Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EV rijden, een leuk ervaringsartikel op Gocar BE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • TSM
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door RutgerK Bekijk bericht

    Je stroomopwekking opslaan in een powerwall of nog mooier 'opslaan in de cloud'.
    Afhankelijk van hoeveel je rijdt heb je dan wel een powerwalletje of 3 a 4 nodig om elke nacht een top up te kunnen doen.
    Geen range stress meer :) Volgass Linkerspurr !!!

    Leave a comment:


  • RutgerK
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Noah Bekijk bericht

    Met in de cloud bedoel je slimme meter weigeren en gewoon 's nachts weer downloaden wat je overdag hebt upgeload?
    Precies. Als het aantal zonnepanelen in Nederland groot genoeg is dan zou het toch vreemd zijn als die opgewekte energie niet op het net afgegeven kan worden overdag. Sterker aangezien het een verrekenexercitie is zou je de stroom die je thuis opwekt kunnen verrekenen met de oplaadpaal bij je baas waar je staat te laden.

    Leave a comment:


  • Streamz
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
    Ha, die Streamz;



    Beetje cijfer- en/of letterblind soms, die gast?
    Hij gaf zelf aan dat dat voor hem beter gaat werken dan nummerbord checken. En misschien is hij wel dyslectisch, who knows?

    Leave a comment:


  • Noah
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door RutgerK Bekijk bericht

    Je stroomopwekking opslaan in een powerwall of nog mooier 'opslaan in de cloud'.
    Met in de cloud bedoel je slimme meter weigeren en gewoon 's nachts weer downloaden wat je overdag hebt upgeload?

    Leave a comment:


  • Hansv
    replied
    Ha, die Streamz;

    Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
    ....Om zelf te kunnen zien welke hij die dag zou moeten meenemen had ie 1 zwart, en de andere wit interieur genomen ....
    Beetje cijfer- en/of letterblind soms, die gast?

    Leave a comment:


  • Ar
    replied
    Streamz
    Zat er zelf ook aan te denken en is een optie als de salderingsregeling afgebouwd wordt.
    Nu zal die persoon wel twee auto's nodig hebben en kan zijn vrouw de half volle gebruiken voor een korte rit.

    Leave a comment:


  • Streamz
    replied
    ..geen grap, maar dat is voor sommigen kennelijk een reele optie.

    Kwam iemand tegen bij een supercharger die zn Giulia heeft weggedaan en twee Model 3's heeft gekocht. Beide Performance uitvoeringen, beide zwart. Zodat zijn klanten niet zouden zien dat hij er twee heeft.
    Om zelf te kunnen zien welke hij die dag zou moeten meenemen had ie 1 zwart, en de andere wit interieur genomen.

    Reed 70k km per jaar meen ik, en hij had berekend dat 2xModel 3 nog altijd goedkoper zijn voor hem dan 1 Giulia.

    Leave a comment:


  • Ar
    replied
    Twee elektrische auto's en dan om en om rijden :-)

    Leave a comment:


  • RutgerK
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
    Laden vanaf je dak is ultiem natuurlijk, maar hoe doe je dat als je overdag werkt en met je EV op pad bent ?
    Je stroomopwekking opslaan in een powerwall of nog mooier 'opslaan in de cloud'.

    Leave a comment:


  • TSM
    replied
    Laden vanaf je dak is ultiem natuurlijk, maar hoe doe je dat als je overdag werkt en met je EV op pad bent ?

    Leave a comment:


  • motard
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht

    Ik denk dat het nog wel eens echt dringen zou kunnen worden komende zomer bij de laadpalen...

    In de landen ten zuiden van ons is de EV stimulans een stuk minder.
    Waardoor de noodzaak voor meer laadpalen wel eens onderschat zou kunnen worden.
    Op de gebruikelijke reisdagen vanuit NL heb je dan echt een probleem.
    heb ik afgelopen zomer al kunnen zien.
    gaat nog lachen worden..
    (ik hoop maar dat ik nog wat jaren op een ICE-tweewieler kan en mag blijven rondreizen - _crosses_fingers_ )

    Leave a comment:


  • Kleintje
    replied
    Kunnen ze geen draadloos netwerk aanleggen dan?

    Leave a comment:


  • RutgerK
    replied
    Enige wat ik hieruit haal is dat onze overheid niet heeft zitten slapen en, misschien tegen de schreeuwende publieke opinie in, wel adequate acties heeft ondernomen om overheids- en private initiatieven tijdig klaar te hebben.

