Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemeen hybride en elektrisch rijden topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht

Nee hoor, minuutje of 15 is voldoende . Zo'n rit als jij beschrijft maak ik 1-2x per maand. Wel een EV regelen met minimaal 80KW laadsnelheid, maar dat is geen probleem meer als je bijv. huurt. Goede kans dat je ook bespaart op brandstofkosten.

EDIT ik zie nu dat meer Gummers vinden dat je zeurt, maar ik laat t toch lekker staan ;-)
    Dat sommetje maak ik ook best vaak. Die 500 kilometer met de A6 Allroad kost mij 91 euro aan benzine of 25 euro aan stroom met de Model 3. Dat ik voor die 66 euro dan 20 kWh moet bijladen onderweg heb ik er graag voor over. In dat kwartiertje is er voor die 66 euro vast wel een bakje koffie te regelen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
      Oh, misschien kan het best hoor, maar ik heb op zo'n rit gewoon geen zin om onderweg te moeten bijladen. En dat moet ik dus wel, want heen en terug red je niet op één lading.

Was als reactie op '400 km is prima voor de Benelux'. In mijn persoonlijke geval niet. :-)
      Twee opmerkingen:
      1. Je komt vanuit Duitsland
      2. Je hebt het over 500km

;)

Serieuzer reactie. Als je op bestemming kan laden of dichtbij kan laden is er weinig aan de hand. Het is qua mindset even aanpassen.
      De oude GSM’s gingen op een gegeven moment 2 weken mee op een batterij. Een smartphone 1 dag. En ook daar zijn we gewend aan geraakt. Zoveel als mogelijk laden, wanneer de gelegenheid er is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beestemans Bekijk bericht
        De oude GSM’s gingen op een gegeven moment 2 weken mee op een batterij. Een smartphone 1 dag. En ook daar zijn we gewend aan geraakt. Zoveel als mogelijk laden, wanneer de gelegenheid er is.
        Mijn vriendin, die altijd haar oplader kwijt is en het niet georganiseerd krijgt om de telefoon snachts aan de lader te leggen krijgt dus voorlopig geen EV :) nah ja een elektrische bakfiets maar daar leert ze niet opladen vanzelf wel af :)
        "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

• Ik ben het ook al bijna een paar keer vergeten :-)
          Een onderschrift is zoooooooooooooooooo 2010

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Luco Bekijk bericht
            Ik ben het ook al bijna een paar keer vergeten :-)
            haha, wie heeft de smoes “m’n auto is leeg” al gebruikt omdat ie te laat op het werk was?
            Even tanken is dan toch wel makkelijk. :)

Comment

• Zaterdag moet ik 2x 165km rijden naar het noorden en terug.
              Dat kost me 2x 60% accu capaciteit met 100gps op de acc.
              Worden saaie ritjes…

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JeroenT Bekijk bericht

haha, wie heeft de smoes “m’n auto is leeg” al gebruikt omdat ie te laat op het werk was?
                Even tanken is dan toch wel makkelijk. :)

Dat excuus is al heel oud en al ver voor de elektro auto vaak gebruikt ;)

Comment

Zaterdag moet ik 2x 165km rijden naar het noorden en terug.
                  Worden saaie ritjes…
                  Was voor een auto is dat.

Comment

Zaterdag moet ik 2x 165km rijden naar het noorden en terug.
                    Worden saaie ritjes…
                    Klopt. Dat is het leven van de cheapo-EV rijders. :-)
                    En dus niet die 0-100 in 2,5 sec waar ze stoer over doen in de kroeg. Ehh thuis op de bank.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Grootste probleem is nu dat de Van der Valk's dicht zijn. Laatst terug uit Groningen na een hele dag rondrijden op de terugweg nog even bijgeladen en gelijk een late lunch gedaan. Weekend daarna terug uit Limburg en dat gaat nu niet meer. Dat is dan wel een beetje jammer.

