Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Classic cars go electric

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Classic cars go electric

In het draadje van Scud over de tweedehands Tesla roadster werd er al even over gesproken: klassieke auto's met electromotor. Voor sommigen is het vloeken in de kerk, maar misschien wordt dit de enige manier om mooie klassiekers op de weg te houden.
    Vintage models are being converted from gas guzzlers to†eco†machines, improving performance without compromising on cool. Simon de Burton reports
    Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017) - Jeep Wrangler 2.8 CRD (2018)

Ik ben er heel erg dubbel over klassiekers met een elektromotor. Wel eens met een elektrische DAF gereden. Echt heerlijk, geen gerammel, geen motorlawaai, genieten van het rijden en de omgeving. Aan de andere kant miste ik de motor, het koppel van de motor en vooral de afstand die je ermee kan rijden. Wel eens serieus nagedacht om de 2CV om te bouwen, maar op dit moment is het gewoon niet realistisch. Ik rij tot 350 km op een tank. Dat red je gewoon niet, zelfs niet met een heel ruim budget. En ik ga het geluid, de koppel en hoe de auto reageert op de motor, bak en koppeling missen, daar kan echt geen elektromotor tegenop.

Dag gezegd hebbende, eens 2 dagen in een Model X mogen sturen een P90d. Man wat een genot! Voor dagelijks vervoer woon-werk verkeer is het zoveel meer relaxed dan met een brandstofmotor.... ware het niet dat ik op de fiets meestal ga. Mme Duckman dan weer wel met de auto naar het werk, maar die weigert elektrisch te rijden ;-)
    http://www.bloemendal-fotografie.nl

auto's
    Citroen 2CV 1982
    Saab 9-3 2.0T 2002
    Citroen C1 2014
    Solex 3800

Comment

Ik denk dat het heel erg aan de auto ligt. Bij een 911 of Alfa zou ik het nooit doen, want de motor is daar echt de attractie van de auto. Terwijl ik het bij een DS of CX juist weer beter vind passen en er minder moeite mee zou hebben.
      Giulia 1600 Super '65
      Abarth 595 Competizione '15

Comment

Mee eens. Er zijn zat oude auto's met een saaie, eenvoudige 4-pitter onder de kap die niet zoveel toevoegt.
        Dan is het best een optie. Maar het is wel heel erg duur nog.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Grappig dat Veloce de DS en de CX noemt. Dat zijn ook de modellen waar ik het eerst aan denk. En voor oude diesels, zoals een 404 of een Mercedes 180D lijkt het me een goede oplossing.
          Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017) - Jeep Wrangler 2.8 CRD (2018)

Comment

Een oude Rolls met een elektro motor zou ook erg goed passen IMHO.

Comment

Dit lijkt me een ideale kandidaat, en die "180d" op de achterklep vooral laten zitten. Dat wordt lachen met stoplichtsprintjes.
              Oldtimer Mercedes 170 Diesel 1962. Gebaut - Vollstšndig restauriert - Metallarbeiten komplett...,Mercedes Ponton 180d in Celle - Celle

Comment

Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Interessant item..

ik denk dat het mogelijk moet zijn om de hele "experience" van een ouderwetse ICE (classic of niet..) in software na te bouwen:
                  The next level "Sjoemelsoftware", zeg maar.

Men neme een EV.. en rust die uit met...
                  Sjoemelgeluid, is al leverbaar op volkswagens meen ik.
                  Sjoemelpedalen zijn te installeren en kunnen electronisch van feedback voorzien worden (bestaat al, denk anti-lock vibrators)
                  Sjoemelpookje, met wat ijzer, sensoren en actuatoren om het schakelen na te bootsen (incl het stoten en tandenpoetsen als je niet goed koppelt..)
                  Goede software kan dan het rijgedrag etc.. gewoon aanpassen aan de manipulaties van de vrouw aan het stuur...
                  En klaar is Klazina.

Heeft iemand hier al (tm) of (c) op?
                  ik ken sinds kort via-via Mate Rimec, zal eens laten navragen.
                  It's work Jim, but not as we knew it.

Brommer; BMW R1250RT (met oversized Beauty-case erop, en soms met Panniers ernaast)

Comment

Een onderwerp waar ik al een aantal jaren op de achtergrond bij bertokken ben.

Een vriend van mij is de eerste in Nederland die (in 2013) een DS 100% electrisch heeft gebouwd en in Lelystad bij de RDW met lof een kenteken heeft gekregen.
                    Henk heeft de keuze gemaakt vanuit zijn vak als electriciŽn en zijn liefde voor de CitroŽn DS. Naast deze berline heeft hij ook nog een DS20 Break (al een jaar of 25) en in 2001 kocht hij een DS23 in slechte staat. Die DS23 was ooit als Pick-up omgebouwd, maar intussen redelijk vervallen. Die Pick-up heeft hij toen helemaal gestript en gerestaureerd.

Na die Pick-up heeft hij eerst mij geholpen met de restauratie van de Volvo Amazon en toen dat klaar was zijn Break en daarop volgend de Pick-up nog een keer gerestaureerd.
                    Tja, en toen? Hij wilde toch weer wat omhanden hebben en wilde de uitdaging wel aan om een volledig electrische auto te bouwen, en dan wel een CitroŽn DS.
                    Via, via kwam hij op het spoor van een DS Berline die afgevoerd zou worden naar de sloop. Zo rot als een mispel. Een mooie basis, volgens Henk, om die om te bouwen.