    Leave a comment:


  • Jasper
    replied
    Nefast, wat een prachtig woord is dat toch. :)

    Leave a comment:


  • RenéNSX
    replied
    En ja hoor...
    Je kon er op wachten met de EV hype waarbij iedereen ineens aan de EV moet, maar oplaad mogelijkheden niet echt in de aandacht lijken te liggen:

    Gelezen in Gocar België

    Elektrische auto opladen in 88% van Brussel: “Een ramp”
    17/01/2020 | Belga, bewerkt door J. Bosseloo

    De Tijd kwam zopas met het nieuwsbericht naar buiten dat tal van particulieren en bedrijven die een straffere aansluiting voor een elektrische auto willen, van netbeheerder Sibelga te horen hebben gekregen dat het distributienet daar helemaal nog niet op voorzien is. Momenteel ligt er in 88% van het Brussels grondgebied te weinig koper, wat een EV snel opladen onmogelijk maakt.
    Elektrische auto opladen in 88% van Brussel: “Een ramp”

    Een erfenis uit het verleden, zeggen experts. Bij de uitbouw van het Brusselse elektriciteitsnet begin 20ste eeuw werd gekozen voor een 230 voltnet in plaats van een 400 voltnet, dat beter geschikt is voor apparaten met een hoog vermogen. Het betekende minder koperen kabels onder de grond en dus een besparing. Hoewel stap per stap wordt omgeschakeld, ligt nog in 88 procent van de Brusselse straten 230 volt en dat is nefast voor de aansluiting van laadpalen.
    11 tot meer dan 24u laden

    Enkel de traagste laadkasten kunnen rechtstreeks op het 230 voltnet aangesloten worden. Wie daarmee thuis of op het werk een Tesla, Audi E-tron of een Mercedes EQC wil volladen, heeft minstens 11 uur tot zelfs meer dan 24 uur nodig. Sommige modellen, zoals de elektrische Smart of vroegere versies van de Renault Zoé, kunnen zelfs niet laden op het eenfasige net van 230 volt. Hun batterij weigert dienst.
    Een getuigenis…

    “Wij wilden twee laadpalen plaatsen, maar kregen als antwoord dat dat zeer moeilijk is omdat in de buurt niet de juiste elektriciteitskabels liggen”, aldus een woordvoerder van een bedrijf uit Brussel. “Onze twee trage laadpunten volstaan niet. Om een elektrische wagen zoals een Tesla op te kunnen laden hebben we een zwaardere aansluiting nodig, maar dat gaat blijkbaar niet.”

    Leave a comment:


  • raspaardje
    replied
    Ik denk dat het nog wel eens echt dringen zou kunnen worden komende zomer bij de laadpalen...

    In de landen ten zuiden van ons is de EV stimulans een stuk minder.
    Waardoor de noodzaak voor meer laadpalen wel eens onderschat zou kunnen worden.
    Op de gebruikelijke reisdagen vanuit NL heb je dan echt een probleem.

    Leave a comment:


  • RutgerK
    replied
    De business case voor de EV is niet uitgewerkt op het niveau van de individuele bestuurder van een EV maar op het niveau van de samenleving. Met die zogenaamde subsidies heb ik dan ook totaal geen moeite.

    Leave a comment:


  • Streamz
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht

    Precies in het vetgedrukte deel zit het punt van René. Jij zou die EV ook niet dien als de bijtelling niet zo laag is. Als die gewoon 22% is van de cataloguswaarde wordt de business case die je maakt al weer heel anders.
    Nou nee, Rene heeft het juist niet over kosten en business case gehad. Nou vooruit, de miljardeninvestering voor infrastructuur.

    En ik ontken toch ook niet dat dat voordeel voor mij interessant is? En vele met mij, gezien de enorme hoeveelheid EVs hiero in de werk parkeergarage.
    Kosten zijn sowieso vaak doorslaggevend, da's de enige reden waarom er zoiets als LPG is.


    Rene, ik zeg toch ook niet dat EVs voor iedereen interessant zijn? Masr boor velen kan het wel degelijk interessant zijn vanwege lagere running costs en waar de nadelen die je noemt niet of nauwelijks van toepassing zijn.
    That's it.

