Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightyear

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Lightyear

    Een Nederlands EV-merk verdient een eigen draadje.

    Lightyear heeft 2 ervaren specialisten weten over te halen om voor hun te gaan werken.
    Dat zegt ook wat over Lightyear, ze kunnen blijkbaar een aantrekkelijke werkgever zijn voor dit soort mensen (ex-Renault, ex-Lotus, ex-McLaren)
    https://lightyear.one/press-releases...ect-management

  • #2
    Serieus. Een post over de Lightyear zonder plaatje? Wat is er van Gummen geworden?

    Comment


    • #3
      Dus naast een huis met oprit en privé-laadpaal, moet je ook nog een parkeerplaats in de zon hebben? :-)
      Ik heb dat wel, maar de meeste mensen in NL niet hoor.

      Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)



      Comment


      • #4
        ... en er zijn nog meer mensen die wel een parkeerplaats in de zon hebben, maar geen geld om die auto te kopen. Daarom is het nog geen kansloos project :-)
        Lightyear One is an ultra Energy Efficient Long Range Solar Car Engineered by Lightyear in The Netherlands. Designed for Independence
        Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017) - Jeep Wrangler 2.8 CRD (2018)

        Comment


        • #5
          Ik vind dit een beetje van het niveau Carver. Technisch heel mooi maar totaal onvermarktbaar (geen Nederlands woord, ik weet het...) omdat het te duur is. Paar mensen die het zullen kopen misschien, maar te weinig om een bedrijf draaiend mee te houden.

          Comment


          • #6
            De aanbetaling IS de prijs van de auto... Gewaagd.

            Comment


            • #7
              Een paar goed verdienende hippe eco-lui kopen/leasen dit idd.
              Daar zijn er (gelukkig voor lightyear) tegenwoordig wel veel van.
              Als je eindbaas bent bij een bedrijf dan staat zo'n ding toch chiquer dan een I-pace of de zoveelste energie slurpende Tesla.

              Maar dat opladen met zonne-ernergie schiet gewoon nog niet op.
              Moet je een week in de woestijn staan wachten om net weer naar huis te kunnen ;-)


              Maar zoiets als dit is 100x beter dan wat Tesla, Porsche etc doen.
              Die maken een elektrische raket die megaveel verbruiken. Daar gaan we de wereld niet mee redden natuurlijk.

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • #8
                Ik weet zo net nog niet of dit "100x" beter is dan een vergelijkbare EV. Wat is het verschil met een Taycan of Tesla die je met je eigen zonnepanelen oplaadt? Het enige verschil wat ik zie is dat de Lightyear ook tijdens het rijden nog zou kunnen bijladen. Dat je dus na je rit van 70km "niets" verbruikt hebt. Komt daar die claim van 8kwh/100km vandaan? Dat wordt me niet echt duidelijk van de website. Leuk als je er 150K op kan stukslaan voor de PR van je bedrijf. Als particulier zou ik die claims eerst wel even in de praktijk willen zien.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                  Ik weet zo net nog niet of dit "100x" beter is dan een vergelijkbare EV. Wat is het verschil met een Taycan of Tesla die je met je eigen zonnepanelen oplaadt? Het enige verschil wat ik zie is dat de Lightyear ook tijdens het rijden nog zou kunnen bijladen. Dat je dus na je rit van 70km "niets" verbruikt hebt. Komt daar die claim van 8kwh/100km vandaan? Dat wordt me niet echt duidelijk van de website. Leuk als je er 150K op kan stukslaan voor de PR van je bedrijf. Als particulier zou ik die claims eerst wel even in de praktijk willen zien.
                  De zonnepanelen laden maximaal met 215W/m2 en 5m2 oppervlak = 1075W. Dus ca 1kwh per uur onder optimale omstandigheden wat overeenkomt met 12.5 km geclaimde range. In de praktijk zal het lager zijn.

                  Jouw 70km zonder laden kan in theorie...bij 12.5km/h, hoogzomer, ramen dicht, airco en andere verbruikers uit.

                  Comment


                  • #10
                    Wat Noobie schrijft. Die zonnepanelen zitten er vooral voor de show op.
                    Maar de auto is wel zeer gefocust ontworpen op efficientie, licht gewicht materiaal gebruik, zeer goeie aerodynamische vormgeving, zeer lage rolweerstand. Dat kan je van e-tron of een EQS niet zeggen.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Noobie Bekijk bericht

                      De zonnepanelen laden maximaal met 215W/m2 en 5m2 oppervlak = 1075W. Dus ca 1kwh per uur onder optimale omstandigheden wat overeenkomt met 12.5 km geclaimde range. In de praktijk zal het lager zijn.

                      Jouw 70km zonder laden kan in theorie...bij 12.5km/h, hoogzomer, ramen dicht, airco en andere verbruikers uit.
                      Die zonnepanelen werken toch ook als de auto stilstaat. Een werkdag je auto in de zon hebben staan zou dan goed zijn voor 100 km range voor de terugweg. De rit zelf duurt misschien een uur (x2) waarmee je nog een theorische 25 km bij kan laden. Zelfs ala het 70% is van de theoretische range dan is hey voldoende voor een dag woon-werkverkeer.

