Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemeen hybride en elektrisch rijden topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Ja die gast heeft grote dromen en heeft de mogelijkheid om velen uit te laten komen.
    Dat is serieus cool, net als die plannen voor Mars etc

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

• [QUOTE=brun;n1050265]Vorige week reed ik langs de nieuwe Tesla-fabriek in aanbouw in Berlijn.

Het gaat allemaal met Silicon Valley-snelheid en dat is in Duitsland natuurlijk ongekend. Niet zeuren over regeltjes, maar bouwen bouwen bouwen en we lossen conflictjes onderweg wel op.

/QUOTE]

Berlin Brandenburg Airport.......ook zo geprobeerd.

يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

• De Twingo is er tegenwoordig ook als EV. Interessant aanbod voor 20K, want de Up/Citigo EV schijnt niet meer leverbaar te zijn. Als je deze week koopt gaat daar nog 4K subsidie vanaf.
        Let wel: de aandrijving mag dan elektrisch zijn, de raambediening is dat niet ;-).
        https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ingo-electric/

en https://www.renault.nl/elektrische-a...FBABGh%2FAj8g0

Comment

• Ramen niet elektrisch vind ik minder erg dan de buitenspiegels handmatig verstellen. Na ja. Beide zitten er niet op voor dat geld.
          8.2 met supercharger?

Comment

• Zoals een paar dagen geleden al even gemeld, heb ik het voorbije weekend een proefrit gemaakt met de Mercedes E300de (berline ipv de - indien het budgettair uitkomt - gewenste break).
            Binnenin is het luxe alom met vooral het enorme digitale dashboard dat opvalt, maar ook met de - binnen het Business Solution pakket standaard - opties voelt dit meer aan als een S-klasse dan verwacht.
            We (oudste zoon was uiteraard mee) reden nog met pre-facelift versie maar in de garage zelf stond ook nog een 2021 facelift versie en je moet wel heel erg goed kijken om de verschillen te vinden.

Voor wat betreft het rijden kan ik kort zijn: Fenomenaal!
            Ik rijd af en toe wel eens mee met de Cayenne Hybrid van mijn baas en daar voel ik toch steeds nog een lichte trilling door de wagen gaan op het moment dat de benzine motor mee inspringt om vermogen te leveren, dus verwachtte ik dit eigenlijk nog iets meer te gaan voelen met de diesel motor maar daar was dus niets van te merken.
            Ik moest op de duur op het dashboard kijken of de toerenteller iets aangaf om te weten of de diesel nu meewerkte of niet.

Met 316pk voorhanden heb je ondanks het forse gewicht altijd meer dan voldoende power en ook een bocht om ging naar mijn gevoel minstens even vlot als in mijn huidige F10 (niet dat dat nu een lichtvoetige Mini is maar in alle geval veel vlotter in de bochten dan de Audi A6 break die er ergens aan vooraf ging).
            Je voelt uiteraard wel dat je meer dan 2 ton onder je zitvlak hebt maar door het vermogen gaat het altijd vlot.

Bij het remmen echter moet je toch wel een stuk dieper met het pedaal dan dat je initieel gewoon bent, en duurt het gevoelsmatig toch allemaal net wat langer om tot stilstand te komen.
            Ik heb geen volledige noodstop gedaan maar bij de eerste verkeerslichten stond ik toch iets dichter op mijn voorligger dan verwacht.

Bij het vertrek gaf de auto aan nog 52 km vol elektrisch te kunnen rijden, en na een proefrit van een 30-tal kilometers in zowat elke mogelijke modus en met een aantal pedal-to-the-metal stoplicht en oprit sprintjes incluis leverde ik de auto af met een overblijvend elektrisch rijbereik van 24km. Met een combinatie van een volle tank en volledig opgeladen zou de Mercedes een totaal bereik van net iets meer dan 1000 kilometer hebben (volgens de boordcomputer althans).
            Dit zou dan ongeveer hetzelfde zijn als wat ik nu met de F10 haal dus prima voor mijn vervoersnoden.

De "bult" in de koffer waar de batterij onder zit zou me mateloos storen moest ik een berline bestellen, maar aangezien ik de break sowieso mooier vind en die bult me daar minder stoort door het feit dat laden en lossen in een break altijd makkelijker is vanwege het rolzeil, wordt het toch de break en kan ik me daar dan prima overheen zetten en zal dit in de praktijk best wel meevallen.

Conclusie: offerte is reeds doorgestuurd naar onze wagenpark beheerder :-) (de korting van 15% viel me trouwens daarin ook heel goed mee).

Hopelijk to be continued.

dash.jpg

Bob
            There are no stupid questions,
            but there are a LOT of inquisitive idiots.

