Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EV rijden, een leuk ervaringsartikel op Gocar BE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • EV rijden, een leuk ervaringsartikel op Gocar BE

    Geen idee of dit hier mag in het kader van copyright, maar ik vond het te leuk om voor mijzelf te houden, want geeft exact weer waarom ik zeker nog geen EV zal nemen: de stress of je wel komt waar je wilt en of je ergens kan laden..

    Een week lang elektrische mobiliteit: “Een hel!”
    02/09/2019 | Maxime Hérion


    Een week lang volledig elektrisch rijden, zowel met de wagen als op de step? Onze man deed het en hield een dagboek bij. Zijn bevindingen zijn jammer genoeg niet allemaal even rooskleurig…
    Ik moet toegeven dat mijn ervaring met elektrische auto’s tot nu toe beperkt was gebleven tot eendaagse tests op zorgvuldig door autofabrikanten gekozen routes. Toen de persverantwoordelijke van Hyundai me vroeg om de Kona Electric een week lang uit te proberen, was ik meteen verleid door het idee. En aangezien ik sinds november vorig jaar zelf in het bezit ben van een elektrische step, had ik ook snel besloten om een stapje verder te gaan dan gewoonlijk door een totale “elektro-mobiliteitstest” uit te voeren, zoals sommige mensen zich de ideale toekomst van het transport voorstellen.

    Een afspraak werd gemaakt met KMC, de Belgische importeur van Hyundai, om de Kona in ontvangst te nemen. Helaas begon het avontuur al in mineur op de parking: mijn elektrische step paste namelijk niet in de kofferbak. Een rugleuning van de achterbank naar beneden dan maar… En al meteen een potentiële passagier minder.
    Ontspannen

    De Kona rijdt zeer rustig, dat ik wist ik al. Enerzijds omdat er geen schokken van de versnellingsbak komen – die is er gewoonweg niet – en anderzijds omdat het hoge koppel van 395 Nm direct beschikbaar is. Eerlijk gezegd was ik meteen onder de indruk van deze auto. Alleen stuit hij op enkele hindernissen. Allereerst is er de prijs: je betaalt €44.999 voor de versie met een grote batterij van 64 kWh en € 49.548 voor ons testmodel met alle opties. Da’s véél geld, zeker als je weet dat de Kona op benzine al vanaf € 18.699 te koop is. Bovendien kan je voor € 50.000 een “normale” auto aanschaffen die veel beter is afgewerkt.

    Om tijdens dit experiment van een week objectief te blijven, had ik beslist om de aankoopprijs negeren en me uitsluitend te richten op het rijden en op het gebruiksgemak.
    Helaas zijn de minder leuke kanten al snel aan het licht gekomen..


    Een week lang elektrische mobiliteit: “Een hel!” (DEEL 2)
    03/09/2019 | Maxime Hérion


    Uw dienaar had besloten om een week lang elektrisch te rijden. Daarvoor werd beroep gedaan op een elektrische Hyundai en op een elektrische step. De SUV waarvan net sprake, ging ik op dag twee voor een eerste keer opladen. Dat verliep niet helemaal zoals gepland…

    Gisteren vergat mee te delen dat de Kona Electric over 430 km autonomie beschikt, een cijfer dat dicht bij de door Hyundai opgegeven 449 km ligt (WLTP). Da’s natuurlijk niet slecht, al blijft hét grote probleem van elektrische auto’s in ons land, en veel specifieker in Wallonië, de beperkte oplaadinfrastructuur en dan vooral buiten de stadscentra. Wonend in wat een niemandsland lijkt te zijn, of toch zeker wat elektromobiliteit betreft, had ik besloten om de Kona voor de deur op te laden door hem aan te sluiten op een traditioneel stopcontact in huis. Hiervoor had ik een verlengsnoer van 15 meter voorzien. Ik stak de kabel door de brievenbus om hem op de stoep te laten lopen en eens alles eindelijk was aangesloten, haastte ik me naar het dashboard om te zien hoelang de laadbeurt in beslag zou nemen. Wat bleek: met de bescheiden 2,5 kWh werd de laadtijd geschat op… 42u20 minuten. Van een koude, zeg maar ijzige douche gesproken!

