Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Porsche Taycan

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Porsche Taycan

Nog geen draadje over deze premium Tesla model S kunnen vinden. Iemand deze auto al in het straatbeeld gezien?
    Op de foto’s overtuigt de auto niet bepaald ... al kan dat met mijn ontbrekende liefde voor het merk te maken hebben. Voor Nederland komt dit 4-deurs model rijkelijk laat. Wat kruimels die Tesla heeft laten liggen resteren. Een 911EV was veel interessanter geweest.

Deze verdient eigenlijk wel een eigen draadje idd. Ik vind m erg mooi op de foto, vooral in het groen in deze test:
    https://www.tvnow.de/shows/auto-mobi...t-alex-1934098 (even klikken naar pagina 2)

Een 911EV komt ook nog wel, ik vind t begrijpelik dat ze eerst een 4 deurs presenteren aangezien een EV nog vooral voor het praktisch nut wordt verkocht.

Comment

Ik vind vooral de zijkant echt totaal uit verhouding. Alsof ze de kont van een 991 op het glasshouse van een Panamera hebben geplakt met de neus/spatbord van een Kia Stinger en C-stijl van de 996.
      Wat een onsamenhangend zooitje!
      Attached Files
      Giulia 1600 Super '65
      Abarth 595 Competizione '15

Comment

Ik heb het geld echt totaal niet voor zo'n Taycan, maar ik vind het wel een hele interessante wagen waar ik zeker mee zou willen proefrijden als ik in die prijsklasse iets zocht. Het uiterlijk vind ik ik zelfs wel fraai en vernieuwend ogen zonder de protserigheid die veel compacten en middenklassers nu kenmerkt. Ik ben dus ook wel heel benieuwd hoe dat IRL uitpakt.

Ondanks dat ik ook geen In die tweede video zie je ook heel goed het verschil in sportieve aspiraties. Ik denk dat Porsche er ook goed aan doet om daar op in te zetten. Je hebt er niks aan om je alleen maar in design en merklogo te onderscheiden van de Tesla, als Porsche zijnde. Het is natuurlijk ook iets waar alle merken die gaan electrificeren mee worstelen; je zult echt een identiteit moet kiezen en ontwikkelen voor de EV's. Soms zal dat een identiteit zijn die het merk al had, maar ik denk ook dat er merken zullen zijn die wijzigingen in hun identiteit gaan aanbrengen. Dat zie je bijvoorbeeld al bij BMW, die zelfs de ICE's zoals de 1 en 2 serie een heel andere identiteit mee geeft dan de vorige generatie.

In die tweede video oogt de Taycan in vergelijking met de Tesla trouwens ook lekker laag en breed. Ik vermoed dat dat in het echt nog wat meer indruk zal maken. Helemaal goed dus.

Comment

EDIT: die foto met die smakeloze witte is echt afschuwelijk. Ik denk dat ik mijn eindoordeel nog even uit zal moeten stellen :-)

Comment

Ik vind het een enorm verschil met deze foto:

Comment

Die eerste foto is met een groothoeklens genomen. Dat levert nooit flatteuze foto's op.
              VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Ja, en die kermisvelgen kleden ook niet bepaald voordelig af. Die groene is een mooi ding toch? Wel loodzwaar natuurlijk, maar dat zijn Panamera’s en Cayenne’s ook en die schijnen ook niet verkeerd te rijden. Ik vind het ook wel cool dat ze niet zoals bijna iedereen voor een SUV hebben gekozen als eerste EV, maar voor een echte auto.

Ik heb weinig met Porsches (nou ja; de 959 was toen ik klein was wel mijn favoriete auto, tot ik de F40 ontdekte) maar met een Miami blauwe GT4 en een Taycan -4S lijkt me qua specs prima, de Turbo (S) zou ik alleen om de naam al overslaan- is mijn droomgarage wel aardig compleet. Nou ja, uiteraard nog wat Italiaanse meuk om de hoekjes op te vullen. ;) Maar op een Abarthje na maken die op dit moment niets wat me boeit.

Comment

Ik vind hem en profil wel wat van een Alpine A110 hebben. Verder is de auto niet aan mij besteed want ik vind hem van alle andere hoeken niet mooi en sowieso te weinig onderscheidend van alle andere elektrische auto's.

Comment

Maar de hardware is wel vreselijk goed. En qua performance kan je geen betere elektrische auto kopen dan deze op dit moment. Voor een gemiddelde automobilist doet een Tesla natuurlijk alles beter, en dan is deze ook nog goedkoper.
                    ''Thank God for the internet experts''

Comment

Dat zou wel kunnen inderdaad. Maar ik meen gelezen te hebben dat Tesla met een model S dat record op de nordschleife al weer had teruggepakt van de Porsche Taycan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het niet precies volg.