Comment

• Fraai interieur, iets minder kermis dan andere modellen lijkt het wel. Afgezien van dat afzichtelijke paarse lichtlijntje dan.

Comment

• Gelukkig is die kermis verlichting in 64 verschillende kleuren in te stellen, maar ook gewoon uit te schakelen.
                Al denk ik dat het dan waarschijnlijk eerder gewoon zacht wit ofzo zal worden. Had ik indertijd in de BMW $GC ook en dat gf toch op één of andere manier wat rust in de auto als het buiten donker is.

Comment

• Het stuur doet me aan een terminator denken ofzo. Voor de rest wel een mooie auto!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Flat Cheese Bekijk bericht
                    Gelukkig is die kermis verlichting in 64 verschillende kleuren in te stellen, maar ook gewoon uit te schakelen.
                    Al denk ik dat het dan waarschijnlijk eerder gewoon zacht wit ofzo zal worden. Had ik indertijd in de BMW $GC ook en dat gf toch op één of andere manier wat rust in de auto als het buiten donker is.
                    Als Mini-rijder heb ik het altijd op oranje staan, geeft een gezellige niet-kermis gloed, en past bij de rest van de klokverlichting. :)
                    Mini Cooper Clubman
                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door FrankS Bekijk bericht
                      Het stuur doet me aan een terminator denken ofzo. Voor de rest wel een mooie auto!
                      Die sturen zijn tegenwoordig oerlelijk bij MB. Met die aluminium glimmers erop, daar heb ik sowieso een hekel aan. Je kunt dat.gelukkig ook in het zwart krijgen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht

Die sturen zijn tegenwoordig oerlelijk bij MB. Met die aluminium glimmers erop, daar heb ik sowieso een hekel aan. Je kunt dat.gelukkig ook in het zwart krijgen.
                        Goed om weten! Dan pas ik dat zeker aan bij finale bestelling.

Comment

• Klinkt goed hoor, begrijp die keuze wel. Maar dat stuurwiel is inderdaad verschrikkelijk lelijk. Als je zwart neemt wordt het volgens mij alsnog glimmend zwart, ook niet optimaal maar wel beter dan dat zilver. Ik vind die stuurbediening in de huidige Benzen trouwens verschrikkelijk slecht in het gebruik. Neem bv de cruiscontrol, links op het stuur. Die knopjes moet je omhoog en omlaag kantelen, maar ze zijn zo glad dat je je vinger er best wel hard op moet duwen. Effe snel uitzetten (Cancel heet dat tegenwoordig bij MB); dan heb ik een paar keer gehad dat mijn vinger van boven naar beneden over het knopje schuit zonder dat het knopje mee schuift. En dat vind ik niet fijn :-)

Comment

• Wel leuk ding volgens mij en vast een heerlijke auto voor de lange afstanden.
                            1000km op en tank is wel absurd veel, zeker vergeleken met EV's.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Absurd veel? Mijn ex F10 zag ik regelmatig op 1200km staan. Beetje moderne diesel met 60-70l tank haalt die 1000km makkelijk.

Comment

• De beschreven ervaring met het rempedaal vind ik interessant. Ik heb precies hetzelfde gevoel met de Passat GTE. Ik ben er ondertussen aan gewend, maar in het begin vond ik het niet fijn....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
                                  Absurd veel? Mijn ex F10 zag ik regelmatig op 1200km staan. Beetje moderne diesel met 60-70l tank haalt die 1000km makkelijk.
                                  Geen enkel probleem en je rijdt ook niet vooraan in de file.
                                  Jaren geleden nog een weddenschap gemaakt met een stukjesschrijver van een autoblad om met een S-klasse diesel Bluetec 6 cilinder naar Barcelona te rijden op één tank. Gewoon in alle luxe, airco etc aan 1500 km rijden, of verder ;)
                                  Overigens de 2.5 TDI in de eerste serie A8 had al een onvoorstelbare actieradius met een beetje normale rijstijl, de bc stond regelmatig op meer dan 2000 km.
                                  Veritatis simplex oratio est

Comment

• Mooi man. Maar ja, dat was vroeger he?
                                    Het is nu eerder 300km met die EV's... Vooruitgang :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Al haalt ie 5000km op een tank, boeie. Voor Covid reed ik gemiddeld iets minder dan 100km per dag. Nu gemiddeld 20 ofzo.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                        Wel leuk ding volgens mij en vast een heerlijke auto voor de lange afstanden.
                                        1000km op en tank is wel absurd veel, zeker vergeleken met EV's.
                                        Zelfs een zware euro 4 diesel doet +-1150 km met 58 liter tegenwoordig: 100 km/h en geen files.