    Plan B
    Ik kon het me niet veroorloven om de auto zolang links te laten liggen. Aangezien ik geen wallbox heb, zag ik geen andere mogelijkheid dan op zoek te gaan naar een snellaadstation. Een gespecialiseerde applicatie gaf aan dat de dichtstbijzijnde optie aan het gemeentehuis ligt. Daar aangekomen, volgde opnieuw een teleurstelling. De twee enige beschikbare parkeerplaatsen waren namelijk al ingenomen door de gemeentelijke diensten en bovendien was de de terminal niet krachtig (7 kWh). Het gebruik ervan was zelfs beperkt tot de openingstijden van het stadhuis. Wat een klucht…

    Op naar de nieuwe Lidl-winkel dan maar, op precies 5,4 km van thuis. Daar staat immers ook een terminal, eentje waar de overheid niets mee te maken heeft. Verrassing: niet alleen mocht ik de Kona er gratis opladen, het ging ook veel sneller dankzij het 50 kWh-systeem. Weet echter dat het zelfs met de krachtigste laders meer dan een uur duurt om 100% te bereiken. In afwachting kroop ik op mijn elektrische step om huiswaarts te keren. Dat ging zo…


    Een week lang elektrische mobiliteit: “Een hel!” (DEEL 3)
    04/09/2019 | Maxime Hérion


    Na eindelijk een goed oplaadstation te hebben gevonden voor de Kona, sprong ik op met mijn elektrische step om huiswaarts te keren. Niet de allerleukste trip om te ondernemen…
    De eerste keer dat ik een elektrische step in het straatbeeld zag verschijnen, was ik meteen verkocht. Van deelsteps was er toen nog geen sprake in mijn regio, dus leek het me logisch om me gewoon zelf zo’n tweewieler aan te schaffen. Dat is een Xiaomi – spreek uit: Chiaomi – M365 geworden, een model dat beschikbaar was voor een proefrit en bovendien in promotie stond. Ik kón het gewoon niet laten…

    Ik betaalde ongeveer € 350 voor het ding, naar het schijnt de beste prijs-kwaliteitverhouding voor dit kleine budget. Er zijn dus betere steps in omloop, al zijn die ook veel duurder (€ 1000 tot € 2500). De topsnelheid van de M356 bedraagt 25 km/u, zijn bereik schommelt tussen 15 tot 20 km. Da’s niet geweldig, wel voldoende. Bovendien is het een leuke én praktische manier om van A naar B te zoefen.
    De hel, dat zijn de anderen

    Je hoort regelmatig verhalen over ongevallen met steps, meestal gedeelde exemplaren. Soms ligt dat aan een onervaren bestuurder (gebrek aan kunde en/of kennis), maar vaak ook aan de weginfrastuctuur die niet op zulke rijtuigen voorzien is. Dat mocht ik aan den lijve ondervinden: na mijn elektrische Hyundai op de supermarktparking te hebben achtergelaten om hem op te laden, moest ik een drukke baan oversteken met veel winkels om vervolgens het fietspad op te zoeken, eentje dat slingerde tussen een hoog trottoir en de drukke baan dan nog. Veilig? Niet echt, om van de vele obstakels onderweg nog maar te zwijgen.