Comment

• De rit naar Noord-Frankrijk van de zomer ging probleemloos. De M3 LR (560km model, dus nog niet de allernieuwste) ging van Schiphol met een kleine omweg naar Valenciennes op een lading. 130+ waar het mocht (het was na 19:00 in NL). 100% naar 12%. De terugweg ging het een stuk zuiniger vanwege de files bij Brussel en Antwerpen. 94% naar 30% van Valenciennes via kantoor maar de Supercharger bij Gouda.
                        MartijnL
                        100 Miles and Runnin'
                        Last edited by MartijnL; 12-01-22, 22:26.
                        ------------------------------------------------
                        We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

• Ik vind M3 echt geen correcte naam voor een Tesla.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                            Ik vind M3 echt geen correcte naam voor een Tesla.
                            M3 = BMW ///M.
                            Verder niet onder de indruk van de genoemde werkelijke range hoor.....
                            يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

• Wij hadden vorig jaar 6 weken een Model 3 LR thuis staan en ik was ook niet onder de indruk van de range toen.
                              Heen en weer naar Assen (minder dan 400km) betekende ook 40 minuten laden bij de v/d Valk.

De performance, de gadgets en zelfs het sturen waren wel behoorlijk okay.
                              De range bij 130km/u of bij wind tegen is bedroevend.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Wij hadden vorig jaar 6 weken een Model 3 LR thuis staan en ik was ook niet onder de indruk van de range toen.
                                Heen en weer naar Assen (minder dan 400km) betekende ook 40 minuten laden bij de v/d Valk.

De performance, de gadgets en zelfs het sturen waren wel behoorlijk okay.
                                De range bij 130km/u of bij wind tegen is bedroevend.
                                Ga die 130kmh maar eens rijden bij 1-3grd Celcius bijv. Janken bij het laadstation.

Comment

• Eigenlijk zou je kunnen stellen dat de range goed is, wanneer je ook daadwerkelijk sneller bent bij het rijden van 130 i.p.v. 100 over een afstand van 300+ km.
                                  Nu ben je sneller bij het rijden van 100km/h, oftewel de range is onvoldoende.
                                  8.2 met supercharger?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ar Bekijk bericht
                                    Eigenlijk zou je kunnen stellen dat de range goed is, wanneer je ook daadwerkelijk sneller bent bij het rijden van 130 i.p.v. 100 over een afstand van 300+ km.
                                    Nu ben je sneller bij het rijden van 100km/h, oftewel de range is onvoldoende.
                                    Check :)

Comment

• Bij 800V boordnet EV's is dat al een ander verhaal?
                                      Indien je de juiste snellader hebt natuurlijk...:-)

Comment

Ik vind M3 echt geen correcte naam voor een Tesla.
                                        zo noemen ze 'm op de EV-nerd groepen. Om nu steeds Model 3 te schrijven is ook zo wat. SR, LR
                                        Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

• wel sneller dan een M3 :-)
                                          Een onderschrift is zoooooooooooooooooo 2010

Comment

• Goed, op de heen weg dus van 100% naar 34% op de 107km/h autopilot.
                                            Vet lang op 220v opgeladen bij het afgelegen familie landhuis, de lunch en het avondeten waren wel prima geregeld.
                                            Met 63% de terugweg gestart en de autopilot maar op een waanzinnige 100km/h gezet.
                                            Laden bij de nieuwe Total op de A4? Nee joh, gewoon doorrijden met nog 11% te gaan.
                                            Op 1% vol vertrouwen nog even een geslaagd stoplicht sprintje gedaan tegen een jonge A3, vorig model.
                                            En thuis voor de deur met 0% geparkeerd.

Niet helemaal een gok, want de odb tool liet nog 5kWh zien aan batterij capaciteit.

In mei doen we exact hetzelfde ritje weer. Zou dan met wat meer marge te halen moeten zijn.