    Leave a comment:


  • Taeke
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door RenéNSX Bekijk bericht


    EN: "prima 2e auto voor GF en waar EV minder voor geschikt is..."
    Zat mensen in mindere maatschappelijke situatie (en ik vermoed dat er daar veel meer van zijn dan je denkt) kunnen geen EV betalen en al helemaal geen 2e auto ter aanvulling ....
    Klopt, voor velen is het nog te duur. Maar dat is met alle nieuwe technieken ,en zal gaan veranderen. De capaciteit van het elektriciteitsnetwerk is wel een ding en ik ben benieuwd hoe dat zich zal ontwikkelen. Maar voorlopig heb ik nog niet gehoord dat iemand zijn EV niet kan opladen omdat de stroom er structureel uit ligt. Tot nu toe kunnen de investeringen in het E.N. de groei van EVs dus bijbenen. Dat het wegnemen van vervuiling door wegverkeer een "druppel op de gloeiende plaat is" ben ik niet met je eens. Als iedereen vandaag z'n ICE inruilt voor EV, scheelt dat ENORM in de leefbaarheid van steden. Bij mij in de buurt rijden al elektrische stadsbussen rond en dat maakt echt een verschil.

    OT: hier een wat realistischer verhaal van iemand die met zn Kia EV naar Italie op-en-neer ging. En nee, dat ging niet altijd even makkelijjk :).

    https://www.kiaclub.nl/topic/23893-m...talie-va-bene/

    Leave a comment:


  • RenéNSX
    replied

    Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht

    Precies in het vetgedrukte deel zit het punt van René. Jij zou die EV ook niet dien als de bijtelling niet zo laag is. Als die gewoon 22% is van de cataloguswaarde wordt de business case die je maakt al weer heel anders.
    EN: "prima 2e auto voor GF en waar EV minder voor geschikt is..."
    Zat mensen in mindere maatschappelijke situatie (en ik vermoed dat er daar veel meer van zijn dan je denkt) kunnen geen EV betalen en al helemaal geen 2e auto ter aanvulling ....
    Last edited by RenéNSX; 10-09-19, 07:09.

    Leave a comment:


  • GJ
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht

    Je ziet het veel te zwart/wit en negatief.

    Die tweede auto waar je het over hebt is er vaak al bij tweeverdieners. Of indien niet, dan rijdt die tweede bak een stuk minder met een EV ernaast.
    Die laad infrastructuur en electriciteitsproductie, tja, leg een zooi zonnepanelen op je dak en je bent al klaar. Twee vliegen in 1 klap. Eigenlijk 3,want beter voor milieu ook.

    Mijn situatie. Tweeverdieners, beide een auto nodig. Mijne is leasediesel, GF eigen diesel. Prive kms voor 80% met de leasediesel.
    Situatie nabije toekomst: woning met 30 zonnepanelen en eigen laadpunt. EV met genoeg range om elke uithoek van NL te bereiken. Prive kms voor 80% met een EV. GF diesel wordt vervangen voor modernere stationwagon oid op benzine of hybride voor GF woonwerk en vakanties.

    350 pm lagere bijtelling, EV met voldoende bereik, thuis laden, prima 2e auto voor GF en waar EV minder voor geschikt is. Gaat prima werken lijkt me. En ja, je moet bereid zijn anders / creatiever naar je situatie tekijken. En nee, werkt zeker niet voor iedereen.

    Wat ik wel wil aangeven is dat het overgrote deel van je argumenten vaak niet van toepassing zijn.

    Precies in het vetgedrukte deel zit het punt van René. Jij zou die EV ook niet doen als de bijtelling niet zo laag is. Als die gewoon 22% is van de cataloguswaarde wordt de business case die je maakt al weer heel anders.
    Last edited by GJ; 02-02-20, 21:47.

    Leave a comment:


  • Ar
    replied
    RenéNSX
    Ik ben het dan ook wel met je eens. De particulier rijdt er dan ook nog niet in om de door jou genoemde argumenten. De zakelijke rijder kan er nu al mee vooruit en met zonnepanelen (vb Streamz) is het wel erg goedkoop. Over een jaar of 5-10 liggen de zakan anders en kunnen een flink aantal minpunten weggestreept worden. Tot die tijd diesel/LPG ik nog door voor de woon/werk kilometers.