Het lijkt mij dat Tesla een jaar of acht voorsprong heeft op de softwareontwikkeling in combinatie met gebruiksinformatie die Porsche niet heeft. Juist bij die elektrische wagens lijkt mij dat erg belangrijk om alle handige features als autopilot en dergelijke door te ontwikkelen.

Comment

Dit zou een waardige opvolger kunnen zijn van mijn I Pace :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                          Dit zou een waardige opvolger kunnen zijn van mijn I Pace :-)
                          Hij is slechts 2x zo duur inderdaad. Kun je in ieder geval met een halve beginnen.

Comment

Nope. Basis model met wat opties (heb me even ingehouden) was maar 20k duurder dan mijn BOMVOLLE!!!!! I Pace. Maar gaaf is ie wel zeg... Oeioeioei...

Zie nu pas dat het een 4 zitter is en best krap op de achterbank. Nou ja, heb nog 4,3 jaar om te denken aan een opvolger van mijn o zo fijne I Pace.
                            Last edited by Kleintje; 21-10-19, 13:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
                              de Turbo (S) zou ik alleen om de naam al overslaan-
                              Welke oetlul hebben ze daar op de Porsche marketing afdeling die beslissing laten nemen? Die typeaanduiding is echt een miskleun.

Iedere potentiele EV koper is geinteresseerd in zo'n auto omdat er juist GEEN verbrandingsmotor in zit en dus ook geen motherf-ing turbo! <facepalm>

Verder een prachtige auto met iets nieuws: 2 mechanische gears zodat de auto snel kan accelereren maar ook langdurig efficient hoge snelheden kan rijden.
                              Voor zover ik heb gelezen is dit de eerste productie-EV die dit heeft.
                              Last edited by janspeed; 22-10-19, 19:02.

Comment

Klopt van die versnellingsbak. Weet alleen niet of er dan weer transmissieverlies is, wat zowel qua efficiëntie als verbruik natuurlijk weer minder optimaal is dan directe aandrijving.

Comment

Tuurlijk is er transmissie verlies, vandaar ook dat Porsche relatief veel energie verbruikt per 100km.
                                  Maar goed, een Tesla balanceert feitelijk continue op doorbranden op het moment dat je echt gas gaat geven, dus je kunt je afvragen wat erger is.
                                  Feit is dat Tesla beter kan investeren in range dan in die debiele Plaid aandrijving, daar zit niemand op te wachten als ik zo naar die achter vrachtwagens hangende Teslas kijk :p
                                  يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Ik vraag me af of de Taycan wel hogere verliezen heeft door die versnellingsbak dan een Tesla. Ook in een Tesla Model S, X en 3 zit volgens mij een 'versnellingsbak' die het toerental van de elektromotor vertraagt. Hij heeft slechts 1 overbrenging en vertraagt het toerental voor zover ik kan nagaan zo'n 9 a 10 keer. 9,73:1 bijvoorbeeld in de model S. Dus ook in de Tesla zijn er verliezen door tandwieloverbrenging en lagering in die 1-versnellingsbak. Je kunt de overbrenging echter niet wisselen -je kunt niet 'schakelen'- en er zit geen koppeling in het systeem.

De 2-versnellingsbak van de Taycan zal -tenzij ze iets bijzonders doen t.o.v. de bak in de Tesla- ongeveer dezelfde verliezen hebben. Bij hogere snelheden (ik las ergens vanaf 50 Mph) wordt de 2e versnelling geschakeld die het toerental van de elektromotor zo ongeveer schijnt te halveren t.o.v. de eerste versnelling. Het lagere motortoerental schijnt efficiënter te zijn. Lagere verliezen dus.

Al met al zou de Taycan door de tweeversnellingsbak dus minder energie moeten verbruiken. Ik kan er zo 1-2-3 niet heel veel info over vinden.

Comment

Grappig. Ik heb juist veel interesse in dat 800 Volt systeem. Heel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat uitpakken net zoals de geclaimde laadsnelheid.

Comment

Voorlopig helpt die 2 bak nog niet echt in de range. Die zit een beetje tussen een Model 3 SR plus en de LR. In de praktijk dichter bij de SR plus vermoed ik. Dat 800 Volt systeem is wel interessant natuurlijk. Er is alleen in NL nog geen infra voor die laadsnelheid. Kleintje, wat is nu je gemiddelde range met de EV Jag? En welke snelheid haal je op een snel lader?

