Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemeen hybride en elektrisch rijden topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door RutgerK Bekijk bericht

Ik weet natuurlijk niet wat voor een EV je gaat bestellen maar 400 kilometer red ik makkelijk met de Model 3 LR zonder tussentijds te laden. Het voordeel van je eigen aansluiting is ook nog eens dat je met een 100% accu kan beginnen en je de accu tot 0% kan rijden tot aan je eigen voordeur. Een Kona heeft ook geen problemen met die afstand. Met een ICE stap je vrijwel nooit in met een geheel volle tank.

Edit: En mogelijk is er een laadpaal bij je ouders (in de buurt) waar je kan bijladen voor de terugweg terwijl je op visite bent.
    Een ID.4 waarschijnlijk. Daarmee kan het ook. Maar wel langzamer als met wat ik nu heb. Dat was mijn punt. 100pu cruisen ipv. 160/170pu. scheelt.

(Er is daar geen laadpaal in de buurt en mijn vader koopt eerder een benzineslurper als een EV. :-) )

De bovenstaande casus was trouwens nog de makkelijke. Mijn schoonmoeder woonde tot voor kort in Berlijn. Dat zijn 650km. Of de rit naar naar het hoofdkantoor heen en terug. 800km vlot onderweg omdat je niet om middernacht thuis wil komen. Ik heb collega's die dat 2 maal per week moesten doen voor Corona.

Het punt is, een ICE is sneller, makkelijker en flexibeler voor mij en vele met mij. Je als klant moeten aanpassen aan de beperkingen van een concept vind ik krom.

Als ik geen alternatief heb : soi. Maar ik vind het niet raar dat als er alternatieven zijn dat ik zeg : het mag nog wel beter worden.
    Last edited by NAS; 15-09-20, 08:53.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door NAS Bekijk bericht

Het punt is, een ICE is sneller, makkelijker en flexibeler voor mij en vele met mij. Je als klant moeten aanpassen aan de beperkingen van een concept vind ik krom.
      Dan koop je toch gewoon een ICE? Waarom zou je je moeten aanpassen? En ja, ik weet dat je bij VW werkt en dus andere afwegingen moet maken, maar als iets niet past, dat past het gewoon niet.

Waarom zou een EV alles moeten kunnen en niet alleen alles moeten kunnen, maar ook nog eens alles beter moeten kunnen dan welk andere auto dan ook?
      Heel simpel: zoek je een auto voor 4 personen, snel, comfortabel, stil, rij je max 300km per dag, heb je de mogelijkheid te laden thuis of in de buurt, wil je lage kosten per km dan is een EV vandaag de dag een valide alternatief.

Wil je elke dag pallets van Groningen naar Middelburg brengen, neem je een vrachtwagen. Geen Mini of een EV.
      Wil je 3 keer per jaar skieen en op vakantie naar Sunny Beach met de auto, neem een Volvo station. Wil je door weilanden rijden, neem een Niva of Landrover.

Grootste voordeel nu in coronatijd en thuiswerken ligt in de lage bijtelling. Ik zat me deze week te bedenken hoe kut het zou zijn nu 6-700 netto per maand te moeten betalen aan een auto die stilstaat.

Comment

• Ik heb niks tegen EV's, maar voor mij wringt de schoen in dit hele verhaal doordat overheden het hele EV concept door de strot duwen als de heilige messias terwijl het concept nog lang niet goed genoeg is voor velen. Het alternatief (o.a. ICE) is voor velen nog steeds een beter alternatief.

En daarbij vind ik persoonlijk het gewoon ronduit ruk dat de overheid veel te veel aan de knoppen zit te draaien, waardoor het vooral de zakelijke rijder is die zweert bij een EV (want: goedkoop), terwijl vooral de dieselrijder genaaid wordt met allemaal opslagen. En voor de privé rijder zie ik nog steeds weinig redenen om over te stappen. Zonder fiscale stimulering is een EV voor de meesten gewoon duur. Ik zie wel mogelijkheden, maar de adoptiegraad gaat pas omhoog als die karren goedkoper worden čn minder beperkingen kennen.