    Aangezien een step over kleine wielen beschikt en een ophangingssysteem ontbreekt, vermijd je maar beter borduren en dergelijke meer. Het risico dat je valt is niet gering in België en al zeker in steden. Een helm dragen? Ondergetekende raadt het ten zeerste aan, voor iedereen. Je moet weten dat het vooral de andere weggebruikers zijn die een gevaar vormen. Denk aan voetgangers die plots opduiken en je bel niet horen, automobilisten die je schaamteloos de pas afsnijden, iemand die plots uit een parkeerplek vertrekt…

    In één stuk thuisgeraakt, dat wel, maar een uurtje of twee later moest ik dezelfde weg weer in de omgekeerde richting afleggen. Of mijn elektrische wagen tegen dan weer volledig opgeladen was? Wait and see…


    Een week lang elektrische mobiliteit: “Een hel!” (DEEL 4)
    05/09/2019 | Maxime Hérion


    Met een elektrische auto rijden, vereist discipline. Dat heeft onze journalist zelf kunnen ondervinden tijdens zijn “100% elektrische week”…
    Na vijf dagen gebruik te hebben gemaakt van 100% elektrisch vervoer, is het al weekend. Moet gezegd dat ik nog nooit zo vaak naar de supermarkt ben geweest als de afgelopen dagen. Om mijn Hyundai Kona Electric op te laden uiteraard…

    De Kona heeft een mooie actieradius (430 km), al heb ik meermaals last gehad van “range-anxiety” of “schrik om stil te vallen”. Wie dit wil voorkomen, heeft discipline nodig. Je kan immers niet altijd en overal “tanken” met een EV zoals met een gewone wagen. Je rit op voorhand plannen, is dus een must of toch als je van plan bent ver te rijden. Gelukkig zat het weer mee, want een koude buitentemperatuur haalt het rijbereik van deze – en elke andere elektrische auto – verder naar beneden, net als zoveel andere factoren.

    Onvoorspelbaar

    Op zondag was ik van plan om familie in de Semoisvallei te bezoeken. In totaal kwam die reis neer op +/- 300 km heen en terug. Dat zou moeten lukken, dacht ik, aangezien de Kona 430 km rijbereik belooft. Van nature wantrouwend, besloot ik om de Eco-modus in te schakelen teneinde zo min mogelijk te verbruiken. De airconditioning bleef ook uit (het was 30°C!) gezien de energieverslindende werking daarvan. Een beetje bezweet naderde ik de afrit van de autosnelweg…

    Ik hield nog 255 km “over” bij het weerzien van mijn familie. Dat viel mee! Tijdens de terugreis mocht de airco toch aan – het was té warm aan boord – en liet ik de cruise control zijn werk doen. Thuis aangekomen, gaf de boordcomputer de nieuwe actieradius aan: 29 kilometer, gelukkig voldoende om weer een geschikt oplaadpunt te vinden.

    Moraal van het verhaal: Wie met een EV onderweg is, moet anticiperen…

  • #2
    Veel woorden voor wat je als niet EV rijder ook wel weet. Na een aantal zinnen weet je al dat het alleen maar een negatief verhaal gaat worden.

    8.2 met supercharger?

    Comment


    • #3
      Beetje een vooringenomen verhaal van iemand die eigenlijk al weer tegelijkertijd de problemen op zoekt in plaats van oplossingen proberen te bedenken.

      Comment


      • #4
        Wat Ar zegt. Nou ben ben ik geen Waal met een elektrische step (godzijdank), dat scheelt ook veel denk ik. Zonder fatsoenlijke (laad)infrastructuur ben je natuurlijk nergens met een EV.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
          Wat Ar zegt. Nou ben ben ik geen Waal met een elektrische step (godzijdank), dat scheelt ook veel denk ik. Zonder fatsoenlijke (laad)infrastructuur ben je natuurlijk nergens met een EV.
          Dat ligt niet aan de EV maar aan de infrastructuur. Je kan thuis ook gewoon een lader installeren en zo laden, meer dan 2,5KW in ieder geval. Is de auto iedere dag vol genoeg. Als je niet thuis kan laden en er zijn geen voorzieningen binnen jouw leef/werk-regio, dan moet je geen EV nemen. Klaar.

