Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tesla Model S

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Tesla Model S

De nieuwe Model S van Tesla Motors is uit: plaats aan 5+2, vierdeurs, AWD mogelijk, 0-100 = 5,6s / 120mph, reikwijdte 480km en binnen 45min oplaadbaar (80%) of via een batteryswap van 5 minuten. Prijs < $50.000 !

Als deze specs ook in de realiteit te behalen zijn is dit volgens mij de auto van dit moment. Hybride zuigt, maar dit ziet er niet alleen goed uit maar met deze reikwijdte en een batteryswap en/of vrij snelle reload van batterijen is het ook nog eens praktisch ook. Snel en ruim en voor $4 aan stroom rijd je bijna 500km. Sounds too good to be true.

http://www.teslamotors.com/models/index.php
    Last edited by PACO; 28-03-09, 19:00.
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Design is helemaal niet verkeerd, maar de specs zijn wel een beetje erg 1 april. Of gaat het nu dan eindelijk echt gebeuren? Een echte bruikbare electrische auto.

<50K ???? Roadster was al over 100K

Overigens heb je voor die 50K wel een 160Mile pakket, en geen 300Mile pakket.
    Vraag me af ofdat ie met een 300Mile pakket nog steeds die acceleratie kan waarmaken overigens.
    Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

Comment

Als hij die specs kan waarmaken gaat de hele wereld in zo'n Tesla rijden.
      Serieus mooie auto met super-specs. Zuinig en goedkoop rijden, maar ook SNEL!

Dus er klopt iets niet. Waarschijnlijk kloppen er zelfs meerdere dingen niet. De prijs zal hier waarschijnlijk eerder 100.000 euro zijn en ik moet nog zien of je dat ding echt in 3 kwartier op 80% geladen krijgt.
      En wat is de reikwijdte als je echt 0-100 in 6 seconden gaat proberen? Waarschijnlijk haal je de 100km dan niet eens meer.

Maar ik hoop echt dat ik er helemaal naast zit.
      Last edited by Harry; 28-03-09, 20:17.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

accu verwisselen in 5min zet ik nu mijn vraagtekens bij
        de accu weegt minimaal 250kg..........................

verder een hoog to good to be true gehalte
        wat doet dat ding als je in de file komt ?
        oververhitten dan je accu's en geraak je al snel met stoel en al in een baan om de aarde ?

als het wel waar is dan sta ik echt te popelen.

(maar wel altijd met zo'n herrie makende fosiele brandstof wagen voor erbij)

E
        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Ha die Harry

Als ze dezelfde type batterijen hebben als in mijn (Nikon) fotocamera (lithium ion ofzo ?) dan is het theoretisch mogelijk dat na verloop van tijd je je wagen in 10minuten opgeladen hebt.................... Let op he, dit zou de eerste zijn..................dan geloof ik best dat je straks gewoon aan het "pompstation" "tanked" terwijl je zo'n gehaktrol wegwerkt ;-)

Oplaadtijd zal natuurlijk bepaald worden dooe wat je erin stopt, met 32A/400V lever je wel even wat meer vermogen dan met een 110V USA systeempje. En omdat de accu's gekoeld zijn staat je in principe niets in de weg om brute kracht tijdens het laden maar ook ontladen te gebruiken.

Het systeem van ruilaccu's lijkt me wel meest voor de hand liggend waarbij door de evolutie het uiteindelijk het formaat van de accu enorm zal afnemen terwijl het aantal ampereuur enorm gaat toenemen...............

Ik ben oprecht HEEL erg benieuwd.

E

Comment

Dat wil ik ook wel. Maar ik vraag me af waar je die accu's in 45min kunt opladen.
            Batterijen wisselen lijkt een beter optie, maar waar en met wie ga je wisselen? Extra setje kost een halve auto.

*The anticipated base price of the Model S is $57,400.
            All Tesla vehicles qualify for the full $7,500 US federal tax credit on battery-powered cars.
            Teslas also qualify for state incentives, sales tax waivers and rebates

Ehem, ik begrijp niet wat daar staat, maar betekent het soms dat dit de prijs is na subsidies?