Het zal ongetwijfeld beter worden, maar op dit moment zou ik eerder nog een hybride kopen, mits het goed werkt en de voordelen combineert ipv de nadelen.
        De BMW 330e die ik nu rij, is er duidelijk eentje uit de laatste categorie. Met opgeladen accu retesnel, maar slechts 25 km op de accu en de brandstoftank is maar 40 liter met een gemiddeld verbruik dat wel wat lager is, maar niet schokkend.
        Last edited by Eddieee; 15-09-20, 09:48.
        Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
          Dan koop je toch gewoon een ICE? Waarom zou je je moeten aanpassen? En ja, ik weet dat je bij VW werkt en dus andere afwegingen moet maken, maar als iets niet past, dat past het gewoon niet.
          Je hebt gelijk natuurlijk. Ik "zeur" (mijn woorden) omdat ik wil dat het produkt echt goed wordt. Niet alleen voor de mensen en het gebruik wat jij beschrijft maar voor iedereen, overal op de wereld. Want dat is de auto op dit moment : "all things to all men".

Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
          Waarom zou een EV alles moeten kunnen en niet alleen alles moeten kunnen, maar ook nog eens alles beter moeten kunnen dan welk andere auto dan ook?
          Omdat dit "normaal" was en nog steeds zou moeten zijn. Een (alternatief) produkt moet beter worden, niet beperkter. Ik wil vooruitgang, niet achteruitgang of stilstand. Genoegen nemen met beperkingen zorgt voor langzamere ontwikkelingen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
            Ik heb niks tegen EV's, maar voor mij wringt de schoen in dit hele verhaal doordat overheden het hele EV concept door de strot duwen als de heilige messias terwijl het concept nog lang niet goed genoeg is voor velen. Het alternatief (o.a. ICE) is voor velen nog steeds een beter alternatief.

En daarbij vind ik persoonlijk het gewoon ronduit ruk dat de overheid veel te veel aan de knoppen zit te draaien, waardoor het vooral de zakelijke rijder is die zweert bij een EV (want: goedkoop), terwijl vooral de dieselrijder genaaid wordt met allemaal opslagen. En voor de privé rijder zie ik nog steeds weinig redenen om over te stappen. Zonder fiscale stimulering is een EV voor de meesten gewoon duur. Ik zie wel mogelijkheden, maar de adoptiegraad gaat pas omhoog als die karren goedkoper worden čn minder beperkingen kennen.

Het zal ongetwijfeld beter worden, maar op dit moment zou ik eerder nog een hybride kopen, mits het goed werkt en de voordelen combineert ipv de nadelen.
            De BMW 330e die ik nu rij, is er duidelijk eentje uit de laatste categorie. Met opgeladen accu retesnel, maar slechts 25 km op de accu en de brandstoftank is maar 40 liter met een gemiddeld verbruik dat wel wat lager is, maar niet schokkend.
            De zakelijke rijder rijdt natuurlijk ook veruit de meeste kilometers en is dus de groep die de grootste verandering brengt als er naar EV's wordt overgeschakeld. De privérijder is minder interessant. De privérijder gaat ook steeds meer in de personal lease waardoor de aanschafprijs steeds minder uitmaakt en de kosten per kilometer belangrijker worden voor het maandbedrag.

Fiscale stimulering leidt vaker tot ongewenste neveneffecten. Ik kan mij nog goed herinneren dat de Ford F150 of Dodge RAM 1500 met een gastank goedkoper te rijden waren dan een Seat Ibiza met een 1.4T.

Comment

• Ik begrijp dat de overheid een bepaalde beweging wil stimuleren naar groener en duurzamer transport en - wat je al aangeeft - daarbij zijn de pijlen gericht op een grote doelgroep (en).

Helaas gooien we naar mijn mening geld uit het raam met de genomen maatregelen. De zakelijke rijder was geďnteresseerd door de lage bijtelling. Nu dit wegvalt, neemt de interesse weer af. En op de 2dehands markt verdwijnen de gesponsorde EV's na de leasetermijn voor een groot deel naar het buitenland. Vroeger de Priussen en Honda Hybrids, nu de Tesla's.
              Voor de meeste particulieren nog niet interessant.

Die regeling met 4.000 euro subsidie op een EV trok wel veel particulieren over de streep. Die subsidiepot was in no-time leeg:
              https://nos.nl/artikel/2340046-subsi...week-leeg.html
              Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Een (alternatief) produkt moet beter worden, niet beperkter. Ik wil vooruitgang, niet achteruitgang of stilstand. Genoegen nemen met beperkingen zorgt voor langzamere ontwikkelingen.
                Op een aantal gebieden is een EV echt wel beter dan een ICE. Grote binnenruimte vanwege klein formaat van de electromotor, weinig draaiende onderdelen, minder slijtage van remmen, altijd een standkachel, 0 olieverbruik, zeer stil, etc. En noem mij een gewone auto met kofferbak, plaats voor 4 personen die in minder dan 4 sec naar de 100 knalt voor minder dan 70k?