    Leave a comment:


  • Streamz
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door RenéNSX Bekijk bericht

    Het verhaal van de Belg neem ik niet mee in overweging; ik vind het echter een (eigenlijk niet verrassende) bevestiging van mijn eigen (huidige) mening waarom voor mij persoonlijk een EV geen optie is.

    Als je dan ziet dat behoorlijk veel huidige EV eigenaren er een gewone brandstofauto bij hebben omdat lange EV afstanden en laadplanning in de praktijk vaak gewoon niet goed werken
    Als je ziet dat veel EV eigenaren zonder eigen laadpunt, geen vrij laadpunt kunnen vinden, mensen elkaar al soms bijna de hersens in slaan om ergens een openbare stekkerplek te kunnen benutten
    Als je dan ziet dat men de laad infrastructuur problematiek wegwuift met de stelling: "dat komt allemaal wel goed"
    Als je dan ziet dat men volledig voorbij gaat aan de miljarden investeringen en het lange tijdsbestek dat nodig zou zijn om die infrastructuur te realiseren
    Als je dan ziet dat de huidige elektriciteit productie dit allemaal helemaal niet aan kan
    Als je dan bedenkt dat hiermee alleen plaatselijke vervuiling problematiek (misschien) wat opgelost wordt, maar op grotere schaal het een enorm kostbare druppel op een gloeiende plaat is
    Als je dan bedenkt dat indien wetenschappers zich zouden buigen over mogelijke andere inzet van al die miljarden, er met vrij grote zekerheid veel effectievere middelen zullen kunnen worden bedacht

    Dan blijf ik er bij dat ik de voorgenomen schaalvergroting van EV voertuigen inzet met de huidige stand van techniek niet zie gebeuren, er zeer vermoedelijk weer andere alternatieven zullen (moeten) komen.

    maar dat is mijn mening...
    Je ziet het veel te zwart/wit en negatief.

    Die tweede auto waar je het over hebt is er vaak al bij tweeverdieners. Of indien niet, dan rijdt die tweede bak een stuk minder met een EV ernaast.
    Die laad infrastructuur en electriciteitsproductie, tja, leg een zooi zonnepanelen op je dak en je bent al klaar. Twee vliegen in 1 klap. Eigenlijk 3,want beter voor milieu ook.

    Mijn situatie. Tweeverdieners, beide een auto nodig. Mijne is leasediesel, GF eigen diesel. Prive kms voor 80% met de leasediesel.
    Situatie nabije toekomst: woning met 30 zonnepanelen en eigen laadpunt. EV met genoeg range om elke uithoek van NL te bereiken. Prive kms voor 80% met een EV. GF diesel wordt vervangen voor modernere stationwagon oid op benzine of hybride voor GF woonwerk en vakanties.

    350 pm lagere bijtelling, EV met voldoende bereik, thuis laden, prima 2e auto voor GF en waar EV minder voor geschikt is. Gaat prima werken lijkt me. En ja, je moet bereid zijn anders / creatiever naar je situatie tekijken. En nee, werkt zeker niet voor iedereen.

    Wat ik wel wil aangeven is dat het overgrote deel van je argumenten vaak niet van toepassing zijn.


    Leave a comment:


  • RenéNSX
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ar Bekijk bericht
    Eigenlijk is het voor jou juist een optie, omdat je meerdere auto's hebt. Woon-werk mee doen en voor de rest iets anders gebruiken.
    Ik werk van huis uit, de mooiste optie.
    Een EV is voor mij prijs/ belastingtechnisch (geen zakelijke inzet/ geen belasting voordelen) totaal niet interessant, veel te duur t.o.v. een reguliere auto.
    Dat icm het totale gebrek aan gebruiksvoordelen leidt er toe dat ik (voorlopig) beslist geen reden zie om een EV aan te schaffen, maar dat is voor mijn persoonlijke situatie.
    Openbaar vervoer wat ik voor sommige reizen best zou willen overwegen is waar ik woon wegbezuinigd, dus ook geen optie, bedankt overheid..

    Ik zie op afzienbare termijn niet gebeuren dat de onder-tot-modale meerderheid autobezitters de duurdere EV zal kunnen betalen, want laten we wel wezen, de overgrote meerderheid van huidige EV bezitters doet dit puur wegens zakelijke/belasting voordelen en financiële overwegingen, anders zouden de meeste hun EV ook niet kopen want prijstechnisch erg duur als je geen voordelen te verrekenen hebt.
    Daarnaast is in de stad op straat voor rijtjeshuis of flat nog heel lang niet de mogelijkheid te laden want waar moeten al die dan noodzakelijke laadpalen en bijbehorend leidingen netwerk komen.