Uiteindelijk gaat dit het wel worden, want de Waterstof economie wordt door sommigen nog steeds als iets van de verre toekomst gezien. Het lijkt erop dat dat de eerste 100 jaar niet zal veranderen.
            Last edited by NoTVR; 28-03-09, 20:41.
            Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Mensen, ga even de specs lezen want dit zijn de specs die Tesla Motors zelf opgeeft. Ik ga er wel even vanuit dat dit echte specs zijn, want het is geen hoaxbedrijf.
              Het zijn dus LiOn-batterijen en hebben een veel betere performance dan conventionele NiCad-batterijen. In de VS krijg je subsidie en dan gaat de prijs onder de 50K dollars. Als ze in NL de BPM zouden verlagen/schrappen kun je er ook voor een knappe prijs in rijden.

De reden dat dit model goedkoper kan worden is doordat het in massa geproduceerd zou worden. Theoretisch gezien zou een elektrische auto veel goedkoper gemaakt moeten kunnen worden omdat het veel minder draaiende delen bevat. Dat wil zeggen dat die dingen in onderhoud ook veel goedkoper zijn. Het enige struikelblok zou nog de lithium-productie kunnen zijn, want als men massaal op dit soort auto's overstapt gaan die mijnen double overtime draaien.

Hoe dan ook, ik zou echt voor zo'n auto in de markt zijn als deze specs ook in de praktijk haalbaar blijken. Dat is pas het systeem fucken ;)
              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

+1

Maar wel weer erg jammer hoe die Americano's nadenken over het opladen
                Basis is hun electriciteitssysteem (terwijl de markt in de USA juist heel gering is)

120V x2 = 240V x 2= 480V
                Volgens mij begrijpen ze niet hoe het meerfasen systeem werkt.............

240V en 480V is in heel europa niet voorhanden
                Tenminste niet in huidige infrastructuur.

Maak nu gewoon een 380-400V oplaadsysteem dat met 32A de boel volblaft, dat zit bij iedere jan boerelul in de meterkast, is echt maar geringe aanpassing, en dan kun je met een std 32A/400V/5p stekker de boel volblaffen.

E

Comment

Natuurlijk gaan die specs kloppen. En als ze bij deze auto tóch overdreven zijn, komt er binnen een jaar wel een concurrent die ze alsnog waarmaakt.

Al de huidige bezwaren van elektrische auto's (oplaadtijd, de noodzaak van een zwaar elektriciteitsnet of van een robot die je accupakket in vijf minuten wisselt) worden de komende jaren héél snel opgelost. Elektrische auto's vormen de nieuwe boommarkt. Het is dé manier voor autoproducenten om van het hele CO2-gezeik en fijnstofgedoe af te zijn.

Zodra bedrijven in die branche naar de beurs gaan, ga ik aandelen kopen. Je moet het vergelijken met internet anno 1994. Toen riepen ook velen dat muziek en films downloaden of online shoppen wel niks zou worden, want daarvoor moest immers eerst elk huishouden een razendsnelle verbinding hebben, in plaats van een 33k6-modempje. En kijk eens hoe snel dat probleem vervolgens is opgelost.
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

mooie invalshoek Brun

Comment

Waarschijnlijk heeft elke straat en elke parkeerplaats in 2025 een oplaadpuntje.

Je prikt je auto in zodra je 'm ergens parkeert, en de intelligente software kijkt even hoeveel oplaadstroom jouw auto op dat moment nodig heeft, hoeveel stroom het Nederlandse elektriciteitsnet toevallig beschikbaar heeft en hoeveel daarvan naar jouw auto mag vloeien.

Alle aangesloten elektrische auto's (en 's nachts zijn dat er dan al gauw zeven miljoen in Nederland) vormen één enorme accu. En daarmee kan het systeem elke windmolen en elke elektriciteitscentrale in het net altijd op vol vermogen belasten. Daardoor treedt er 's nachts geen verlies meer op.

En overdag werkt het ook. Als in Delfzijl de aluminiumfabriek toevallig die dag de productiestraat ombouwt en daarvoor alle apparatuur uitschakelt, hoeft Nuon de Eemshavencentrale niet op een lager pitje te zetten, met alle efficiencyverliezen van dien. Nee, in plaats daarvan stroomt de hele bubs overtollige elektriciteit naar alle vertegenwoordigers-leasebakken die ingeplugd staan bij de Nederlandse wegrestaurants omdat het 12:30 uur is en iedereen net even een balletje gehakt prikt. En als die om 13:30 weer op de weg zitten, zoekt het systeem naar andere auto's, en ziet dat er op Lang Parkeren bij Schiphol nog zevenhonderd auto's moeten worden opgeladen. Hoppa.
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Wat zeg ik. Je plugt helemaal niks meer in. Je zet je auto neer, en het opladen gaat draadloos, via een inductielusje onder de parkeerplaats. Net als bij je elektrische tandenborstel.

