Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemeen hybride en elektrisch rijden topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Boris - Djurre Bekijk bericht
    Moet je dan voor palen van verschillende aanbieders ook verschillende pasjes op zak hebben. Of kan je gewoon betalen met credit card / bankpas?
    Over het algemeen is het zo dat je een laadpas aanvraagt bij een energieleverancier. Misschien dat Volvo een deal heeft voor laadpassen waar Vattenfall achterstaat.
    Bij iedere openbare laadpaal kan je met die laadpas aanmelden en afrekenen. Aan het eind van de maand krijg je de factuur van de betreffende energieleverancier.

Comment

• Ik ken een bedrijf wat driftig aan het elektrificeren geslagen is.;)
      Handig zou zijn, denk ik dan, om dan één systeem te nemen. Het meest simpele liefst ivm de lompheid waarmee met het materieel wordt omgegaan ..

Nee, portaal en verschillende stekkers :)
      Veritatis simplex oratio est

Comment

• https://www.ad.nl/auto/wielophanging...ijdt~a8589082/

In eerste instantie denk je "die garantie zou toch langer moeten zijn" maar op een VW krijg je ook vier jaar. Op elektrische VW's van voor 2021 zelfs maar twee.

Aan de andere kant: een onderste draagarm zou ik toch niet zo snel als "slijtage onderdeel" benoemen.
        ------------------------------------------------
        We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

• Dit is een al langer bekend probleem. Ik heb er in het verleden vaker dingen over gelezen en dit is de (upper) control arm in 2017 al: https://teslamotorsclub.com/tmc/thre...cracked.96329/

De reden waarom ik er toen over gelezen heb was in verband met het verlagen van mijn Model 3, waarbij iemand mij toen wees op deze Model S problemen en dus ook garanties die gekoppeld zijn aan modificaties als verlagen - en dan met name het vervallen ervan. Volgens mij is dit probleem met name bij de Model S aan de orde omdat de Model 3 een ander ontwerp heeft, maar in mijn achterhoofd heb ik ook nog een herinnering van iemand die daarover zei dat het niet veel beter was. Ik ben even kwijt wie dat geweest is.

Comment

• Handig voor de honden.

https://youtu.be/r80tJamIBCI

Comment

• Autoweek test van de Polestar 2 met Performance Pack vs de Tesla Model 3 Performance

https://www.autoweek.nl/autotests/ar...ce-dubbeltest/
              Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                Autoweek test van de Polestar 2 met Performance Pack vs de Tesla Model 3 Performance

https://www.autoweek.nl/autotests/ar...ce-dubbeltest/
                En de benchmark is weer wat verbeterd voor 2021. Hoewel nog niet bevestigd krijgt de Model 3 een warmtepomp waardoor de actieradius weer wat toeneemt van 560 naar 580 kilometer.

Comment

• 580km op papier dan he :-)
                  Ik ben benieuwd hoe groot de afwijking in de praktijk is. Bij Tesla meestal ~40%.

Nu ik toch weer hier ben, heb ik ook nog een vraag.
                  Stel dat je een wat langere rit met een Kona 64kw gaat maken he? Iets van 460km en in het midden heb je een overnachting.
                  De realistische range van zo'n ding is ongeveer 360km als je enigszins normaal rijdt. (dus niet te hard, maar ook niet met 95 tussen de vrachtwagens).

Zou je dat ding dan 's nachts voldoende kunnen bijladen met een 220 volt stekker in een normaal stopcontact? Of gaat dat echt met 1km per uur?
                  Ik wil zo'n kansloos trage tanksessie onderweg van 45 minuten voorkomen namelijk.
                  Last edited by Harry; 20-10-20, 08:43.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Maat van mij heeft zo een Kona en red gemiddeld (!) 390 km op 1 charge, dat is over >50.000km in NL verkeer.
                    Je laad snelheid is wel uit te rekenen volgens mij, 230V x 16A = 3,6kW(h) dan staat de boel wel aardig te roken, warm verlengsnoer gegarandeerd.
                    Daarmee laden gaat dan ongeveer met 3kWh in de accu per uur geladen, oftewel 10 uur aan de 220V stekker is ongeveer 30kWh geladen.
                    Ik zou lekker onderweg een Ionity paal opzoeken. Geen wachttijden. Voor 20 piek doorrijden binnen die 45 minuten.
                    Scheelt je kramp aan je bilnaad :)
                    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

• Oke, dus die kabel zit er puur voor noodsituaties bij.
                      Dan gaan we idd maar 45 minuten (of langer) wachten...

390km echte range is wel heel veel idd. Daar komen de meeste EV's niet bij in de buurt.
                      Maar dan reed hij denk ik max 100 op de snelweg met verwarming uit etc :-)

Als je 120-130 gaat rijden met een Kona red je dat namelijk niet meer.
                      Last edited by Harry; 20-10-20, 09:13.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Provinciale wegen voornamelijk idd, lijkt dat EV's daar beter tot hun recht komen dan lucht verplaatsen op de snelweg :)
                        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                          Oke, dus die kabel zit er puur voor noodsituaties bij.
                          Dan gaan we idd maar 45 minuten (of langer) wachten...