Comment

55EB3D99-1CA0-453C-870D-4032448BF123.gif

Beetje klein, maar dit lukt niet met een Tesla. :-)

Comment

Ik rij hem niet echt leeg en zit vaak in en om 020. We gaan over 2 weken met de Jaaaaag naar Munchen. En we nemen een extra passagier mee. Felix. Felix schrijft en Vlogt over reizen met EV’s. Ik heb bedacht om een snelheidsrecord te gaan vestigen incluis laden. Weet niet hoe dat gaat uitpakken maar zal je op de hoogte houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                              Ik rij hem niet echt leeg en zit vaak in en om 020. We gaan over 2 weken met de Jaaaaag naar Munchen. En we nemen een extra passagier mee. Felix. Felix schrijft en Vlogt over reizen met EV’s. Ik heb bedacht om een snelheidsrecord te gaan vestigen incluis laden. Weet niet hoe dat gaat uitpakken maar zal je op de hoogte houden.
                                              Grappig, die Felix ken ik van Twitter. Ik ben benieuwd naar jullie reiservaringen, maar dat lees ik dan wel weer op Twitter dus :).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht

Grappig, die Felix ken ik van Twitter. Ik ben benieuwd naar jullie reiservaringen, maar dat lees ik dan wel weer op Twitter dus :).
                                                Geestig. Kijken we gelijk of de airbags ook werken... :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                                  Feit is dat Tesla beter kan investeren in range dan in die debiele Plaid aandrijving, daar zit niemand op te wachten als ik zo naar die achter vrachtwagens hangende Teslas kijk :p
                                                  In welk land is dat? Want dat zie ik in NL echt nooit, al zit ik alleen in de randstad op de snelweg. De e-Golfs en i3 zie ik juist wel opvallend vaak uit de wind hangen wat niet zo gek is want die hebben een kleine range. Maar model 3s, zeker de LR versie kunnen prima uit de voeten in NL volgens mij met die range

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Noah Bekijk bericht

In welk land is dat? Want dat zie ik in NL echt nooit, al zit ik alleen in de randstad op de snelweg. De e-Golfs en i3 zie ik juist wel opvallend vaak uit de wind hangen wat niet zo gek is want die hebben een kleine range. Maar model 3s, zeker de LR versie kunnen prima uit de voeten in NL volgens mij met die range
                                                    Ik heb nu zo'n 20K met een LR gereden door voornamelijk Nederland en dat gaat idd prima hoor! En ik rij stevig door :-) Uiteraard gaat het een stuk harder met de KW's boven de 130 km/h, maar dan nog is het prima te doen :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                                                      55EB3D99-1CA0-453C-870D-4032448BF123.gif

Beetje klein, maar dit lukt niet met een Tesla. :-)
                                                      Dat lukt zeker ook wel.

Comment

De Model 3 Performance heeft een trackmodus, dat laat wel wat driften toe . Met een beetje knutselen aan een rwd gaat het helemaal mooi dwars. Ik zag daar laatst een filmpje van, zal ik eens opzoeken. Dus zeker wel mogelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Noah Bekijk bericht

Gewoon NL op de routes van Belgie ri de Randstad, of van Bad Neuland terug naar de beschaving achter Groningen.
                                                          Als ik terug rij van de wintersport zie ik ook NOOIT trappende Tesla's, wel witte knokkels van MdV achter het stuur met 100kmh, das toch een ultieme methode om je Tesla zuinig te laten rijden.
                                                          :) Maar goed het kan altijd erger hoor, Mitsubishi PHEV...... :p
                                                          يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommy588 Bekijk bericht
                                                            De Model 3 Performance heeft een trackmodus, dat laat wel wat driften toe . Met een beetje knutselen aan een rwd gaat het helemaal mooi dwars. Ik zag daar laatst een filmpje van, zal ik eens opzoeken. Dus zeker wel mogelijk.
                                                            Ik doelde eigenlijk meer op de Model S, die is (ook niet echt) nog het meest vergelijkbaar met een Taycan. Maar dat zei ik er niet bij, my bad. Dat een Model 3 het ook kan, dat klopt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht

Ik doelde eigenlijk meer op de Model S, die is (ook niet echt) nog het meest vergelijkbaar met een Taycan. Maar dat zei ik er niet bij, my bad. Dat een Model 3 het ook kan, dat klopt.
                                                              Toch wel:

Nobuteru Taniguchi achter het stuur, die je misschien nog wel kent van Best Motoring. Valt niet eens tegen, vind ik eigenlijk.

Comment

Doet ie knap! Uit het feit dat ie m 2 keer kwijtraakt, durf ik te concluderen dat het een behoorlijke hand vol is...
                                                                privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Working...
                                                                X