Comment

Je hebt gelijk natuurlijk. Ik "zeur" (mijn woorden) omdat ik wil dat het produkt echt goed wordt. Niet alleen voor de mensen en het gebruik wat jij beschrijft maar voor iedereen, overal op de wereld. Want dat is de auto op dit moment : "all things to all men".

Omdat dit "normaal" was en nog steeds zou moeten zijn. Een (alternatief) produkt moet beter worden, niet beperkter. Ik wil vooruitgang, niet achteruitgang of stilstand. Genoegen nemen met beperkingen zorgt voor langzamere ontwikkelingen.
                  De voornaamste achteruitgang die je beschrijft is de actieradius van een EV op hoge snelheid. Als ik een Golf IV met 150pk afzet tegen een GOLF VII met 150pk dan is er in 20 jaar 100 kilometer winst geboekt in de actieradius. Op hoge snelheden zal die winst nog beperkter zijn.
                  Het oude product ontwikkelt zich op dit moment veel minder snel dan het alternatieve product in mijn ogen. Juist de beperkingen drijven innovatie.

Comment

Op een aantal gebieden is een EV echt wel beter dan een ICE. Grote binnenruimte vanwege klein formaat van de electromotor, weinig draaiende onderdelen, minder slijtage van remmen, altijd een standkachel, 0 olieverbruik, zeer stil, etc.
                    Dat zijn voordelen. Ik zeg alleen dat er ook (belangrijke) beperkingen zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
                    En noem mij een gewone auto met kofferbak, plaats voor 4 personen die in minder dan 4 sec naar de 100 knalt voor minder dan 70k?
                    Waarom is dat relevant? Dat is interessant voor jou, niet voor mij :-)

Auto's zijn voor mij produkten die moeten aansluiten op hun gebruikers & use cases. En globaal gezien heeft (bijna) niemand op de wereld heeft wat aan die cijfers en prijs. Tesla's functioneren alleen een heel klein deel van de wereld. Leuk dat Nederland een deel van dat kleine deel is, maar (bijvoorbeeld) de prijsgrens voor echte aantallen & marktimpact ligt flink daaronder.

Comment

Ze hebben het al gevonden in het heden. De beperkingen van de maximumsnelheid vanwege CO2. Volvo begrenst zijn nieuwe auto's op 180 km/u en ook in Duifsland ligt de afschaffing van de limietloze autobahn op de loer.

Wat een EV doet boven de 130 is niet interessant. Wat je kan doen tussen 100 en 130 is het relevante deel.
                      De ID.3 is begrensd op 160 km/u en en e-up op 130 km/u. Het VAG gamma zal die begrenzingen vaker gaan doorvoeren.
                      Maar er is nog steeds geen algemeen tempolimiet op de autobahn dus is bovenstaande opmerking niet relevant IMHO.

Dat die electro karren worden begrenst bewijst juist de tekortkomingen, ze gaan bij de bosjes verkocht worden in Duitsland en het is niet de bedoeling dat de range naar 80 km ofzo terugvalt omdat je op top zit te knallen. Golf E is begrenst op 150 km/ volgens mij.

Ow ja, en ik vind EV rijden geweldig he, dus niet denken dat ik biased ben. Er zijn genoeg mensen die nog nooit een EV hebben gereden maar alle EV voertuigen compleet de grond in boren. Heb al gereden met de Tesla Model X, Jaguar I-Pace, BMW I-3, Nissan Leaf (verschillende types), Smart electric (verschillende types), Seat Mi electric, Golf-E, Hyundai Ioniq electric. Dus ik denk wel dat ik redelijk wat ervaring heb met electrische voertuigen. En echt mee gereden op snelweg, stad gemixed alles niet een rondje om de kerk oid.