Comment

• dubbelpost

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
                                            Klinkt goed hoor, begrijp die keuze wel. Maar dat stuurwiel is inderdaad verschrikkelijk lelijk. Als je zwart neemt wordt het volgens mij alsnog glimmend zwart, ook niet optimaal maar wel beter dan dat zilver. Ik vind die stuurbediening in de huidige Benzen trouwens verschrikkelijk slecht in het gebruik. Neem bv de cruiscontrol, links op het stuur. Die knopjes moet je omhoog en omlaag kantelen, maar ze zijn zo glad dat je je vinger er best wel hard op moet duwen. Effe snel uitzetten (Cancel heet dat tegenwoordig bij MB); dan heb ik een paar keer gehad dat mijn vinger van boven naar beneden over het knopje schuit zonder dat het knopje mee schuift. En dat vind ik niet fijn :-)
                                            Ik vond de bediening van de cruise control eigenlijk niet veel verschillen t.o.v. deze in mijn huidige F10 of andere voorgaande BMW's dus daar heb ik me niet echt aan gestoord.
                                            En het uitzetten van de CC heb ik niet echt gedaan. Die gaat wel uit als ik op de rem ga.

Comment

• Dat zal best, maar toch gaan diesels om 1 of andere reden in de ban.
                                              Ik vond diesels voor lange afstanden altijd juist prima. Gelukkig rij ik geen lange afstanden meer, dus kan ik gewoon fatsoenlijke 6-cil benzines rijden. :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Met de Avalanche zo rond de 1200-1300km (272l LPG netto). 1000+ vind ik nog steeds erg fijn, wanneer je naar een tankstation moet.
                                                Vooral in de ochtend als die stumpers voor een broodje de diesel auto/busje bij een LPG pomp zetten. Ik heb deze week er al twee onvriendelijk op aangesproken.

EV thuis laden lijkt me dus wel prettig, als dat voldoende is voor die dag.
                                                8.2 met supercharger?

Comment

• 272 liter LPG tanken, hoe lang doe je daar over, qua pomp blokkeren? :)
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

• En ligt je hele kofferbak dan vol met tank? ;-)

Comment

• Bij een Avalanche zal het er wel onder passen zonder laadbakverlies. :)
                                                      Mini Cooper Clubman
                                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

• Ik denk 1 in kofferbak, 2 lange torpedo's onder in de lengte tussen de wielen langs de chassis balken.
                                                        In mijn Range Rover had ik 2x 60L, wel beiden in de kofferbak langs de zijkanten. Duurde een halve eeuwigheid voor ze vol zaten. Voor het gevoel bijna even lang dat het kostte om ze leeg te rijden (V8, 3,9L, Aero van een baksteen, 1:4,5, LOL)

Comment

• De meeste installaties hebben een kleine vulslang en dan gaat het een stuk trager. Die vervangen door een grote scheelt veel.

Nee geen torpedo's, maar op de plek van het reservewiel een verbonden dubbel tank (worden zo verkocht) en een in de kofferbak. Dan hou je genoeg ruimte over om twee velgensetjes erin te gooien.

8.2 met supercharger?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                            Dat zal best, maar toch gaan diesels om 1 of andere reden in de ban.
                                                            Ik vond diesels voor lange afstanden altijd juist prima. Gelukkig rij ik geen lange afstanden meer, dus kan ik gewoon fatsoenlijke 6-cil benzines rijden. :-)
                                                            Probleem zit hem ook niet in het rijden van de afstanden maar de frequentie van tanken. Had een 159 SW met die 1750tbi en bij een ritje Limboland stond je ook halverwege de dag te tanken. Had toen zelfs dat ik halverwege de week niet meer kon tanken omdat ik aan maximum op de tankpas zat van €250/week of zoiets.

Comment

• Mijn vriendin rijdt een benzine auto en hoeft nooit te tanken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                                272 liter LPG tanken, hoe lang doe je daar over, qua pomp blokkeren? :)
                                                                Wij hadden in RSA een landcruiser overlander, die had 270 liter dieseltanken in totaal
                                                                Vaste prik als je die ging (laten) voltanken dat de tankmeneer even onder de auto keek of er nergens iets lekte na een minuut of 10 :)
                                                                Kosten van zo een volle tank : 2 knaken en bosje konthaar.
                                                                Die wagen was me toch zuinig hoefde maar 1x in de maand te tanken !!!11!!1!1!!111

يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door RutgerK Bekijk bericht
                                                                  Mijn vriendin rijdt een benzine auto en hoeft nooit te tanken.
                                                                  Zo'n auto heeft mijn vrouw ook, de dieselversie.
                                                                  Veritatis simplex oratio est

Comment

Working...
                                                                  X