390km echte range is wel heel veel idd. Daar komen de meeste EV's niet bij in de buurt.
                          Maar dan reed hij denk ik max 100 op de snelweg met verwarming uit etc :-)

Als je 120-130 gaat rijden met een Kona red je dat namelijk niet meer.
                          Met die kabel kan je toch gewoon 3-fase laden bij een normale laadpaal? Met 11 kWh laadt je ongeveer 71 kilometer actieradius per uur.

Comment

• Net even gevraagd aan een vriend met Kona: die kabel is inderdaad eigenlijk alleen voor noodgevallen, hij heeft hem alleen een keer gebruikt toen alle palen kapot waren/niet beschikbaar waren en hij dus met gezin gestrand was bij een 220V punt. Kon toen gelukkig opgehaald worden door een vriend die in de buurt was.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                              Provinciale wegen voornamelijk idd, lijkt dat EV's daar beter tot hun recht komen dan lucht verplaatsen op de snelweg :)
                              de satnav-systemen staan af-fabriek op "snelwegen vermijden" :-p
                              privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

• Mijn Passat GTE kan 52km elektrisch rijden. Nu in de kou ietjes minder. Het duurt een uurtje of 5 voor hij is volgeladen met 220v met de door VW meegeleverde kabel.

10km pu. dus (ongeveer)

Comment

• Als je rustig rijd in stadsverkeer en buitenweg (die zijn hier allemaal 60 p/u) dan haal je in mijn (beperkte) ervaring wel zowat 500km met die kia/hyundai (die zijn toch technisch identiek?) dingen. Normaal met het verkeer meerijdend is die 450 zeker te doen. 13 tot 15 KWh/100km. Tot je inderdaad tussen 19:00 en 6:00 de snelweg op gaat. Bij 130 had ik tegen de 30 kWh/100km verbruik, maar geen idee of dat wind tegen of me was. In ieder geval met de verwarming aan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door V70 Bekijk bericht
                                    Net even gevraagd aan een vriend met Kona: die kabel is inderdaad eigenlijk alleen voor noodgevallen, hij heeft hem alleen een keer gebruikt toen alle palen kapot waren/niet beschikbaar waren en hij dus met gezin gestrand was bij een 220V punt. Kon toen gelukkig opgehaald worden door een vriend die in de buurt was.
                                    Thanks.
                                    Ik ga wel onderweg laden dan maar. Zucht..

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
                                      Als je rustig rijd in stadsverkeer en buitenweg (die zijn hier allemaal 60 p/u) dan haal je in mijn (beperkte) ervaring wel zowat 500km met die kia/hyundai (die zijn toch technisch identiek?) dingen. Normaal met het verkeer meerijdend is die 450 zeker te doen. 13 tot 15 KWh/100km. Tot je inderdaad tussen 19:00 en 6:00 de snelweg op gaat. Bij 130 had ik tegen de 30 kWh/100km verbruik, maar geen idee of dat wind tegen of me was. In ieder geval met de verwarming aan.
                                      LOL ja, als je 60km/u op de CC rijdt dan zijn ze zuinig idd, maar wie doet dat?
                                      Dat is gewoon niet realistisch.

Die Kona zit nu op 18,8kwh/100km gemiddeld en dat is al behoorlijk zuinig en dan pas je je rijstijl dus behoorlijk aan op de EV.
                                      Na volladen staat de realistische range dan op 370km oid. (hij calculeert het gemiddelde verbruik mee)

Bij 13-14kwh/100km rij je vooraan in een lange file met boze mensen :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Ik vind de CC wel cool trouwens. Die kun je zo instellen dat de Kona zelf het filerijden doet.
                                        Zolang de auto blijft rollen, kun je rustig een boek lezen of cassettes wisselen. Remmen en optrekken doet hij zelf en als je de afstand (tot je voorligger) kort instelt, rijdt hij redelijk normaal.
                                        CC gewoon op 100 zetten en hij gaat dan zo hard rijden als dat kan.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

LOL ja, als je 60km/u op de CC rijdt dan zijn ze zuinig idd, maar wie doet dat?
                                          Dat is gewoon niet realistisch.

Die Kona zit nu op 18,8kwh/100km gemiddeld en dat is al behoorlijk zuinig en dan pas je je rijstijl dus behoorlijk aan op de EV.
                                          Na volladen staat de realistische range dan op 370km oid. (hij calculeert het gemiddelde verbruik mee)

Bij 13-14kwh/100km rij je vooraan in een lange file met boze mensen :-)
                                          Nee hoor, je doet weer overdreven negatief. Bij 60km/h constant zijn ze nog wel zuiniger. Ik heb het over gewoon normaal weggedrag zonder anderen op te houden. Behalve jou dan, dat is wel duidelijk.