Comment

• Livin’ on the edge, JeroenT!
                                              privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

• https://www.ad.nl/auto/waarom-elektr...ile~a2a082ea7/

Huh klopt dit wel? Ik denk dat de vergelijking is gemaakt met Amerikaanse auto's met grote boze benzinemotoren.

Van wat ik weet is dat al mijn 4 pots diesels stationair met kachel aan rond de 0,5 liter per uur verbruikten. Laten we ervanuit gaan dat je heus wel 20 liter in je tank hebt. Dan kan je 40 uur in de file wachten?

En wat ik bij alle reviews bij EV's heb gezien is dat de kachel een grote impact heeft op de actieradius. Dus iets klopt niet aan artikel wat hierboven staat? Iemand een idee? Ben wel benieuwd namelijk.

Comment

• Lijkt me ook een broodje aap verhaal hoor.
                                                  Dat een EV wint met een volle accu van een Pickup met een V8 met 2 gallon in de tank lijkt me logisch.

Comment

• De S350 diesel verbruikte stationair 1 liter per uur met de airconditioning op vol vermogen.
                                                    De S500 verbruikte 1,5 liter per uur.
                                                    95 liter tank ;)
                                                    Standkachel 0,8 liter/ uur bij buitentemperatuur van -10...
                                                    ​​​​​​Dat gebruiken de meeste standkachels.

Maar ja, Amerikaanse brandstof is ook een soort van brandend kraanwater.
                                                    Veritatis simplex oratio est

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                      De S350 diesel verbruikte stationair 1 liter per uur met de airconditioning op vol vermogen.
                                                      Maar ja, Amerikaanse brandstof is ook een soort van brandend kraanwater.
                                                      rofl

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                                                        Ja, dat klopt. Stel je kachel in je EV verbruikt 2000W. Dat is wat mijn straalkachel op mijn slecht geisoleerde zolder ook verbruikt op vol vermogen, dus in een moderne EV zal het echt niet meer zijn.
                                                        Stel je hebt nog 40 KwH in je 64 KwH batterij, dan kan die dus nog 20 uur voluit stoken. En dat "voluit" zal nergens voor nodig zijn, waarschijnlijk is 1000W wel genoeg om je auto op 17 graden te houden zodat je niet onderkoelt . Ik moet van mn eNiro nog eens goed meten wat de impact op t verbruik is, ik denk 20% extra op koude dagen. Impact van de airco op warme dagen is veel minder.

Vergeet ook niet hoe inefficient een ICE is he. Als je stationair draait, gaat nog steeds niet alle warmte van je motorblok naar je kachel. Maar de vuistregel is idd rond de 1 liter per uur verbruik voor een kachel.

Comment

• 12/13 meter elektrieke autoboes gebruikt zonder kachel 1% per 5/5,5 kilometer ( mijn rijstijl ;) )
                                                          Met kachel/verwarming 1% per 4/4,3 km.
                                                          Da's tot 35% acculading, met verwarming gaat het daarna richting 3/3,5 km en kan het voor de zware rechtervoeters een spannende rit worden ;) .
                                                          Het komt bijna niet voor omdat de meeste bussen bij zo'n 40% richting lader gaan maar je zal maar net de pech hebben. ( Been there.....)

( Zware rechtervoeters gebruiken 117 kWh/100km, W gebruikt 85 kWh/100 km voor hetzelfde ritje...)
                                                          Veritatis simplex oratio est

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht

Ja, dat klopt. Stel je kachel in je EV verbruikt 2000W. Dat is wat mijn straalkachel op mijn slecht geisoleerde zolder ook verbruikt op vol vermogen, dus in een moderne EV zal het echt niet meer zijn.
                                                            Stel je hebt nog 40 KwH in je 64 KwH batterij, dan kan die dus nog 20 uur voluit stoken. En dat "voluit" zal nergens voor nodig zijn, waarschijnlijk is 1000W wel genoeg om je auto op 17 graden te houden zodat je niet onderkoelt . Ik moet van mn eNiro nog eens goed meten wat de impact op t verbruik is, ik denk 20% extra op koude dagen. Impact van de airco op warme dagen is veel minder.