Die technologie bestaat overigens al: http://www.technischweekblad.nl/tram...ng.62155.lynkx

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                          Uiteindelijk gaat dit het wel worden, want de Waterstof economie wordt door sommigen nog steeds als iets van de verre toekomst gezien. Het lijkt erop dat dat de eerste 100 jaar niet zal veranderen.
                          Precies. Waarom zou je nog elektriciteit omzetten naar waterstof en het vervolgens in je auto weer omzetten naar voortbeweging, als dat ook rechtstreeks zonder waterstof kan?

Waterstof is voor de elektrische auto wat de cd-rom is voor de computer. Een mooie tussenoplossing voor een paar jaar. Maar inmiddels is er geen haar op je hoofd die er nog over peinst om een bedrijf te bellen en te wachten tot ze de software op cd-rom per post naar je hebben gestuurd. In plaats daarvan download je het via internet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                            Precies. Waarom zou je nog elektriciteit omzetten naar waterstof en het vervolgens in je auto weer omzetten naar voortbeweging, als dat ook rechtstreeks zonder waterstof kan?
                            De enige reden daarvoor is dat opladen tijd kost. Voor WW-verkeer is het allemaal wel te behappen, maar wanneer je de hele dag onderweg bent of je rijdt ineens naar je wintersportbestemming zo'n 1100 km verderop, dan heb je bij deze auto's een probleem. Dan is waterstof een uitkomst, want dat tank je binnen 10 minuten als benzine en dan heb je weer de gehele actieradius tot je bestemming.

Dát is en blijft de zwakte van elektriciteit, totdat ze dat opgelost hebben.
                            Daarom vind ik de battery swap wel een aardig idee, alleen geen idee hoe dat in de praktijk werkt.

Comment

ja brun dat inpluggen in de zeikende regen zag ik ook niet zo zitten
                              wat betreft die inductielussen
                              ehhhhmmmmm
                              als er dan een kat onder je wagen doorloopt...................
                              (ervanuitgaande dat je eventjes 600kwh vermogen in 45min door de lucht blaast)

E

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                als er dan een kat onder je wagen doorloopt...................
                                Is een elektrische auto, die hebben geen kat eronder hangen

:P

Comment

Nouja, als die inductielussen al bij trams werken, kunnen ze ook bij auto's werken natuurlijk. :-)

Klopt, het opladen is nog altijd een zwak punt. Sterker nog: het is eigenlijk het énige zwakke punt bij elektrische auto's. Juist daarom vermoed ik dat er ergens wel een bedrijf een oplossing zal ontwikkelen.

Overigens vormen die inductielussen best mooie technologie. Zoiets zou ook bij auto's tijdens de rit moeten kunnen functioneren. Bij Utrecht de A2 op. En dan is tot Den Bosch één rijstrook gereserveerd voor opladers. Je rijdt je auto op die rijstrook. En de radar-cruisecontrol (zoals Mercedes nu al heeft) zorgt ervoor dat je keurig met constante snelheid in het treintje blijft rijden. Alle auto's in dat treintje communiceren zelfs met elkaar. Je kunt het stuur loslaten, auto rijdt automatisch door en houdt zichzelf exact boven de inductielus, zodat je tijdens de rit wordt opgeladen. Bij Den Bosch eraf, je stuurt weer zelf en de accu's zijn vol.

Ik bedoel, de technologie voor zoiets is er dus al, hè. Ligt gewoon op de plank.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paco Bekijk bericht
                                    de nieuwe model s van tesla motors is uit: Plaats aan 5+2, vierdeurs, awd mogelijk, 0-100 = 5,6s / 120mph, reikwijdte 480km en binnen 45min oplaadbaar (80%) of via een batteryswap van 5 minuten. Prijs < $50.000 !
                                    5+2 ????
                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Brun, zoiets is er inderdaad al.
                                      Noemen we "de trein" ;)

@Steven: klik linkje - 5 volwassenen, 2 kinderen

Comment

Ze zouden de naam Tesla pas echt eer aan doen als ze zijn revolutionaire techniek weer tot leven zouden wekken: wireless power transfer. Dan heb je geeneens contactdozen of lussen nodig, gewoon de stroom via de ether naar je wagen zenden.