Comment

Thanks.
                                            Ik ga wel onderweg laden dan maar. Zucht..
                                            Gewoon lekker één van die Beierse zespitters pakken, Harry :-)

Comment

• Harry hoe kom jij aan een Kona?
                                              En over de zelfrijdende functies. Dit is echt een voorbeeld hoe goed andere merken het eigenlijk doen en Tesla naar mijn mening overgewaardeerd wordt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht

Gewoon lekker één van die Beierse zespitters pakken, Harry :-)
                                                Zeker als je spontaan ongepland je schoonmoeder naar Schiphol moet brengen. ;)
                                                Mini Cooper Clubman
                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beestemans Bekijk bericht
                                                  Harry hoe kom jij aan een Kona?
                                                  En over de zelfrijdende functies. Dit is echt een voorbeeld hoe goed andere merken het eigenlijk doen en Tesla naar mijn mening overgewaardeerd wordt.
                                                  Tesla overgewaardeerd? In de Tesla werkt de ACC en lane assist meer dan prima. Volgens vergelijk met de Polestar 2 is het ook meer beschikbaar bij slecht weer. De lane assist werkt veel beter op hogere snelheden dan de A3 e-tron die ik heb. Ik neem aan dat je ook in de Kona je stuurwiel maar beperkt mag loslaten voordat alles begint te piepen.

De volledige autopilot functie is een andere categorie waarbij de auto geheel zelfstandig kan rijden, van baan kan wisselen en zelf afremt voor 'rood'. Die mag je formeel niet gebruiken in Nederland.

Welk systeem wordt volgens jou overgewaardeerd?

Comment

• Tesla autopilot. Alles wat in een Tesla zit loopt ten opzichte van de concurrenten niet ver voorop.

Comment

• Harry , ik heb een e-Niro, die heeft vrijwel hetzelfde bereik en dezelfde techniek als zo'n Kona. 400 km in de zomer is zeker wel haalbaar, ook op de Autobahn. Je kunt dan gewoon 130 op de teller rijden. Wat dat laden betreft met die 220 volt kabel aka de 'Granny-charger': Die trekt max 2Kw. per uur. Dus als je daar mee zeg, 12 uur aan de stekker staat voor een overnachting kun je max 24 kWh bijladen. Dat komt neer op zo'n 130-150 km extra range. Is beter dan niets :).

Comment

• Harry, ik gok dat jouw 7-gangen diner bij de laadpaal langer duurt dan het laden van de auto :-)
                                                        Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

• Bij knappe restaurants zitten zelden fastchargers hoor :-)

En Tesla is uiteraard overgewaardeerd, maar verder wel een prima auto en heel erg leuk dat ze zo snel kunnen.
                                                          Dat je daarna niet meer thuis kunt komen (zonder 45 minuten te niksen op een vage parking), is weer een ander verhaal. ;-)

@Taeke: Ik ben benieuwd naar de echte range bij lange ritten op de snelweg bij 130km/u dan. Ik heb een paar ritten gedaan (binnendoor wegen gemengd met snelweg (60%)) en gebaseerd daarop, denk ik niet dat je de 400km kunt halen. Je moet sowieso laden voordat je op 0 km range zit uiteraard.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Ik heb de Model S inmiddels een jaar of 2. Toch valt de degradatie me tegen. Waar we eerst nog rond de 330 km haalden, kom ik nu niet veel verder dan 270 kilometer op een volle accu. Het is dan ook maar een 75.

2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
                                                            1984 Saab 900 Turbo T8
                                                            1981 Mercedes RMB 207D
                                                            1974 Citroen 2CV 0.6

Comment

• Dat is wel een behoorlijk verlies idd. En 270km echte range is niet heel veel.
                                                              Voor de meeste km's wel voldoende, maar je wilt er niet mee op vakantie.
                                                              Last edited by Harry; 21-10-20, 08:12.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Toen ik een flink stuk rustig had gereden (zonder file te veroorzaken, HARRY, maar gewoon goed anticiperend rijden) heb ik nog een foto gemaakt. Gereden afstand plus range komt als je een beetje je best doet dus echt wel boven de 500km uit. Dat is dus geen reëel gemiddeld verbruik, maar het is prima haalbaar als in Harry's woorden 'je rijstijl aanpast aan de EV'.

Zodra je snelweg rijdt wordt het dus anders, maar bij de huidige 100 km/u valt dat ook nog reuze mee.

4A7ECB3C-57A0-4AF7-A51F-55AE9023041C.jpeg

Comment

• Boven de 400km zal wel eens lukken met wind mee en tussen de Scania's, maar 500km echt niet hoor.

Als je in ECO-modus rustig aan rijdt, dan is 14kwh/100km al heel erg zuinig.
                                                                  12,6kwh/100km is windkracht 12 in de rug en heuvelaf.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Working...
                                                                  X