Vergeet ook niet hoe inefficient een ICE is he. Als je stationair draait, gaat nog steeds niet alle warmte van je motorblok naar je kachel. Maar de vuistregel is idd rond de 1 liter per uur verbruik voor een kachel.
                                                            Als je 40 liter in je 64 liter diesel auto hebt, en hij verbruikt 0,5 liter per uur, want dat zie ik 9 van de 10 keer bij 4 pots diesels dan zou je nog 80 uur voluit kunnen stoken.

Ik vind je verhaal niet overtuigend. Zie het verhaal van W220 over de S-klasses en de bussen op electriciteit. Wat je ook vergeet is dat tegenwoordig (voornamelijk) diesel ICE voertuigen extra electrische en soms brandstof bijverwarming hebben (dus ook al zou die motor ultra in-efficiënt draaien dan nog zou je warmte hebben). Nogmaals uit mijn taxi tijdperk weet ik nog dat de 4 pots Mercedes diesels, met de kachel op 22 graden gewoon 0,5 tot 0,7 liter verbruikten in de winter, en dan heb ik het soms tot 2-3 uur lang stationair laten draaien wachtend op iemand bijvoorbeeld. Kijk dat voorbeeld van W met de S500, dat is nou een verbruik waar je U tegen zegt (1,5 ltr/h) maar zelfs dan als je 30 liter in je tank hebt zou je alsnog 20 uur in de file kunnen staan.

Mijn (toen want uiteraard rij ik al jarenlang geen taxi meer) ex-collega's die Tesla taxi's reden klaagden steen en been dat het rijbereik gewoon met tientallen km's achteruitging als je de verwarming omhoog ging zetten (ik heb het dus over de Tesla Model S en niet zomaar de eerste beste electrische knakenkar). Dat was het eerste zeer negatieve effect wat ik heb gehoord over die EV voertuigen.

Daarom vind ik dat artikel verbazingwekkend en wekt het mij de indruk dat het American ultra inefficiënt V6 or V8 vs electrokarren is geweest.

Comment

• Ronduit lachwekkend dit. Jezelf op de borst kloppen dat je in BEV langer in de file kan staan zonder het koud te krijgen dan met een ICE.
                                                              Nou, die wedstrijd mogen de EV apostelen winnen. Ik gun het ze graag dat je 14 uur lekker stil kan staan. Ik zeg gefeliciteerd!
                                                              Tot de file weer gaat rijden, dan is de range ineens weer k#t.

Comment

• Volgens mij geeft een Amerikaanse v8 gemiddeld 2,5 liter op de boordcomputer aan "idle".
                                                                8.2 met supercharger?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                                  Ronduit lachwekkend dit. Jezelf op de borst kloppen dat je in BEV langer in de file kan staan zonder het koud te krijgen dan met een ICE.
                                                                  Nou, die wedstrijd mogen de EV apostelen winnen. Ik gun het ze graag dat je 14 uur lekker stil kan staan. Ik zeg gefeliciteerd!
                                                                  Tot de file weer gaat rijden, dan is de range ineens weer k#t.
                                                                  Niks geen op de borst kloppen, het ging om memes die al een paar jaar de ronde doen zoals deze
                                                                  https://www.google.com/url?sa=i&url=...AAAAAdAAAAABAO

..en die memes zijn dus onzin. Bottom line is: je kunt beter met een volle batterij in de file staan, dan met een bijna lege tank. En andersom ook natuurllijk, du-huh. Maar natuurlijk zijn er nog altijd veel meer tankstations langs de snelweg dan snelladers. Het is dus nog steeds veel linker om je batterij tot 5% leeg te rijden, dan met je benzinetor doorrijden tot "het lampje" gaat branden.

EG zoals gezegd ik zal bij de volgende langere, koude rit eens een meting doen :).

Comment

Working...
                                                                  X