Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemeen hybride en elektrisch rijden topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Een EV v0.1

Comment

• Mercedes EQS: https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ektrische-top/

Voorlopig de top-EV, want Tesla heeft zoiets nog niet. Is eerder een concurrent de Lucid Air. (die er ook nog niet is)

Echt mooi vind ik de EQS niet, ook niet lelijk, maar hij doet me sterk denken aan Chrysler conceptcars uit de jaren 90.

Last edited by Taeke; 16-04-21, 13:09.

Comment

• Back to the 90's idd. Chrysler sedan uitvoering van de Jaguar XJ220 ofzo. Met Maybach wielen.

Comment

• ​​​Die Kia (en zijn broertje de Hyundai Ionic 5) hebben wel 800V architectuur onder de kap, dus supersnel laden. De EV6 heeft ook een 30 centimeter langere wielbasis dan onze huidige Auris en dezelfde kofferbakruimte. Wie weet een interessante optie voor over een paar jaar.

Die Ionic lijkt trouwens in de verte een beetje op Harry zijn oude Alfa. Best geslaagd ontwerp moet ik zeggen.

image_38439.png

Hyundai_IONIQ5.jpg
          Last edited by MartijnL; 19-04-21, 09:03.
          ------------------------------------------------
          We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

• Ik begrijp die rare vouw in de zijkant van de Ioniq niet. De Kia vind ik wel mooi.
            Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017) - Jeep Wrangler 2.8 CRD (2018)

Comment

• Misschien is het een verwijzing naar de eerste Hyundai Santa Fe. Die zag er ook nieuw al uit of hij gedeukt was :-)
              Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017) - Jeep Wrangler 2.8 CRD (2018)

Comment

• Die Ionic 5 doet me vwb zijaanzicht denken aan de potente Delta Integrale.
                Lekker bulky ontwerp waar er ook wat vouwen in zaten want anders was het allemaal wel erg simpel.

Comment

• Kwam langs het kanaal van Carwow. Gezien de hoeveelheden subscribers brengt dat kanaal mogelijk meer geld in het laatje dan de rest van hun business (autoprijzen vergelijken) maar dat terzijde.

Ze hebben een aantal video's van real-world range tests van EV's. Wellicht interessant:

Polestar 2 / Tesla 3 / Tesla 3 Performance:

Tesla Model 3, Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Nissan Leaf, Kia e-Niro and Mercedes EQC:

Honda e, Peugeot e-208, Volkswagen e-Up!, Vauxhall Corsa-e, MINI Electric, Renault Zoe:
                  We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door floris_s Bekijk bericht
                    Daarnaast, die 58k is de introductieprijs van een volgehangen topmodel. De rest van de range zal ongetwijfeld goedkoper geprijsd zijn. Dit wordt niet weer (?) een kansloos verhaal, ik verwacht eigenlijk dat Hyundai wederom een succesvol elektrisch model in de markt zet. Ze hebben met de Kona en Ioniq laten zien het spelletje prima te begrijpen.
                    Vanafprijs €43.500.

2019 Volvo V60 T6

Comment

RWD ;-)))

en knappe slaapstoelen, voor als ie echt vol moet laden op laag tempo
                      Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                      Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

• Range is wel minder dan van de EV6 en de kofferbak is ook kleiner bij de Ionic. De long range variant met iets meer toeters en bellen zit over de 50K maar dan zit er ook weer een subwoofer in je kofferbak die ruimte vreet.

EV6 Plus (LR RWD) is 52K.

De prijslijst van de Ionic 5: https://s7g10.scene7.com/is/content/..._IONIQ_5-02pdf
                        en de EV6: https://www.kia.com/content/dam/kwcm...prijslijst.pdf

Ben benieuwd wanneer de model Y uit de fabriek in Berlijn gaat rollen met hun nieuwe batterij pakket.

Comment

Nou dat is een heel stuk beter idd. Leuke auto en met rond de 40K is het een goed alternatief voor de Kona etc.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht

Nou dat is een heel stuk beter idd. Leuke auto en met rond de 40K is het een goed alternatief voor de Kona etc.
                            Nieuwe etron Q4 (zustermodel ID.4 en Enyaq) komt er vanaf 48.000 euro met eenzelfde motor en iets kleiner accupakket. Het zit qua prijzen allemaal erg dicht op elkaar moet ik zeggen.

Hyundai is overigens gestopt met de Kona electric op de thuismarkt vanwege grote problemen met brandgevaar.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door RutgerK Bekijk bericht

Hyundai is overigens gestopt met de Kona electric op de thuismarkt vanwege grote problemen met brandgevaar.

