Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrolyse..eh leaser bestellen of nog even wachten?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Elektrolyse..eh leaser bestellen of nog even wachten?

Ik ben er wel zo'n beetje uit: het volgende leasehok wordt een EV. Het contract van de A3 e-tron loopt per juni af. Levertijden van de meeste EV's zijn al langer. Ik heb even zitten rekenen, vrijwel elke vergelijkbare andere auto zou een stuk duurder worden dan wat ik nu heb. Centenkwestie dus! Bovendien ben ik al gewend aan regelmatig opladen, er zijn zat punten in de buurt zowel thuis als bij kantoor. En ik ben ook best gewend geraakt aan het instant-koppel. Ik wordt eigenlijk nooit zoekgereden met de e-tron, of het moet een Tesla zijn. (Laatst stond ik nog voor het stoplicht naast zo'n P100D. Tering wat vloog dat ding weg ;-)).

Dus... keuzes?
    1. Kia e-Niro. Even mee gereden, voelt (nog) kunstmatiger aan dan de e-tron. Maar vergelijkbare power en wat meer binnenruimte. Ik vond m wat luidruchtiger wel, waren de banden denk ik. Rijbaanassistent vond ik irritant genoeg om die uit te zetten, het ding zit ongevraagd aan je stuur te trekken. ACC werkt wel weer goed. Verder is de hele optielijst standaard, tot stoelkoeling toe én geen-schuifdak :). Levertijd is op zijn vroegst in September bij nu bestellen.
    2. Hyundai Kona. Net even in gezeten, die wordt wel erg krap.
    3..Nissan Leaf: Wat een krap hok, stuur niet goed verstelbaar, rare stoelen, nog geen 300 km range, echt een gemiste kans van Nissan met hun 2e generatie Leaf. Wel meteen uit voorraad leverbaar als je zou willen.
    4. E-Golf: tsja, net niet, range ook nog geen 300 km.
    5. ..andere opties? Ik ben erg benieuwd naar de VW Neo, maar die komt pas 2020 en ik wil m per se voor 2021 hebben want dan is het afgelopen met de lage bijtelling. Verder is er nog weinig bekend over het ding. De nieuwe BMW's die eraan zitten te komen worden denk ik te duur, Tesla 3 valt ook ruim buiten leasebudget, de e-Niro er mooi binnen.

De e-Niro is de grootste kanshebber, of toch nog even wachten tot er meer spelers op de markt komen. Qua vakanties over lange afstanden, dat wordt even plannen, maar desnoods gaan we met de C3 van MdV, of anders weer eens een vliegvakantie. (lekker duurzaam!) Daar vinden we echt wel iets op.

Het worden een beetje de Mitsubishi PHEV's van 2019, die wagens die jij noemt.
    Geen idee wat de beste keuze is verder.

Comment

Klopt, dit worden dé klerkenbakken van 2019! Tenminste als de goegemeente erachter komt dat je met zo'n ding echt niet slechter af bent dan met , ik noem maar wat, een Golf TDI. Inmiddels staan ze ook op de radar van Pieter Omtzigt, maar niet omdat ie er zelf 1 wil gaan leasen geloof ik :)
      https://www.telegraaf.nl/nieuws/2970...mpaign=twitter

Comment

Ik ga een e-Niro bestellen. Schuifdak achteraf inbouwen. Webasto Hollandia 735 is het plan. Model 3 vind ik te duur voor wat hij biedt, maar past wel in budget. Zelfde prijs als mijn GTE nu. Kona te klein. VW I.D. Neo komt te laat en die gok wil ik niet nemen. e-Golf range is te kort, weet ik uit ervaring van collega. Geen optie dus. Ik ga dus niet wachten want ik geloof niet dat het aanbod veel beter gaat worden. VAG heeft volgens mij nu al leverproblemen met de Audi e-Tron vanwege aanlevering Panasonic accu’s.

Comment

Net na bovenstaande post krijg ik een mail van Tesla om mijn Model 3 samen te stellen. Het zou dan gaan om de Long Range (560km/223kmu/0-100kmu 5,4s) Dual Motor. Ik dacht eerst dat je het Premium Interior nog los bij zou moeten bestellen maar dat hoeft niet. De Enhanced Auto Pilot (EAP) is niet standaard dus dan zou ik Actice Cruise Control moeten missen of €5K dokken voor EAP. Tja.

Comment

Tesla model 3 zou ik dan zeggen! :)

Comment

als het gaat qua budget, dan de Tesla Model 3, die gaat het hardst. Jonge.
              Forza!