Sterker nog, die stroom wordt gewoon opgewekt door het magnetische veld dat om de aarde hangt via de Schumann-resonantie ;-)

Comment

PACO, stay away from the Duvel. :-)
                                          Maar wel kei interessant inderdaad.
                                          Rock on. RS.

Comment

Denk dat er eerder een roltrap naar de maan gebouwd wordt

Comment

Ha, die Brun;

"Precies. Waarom zou je nog elektriciteit omzetten naar waterstof en het vervolgens in je auto weer omzetten naar voortbeweging, als dat ook rechtstreeks zonder waterstof kan?"

Omdat je dan in feite de brandstofinfrastructuur die we nu al hebben in stand kunt houden. Er zijn namelijk nogal wat partijen die belang bij hebben bij de handel in dat spul....
                                              Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rocketscience Bekijk bericht
                                                PACO, stay away from the Duvel. :-)
                                                Maar wel kei interessant inderdaad.
                                                Nou, ik schuif wel even aan in het gummencafé voor een Westmalle Triple met uw goedvinden ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                  Ha, die Brun;

"Precies. Waarom zou je nog elektriciteit omzetten naar waterstof en het vervolgens in je auto weer omzetten naar voortbeweging, als dat ook rechtstreeks zonder waterstof kan?"

Omdat je dan in feite de brandstofinfrastructuur die we nu al hebben in stand kunt houden. Er zijn namelijk nogal wat partijen die belang bij hebben bij de handel in dat spul....
                                                  Absoluut!
                                                  Maar zullen deze kleine bedrijfjes zoals Tesla genoeg invloed hebben om een batterypack infrastructuur af te dwingen?
                                                  Tesla krijgt veel aandacht door hun modellen in combinatie met electrische motor.
                                                  Kijk wat Honda in de VS doet. Waterstof! Infrastructuur voor tanken begint aardige vormen aan te nemen. Gewoon heel erg eng allemaal.
                                                  Hoe is het mogelijk dat je probeert energie te besparen, en vervolgens extra energievreters en enorme dure, gevaarlijke en complexe technieken gaat toevoegen.
                                                  Enige reden op dit moment is nog dat waterstof te 'tanken' valt.
                                                  Nadelen zijn volgens mij legio ten opzichte van electriciteit.

Een batterypack-systeem zal er niet komen, daarvoor moeten veel neuzen dezelfde richting opstaan, en dat gaat niet gebeuren.
                                                  Enige hoop is verbeterde (snellere) laadtechniek.

Milieu my ass
                                                  Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

Comment

Ik denk niet dat je je zou moeten richten op een batterypack infrastructuur. Ik denk dat het batterypack van Tesla er eerder opgericht is om extra elektriciteit mee te nemen, zoals je een jerrycan met benzine meeneemt.

We hadden al tien jaar eerder elektrische auto's kunnen hebben, maar een machtige lobby van oliemaatschappijen en de automotive industrie heeft destijds de EV-1 van General Motors de nek omgedraaid. De reden: geen olie meer nodig, geen dure infrastructuur en geen vervangingsindustrie van onderdelen.

Hier een artikel hoe men de EV1 de nek heeft omgedraaid: http://zapruder.nl/portal/artikel/de_moord_op_de_elektrische_auto/

Comment

Die hele waterstofeconomie kan niks worden. Elektriciteit omzetten naar waterstof heeft een rendement van 30% of zo. Dan moet je het vervoeren (hoe??) en verbranden in een verbrandingsmotor met weer 35% rendement.

Dan wil je die waterstof maken met zonnecellen zeker? Rendement??
                                                      Totaal rendement < 10%.

Brandstofcel kan nooit grootschalig worden toegepast, tenzij er een alternatief wordt gevonden voor de edele metalen in de huidige katalisatoren.

Een inductielus is aardif om 1 Watt over te brengen, maar enige kiloWatts gaat een probleem worden, tenzij de hele onderkant van de auto als transformator is opgebouwd. Stekkertje erin steken lijkt me toch eenvoudiger ;-)

Wat voor elektriciteitsnet je hebt is oninteressant. Een accu wordt geladen met gelijkstroom, en die komt nergens ter wereld uit het stopcontact.

Dit soort auto's, Tesla, gaat het echt niet worden. Zinloos om 4WD en 5.2s/230kmh te hebben, want dat tijdperk is echt voorbij. Het gaan dingen worden als de IQ voor dagelijks, met kleine accupacks, en wellcht grotere auto's voor interstedelijke verbindingen en vakanties die op vloeibare brandstof rijden, waarschijnlijk als oplaadbare hybride voor de eerst 200km. Anders heb je geen kofferruimte meer over in je V70 ;-)

Ik zou best een soort setje willen hebben waarmee een licht autootje kan worden omgebouwd naar elektrisch/hybride.

