Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Accuutje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Accuutje

Een kast van een meter of zes lang die 1200 kWh aan stroom opslaat (da's genoeg om een Nederlands gezin een maand of drie, vier van stroom te voorzien) en 20 jaar lang meegaat.

https://www.popularmechanics.com/tec...a-20-foot-box/

Vooralsnog te groot voor een auto natuurlijk, maar voor wie dacht dat de ontwikkeling van accutechnologie stilstaat: integendeel, dit kon wel eens een enorme game changer worden. Stel, je hebt er twee in de schuur. Opladen met wind- en zonne-energie als het er is en je hebt meer dan genoeg voorradig om huis en auto tijdens windstilte en 's nachts van stroom te voorzien.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Mooi spul idd.
    De opslag is altijd het probleem als je zonnepanelen etc wilt gebruiken. Je hebt gewoon zo'n accu nodig voor je huis dan.
    Ik ben wel benieuwd naar de prijs.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Als dat ding inderdaad "affordable" is, dan wordt dat heel interessant. Veel huishoudens zouden dan autonoom kunnen worden. Helemaal los van het elektriciteitsnet.
      VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Dit is wel een mooi concept.

Ik heb er destijds naar gekeken toen ik mijn huidige huis kocht. Ik heb zonnepanelen laten leggen toen de salderingsregeling al onder druk stond en ik vrees dat die straks verder beperkt wordt.

Dit systeem lijkt mij wel wat:

https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall?redirect=no

Momenteel lever ik gewoon terug aan het net met mijn zonnepanelen (de ouderwetse meter draait terug als het zonnig is), dus voegt het voor mij niets toe. Pas als het salderen verboden wordt, ga ik hier naar kijken. Voor mij ongeveer 10K investering die zich in een jaar of vier/vijf terugbetaalt.

Dit was er destijds nog niet. Ik ben wel benieuwd hoe dit straks belastingtechnisch wordt.
        Last edited by scuderia; 11-04-19, 21:07.

Comment

Dit lijkt mij een beter alternatief

https://ikwasinharen.nl/2017/07/14/i...trale-in-huis/

Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
            Dit was er destijds nog niet. Ik ben wel benieuwd hoe dit straks belastingtechnisch wordt.
            Dat vroeg ik me ook al af. Dit wordt natuurlijk een voordeeltje voor degenen die het toch al goed voor mekaar hebben. Genoeg dakoppervlak voor zonnepanelen, genoeg ruimte voor die accu's, en genoeg financiŽle armslag om het hele systeem te financieren, ook als het jaren duurt voordat het is terugverdiend.

Dat wordt nog een grappig dilemma voor alle overheden: ze willen groene energie bevorderen, maar ze hebben natuurlijk geen zin om alle energieheffingen en accijnzen mis te lopen.
            VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Wat ik nu doe met het terugleveren van elektriciteit, is een product waar circa 70% accijns op zit, terugverkopen aan de leverancier. Goed voor het klimaat, maar niet zo goed voor de BV Nederland. Dat terugleveren zal dus sterk worden teruggeschroefd of helemaal worden afgeschaft.

Het nieuwe belastingstelsel geeft de overheid ruimte om energie zwaarder te belasten. Elk jaar een paar opcenten erbij als CO2-tax.
              De onderlaag van de bevolking zal wel gecompenseerd worden dmv een toeslagen-systeem zodat de extra belastingen door modaal+ laag van de bevolking worden opgebracht.

Als deze bevolkingsgroep aan energieopslag gaat doen zonder tussenkomst van energieleveranciers, gaat het belastingstelsel niet werken.

Comment

Ach, ze pakken dan tenminste meteen de BTW op die die batterijen van jou, Scud :-)

Het idee is leuk voor het buitengebied, maar in dicht opeengepakte woonwijken moet je off grid gaan en batterijen niet willen.
                Die batterij is dan natuurlijk toch een keer leeg op de kortste, donkerste en koudste dagen, zeker als het stroomverbruik toe gaat nemen met electirsche wagens en warmtepompen. En dan? Zet iedereen zijn backup dieselgeneratortje aan?

Mijn moeder heeft geen electra aansluiting en gebruikt al 20 jaar panelen, batterijen en een back up generator. In de winter hoeft de generator niet aan, daar is de capaciteit op afgestemd. Dan zie je dat in de zomer de batterijen elke ochtend om half elf, elf uur al ramvol zitten, ondanks dan extra draaien van de zwaar verbruikende zwembadpomp. Maar uiteindelijk gaat er dagelijks pakweg 6 uur aan te winnen zonne-energie gewoon verloren. Batterijen zijn gewoon geen goed concept om in de winter een electrische kachel of warmtepomp te laten draaien van energie die je een half jaar eerder gewonnen hebt: ze lopen nou eenmaal langzaam leeg, zijn temperatuurgevoelig en zijn duur als je een forse capciteit neer wil zetten. En zij woont dus in Spanje met veel meer licht en zonne uren en altijd zachte winters. Bij koude winters en minder zon, tja, forget it.
                Ik heb al eens gekeken naar een hybrid daar, maar die rijden er daar nauwelijks. Met haar kilometers zou ze de hele zomer gratis kunnen rijden van stroom die nu verloren gaat