Comment

Caviaanse verschijnselen. Ik zet het komende week even allemaal op een rijtje. Schuifdak, Active Cruise Control en stoel-koeling ontbreken op de Tesla.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                  als het gaat qua budget, dan de Tesla Model 3, die gaat het hardst. Jonge.
                  Dit. Niet zozeer/alleen omdat ie hard gaat, maar ook voor de looks en de snelladers. Die Kona en Niro worden inderdaad de nieuwe Outlanders: Voor weinig bijtelling een 'dikke SUV'. Op papier wil de beste keus misschien, maar het mag als autoliefhebber toch ook wel een beetje leuk zijn?

Comment

Als ik de bijtellingsregel goed begrijp krijg je dus op zo'n goed uitgeruste Tesla 3, 800~900 bijtelling per maand?
                    Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

Comment

Zit er dan wel ‘domme’ cruisecontrol op? Die EAP en actieve cruisecontrol zijn nogal voorzichtig: lees snel afremmen bij opkomend verkeer, teveel afstand houden, etc. In druk verkeer niet echt handig. In de file is het dan weer wel fijn.

2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
                      1984 Saab 900 Turbo T8
                      1981 Mercedes RMB 207D
                      1974 Citroen 2CV 0.6

Comment

@DBN: (50.000 x 0,04) 2000 + (9000 x 22%) 1980 = 3980/jaar oftewel €331 bruto/maand. Netto hangt van salaris af maar in de hoogste schaal (51,75%) is het €171/maand netto voor de AWD Long Range. @Woes: dat zit er wel op. Ben heel tevreden over ACC op mijn Golf GTE nu.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
                          @DBN: (50.000 x 0,04) 2000 + (9000 x 22%) 1980 = 3980/jaar oftewel €331 bruto/maand. Netto hangt van salaris af maar in de hoogste schaal (51,75%) is het €171/maand netto voor de AWD Long Range. @Woes: dat zit er wel op. Ben heel tevreden over ACC op mijn Golf GTE nu.
                          ow... ik had een Tesla 3 op 86K geconfigureerd. I bedoel, moet wel leuk blijven met 'goed uitgeruste' 3,[email protected] Maar begrijpelijk ;-)

Schrapers gvd ---> ;-)
                          Last edited by DBN; 04-01-19, 19:36.
                          Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

Comment

Net na bovenstaande post krijg ik een mail van Tesla om mijn Model 3 samen te stellen.
                            Die kreeg ik vandaag ook, met levering maart 2019. Dat is wel snel.
                            Ik dacht dat je voorrang kreeg als je de aanbetaling had gedaan. Maar staan er al zoveel klaar?

Ik heb nog 1,5 jaar 7% Outlander te gaan, dacht dat ik de 3 al moest gaan bestellen...

Comment

Mooi he, die accuschrapers hier ;). De Tesla 3 heb ik toevallig even in gezeten van de week. Hij staat bij de dealer in Dusseldorf, mocht je in de buurt zijn! Hij is voorin niet veel minder ruim dan een model S, achterin iets minder maar ik kon nog best zitten. Dat scherm is me eigenlijk een stapje te ver. Ik kwam er niet acher hoe je het stuur verstelt, maar dat moet dus eerst via het scherm en dan met de knoppen op het stuur. Het is trouwens een sedan, dat wist ik niet. Kofferbak is laag maar diep genoeg. Afwerking is zeker niet minder dan van een Model S. Het openen van de portieren vond ik wat vreemd. Geen "uitschuivende"hendels zoals op de S, maar een nogal ouderwets aandoende, korte hendel. Van binnenuit gaat het openen dan juist weer elektrisch ip mechanisch. Op de NL site staat trouwens "levering maart" bij de configurator?? Dat zou wel een stunt zijn na al die jaren wachten door die mensen die 1000 euro reserveringskosten hebben gelapt.

tesla3.jpg
                              Last edited by Taeke; 04-01-19, 21:22.

Comment

"Op de NL site staat trouwens "levering maart" bij de configurator?? Dat zou wel een stunt zijn na al die jaren wachten door die mensen die 1000 euro reserveringskosten hebben gelapt."

Tesla produceert de komende maand(en) alleen voor Europa en China.

https://electrek.co/2019/01/02/tesla...inese-version/
                                Veritatis simplex oratio est

Comment

@Taeke: ik heb er ook al in gezeten bij de dealer in Rotterdam. Kan geen foto's uploaden door bug in Gummen forum maar deel jouw ervaringen. Het zou inderdaad hilarisch zijn dat je jarenlang moet wachten en dat iedereen dan fluitend binnen een paar maanden geleverd krijgt. Voor mij zou het overigens pas eind november zijn, dus ik heb nog even. Wat vond je van de bouw/materiaalkwaliteit? Dat is nog wel iets wat mij dan weer een beetje tegen zou houden deels. Kia voelt en ziet er wat dat betreft behoorlijk solide uit.