Comment

De voornaamste achteruitgang die je beschrijft is de actieradius van een EV op hoge snelheid. Als ik een Golf IV met 150pk afzet tegen een GOLF VII met 150pk dan is er in 20 jaar 100 kilometer winst geboekt in de actieradius. Op hoge snelheden zal die winst nog beperkter zijn.
                        Het oude product ontwikkelt zich op dit moment veel minder snel dan het alternatieve product in mijn ogen. Juist de beperkingen drijven innovatie.
                        Wat ik beschreef is tijdsverlies door het rijden van een EV. Voor mij op dit moment. Dat is het uiteindelijke effekt en ik denk dat dat voor veel mensen een issue is. "Verloren tijd" door het moeten wachten op iets wat "vroeger" veel sneller ging.

Er wordt zeer weinig geinvesteert in motorentechniek, ook omdat het zo door overheden gestuurd wordt. China en de EU zorgen ervoor dat EVs er wel *moeten* komen. Geld dat in EV's gestoken wordt, kan niet in ICE's gestopt worden.

Dat de beperkingen weggewerkt worden ben ik het helemaal met je eens. Er zal ook in de nabije toekomst veel meer aanbod zijn dat aansluit op de behoeften van de massa. En dan zullen de overheden de markt niet meer (hoeven te) sturen.

Comment

Dat zijn voordelen. Ik zeg alleen dat er ook (belangrijke) beperkingen zijn

Voor jou wellicht. Maar voor hele volksstammen bepaald niet. Range is geen issue als je minder opmaakt dan dat je kan bijvullen. Laden ook niet, want genoeg tijd 's nachts om dit te doen.

Oorspronkelijk geplaatst door NAS Bekijk bericht

Waarom is dat relevant? Dat is interessant voor jou, niet voor mij :-)

Relevant ja, jij wilde toch vooruitgang zien? Lijkt me absoluut vooruitgang.

Comment

Relevant ja, jij wilde toch vooruitgang zien? Lijkt me absoluut vooruitgang.
                            Ik speel mee. NLse prijzen zijn door de BPM niet vergelijkbaar. In Duitsland (alleen BTW) zonder aftrek van subsidies is een appel met appel vergelijk mogelijk:

Tesla Model 3 Performance : 67K
                            Mercedes CLA Shooting Break (ruimte) A45S : 65K

Tesla is na aftrek van subsidies 58K, maar dat is overheidsgestuurd, sinds 2020. Vind ik geen "eerlijk" produktvergelijk.

Maar dat hoeft ook niet : Privatleasing (op basis van de 58K voor de Tesla en 65K voor de Benz met dezelfde KMs & aanbetaling):

Tesla : 567€ pm
                            Merc : 543€ pm

Gek genoeg zie je hier heel veel AMG's....

Comment

Wat ik beschreef is tijdsverlies door het rijden van een EV. Voor mij op dit moment. Dat is het uiteindelijke effekt en ik denk dat dat voor veel mensen een issue is. "Verloren tijd" door het moeten wachten op iets wat "vroeger" veel sneller ging.

Er wordt zeer weinig geinvesteert in motorentechniek, ook omdat het zo door overheden gestuurd wordt. China en de EU zorgen ervoor dat EVs er wel *moeten* komen. Geld dat in EV's gestoken wordt, kan niet in ICE's gestopt worden.

Dat de beperkingen weggewerkt worden ben ik het helemaal met je eens. Er zal ook in de nabije toekomst veel meer aanbod zijn dat aansluit op de behoeften van de massa. En dan zullen de overheden de markt niet meer (hoeven te) sturen.
                              Dat komt natuurlijk ook omdat het menselijk is om de negatieve op de korte termijn te beschouwen. Ik snap wel dat het nu vervelende is om 25 minuten bij een snellader te staan dan 10 minuten kwijt te zijn aan het tanken van je auto. Op het totaal van je kilometers denk ik dat laden met een eigen laadpaal qua 'bijtanken' minder tijd kost.

De auto-industrie heeft tot minimaal 2010 geen concurrentie van EV gehad. Ik kan mij geen commercieel haalbare innovaties zijn geweest op ICE gebied die het product auto beter zouden maken zonder daarbij aan de andere kant milieuvervuilender te zijn. Daar kan ik mij in vergissen maar ik kan mij echt niets voor de geest halen behalve een nieuwe rotatiemotor eens in de zoveel tijd.

Ik ben erg benieuwd naar wat Musk volgende week te vertellen heeft. 400kw/kg en snellere laadtijden door een ander batterijontwerp kunnen dan een nekslag gaan vormen voor 80% van de ICE's.
                              Last edited by RutgerK; 15-09-20, 13:59.

