijk verhoogd stationair tot 4000 rpm moet aanhouden om alle lucht dr uit te krijgen. Leuk natuurlijk maar niet met een nieuw gereviseerde motor.

                                            Voordeel is nu wel dat de kachelkraan verwijderd is en ik dus direct KVS in de toevoerleiding kan gieten naar de kachekradiator. Ideaal dus om daar lucht uit te krijgen. Ik zit er zelfs nog aan te denken om de leiding die van de kachel naar de motor gaat los te halen en dan eens met de tuinslang wat druk er op te zetten om zeker te zijn dat, als er zooi aangekoekt zit, deze mooi schoon is van binnen.


                                            Owja, de dynamo levert ook geen spanning meer. Leuk man, auto's reviseren :-D

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door hugo Bekijk bericht
                                              Voordeel is nu wel dat de kachelkraan verwijderd is en ik dus direct KVS in de toevoerleiding kan gieten naar de kachekradiator. Ideaal dus om daar lucht uit te krijgen. Ik zit er zelfs nog aan te denken om de leiding die van de kachel naar de motor gaat los te halen en dan eens met de tuinslang wat druk er op te zetten om zeker te zijn dat, als er zooi aangekoekt zit, deze mooi schoon is van binnen.
                                              Is ze niet in bad geweest tijdens de revisie?
                                              Ik begrijp dat onluchten niet zo goed. Ik lees daar wel meer drama's over, ook bij andere soort motoren. Ik mik ze gewoon vol, ontlucht waar moet, kachel op heet. Klein stukje rijden, bijvullen. De volgende dag weer nakijken, rijden en eventueel nog een keer vullen. Daarna heb ik eigenlijk nooit geen problemen meer.
                                              Owja, de dynamo levert ook geen spanning meer. Leuk man, auto's reviseren :-D
                                              Daar wordt je blij van, zeker als je geen brug hebt. Dan is monteren een drama.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Heb je al een goede temperatuurmeter (bijvoorbeeld een multimeter met zo'n draadje) gebruikt? Vertrouw niet op de dashboardmeter. Bij een wrakke dynamo kan die bijvoorbeeld ook foute waarden aantonen.
                                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ja idd, ik heb op de MB190 ook al een prima werkende thermostaat en tempsensor vervangen om erachter te komen dat de tempmeter in het dashboard gewoon niet verder dan 40 graden gaat....

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Inmiddels de dynamo laten reviseren en teruggeplaatst. De elektrische pomp onder de kachelkraan gedemonteerd en nagekeken. Daar zat een dikke zware sliert rubber in. Die komt dus uit de kachekkraan. Kachelkraan uit elkaar gehaald en gelukkig had ik nog een reserve liggen. Van 2 kranen 1 mooie gemaakt met goede dichtingen. Het hele spul zit inmiddels weer in elkaar. Vandaag 4 pogingen gedaan te ontluchten en... loopt nog steeds te heet. Morgen maar weer een zoveelste poging doen. Wil dat niet lukken dan krijg ie een enkeltje Oldtimerland en trekken we de beurs maar. Factor kostenbesparing/ergernis is inmiddels helemaal zoek.

                                                    Heb in mijn leven echt -tig auto's ontlucht waarvan de meest irritante een E36 325i M50 was. M50 motoren kunnen erg koppig zijn als het om het ontluchten gaat. Maar zelfs dat klotehok kregen we na 4 a 5 pogingen goed. Mja, voor alles een eerste keer zeggen ze.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      heb je inmiddels al echte temperatuur metingen gedaan zoals Brun die suggereerde? een IR-metertje kost niet veel en daar kan je super snel mee meten op diverse plekken: op waterpomphuis, voor en achter de thermostaat, ingang radiateur, radiateur koelblok, uitgang radiateur, verwarmings in- en uitgang. Pas dan weet je de echte temperaturen, dashboard metertjes zijn notoir onbetrouwbaar. Met echte betrouwbare meetdata kan je betere conclusies trekken.
                                                      Non-contact-LCD-Infrared-Digital-Infrared-IR-Industrial-Thermometer-font-b-Temperature-b-font-Meter-font.jpg

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        We hebben een doorbraak, denk ik. Ik had de oude M5 radiator maar van zolder gehaald om na te meten. Kwa afmeting dus identiek aan die van Nissens. Tot ik de koelkanalen ging tellen. Bij de Nissens zijn het er 43, bij de oude M5 radiator zijn het er 55. Kijk, dat lijkt me een substantieel verschil!

                                                        Ik zal Winparts.nl eens een mailtje sturen dat de aangeboden radiator niet correct is. Ik ben nu op internet aan het zoeken naar een nieuwe radiator die dus wel 55 koelkanalen heeft maar dat wordt helaas nergens aangegeven. Maw, je loopt dus het risico dat je een radiator krijgt met minder dan 55 kanalen en we weten inmiddels dat dat niet werkt.

                                                        Plan van aanpak is morgen met de oude radiator naar de radiatorenboer te gaan. Als deze goed is monteren we hem en gaan we in de tussentijd opzoek naar een nieuwere.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Radiatorboer kan ook reviseren, zoeken ze er een passend koelblok bij, althans dat deed Bloksma in Alkmaar vroeger wel. (je hebt tussen de 15 tot 20% minder koelkanalen).

                                                          Zit er verder niets verstopt ergens in je koelsysteem, mede gezien de rubber slierten die je uit de kachelkraan hebt gehaald?

                                                          Even de thermostaat er uit halen en tegengesteld doorspoelen met water (tuinslang), en hopen dat de troep dan ook langs de waterpomp komt.

                                                          Verder geen gekkigheid als sludgevorming (zowel white als black), als bij de revisie de kop niet goed is aangetrokken... wat ik niet hoop voor je.
                                                          Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                                                          Ja Jappen roesten nog steeds !

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ja, het zou eventueel kunnen dat er nog sliertjes van die rubber dichting in de kachelradiator zit. Ik gok het er nu echter even op dat het aan de radiator ligt. Dat lijkt mij ook plausibel gezien het aanzienlijke verschil in koelkanalen en daarbij ook koellamellen.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              H Hugo welke radiator heb je besteld? De 60596A of de 60597A van Nissens?
                                                              Last edited by Beestemans; 12-03-18, 11:21.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Beestemans De radiator die nu in de M5 zit is de Nissens 60597A

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X