Comment

Ik begreep van een €1000 aanbetaler dat hij begin december een mail heeft gehad en bij bestelling voor 31/12 de Model 3 dan in februari zou ontvangen. Net iets eerder dan de “meute” dus.

Comment

Als een GTE nu past is wellicht de nieuwe Mazda 3 met Skyactive X motor ook een optie? Wellicht iets meer in bijtelling maar +-180 pk atmosferisch is nog steeds lekker, helemaal zonder rangestress. Ik hoop hem zo 13 januari te kunnen bekijken op Parc Broekhuizen.

Comment

Polestar 2?

Comment

@Raspaardje: geen optie want dat als je een beetje interessante middenklasse auto aankleedt ben je zo €40K kwijt. Op 22% is dat dus 5x zo veel bijtelling en dat heb je eerder over €2-300 al snel. Van die Polestar 2 is nog te onzeker wanneer die leverbaar is.

Comment

Een BOMvolle Mazda 3 heb je voor 35K.
                                            333 euro netto per maand maar wellicht geld over van je leasebudget.

Comment

@Taeke: ik heb er ook al in gezeten bij de dealer in Rotterdam. Kan geen foto's uploaden door bug in Gummen forum maar deel jouw ervaringen. Het zou inderdaad hilarisch zijn dat je jarenlang moet wachten en dat iedereen dan fluitend binnen een paar maanden geleverd krijgt. Voor mij zou het overigens pas eind november zijn, dus ik heb nog even. Wat vond je van de bouw/materiaalkwaliteit? Dat is nog wel iets wat mij dan weer een beetje tegen zou houden deels. Kia voelt en ziet er wat dat betreft behoorlijk solide uit.
                                              Nou, ik vond de Tesla 3 geen Audi gevoel geven, maar wel ongeveer op niveau van de Kia. Er zitten bijna geen knoppen op he, dat scheelt ook ;). De stoelen leken een wat betere pasvorm te hebben dan die in de Niro. Maar goed, in de laatste heb ik ca 45 min gereden, in de Tesla alleen 5 min gezeten.
                                              Achteraf had ik wel een Niro willen reserveren, itt bij Tesla had dat wel wachttijd gescheeld. Maar goed een paar maanden doorrijden met de e-tron is ook echt geen straf. Kan ik daarmee nog even zorgeloos op zomervakantie :).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                                Ik hoop hem zo 13 januari te kunnen bekijken op Parc Broekhuizen.
                                                Raspaardje, dit klinkt als: "de Saab cabrio diesel gaat dit jaar een schop krijgen"... :-)

Comment

Ik sprak gisteren een dame die een E-golf heeft. Ze was over het algemeen best tevreden over de auto, behalve de range en de laadtijd. 250 km maar met dit weer is het eerder 200 km. Laden op een snellader duurde ongeveer vier uur. Op zo'n snellaadstation langs de snelweg duurt het een halfuurtje, maar dan zit hij niet helemaal vol.
                                                  Die range haal je trouwens als je rustig rijdt.
                                                  Ze hebben er een tien jaar oude mercedes diesel naast voor de lange afstanden en comfort.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                                    Als een GTE nu past is wellicht de nieuwe Mazda 3 met Skyactive X motor ook een optie? Wellicht iets meer in bijtelling maar +-180 pk atmosferisch is nog steeds lekker, helemaal zonder rangestress. Ik hoop hem zo 13 januari te kunnen bekijken op Parc Broekhuizen.
                                                    Die nieuwe Mazda3 is echt een van de weinige nieuwe auto's (samen met de MX-5/Fiata) die me kunnen boeien. Info over de Skyactive X is nog wel erg karig, behalve de meerpijs van nog geen €1000 geen opzichte van de 120pk SkyactiveG. Als je dan 180pk krijgt is dat een no-brainer. Niet echt atmosferisch trouwens, hij heeft een supercharger nodig die die Air/Fuel-ratio regelt. Ik vind die hatchback erg fraai op de plaatjes, sedan is weinig veranderd maar die was ook al erg geslaagd was. Maar goed, meer iets voor een ander draadje. :)

@Scuderia: E-Golf ziet er fraai uit en rijdt prima, maar is met die beperkte range eigenlijk vooral bruikbaar als boodschappenauto. Is wat mij betreft ook een achterhaald concept: Ontwerpen als benzine/diesel en omgebeund tot BEV. En met inmiddels achterhaalde techniek. Bij de Niro/Kona zit er nieuwere techniek in omdat het een nieuwer model is, maar zelfde idee. Vanaf de grond ontworpen als BEV is volgens mij de enige juiste manier, à la I-Pace of Tesla.
                                                    Last edited by Joep; 06-01-19, 11:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht

Raspaardje, dit klinkt als: "de Saab cabrio diesel gaat dit jaar een schop krijgen"... :-)
                                                      :-)

Wie weet. Voor nu is het plan nog steeds doorrijden totdat ik er niets meer voor terug krijg.
                                                      Parc Broekhuizen is bij mij om de hoek en die Skyactive X technologie is wel iets moois. Dan wil ik wel weten of de rest van de auto ook te pruimen is.