Comment

Met een EV voor normaal woon-werk verkeer heb je juist minder tijdsverlies. Geen omrijden maar naar een tankstation maar thuis komen, aansluiten en de volgende ochtend gewoon weer een volle accu.
                                Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

• Thuis tanken is inderdaad handig, vooral voor de WW kilometers. Dat is een voordeel. Ik bevind me echter in een luxe positie. Heel weinig mensen hebben zo'n aanluiting thuis. En in het dorp (onder rook van Frankfurt, soort van Amstelveen, 40.000 man) zijn er 4 (!) openbare palen.

Op motorengebied is er veel gedaan met mild-hybrid (Duitsers) en waterstof brandstofcellen (Koreanen & Japanners) de laatste jaren. Maar niet op hetzelfde tempo (jammer genoeg) als met EV. BMW kijkt ook naar alternatieven want de chef ontwikkeling haat EV. De vroegere chef ontwikkeling die de i3 heeft geintroduceerd is nu bij ons de baas. Ben ook benieuwd wat die gaan doen.

Ben benieuwd naar Musk.... de prijs van EV's moet IMHO nog steeds drastisch zinken.

Comment

Heel simpel: zoek je een auto voor 4 personen, snel, comfortabel, stil, rij je max 300km per dag, heb je de mogelijkheid te laden thuis of in de buurt, wil je lage kosten per km dan is een EV vandaag de dag een valide alternatief.

Mits je mag leasen, natuurlijk. De elektrische auto ligt voor de particulier nog ver buiten bereik, tenzij je een royaal gevulde spaarpot hebt. Tot die tijd moet een groot deel van de bevolking leaseprofeten aanhoren die vertellen hoe geweldig het (in hun geval) allemaal wel niet is ;-) En nee, dat is geen jaloezie, die tijd die komt echt wel. Maar een EV is veel minder vaak een alternatief als sommigen denken.

''Thank God for the internet experts''

Comment

Gek genoeg zie je hier heel veel Duitsche automobilen....
                                      FTFY.

We spelen even verder:
                                      Die AMG moet je nog een beetje aankleden zie ik om op hetzelfde uitrustingsniveau te komen. Ga je al ruim in de 70. Maar soit.
                                      Enne, die leasing, da's ex brandstof. Bij 40k/jaar moet je dus 8k aan benzine erin gooien. Tesla kost je 1500 voor hetzelfde kilometrage.

Als ik in Duitsland zou wonen, zou ik ook nu een ICE rijden. En 40kg aankomen door bier en bradwurst. En leven per dag, want dat is wat Duitsers over het algemeen doen.
                                      Laadstructuur en afstanden zijn en blijven een issue daaro.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht

Mits je mag leasen, natuurlijk. De elektrische auto ligt voor de particulier nog ver buiten bereik, tenzij je een royaal gevulde spaarpot hebt.
                                        Daar vergis je je in. De subsidiepot voor particuliere aanschaf was binnen een week leeg. Link staat ergens in dit topic. En die subsidies waren echt niet ruim genoeg om de veel hogere aanschaf te compenseren.

Comment

En leven per dag, want dat is wat Duitsers over het algemeen doen.
                                          Snap ik dit nu goed? Duitsers interesseren zich niet voor de toekomst? En Nederlanders wel? Waar komt dat vandaan?

Comment

• Had ik iets anders moeten verwoorden. Feit is wel dat een derde van de Duitsers helemaal geen spaargeld of andere financiele buffer heeft. Dat percentage ligt in NL een stuk lager. En Duitsers flikkeren hun spaargeld op een spaarrekening en kijken er niet naar om. Beleggen doen ze nauwelijks, zijn minder bezig met langere termijn financiele planning. Gewoon sparen, cash geld in een oude sok.

Comment

• 25% van de Nederlandse gezinnen heeft minder dan 3.000 euro spaargeld.
                                              Mini Cooper Clubman
                                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                              "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                25% van de Nederlandse gezinnen heeft minder dan 3.000 euro spaargeld.
                                                En de gemiddelde verkoopprijs van een occasion is 16.000 euro. Een EV gaat daar vast overheen. Ja, de okesjon EV is populair omdat de vraag groter is dan het aanbod. Maar mijn punt is dat het merendeel van de 2ehands EV markt helemaal niet bereikbaar is voor de gemiddelde particulier. En dat zal zeker nog een aantal jaren duren.