          Ook niet als je er geen wilt, het stom vindt dat er geen motorgeluid uit komt, het interieur van Tesla lelijk vind en ga zo maar door. Het is een keuze die voor jou of mij wel of niet past. Dat is aan ieder voor zich om het te bepalen.

          Voor mij past het.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht

            Dat ligt niet aan de EV maar aan de infrastructuur.
            Dat zeg ik. Gamma. :)

            Comment


            • #7
              Deze is wel leuk:
              https://www.telegraaf.nl/nieuws/1456...ource=whatsapp

              Comment


              • #8
                Even los van het feit dat die Belg erg lelijk schrijft, heeft hij het met name over slechte fietspaden, een gevaarlijke cheapo step, en te weinig laadpunten. Dit gaat dus niet over die Kona, want die heeft hem zo te lezen prima bediend.
                Mini Cooper Clubman
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                  Die foto in de Grachtengordel en de Telegraaf zijn gelijk disclaimers om dit verhaal serieus te nemen.

                  Die Belg schrijft inderdaad heel lelijk en hoekig. Geen vloeiende teksten uit zijn toetsenbord.

                  Comment


                  • #10
                    Het is een Franstalige journalist. Ik vermoed dat het Frans van de meesten van jullie niet veel mooier is dan zijn Nederlands.
                    VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

                    Comment


                    • #11
                      Maar wij Nederlanders zijn dan weer niet tweetalig opgevoed. En ja, na 5 jaar in Belux te hebben gewerkt weet ik dat dat in BE ook niet per definitie gebeurt.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door WimD Bekijk bericht
                        Het is een Franstalige journalist. Ik vermoed dat het Frans van de meesten van jullie niet veel mooier is dan zijn Nederlands.
                        Touche, dat was me niet opgevallen. Overigens spreek ik vloeibaar Frans.
                        Mini Cooper Clubman
                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                        "Jasper val dood." - RH

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
                          Maar wij Nederlanders zijn dan weer niet tweetalig opgevoed. En ja, na 5 jaar in Belux te hebben gewerkt weet ik dat dat in BE ook niet per definitie gebeurt.
                          Als je “niet” even achter “per definitie” zet, zit je dichter bij de waarheid.
                          Al is het in de politiek, journalistiek, enz wat meer gemeengoed dan in de ‘normale’ wereld
                          privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

                          Comment


                          • #14
                            Zeg Rene, ga je echt dit verhaal van deze ontzettende Belg meenemen in je overweging? Wat Stephane al zegt, hij zoekt de problemen op en als je totaal onvoorbereid aan het EV-avontuur begint zoals deze Belg, dan gaat t natuurlijk niet werken.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                              Zeg Rene, ga je echt dit verhaal van deze ontzettende Belg meenemen in je overweging? Wat Stephane al zegt, hij zoekt de problemen op en als je totaal onvoorbereid aan het EV-avontuur begint zoals deze Belg, dan gaat t natuurlijk niet werken.
                              Het verhaal van de Belg neem ik niet mee in overweging; ik vind het echter een (eigenlijk niet verrassende) bevestiging van mijn eigen (huidige) mening waarom voor mij persoonlijk een EV geen optie is.

                              Als je dan ziet dat behoorlijk veel huidige EV eigenaren er een gewone brandstofauto bij hebben omdat lange EV afstanden en laadplanning in de praktijk vaak gewoon niet goed werken
                              Als je ziet dat veel EV eigenaren zonder eigen laadpunt, geen vrij laadpunt kunnen vinden, mensen elkaar al soms bijna de hersens in slaan om ergens een openbare stekkerplek te kunnen benutten
                              Als je dan ziet dat men de laad infrastructuur problematiek wegwuift met de stelling: "dat komt allemaal wel goed"
                              Als je dan ziet dat men volledig voorbij gaat aan de miljarden investeringen en het lange tijdsbestek dat nodig zou zijn om die infrastructuur te realiseren
                              Als je dan ziet dat de huidige elektriciteit productie dit allemaal helemaal niet aan kan
                              Als je dan bedenkt dat hiermee alleen plaatselijke vervuiling problematiek (misschien) wat opgelost wordt, maar op grotere schaal het een enorm kostbare druppel op een gloeiende plaat is
                              Als je dan bedenkt dat indien wetenschappers zich zouden buigen over mogelijke andere inzet van al die miljarden, er met vrij grote zekerheid veel effectievere middelen zullen kunnen worden bedacht