Comment

Ha, die Scud;

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                                                        Ik sprak gisteren een dame die een E-golf heeft.... ....Ze hebben er een tien jaar oude mercedes diesel naast voor de lange afstanden en comfort.
                                                        ROFLOL!

Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht

Niet echt atmosferisch trouwens, hij heeft een supercharger nodig die die Air/Fuel-ratio regelt.

Eeeeuh......? Bedoel je vulling? Vermogen..rendement? A/R regel je met inspuiting ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drelise Bekijk bericht

Eeeeuh......? Bedoel je vulling? Vermogen..rendement? A/R regel je met inspuiting ;)

De supercharger zit er niet voor vermogen op, maar om de bandbreedte waarin HCCI op kan treden te vergroten. Je moet de druk net iets onder de kritische grens daarvan houden, zodat de drukgolf die de lokale ontbranding door de bougie het laatste zetje geeft. Bovendien wil Mazda dat de motor zo arm mogelijk loopt. Dan kun je minder brandstof inspuiten, maar je kunt natuurlijk ook meer zuurstof erin pompen. ;)
                                                            Last edited by Joep; 07-01-19, 22:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
                                                              @Scuderia: E-Golf ziet er fraai uit en rijdt prima, maar is met die beperkte range eigenlijk vooral bruikbaar als boodschappenauto. Is wat mij betreft ook een achterhaald concept: Ontwerpen als benzine/diesel en omgebeund tot BEV. En met inmiddels achterhaalde techniek. Bij de Niro/Kona zit er nieuwere techniek in omdat het een nieuwer model is, maar zelfde idee. Vanaf de grond ontworpen als BEV is volgens mij de enige juiste manier, à la I-Pace of Tesla.
                                                              We gaan het zien, vrijdag kan ik mijn e-Golf ophalen. Ik heb 'm zo'n 7 maanden geleden besteld, en toen de vergelijking gemaakt met de Nissan Leaf; van de Kona was toen alleen bekend dat de auto ergens in de loop van het jaar op de markt zou verschijnen, maar daar kon ik i.v.m. een aflopend leasecontract niet op wachten. Een I-Pace of Tesla ligt ver buiten mijn budget. Hoewel de range van de Leaf iets beter is dan van de Golf, vond ik de e-Golf als geheel een (veel) fijnere auto, met name op het gebied van ergonomie, vormgeving, materiaalgebruik, zitcomfort en 'infotainment'. Ik zag ook geen voordeel in het feit dat de Leaf wél in de basis als BEV is ontworpen. Met een realistische range van ruim 200km vind ik de kwalificatie 'boodschappenauto' 'm wel wat tekort doen: er zijn buiten vakanties niet veel dagen in het jaar dat ik zulke afstanden in 1x af moet leggen om op mijn bestemming te komen. Mijn ww-verkeer is 35km enkele reis (met oplaadmogelijkheid op kantoor), zeker in de randstad zijn volop laadmogelijkheden, en voor de keren dat het toch te ongemakkelijk wordt hebben we in het gezin nog wel een benzineauto (BMW F20 118i) ter beschikking...die extra benzinekosten wegen ruimschoots op tegen het bijtellingsvoordeel ;). Bovendien heb ik met mijn werkgever afgesproken dat ik -omdat ik vrij ruim binnen m'n leasebudget ben gebleven- voor vakanties in het buitenland een auto met conventionele aandrijving mag huren. Ik maak me geen illusie dat deze e-Golf over 4 jaar niet 'hopeloos' verouderd zal zijn, maar mijn gebruikersprofiel valt prima te leven met de relatief beperkte range t.o.v. concurrenten.....althans, dat hoop ik :). Mijn geplande tripje naar Interclassics in Maastricht (>200km) voor zaterdag wordt overigens al het eerste twijfelgeval.....Fastned onderweg of toch maar op benzine?

Comment

Ik denk dat je het net niet gaat halen als je geen Fastned onderweg pakt. Staat er volgens mij eentje net na Eindhoven, als je Limboland in rijdt. Toen ik nog in Heerlen werkte pakte ik daar altijd een kopje koffie omdat ik er dan al vaak 1,5-2u rijden op had zitten.

Comment

Working...
                                                                X