Nou Harry, voortaan maar een straat verderop parkeren die kona in plaats van vlakbij je echte auto's :-)

Comment

Nieuwe etron Q4 (zustermodel ID.4 en Enyaq) komt er vanaf 48.000 euro met eenzelfde motor en iets kleiner accupakket. Het zit qua prijzen allemaal erg dicht op elkaar moet ik zeggen.
                                Prijzen kruipen naar elkaar toe maar de range van de meeste basisversies vind ik aan de krappe kant. Als je de testen ziet dan halen de meesten ongeveer 80 - 85% van de opgegeven range en dat is dan tot helemaal leeg (wat de accu's niet fijn vinden). Als je gaat tot ongeveer 20% leeg dan heb je het over 68% van de opgegeven range.

In geval van de Q4 eTron 35 zit je dan op grofweg 220 kilometer en da's niet veel. Tuurlijk, voor de meeste ritjes prima voldoende maar je kan er niet mee op vakantie.

Last edited by MartijnL; 23-04-21, 11:11.

Comment

• Met een EV kun je idd niet op vakantie, behalve als je 3 weken Enschede vakantie noemt of als je jezelf heel erg wilt straffen. ;-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Met een EV kun je idd niet op vakantie, behalve als je 3 weken Enschede vakantie noemt of als je jezelf heel erg wilt straffen. ;-)
                                    BS, met de Kona op vakantie naar Noorwegen was prima te doen. Laden in Duitsland, Denemarken en Noorwegen ging prima.

In de bergen rijden met een EV is echt super, ding vliegt werkelijk soepel omhoog en regenereert bij het afdelen weer het grootste deel van de energie.
                                    Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

• Idd. Genoeg voorbeelden van long range Kona's/Niro's/Tesla's die lange trips maken. Zolang je maar superchargers op de route hebt kan het best (maar dus niet met een schraapaccu versie want dan sta je om de haverklap te laden).

Wat me ook opviel: bij de niet-Tesla's is de warmtepomp vaak een optie geworden. Kost dan meteen 1200 euro.
                                      Last edited by MartijnL; 23-04-21, 22:27.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MartijnL Bekijk bericht
                                        Idd. Genoeg voorbeelden van long range Kona's/Niro's/Tesla's die lange trips maken. Zolang je maar superchargers op de route hebt kan het best (maar dus niet met een schraapaccu versie want dan sta je om de haverklap te laden).

Wat me ook opviel: bij de niet-Tesla's is de warmtepomp vaak een optie geworden. Kost dan meteen 1200 euro.
                                        Met grotere accu's kan je prima langere trips maken. Laden om de 180-200 kilometer lijkt mij ook niet ideaal.

De warmtepomp (en ook bepaalde snellaadmogelijkheden) zijn misschien alleen relevant bij EV's met een grotere accu. Een warmtepomp levert onder veel omstandigheden een behoorlijke efficiency op maar het zijn geen tientallen procenten. Bij een Model 3 dacht ik 1 kWh per 100 kilometer. De vraag is dan of 1200 euro de investering waard is voor een EV die zo'n 200 kilometer op een volle accu doet. Hetzelfde geldt voor de extra kosten voor snelladen. Als je toch niet heel veel kilomters per dag rijdt is het dan zinvol om met meer dan 125 kWh te kunnen laden?
                                        Mooie van Tesla is natuurlijk wel dat zij alle auto's voorziet en toch de prijs concurrend kan houden.
                                        Model 3 LR doet inmiddels 600+ km WLTP voor onder de 60.000 euro.

Comment

• https://www.youtube.com/watch?v=eM-wzIE4vKg

Best goed gelukt :-)
                                          paulvh

Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door paulvh Bekijk bericht
                                            Inderdaad heel goed gelukt. Mooi ding, vind ik, en ook technisch goed voor elkaar. Stiekem vind ik deze ook alvast heel mooi en ben ik benieuwd hoe hij er straks in het echt gaat uitzien:

https://www.youtube.com/watch?v=MUK6e1WCcC0

Comment

Model 3 LR doet inmiddels 600+ km WLTP voor onder de 60.000 euro.
                                              600km. Sure.

Je wilt eigenlijk gewoon een EV die altijd minimaal 400km haalt ipv maximaal (wind mee, max 80kmu, 20 graden buitentemp) 1x tijdens een niet realistische test die 600km.
                                              Juist Tesla doet het vaak slecht bij een real life test. Ze halen wel veel km's, maar blijven vaak steken op 75% van de WLTP terwijl bv een Kona eerder 90% haalt. Dus wat dat betreft doet Tesla het toch nog niet zo goed hoor. Maar ze compenseren dit met veel grotere accu's.

Als je een beetje range wilt, dan moet je je rijstijl aanzienlijk aanpassen als je van benzine naar EV gaat. En ik vind dat kudt :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

• En hoeveel anders is dat als een normale ICE aangedreven auto?

Comment

600km. Sure.

Je wilt eigenlijk gewoon een EV die altijd minimaal 400km haalt ipv maximaal (wind mee, max 80kmu, 20 graden buitentemp) 1x tijdens een niet realistische test die 600km.
                                                  Juist Tesla doet het vaak slecht bij een real life test. Ze halen wel veel km's, maar blijven vaak steken op 75% van de WLTP terwijl bv een Kona eerder 90% haalt. Dus wat dat betreft doet Tesla het toch nog niet zo goed hoor. Maar ze compenseren dit met veel grotere accu's.