                              Dan blijf ik er bij dat ik de voorgenomen schaalvergroting van EV voertuigen inzet met de huidige stand van techniek niet zie gebeuren, er zeer vermoedelijk weer andere alternatieven zullen (moeten) komen.

                              maar dat is mijn mening...

                              Comment


                              • #16
                                Eigenlijk is het voor jou juist een optie, omdat je meerdere auto's hebt. Woon-werk mee doen en voor de rest iets anders gebruiken.
                                8.2 met supercharger?

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Ar Bekijk bericht
                                  Eigenlijk is het voor jou juist een optie, omdat je meerdere auto's hebt. Woon-werk mee doen en voor de rest iets anders gebruiken.
                                  Ik werk van huis uit, de mooiste optie.
                                  Een EV is voor mij prijs/ belastingtechnisch (geen zakelijke inzet/ geen belasting voordelen) totaal niet interessant, veel te duur t.o.v. een reguliere auto.
                                  Dat icm het totale gebrek aan gebruiksvoordelen leidt er toe dat ik (voorlopig) beslist geen reden zie om een EV aan te schaffen, maar dat is voor mijn persoonlijke situatie.
                                  Openbaar vervoer wat ik voor sommige reizen best zou willen overwegen is waar ik woon wegbezuinigd, dus ook geen optie, bedankt overheid..

                                  Ik zie op afzienbare termijn niet gebeuren dat de onder-tot-modale meerderheid autobezitters de duurdere EV zal kunnen betalen, want laten we wel wezen, de overgrote meerderheid van huidige EV bezitters doet dit puur wegens zakelijke/belasting voordelen en financiële overwegingen, anders zouden de meeste hun EV ook niet kopen want prijstechnisch erg duur als je geen voordelen te verrekenen hebt.
                                  Daarnaast is in de stad op straat voor rijtjeshuis of flat nog heel lang niet de mogelijkheid te laden want waar moeten al die dan noodzakelijke laadpalen en bijbehorend leidingen netwerk komen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door RenéNSX Bekijk bericht

                                    Het verhaal van de Belg neem ik niet mee in overweging; ik vind het echter een (eigenlijk niet verrassende) bevestiging van mijn eigen (huidige) mening waarom voor mij persoonlijk een EV geen optie is.

                                    Als je dan ziet dat behoorlijk veel huidige EV eigenaren er een gewone brandstofauto bij hebben omdat lange EV afstanden en laadplanning in de praktijk vaak gewoon niet goed werken
                                    Als je ziet dat veel EV eigenaren zonder eigen laadpunt, geen vrij laadpunt kunnen vinden, mensen elkaar al soms bijna de hersens in slaan om ergens een openbare stekkerplek te kunnen benutten
                                    Als je dan ziet dat men de laad infrastructuur problematiek wegwuift met de stelling: "dat komt allemaal wel goed"
                                    Als je dan ziet dat men volledig voorbij gaat aan de miljarden investeringen en het lange tijdsbestek dat nodig zou zijn om die infrastructuur te realiseren
                                    Als je dan ziet dat de huidige elektriciteit productie dit allemaal helemaal niet aan kan
                                    Als je dan bedenkt dat hiermee alleen plaatselijke vervuiling problematiek (misschien) wat opgelost wordt, maar op grotere schaal het een enorm kostbare druppel op een gloeiende plaat is
                                    Als je dan bedenkt dat indien wetenschappers zich zouden buigen over mogelijke andere inzet van al die miljarden, er met vrij grote zekerheid veel effectievere middelen zullen kunnen worden bedacht

                                    Dan blijf ik er bij dat ik de voorgenomen schaalvergroting van EV voertuigen inzet met de huidige stand van techniek niet zie gebeuren, er zeer vermoedelijk weer andere alternatieven zullen (moeten) komen.