Nee, Nederland kan wel blijven fantaseren over zonnepanelen en windenergie en het verbieden van fossiele wagens en aardgasaansluitingen, maar begin nou maar eens rap met het bijplaatsen van een setje kerncentrales, want helaas, als je co2 neutraal wil, en je hebt al die extra stroom straks nodig, dan is er voorlopig niet iets beters. We kunnen ook niets doen en dan ga je inderdaad naar situaties waar mensen vele duizende kilo's aan batterijen in de schuur gaan zetten.
                Last edited by V4; 12-04-19, 18:29.

Comment

V4, dit draadje is gestart met een artikel over betere accu's dan de accu's die jouw moeder nu gebruikt. Goedkoper, langere levensduur, compleet recycleerbaar. Ik kan als leek niet beoordelen of die accu's een reŽle toekomst hebben, maar als dat zo is, lijkt me dat toch een hele vooruitgang.

Comment

Ah, dat artikel.
                    Het bedrijf uit brun zijn artikel noemt zich Climate Change Technologies, dat helpt niet voor mijn vertrouwen (pakweg een jaartje terug moest je nog "blockchain' in je bedrijfsnaam hebben om snel geld op te halen). De mooiste zin uit het artikel is dit: "TEDs accept any kind of electricity you throw at themósolar, wind, hydro, fossil-fuel, grid-fed"
                    Okee...

Ik las eerder deze week nog een artikel over een setje geniale minds die binnenkort met een autobatterij komen die 4x zo licht is als wat we (nee, Tesla) nu hebben. Solid state bla bla bla, het was allemaal geweldig, binnenkort rij je zomaar 1000km in 1 ruk met je electrische bolide.
                    Hier, gevonden. https://e-drivers.com/actieradius-10...euwe-batterij/
                    Vooral dat plaatje erbij is geweldig. Nog leuker zijn de plaatjes met dan een dun kabeltje eraan.

En dat soort stukken zien we dus al jaren en jarenlang. De ene gamechanger na de andere.

De nieuwste batterijen die mijn moeder gebruikt zijn inderdaad beter dan de vorige (dat waren eerder vrachtwagenbatterijen), nou ja, ook die blijken onverwachts stuk te kunnen (ik vraag me werkelijk af of ze de voorspelde 10 jaar gaan halen), waren alweer duurder dan de oudere types, zijn nog steeds loeizwaar, lopen nog steeds langzaam leeg etc.

Bottom line: het gaat met de ontwikkelingen lang niet zo snel als men ons wil laten geloven.

Ander puntje, even, terug naar batterijen in de schuur: als je ziet hoe lastig het is een brandende autobatterij (60-80kwh) uit te krijgen, wil je dan 20x zoveel energie ongecontroleerd bij mensen in woonwijken in huis hebben staan?

Comment

Je zult me wel naief noemen, maar ik vind het alleen maar prima dat er overal ter wereld Willie Wortels bezig zijn om betere accu's uit te vinden. Daar zitten ongetwijfeld veel kansloze projecten bij, maar er kan evengoed vroeg of laat iets bruikbaars tussen zitten.

En het brandgevaar van een accu "in huis" is natuurlijk een schijnprobleem. Als je een stookoliereservoir of een gastank onder de grond kunt opslaan, dan kan dat ook met een accu.

Comment

Begrijp me goed, ik wil ook dat het gebeurt. Heb er alleen wat minder vertrouwen in dat het zo snel zal gaan.

Ik las ook nog dit. https://opwegmetwaterstof.nl/2019/01...terstof-maken/
                        Zonnepanelen die rechtstreeks waterstof maken. of zelfs co2 om kunnen zetten in "bruikbare chemische toepassingen". Als dat laatste nou eens benzine zou kunnen zijn, dan hebben we het lek pas echt boven :-)

Die olietanks is een goed voorbeeld trouwens, die hebben ons in NL nog lang achtervolgd. Iedereen liet hem zitten toen er wat beters kwam (aardgas), totdat die tanks doorroestten en gingen lekken. Voor de volgende keer, als je je batterijen gaat begraven horen daar dus (dure) beschermende maatregelen bij; daar gaat weer een stuk van je off grid rendement.
                        Soms zijn collectieve systemen zo slecht nog niet.

Comment

nieuwe sneller op te laden accu:
                          https://www.trouw.nl/groen/nieuwe-ba...-mee~ac72af87/
                          het bedrijf:
                          https://www.store-dot.com

Comment

Working...
                          X