Als je een beetje range wilt, dan moet je je rijstijl aanzienlijk aanpassen als je van benzine naar EV gaat. En ik vind dat kudt :-)
                                                  De methode heb ik niet in de hand, ik geef alleen aan wat ze doen in die cyclus.

Tesla heeft met de Model 3 een redelijk vergelijkbaar accupakket van 77kWh tot 82 kWh volgens mij. De motoren horen nog altijd bij de efficiëntere motoren die er zijn, zeker ten opzichte van het vermogen dat ze leveren. Het zou interessant zijn om te zien wat een Model 3 doet met een motor die 204pk levert zoals de ID.3, ID,4 e.d.
                                                  Hoewel de range het beloofde inderdaad niet haalt komt de Model 3 wel het verst in de vergelijkende testen.

Comment

• Die trend naar grotere accu's, vooral om op je jaarlijkse vakantie wat meer range te hebben. Daarvoor rij je dan de rest van het jaar met al die extra kilo's, dus naast de extra kosten en milieutechnisch de extra grondstoffen ook een meerverbruik aan stroom.
                                                    Dat moet toch anders kunnen. Paar extra erin (huren) tijdens de vakantie en daarna er weer uit bijvoorbeeld.

Comment

• https://caravantrekker.nl/blog/blog.php?id=287

Een oplossing voor de vakantie?

Comment

• https://youtu.be/G3iKJ4IMick
                                                        Interessant concept.
                                                        Veritatis simplex oratio est

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                          https://youtu.be/G3iKJ4IMick
                                                          Interessant concept.
                                                          Gumpert (ja, die van de Apollo) claimt dat het concept toepasbaar is van klein tot 40 ton vrachtwagens maar ik kan er geen referentiemateriaal van vinden. Er moet nog wel wat gebeuren in de productie van groene methanol maar dan kan dit best interessant zijn.

Comment

• Tja, met het vergroenen van de productie van stroom en batterijen zijn we voorlopig ook nog niet klaar. In elk geval, there's no such thing as a free lunch.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                              Tja, met het vergroenen van de productie van stroom en batterijen zijn we voorlopig ook nog niet klaar. In elk geval, there's no such thing as a free lunch.
                                                              Yup, ik begreep alleen dat de productie van “zwarte” methanol uit aardgas komt dus dan schiet je met een methanol fuel cell niet zoveel op. Net als waterstof produceren met elektriciteit van kolencentrales.

Comment

• Waterstofcellen staan al ruim 40 jaar op de agenda als grote vervanger van industriele conventionele batterijen. Ik snap nog steeds niet waarom het concept er niet lekker doorheen komt. Ja het is duurder, maar het brengt ook heel veel meer voordelen met zich mee.
                                                                Ik ken het vanuit de procesindustrie, maar zie het zelden worden toegepast. De toepassingen die bestaan zijn overigens positief.
                                                                In het voorbeeld van Apollo is het overigens niet veel anders als Audi al een keer heeft toegepast en niet te vergeten Toyota nu doet met de Mirai. Methanol is interessant als bijproduct van een chemisch proces, maar dat is lang nog niet voldoende voor de hele wereld.

Comment

• Eerder deze week was onze gouden koe weg voor een grote beurt + APK en als vervangende vierwieler om een EV gevraagd, want ik wilde wel eens ervaren hoe dat anno 2021 rijdt (pakweg 50 jaar geleden als vakantiewerk regelmatig met elektisch aangedreven SpijkStaal contrapsels onderweg geweest).
                                                                  Kreeg een Smart four-two mee, Wel grappig zo'n overdekte skelter, maar niets voor zo'n bedaagd 65+ stel als mrs levenevel et moi.
                                                                  Wat dan wel? Nog geen idee.
                                                                  We rijden tegenwoordig nog geen 5K km per jaar, dus doemt de basisvraag op: heeft het feitelijke bezit van een vierwieler uberhaupt nog wel zin?.
                                                                  Een garagerekening van ruim 800 euri helpt daar bij ook niet echt ...
                                                                  Maar goed, we slijten de rest van ons leven in 'the outback' zoals men dat in de Randstad noemt, alle winkels liggen in naburige dorpjes en in het centrum van Weert en onze familie woont in de Randstad dus een vierwieler is wel handig, zeker om dat Moeders en Schoonmoeders beiden boven de 86 zijn.
                                                                  Zoals we er nu in staan rijden we onze Prius gewoon 'op' en zien we dan wel weer verder. Wellicht stappen we dan over een voor ons betaalbare I3 variant.
                                                                  Toyota Prius 2 - my 09 - editione Tech - 203K+81K km

Comment

Working...
                                                                  X