    Leave a comment:


  • Ar
    replied
    Eigenlijk is het voor jou juist een optie, omdat je meerdere auto's hebt. Woon-werk mee doen en voor de rest iets anders gebruiken.

    Leave a comment:


  • RenéNSX
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
    Zeg Rene, ga je echt dit verhaal van deze ontzettende Belg meenemen in je overweging? Wat Stephane al zegt, hij zoekt de problemen op en als je totaal onvoorbereid aan het EV-avontuur begint zoals deze Belg, dan gaat t natuurlijk niet werken.
    Het verhaal van de Belg neem ik niet mee in overweging; ik vind het echter een (eigenlijk niet verrassende) bevestiging van mijn eigen (huidige) mening waarom voor mij persoonlijk een EV geen optie is.

    Als je dan ziet dat behoorlijk veel huidige EV eigenaren er een gewone brandstofauto bij hebben omdat lange EV afstanden en laadplanning in de praktijk vaak gewoon niet goed werken
    Als je ziet dat veel EV eigenaren zonder eigen laadpunt, geen vrij laadpunt kunnen vinden, mensen elkaar al soms bijna de hersens in slaan om ergens een openbare stekkerplek te kunnen benutten
    Als je dan ziet dat men de laad infrastructuur problematiek wegwuift met de stelling: "dat komt allemaal wel goed"
    Als je dan ziet dat men volledig voorbij gaat aan de miljarden investeringen en het lange tijdsbestek dat nodig zou zijn om die infrastructuur te realiseren
    Als je dan ziet dat de huidige elektriciteit productie dit allemaal helemaal niet aan kan
    Als je dan bedenkt dat hiermee alleen plaatselijke vervuiling problematiek (misschien) wat opgelost wordt, maar op grotere schaal het een enorm kostbare druppel op een gloeiende plaat is
    Als je dan bedenkt dat indien wetenschappers zich zouden buigen over mogelijke andere inzet van al die miljarden, er met vrij grote zekerheid veel effectievere middelen zullen kunnen worden bedacht

    Dan blijf ik er bij dat ik de voorgenomen schaalvergroting van EV voertuigen inzet met de huidige stand van techniek niet zie gebeuren, er zeer vermoedelijk weer andere alternatieven zullen (moeten) komen.

    maar dat is mijn mening...

    Leave a comment:


  • Taeke
    replied
    Zeg Rene, ga je echt dit verhaal van deze ontzettende Belg meenemen in je overweging? Wat Stephane al zegt, hij zoekt de problemen op en als je totaal onvoorbereid aan het EV-avontuur begint zoals deze Belg, dan gaat t natuurlijk niet werken.

    Leave a comment:


  • gait156
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
    Maar wij Nederlanders zijn dan weer niet tweetalig opgevoed. En ja, na 5 jaar in Belux te hebben gewerkt weet ik dat dat in BE ook niet per definitie gebeurt.
    Als je “niet” even achter “per definitie” zet, zit je dichter bij de waarheid.
    Al is het in de politiek, journalistiek, enz wat meer gemeengoed dan in de ‘normale’ wereld

    Leave a comment:


  • Jasper
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door WimD Bekijk bericht
    Het is een Franstalige journalist. Ik vermoed dat het Frans van de meesten van jullie niet veel mooier is dan zijn Nederlands.
    Touche, dat was me niet opgevallen. Overigens spreek ik vloeibaar Frans.

    Leave a comment:


  • Streamz
    replied
    Maar wij Nederlanders zijn dan weer niet tweetalig opgevoed. En ja, na 5 jaar in Belux te hebben gewerkt weet ik dat dat in BE ook niet per definitie gebeurt.

    Leave a comment:


  • WimD
    replied
    Het is een Franstalige journalist. Ik vermoed dat het Frans van de meesten van jullie niet veel mooier is dan zijn Nederlands.

    Leave a comment:


  • Stéphane
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
    Die foto in de Grachtengordel en de Telegraaf zijn gelijk disclaimers om dit verhaal serieus te nemen.

    Die Belg schrijft inderdaad heel lelijk en hoekig. Geen vloeiende teksten uit zijn toetsenbord.

    Leave a comment:

Working...
X