                      Comment


                      • #12
                        En als optie kun je ook een waterturbine aanvinken. Voor als het een dagje regent.
                        Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017) - Jeep Wrangler 2.8 CRD (2018)

                        Comment


                        • #13
                          Rofl :)
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door RutgerK Bekijk bericht

                            Die zonnepanelen werken toch ook als de auto stilstaat. Een werkdag je auto in de zon hebben staan zou dan goed zijn voor 100 km range voor de terugweg. De rit zelf duurt misschien een uur (x2) waarmee je nog een theorische 25 km bij kan laden. Zelfs ala het 70% is van de theoretische range dan is hey voldoende voor een dag woon-werkverkeer.
                            Was een reactie op de vraag of je netto-nul kon rijden..

                            Ze noemen zelf ergens een getal van ca 70km laadcapaciteit/dag. Dat zal het realistische maximum zijn wat in de praktijk haalbaar is.
                            Vergelijkbaar met een plug in hybride van kort geleden, maar dan zonder kabels. Beter dan ik verwacht had, dat zeker.
                            Verder vind ik het het design en de ontwerpfilosofie van de rest van auto wel cool.

                            Comment


                            • #15
                              "Ze noemen"
                              Ze noemen inderdaad van alles, ook een massa van 1300kg, met een batterij van 60kWh. Ter vergelijking: Kia Niro met 64kWh accu is 1700kg, e-208 met 50kWh is 1450kg, Model 3 met 50kWh is 1580kg. De besparing moet uit de rest van de wagen komen en dan is dat een enorm verschil. Laat eerst maar eens de definitieve cijfers zien, denk ik dan.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                                Wat Noobie schrijft. Die zonnepanelen zitten er vooral voor de show op.
                                Maar de auto is wel zeer gefocust ontworpen op efficientie, licht gewicht materiaal gebruik, zeer goeie aerodynamische vormgeving, zeer lage rolweerstand. Dat kan je van e-tron of een EQS niet zeggen.
                                Dat denk ik dus ook, dat het 1 van de eerste puur op efficientie gerichte EV's zou kunnen zijn, ipv 0-100 sprints. Daar is natuurlijk een markt voor. Maar het is geen "zonnemobiel" zoals bij de Solar Challenge.

                                Comment


                                • #17
                                  We zijn op gummen even vergeten dat mensen auto’s kopen op emotie, niet alleen op basis van een excelstaatjes en bijtellingsberekeningen. :)

                                  De toegevoegde waarde van die zonnecellen is net zo hoog als de spoiler en knock-off wielmoeren op een GT3 RS. Je kunt prima zonder, maar het maakt de auto wel uniek.

                                  vind het een gaaf project en als Lightyear het goed doet kunnen ze wellicht een belangrijke technologiespeler worden. Autobouwer is misschien in grote series is misschien wat moeilijker.
                                  "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk bericht
                                    We zijn op gummen even vergeten dat mensen auto’s kopen op emotie, niet alleen op basis van een excelstaatjes en bijtellingsberekeningen. :)

                                    De toegevoegde waarde van die zonnecellen is net zo hoog als de spoiler en knock-off wielmoeren op een GT3 RS. Je kunt prima zonder, maar het maakt de auto wel uniek.

                                    vind het een gaaf project en als Lightyear het goed doet kunnen ze wellicht een belangrijke technologiespeler worden. Autobouwer is misschien in grote series is misschien wat moeilijker.
                                    Dit dus! Gaan we in grote getallen Lightyears zien, ik denk het niet. Als de techniek valide is gaan we die wel terug zien in andere auto’s.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nou....

                                      We did it! Setting a new standard for EV efficiency (lightyear.one)

                                      Het is een prototype, en de omstandigheden waren vast vrijwel laboratorisch, maar toch: 770 km op een 60 KWh charge.

                                      Zou het dan toch een game changer kunnen zijn?
                                      Mini Cooper Clubman
                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                      "Jasper val dood." - RH

                                      Comment


                                      • #20
                                        Knap, maar constante snelheid op een kombaan is dat niet zo gek zuinig toch?

                                        Ander nieuws - ze gaan ze produceren bij Valmet in Finland. Nedcar misschien niet ingericht voor elektrische auto’s?
                                        "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

                                        Comment


                                        • #21
                                          Even snel uitgerekend, maar zo’n lightyear zou op constante snelheid van 85km/h ongeveer 7,5kW moeten verbruiken. cW van 0,2! Dan heb je de zonnepanelen over voor je airco en je geluidsinstallatie :)
                                          "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk bericht
                                            Knap, maar constante snelheid op een kombaan is dat niet zo gek zuinig toch?

                                            Ander nieuws - ze gaan ze produceren bij Valmet in Finland. Nedcar misschien niet ingericht voor elektrische auto’s?
                                            Gezien de te verwachten aantallen zou het een forse investering zijn om de productielijn gereed te maken denk ik. Valmet kan ook de accu's maken begreep ik.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X