                                    maar dat is mijn mening...
                                    Je ziet het veel te zwart/wit en negatief.

                                    Die tweede auto waar je het over hebt is er vaak al bij tweeverdieners. Of indien niet, dan rijdt die tweede bak een stuk minder met een EV ernaast.
                                    Die laad infrastructuur en electriciteitsproductie, tja, leg een zooi zonnepanelen op je dak en je bent al klaar. Twee vliegen in 1 klap. Eigenlijk 3,want beter voor milieu ook.

                                    Mijn situatie. Tweeverdieners, beide een auto nodig. Mijne is leasediesel, GF eigen diesel. Prive kms voor 80% met de leasediesel.
                                    Situatie nabije toekomst: woning met 30 zonnepanelen en eigen laadpunt. EV met genoeg range om elke uithoek van NL te bereiken. Prive kms voor 80% met een EV. GF diesel wordt vervangen voor modernere stationwagon oid op benzine of hybride voor GF woonwerk en vakanties.

                                    350 pm lagere bijtelling, EV met voldoende bereik, thuis laden, prima 2e auto voor GF en waar EV minder voor geschikt is. Gaat prima werken lijkt me. En ja, je moet bereid zijn anders / creatiever naar je situatie tekijken. En nee, werkt zeker niet voor iedereen.

                                    Wat ik wel wil aangeven is dat het overgrote deel van je argumenten vaak niet van toepassing zijn.


                                    Comment


                                    • #19
                                      RenéNSX
                                      Ik ben het dan ook wel met je eens. De particulier rijdt er dan ook nog niet in om de door jou genoemde argumenten. De zakelijke rijder kan er nu al mee vooruit en met zonnepanelen (vb Streamz) is het wel erg goedkoop. Over een jaar of 5-10 liggen de zakan anders en kunnen een flink aantal minpunten weggestreept worden. Tot die tijd diesel/LPG ik nog door voor de woon/werk kilometers.
                                      8.2 met supercharger?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht

                                        Je ziet het veel te zwart/wit en negatief.

                                        Die tweede auto waar je het over hebt is er vaak al bij tweeverdieners. Of indien niet, dan rijdt die tweede bak een stuk minder met een EV ernaast.
                                        Die laad infrastructuur en electriciteitsproductie, tja, leg een zooi zonnepanelen op je dak en je bent al klaar. Twee vliegen in 1 klap. Eigenlijk 3,want beter voor milieu ook.

                                        Mijn situatie. Tweeverdieners, beide een auto nodig. Mijne is leasediesel, GF eigen diesel. Prive kms voor 80% met de leasediesel.
                                        Situatie nabije toekomst: woning met 30 zonnepanelen en eigen laadpunt. EV met genoeg range om elke uithoek van NL te bereiken. Prive kms voor 80% met een EV. GF diesel wordt vervangen voor modernere stationwagon oid op benzine of hybride voor GF woonwerk en vakanties.

                                        350 pm lagere bijtelling, EV met voldoende bereik, thuis laden, prima 2e auto voor GF en waar EV minder voor geschikt is. Gaat prima werken lijkt me. En ja, je moet bereid zijn anders / creatiever naar je situatie tekijken. En nee, werkt zeker niet voor iedereen.

                                        Wat ik wel wil aangeven is dat het overgrote deel van je argumenten vaak niet van toepassing zijn.