Eventueel heb ik al een proef-205 beschikbaar. Wie heeft een achteras met diff. waarop een e-motor kan?
                                                      Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

fast charging battery

U wilt een snel te laden batterij voor in uw Tesla?
                                                        U vraagt, MIT delivers:

http://inventorspot.com/articles/mit...ange_ele_25304

lading genoeg voor 300km in een paar minuten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                                                          U wilt een snel te laden batterij voor in uw Tesla?
                                                          U vraagt, MIT delivers:

http://inventorspot.com/articles/mit...ange_ele_25304

lading genoeg voor 300km in een paar minuten.
                                                          Kijk, dat is een mooie ontwikkeling.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                                                            Dit soort auto's, Tesla, gaat het echt niet worden. Zinloos om 4WD en 5.2s/230kmh te hebben, want dat tijdperk is echt voorbij. Het gaan dingen worden als de IQ voor dagelijks, met kleine accupacks, en wellcht grotere auto's voor interstedelijke verbindingen en vakanties die op vloeibare brandstof rijden, waarschijnlijk als oplaadbare hybride voor de eerst 200km. Anders heb je geen kofferruimte meer over in je V70 ;-)
                                                            Nou, mooie toekomst hebben we dan.... Ik hoop toch echt dat we elektrisch en duurzaam kunnen koppelen aan sportiviteit, zoals Tesla doet ;-)
                                                            BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

Comment

DIY ombouw van ICE naar electisch is een hobby die duizende al sinds de 60iger jaren doen. Alleen niet alle landen hebben wetgeving die het toestaat. Maar er zijn tegenwoordig voledige kits te koop. Hier in australie is er een hele groep mensen mee bezig omdat ze hier goede opties hebben je auto weer op kenteken te krijgen en er een aantal financiele voordelen aan zitten.

Zie hier bijvoorbeeld iemand die het hele verhaal gefilmt heeft: http://www.evcapri.com/
                                                              Of kijk eens op:
                                                              http://zeva.com.au/

Het probleem dat er een hele industrie kapot gaat zouden we stoppen met gasguzlers heeft zich dit jaar trouwens opgelost. Die bedrijven liggen op dit moment al aan de afgrond door de financiele crisis. Wat ook grappig is om te zien is dat veel van de olie producerende landen heftig aan het investeren zijn in renewables. Ze weten dat met een jaar of 20 hun inkomsten bron behoorlijk zal terug lopen, dus om je nu in de technologie van de toekomst in te kopen is een slimme zet.

Daarbij, daar waar een industrie sterft, staat een andere industrie op en uiteindelijk creeeren we daar weer een hele legio banen mee. Iedereen dacht ook dat niemand meer werk zou hebben nadat de stoom machine werd uitgevonden en de fabrieken geen manual labour meer nodig hadden. Historie staat vol met soort gelijke voorbeelden. Mensen zijn nu eenmaal van nature bang voor veranderingen. Ze kunnen niet voorbij de huidige sitautie kijken en vergelijken de toekomst volgens maatstaven van gisteren.

Je ziet dat nu ook weer. Batterij technologie heeft 100 jaar stil gestaan omdat er geen duidelijke vraag naar is. Nu dat de entousiasme weer terug is zie je dat er elke jaar doorbraken bekent worden, en een hele nieuwe industrie bloeit als gevolg op. Enige probleem is dat we de laatste 20 jaar druk bezig zijn al dat soort werk naar China te verplaatsen, dus tja...

Comment

Precies Mux, zo zie ik het ook.

Oplaadtijd en actieradius vormen problemen waarvan je nu al de oplossingen aan de horizon ziet. Ik verwed er een kratje bier onder dat we binnen vijf jaar auto-accu's hebben die je bij een redelijk sportieve rijstijl 500 km laten rijden en die je binnen een kwartiertje weer hebt opgeladen.

In het Midden-Oosten zien ze de bui inderdaad al lang hangen. Al die oliesjeiks storten miljarden in nieuwe energietechnologie. Het zou me niet verbazen als half Saudi-Arabië op termijn wordt volgezet met zonnecellen. Ze hebben er namelijk net zoveel zonlicht als olie, dus reken maar dat ze dat zelf ook al hebben bedacht...

Comment

Working...
                                                                X