Wat hierboven al beschreven is, bij sommige auto's haal je het karakter eruit. Een 911 bijvoorbeeld behoort een huilende, raspende LUCHTGEKOELDE boxermotor te hebben. Maar een DS, toch een van oorsprong vooruitstrevende auto, heeft als krachtbron een ouderwetse motor, die al oud was bij de introductie. In de loop der jaren wel doorontwikkeld, maar een verfijning van techniek is het nooit geweest. En als je in de historie kijkt waren er al in het begin van de vorige eeuw electrische auto's, dus had CitroŽn het plaatje helemaal compleet gemaakt om die futuristische DS in 1955 ook zo'n krachtbron te geven

in deze link is het ťťn en ander terug te lezen. http://www.olino.org/blog/nl/article...n/#more-106177

By the way, bij Henk hoeft het niet persť electrisch te worden. Zijn laatste project was een Renault Estafette waarvan het restauratieverslag onlangs in de Klassiek & Techniek te lezen was.

Comment

In de nieuwe Octane een artikel over een omgebouwde 1e serie 912...
                      Echt, mijn maag draait zich er van om.
                      Maar gelukkig zijn de kosten ruim € 66K...

Comment

zonder veel kennis van zaken of traditie zeg ik: Prima. Elektrisch past bij een DS.
                        Futuristisch, zoevend...
                        Ja - Doen.

Edit, plaatje...
                        Franquin (en scenarist Greg) waren elon ook 50yr voor in driverless, hoewel dit in het album niet helemaal goed afloopt....)
                        Screenshot 2020-02-17 at 21.43.32.png
                        Last edited by motard; 17-02-20, 21:45.

Brommer; BMW R1250RT (met oversized Beauty-case erop, en soms met Panniers ernaast)

Comment

Schitterend, die strip :-)

Ja inderdaad, een elektrische motor vind ik ook totaal bij een DS passen, veel meer dan die vooroorlogse motor die er origineel inzit, klopt.
                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

hier is de volgende pagina (via pinterest)
                            tekenstijl is he-le-maal Franquin.
                            hoewel Autos en achtergronden soms door Jidehim.
                            Kort hierna ging Franquin alleen door met Gaston Lagaffe, en dat zijn eigenlijk de Beste "Franquins"

ik heb eventueel de serie als pdf (in het frans, ddww).

bij de ex staan vele dozen met BD's...
                            (en nog eens vele met gewone boeken, ze weet niet wat ze er mee moet...)

BD's: Tintin, Spirou, Gaston, Pompon et Modeste (onbekend, maar leuk),
                            ook Asterix, Achille Talon, Blake et Mortimer, Lefranc, ...
                            Soms, vooral winters, mis ik die boeken.

[img]https://i.pinimg.com/564x/27/b6/b2/2...507c7cf67b.jpg[/img]

edit, hm..zo dan..

spirou_zorglub.jpg
                            Last edited by motard; 17-02-20, 23:25.

Comment

De DS heeft intussen al de nodige kilometers achter de rug en er is in de loop der tijd het nodige aan verbeterd. Qua bereik haalt hij nu ruim 200 km.

Comment

De versnellingsbak, en daarmee de stuurschakeling, zit er zo te zien nog in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                  De versnellingsbak, en daarmee de stuurschakeling, zit er zo te zien nog in.
                                  Klopt, maar eigenlijk heb je geen versnellingen nodig

Comment

Dit vond ik een leuke conversie, al was de donor nog niet zo oud. En het was maar een diesel, als het echter een V8 benzine was geweest had ik het zonde gevonden:

Comment

Ik zou die Defender meteen willen hebben. Maar zo'n project is waarschijnlijk nog een beetje duur voor een privťrijder.

Comment

https://www.youtube.com/watch?v=tQKB...channel=AutoYa

Comment

Oe, die vind ik erg. Zo zonde, het nordje vervangen door electrisch.
                                          Al heeft ie honderdmijoen pk, ik vind dit helemaal niks.

Zijn dit klassieker liefhebbers, of vinden ze gewoon het model mooi (body op een ID3 onderstel zetten was nog beter geweest?)

Comment

Of was de motor misschien in de soep gedraaid? Ze zullen niet zo gek zijn om een perfecte Alfa op te offeren.

Comment

Ik vind de shift naar EV's al helemaal niks, maar dit is inderdaad doodzonde. Voor een oude LandRover maakt het niet zoveel uit, maar bij o.a. deze Alfa is de motor de ziel van de auto.
                                              Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Dit nieuws past wel in dit draadje: Renault gaat de 4 en de 5 nieuw elektrisch leven inblazen.
                                                Wie wordt er niet warm van een Renault 4 of 5? De Fransen zijn - naar verluidt - van plan om de modellen van nieuw elektrisch leven te voorzien.

Comment

Plaatjes van de proto zijn er al:

jpsyahpbdb4l_800.jpg

vpbyvzxb95xh_800.jpg

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...nden-ontstaan/

Comment

Ik vind m erg gaaf!
                                                    Giulia 1600 Super '65
                                                    Abarth 595 Competizione '15

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veloce Bekijk bericht
                                                      Ik vind m erg gaaf!
                                                      Supergaaf! Net zoals die nieuwe 127 en andere retro modellen.

Comment

Ja tof ding man.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Working...
                                                        X