''Thank God for the internet experts''

Comment

In Germanie ongeveer een derde.

Edit,volgens Nibud in NL 20%.
                                                  Last edited by Streamz; 15-09-20, 20:14.

Comment

Neem aan dat je een extra 0 bent vergeten?
                                                    Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• Ja, hij bedoelde 25,0%
                                                      privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Op motorengebied is er veel gedaan met mild-hybrid (Duitsers) en waterstof brandstofcellen (Koreanen & Japanners) de laatste jaren. Maar niet op hetzelfde tempo (jammer genoeg) als met EV. BMW kijkt ook naar alternatieven want de chef ontwikkeling haat EV. De vroegere chef ontwikkeling die de i3 heeft geintroduceerd is nu bij ons de baas. Ben ook benieuwd wat die gaan doen.

Ben benieuwd naar Musk.... de prijs van EV's moet IMHO nog steeds drastisch zinken.
                                                        De auto industrie heeft vanaf mid jaren 80 jaarlijkse geroepen dat de waterstofauto binnen 10-15 beschikbaar zou zijn. Ik was als puber gefascineerd door het concept maar het kwam maar niet. Daarnaast hebben ze een enorme lobby gevoerd in bij EU om de uitstootnormen zo hoog mogelijk te houden in de Europese regelgeving. Feitelijk heeft de auto-industrie zich in de eigen voet geschoten door de beperkingen voor de ICE tegen te houden en daarmee de ontwikkeling van de waterstof auto minder interessant te maken.

Comment

Had ik iets anders moeten verwoorden. Feit is wel dat een derde van de Duitsers helemaal geen spaargeld of andere financiele buffer heeft. Dat percentage ligt in NL een stuk lager. En Duitsers flikkeren hun spaargeld op een spaarrekening en kijken er niet naar om. Beleggen doen ze nauwelijks, zijn minder bezig met langere termijn financiele planning. Gewoon sparen, cash geld in een oude sok.
                                                          https://economie.rabobank.com/public...rom-eigenlijk/

"Nederlandse huishoudens hebben daarentegen nauwelijks een spaaroverschot – hun gemiddelde spaarsaldo ligt sinds de eeuwwisseling op nul."

https://www.finanzen.net/nachricht/g...sparen-8834162

12,5% van al het private huishoudsinkomen wordt gespaard.

Dat Duitsers minder beleggen is duidelijk. Ze nemen minder graag risiko's. Dat zie je ook in de hoeveelheid mensen die huren etc. Maar de huurmarkt wordt meer gestuurd als in NL, is dus ook betaalbaarder. Daarnaast krijg in D AOW naar bijdrage. Veel mensen krijgen dus veel meer als wat in NL normaal is.De overheid speelt een grotere rol.

Ik weet nog steeds niet wat dit met elektrisch rijden te doen heeft.....

Comment

De auto industrie heeft vanaf mid jaren 80 jaarlijkse geroepen dat de waterstofauto binnen 10-15 beschikbaar zou zijn. Ik was als puber gefascineerd door het concept maar het kwam maar niet. Daarnaast hebben ze een enorme lobby gevoerd in bij EU om de uitstootnormen zo hoog mogelijk te houden in de Europese regelgeving. Feitelijk heeft de auto-industrie zich in de eigen voet geschoten door de beperkingen voor de ICE tegen te houden en daarmee de ontwikkeling van de waterstof auto minder interessant te maken.
                                                            Dat de autoindustrie domme fouten heeft gemaakt is duidelijk. 2015 was het keerpunt en het was laatst in het nieuws dat sindsdien geen enkel kabinetslid hier in D bij de (normaal erg machtige lobbygroep) VDA is langsgeweest. Een duidelijk teken.

Comment

https://economie.rabobank.com/public...rom-eigenlijk/

"Nederlandse huishoudens hebben daarentegen nauwelijks een spaaroverschot – hun gemiddelde spaarsaldo ligt sinds de eeuwwisseling op nul."

https://www.finanzen.net/nachricht/g...sparen-8834162

12,5% van al het private huishoudsinkomen wordt gespaard.

Ik weet nog steeds niet wat dit met elektrisch rijden te doen heeft.....

Dat zijn twee compleet verschillende zaken die je vergelijkt. Maar goed, heeft idd weinig met het topic te maken.

Comment

Working...
                                                              X