                                        Precies in het vetgedrukte deel zit het punt van René. Jij zou die EV ook niet dien als de bijtelling niet zo laag is. Als die gewoon 22% is van de cataloguswaarde wordt de business case die je maakt al weer heel anders.

                                        Comment


                                        • #21

                                          Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht

                                          Precies in het vetgedrukte deel zit het punt van René. Jij zou die EV ook niet dien als de bijtelling niet zo laag is. Als die gewoon 22% is van de cataloguswaarde wordt de business case die je maakt al weer heel anders.
                                          EN: "prima 2e auto voor GF en waar EV minder voor geschikt is..."
                                          Zat mensen in mindere maatschappelijke situatie (en ik vermoed dat er daar veel meer van zijn dan je denkt) kunnen geen EV betalen en al helemaal geen 2e auto ter aanvulling ....
                                          Last edited by RenéNSX; 10-09-19, 08:09.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door RenéNSX Bekijk bericht


                                            EN: "prima 2e auto voor GF en waar EV minder voor geschikt is..."
                                            Zat mensen in mindere maatschappelijke situatie (en ik vermoed dat er daar veel meer van zijn dan je denkt) kunnen geen EV betalen en al helemaal geen 2e auto ter aanvulling ....
                                            Klopt, voor velen is het nog te duur. Maar dat is met alle nieuwe technieken ,en zal gaan veranderen. De capaciteit van het elektriciteitsnetwerk is wel een ding en ik ben benieuwd hoe dat zich zal ontwikkelen. Maar voorlopig heb ik nog niet gehoord dat iemand zijn EV niet kan opladen omdat de stroom er structureel uit ligt. Tot nu toe kunnen de investeringen in het E.N. de groei van EVs dus bijbenen. Dat het wegnemen van vervuiling door wegverkeer een "druppel op de gloeiende plaat is" ben ik niet met je eens. Als iedereen vandaag z'n ICE inruilt voor EV, scheelt dat ENORM in de leefbaarheid van steden. Bij mij in de buurt rijden al elektrische stadsbussen rond en dat maakt echt een verschil.

                                            OT: hier een wat realistischer verhaal van iemand die met zn Kia EV naar Italie op-en-neer ging. En nee, dat ging niet altijd even makkelijjk :).

                                            https://www.kiaclub.nl/topic/23893-m...talie-va-bene/

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht

                                              Precies in het vetgedrukte deel zit het punt van René. Jij zou die EV ook niet dien als de bijtelling niet zo laag is. Als die gewoon 22% is van de cataloguswaarde wordt de business case die je maakt al weer heel anders.
                                              Nou nee, Rene heeft het juist niet over kosten en business case gehad. Nou vooruit, de miljardeninvestering voor infrastructuur.

                                              En ik ontken toch ook niet dat dat voordeel voor mij interessant is? En vele met mij, gezien de enorme hoeveelheid EVs hiero in de werk parkeergarage.
                                              Kosten zijn sowieso vaak doorslaggevend, da's de enige reden waarom er zoiets als LPG is.


                                              Rene, ik zeg toch ook niet dat EVs voor iedereen interessant zijn? Masr boor velen kan het wel degelijk interessant zijn vanwege lagere running costs en waar de nadelen die je noemt niet of nauwelijks van toepassing zijn.
                                              That's it.

                                              Comment


                                              • #24
                                                De business case voor de EV is niet uitgewerkt op het niveau van de individuele bestuurder van een EV maar op het niveau van de samenleving. Met die zogenaamde subsidies heb ik dan ook totaal geen moeite.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ik denk dat het nog wel eens echt dringen zou kunnen worden komende zomer bij de laadpalen...

                                                  In de landen ten zuiden van ons is de EV stimulans een stuk minder.
                                                  Waardoor de noodzaak voor meer laadpalen wel eens onderschat zou kunnen worden.
                                                  Op de gebruikelijke reisdagen vanuit NL heb je dan echt een probleem.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X