Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemeen hybride en elektrisch rijden topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door motard Bekijk bericht
    het vershill tussen windscherm op of neer bij 140km/h is het verschil tussen 6.5 of 7.5 L/100.
    gemeten met de cruise-control op vlakke wegen, meting vaak herhaald…
    bij 160+ is het verschil nog veel groter.
    bij 100 is het verschil nog steeds bijna een halve L/100.
    Dat is niet zo verwonderlijk. De luchtweerstand neem kwadratisch toe met de snelheid.

De oplossing is simpel: niet te hard rijden :-)

Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

• *Grinnikt*

oh ja.. hoe langzamer = zuiniger.. Dank voor de Tip. leerzaam dat gummen dot org.

kwadraat: is goed mogelijk.
      stond mij zelfs iets bij van derde-macht-relatievesnelheid..
      (e.g. meewind is zuiniger, dat _weet_ ik van lange ritten oost-west over bv A58 of E313)

Ligt ook ergens een omslagpunt bij Reynolds-getal >xyz om turbulentie in te factoren.
      vergeten kennis...

zoekzoek

https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_(physics)

Zoek op even op "Power required" en zie: Cube ...

moet ook weer lachen..
      +/- 1986, Studiegenoot rekende eens uit wat hij verdiende door met 80 te rijden,
      en dan ook de extra door achter een vrachtwagen te gaan hangen...
      was niet heel veel in guldens/uur, maar student eh.

*wacht op reactie van iemand om Veelzeggend toe te voegen*
      Last edited by motard; 03-05-22, 11:27.
      It's work Jim, but not as we knew it.

Brommer; BMW R1250RT (met oversized Beauty-case erop, en soms met Panniers ernaast)

Comment

• hmm

ff terug "on question".

ik zie mezelf nog niet liggend of laagzittend op twee wielen door het verkeer gaan.
        zelfs niet met een ligfiets.
        zou me teveel blind, verborgen, voelen.
        dus die luchtweerstand (uit oppervlak, dwarsdoorsnede), die blijft.

edit: voor de kids hadden we indertijd van die hoge (oranje!) vlaggetjes aan de fietsen.
        zo van "hier fietst een kind"
        die zie je ook wel eens bij ligfietsen.
        maar om die nou aan een e-ligbed te hangen...
        Last edited by motard; 03-05-22, 11:32.

Brommer; BMW R1250RT (met oversized Beauty-case erop, en soms met Panniers ernaast)

Comment

• Oeps, dit lijkt mij toch geen pretje zo voor je woning.

https://www.autoblog.nl/nieuws/jagua...pladen-3349572

Comment

hmm

ff terug "on question".

ik zie mezelf nog niet liggend of laagzittend op twee wielen door het verkeer gaan.
            zelfs niet met een ligfiets.
            zou me teveel blind, verborgen, voelen.
            dus die luchtweerstand (uit oppervlak, dwarsdoorsnede), die blijft.

edit: voor de kids hadden we indertijd van die hoge (oranje!) vlaggetjes aan de fietsen.
            zo van "hier fietst een kind"
            die zie je ook wel eens bij ligfietsen.
            maar om die nou aan een e-ligbed te hangen...
            Ik heb wel een lange history met zelfbouw ligfietsen. Ze zijn idd levensgevaarlijk, zelfs op een fietspad. Enige voordeel is dat je al ligt als je op je bek gaat ;-)
            Last edited by TSM; 26-05-22, 10:59.
            يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

• Shots fired! :)

https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%...onder-a4128075

Comment

• mmmmhm japke. op een of andere manier jeuken die stukjes van haar.
                soms grappig, maar vrijwel altijd erg op effectbejag geschreven.
                kan zelfs niet in de schaduw staan van indertijd Lucy Kellaway.

kwam net ook dit tegen over EVs in China, serieus leeswerk:
                https://www.reuters.com/business/aut...na-2022-05-25/

als ik het snap:
                westerse automakers willen nog steeds bolides bouwen, terwijl de (chinese?) consument het meer ziet als een smartphone (die je na 2yr ook vervangt door een snazzier exemplaar).

hm.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht

Ik heb wel een lange history met zelfbouw ligfietsen. Ze zijn idd levensgevaarlijk, zelfs op een fietspad. Enige voordeel is dat je al ligt als je op je bek gaat ;-)
                  "veelzeggend"
                  ;-)

En Eensch.. levensgevaarlijk zo laag, vooral qua zicht/baarheid.
                  Er zijn ook "hoger liggende" exemplaren, maar dat lijkt me ook niets: dan zweef je (minder stabiel?) op/boven wielhoogte.

Maarre, Levensgevaarlijk? dat heeft TSM nooit tegengehouden, toch ?

terug op topic: zijn er veel E-ligfietsen ? en overleven de berijders het verkeer ?

Comment

Er zijn ook "hoger liggende" exemplaren, maar dat lijkt me ook niets: dan zweef je (minder stabiel?) op/boven wielhoogte.
                    Weleens je zwaartepunt op een racefiets bepaald ? Zit halve meter hoger :-) das pas levensgevaarlijk :-))
                    Ik heb er recent nog op gereden (op een legfiets zoals wij ze noemen) dus mbt tegenhouden door dit specifieke gevaar heb je wel gelijk LOL

Comment

• Ja klopt inderdaad.
                      ik fiets dus al mn hele leven lang met mn zwaartepunt veel te hoog.
                      Levensgevaarlijk.
                      ;-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door V70 Bekijk bericht
                        Het grootste gevaar voor Tesla op dit moment lijkt me Elon Musk, zijn Twitter-koopavontuur die betaald zou moeten worden met Tesla aandelen heeft de koers van Tesla flink onderuit gehaald.

Het andere gevaar is dat Musk zich steeds zichtbaarder achter de republikeinen schaart waardoor een grote groep Amerikanen, uit politieke overwegingen, wellicht niet meer met een Tesla wil worden gezien.
                        Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Vulles Bekijk bericht
                          Oeps, dit lijkt mij toch geen pretje zo voor je woning.

https://www.autoblog.nl/nieuws/jagua...pladen-3349572
                          idd. De Chevy Bolt (aka Opel Ampera-E) heeft er ook last van (dure terugroep actie!) Bij die GM auto gaat het om accu's van LG-Chem. Die zijn schijnbaar kwetsbaar voor overladen/chemical runaway

Gelukkig is de ene EV niet gelijk aan de andere. Met moderne BYD blade battery technology gebeurt dit niet. Die zijn specifiek ontwikkeld om dat probleem te vermijden.

Last edited by janspeed; 26-05-22, 14:26.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door denheer Bekijk bericht

Het grootste gevaar voor Tesla op dit moment lijkt me Elon Musk, zijn Twitter-koopavontuur die betaald zou moeten worden met Tesla aandelen heeft de koers van Tesla flink onderuit gehaald.

Het andere gevaar is dat Musk zich steeds zichtbaarder achter de republikeinen schaart waardoor een grote groep Amerikanen, uit politieke overwegingen, wellicht niet meer met een Tesla wil worden gezien.
                            Eens, tot nu to hield ie zich afzijdig van politiek. Verstandig, want dat niet doen kost je gegarandeerd klanten. Vooral omdat Tesla aanvankelijk populair was bij de hoger opgeleide Amerikaan, en die stemmen doorgaans Democratisch. Voor mij als aandeelhouder wel een overweging om de aandeeltjes maar te dumpen. Ik hoop ook stiekem dat die Twitter-overname niet doorgaat, hij gaat alleen maar kapitaal vernietigen, van beide bedrijven.

Comment

mmmmhm japke. op een of andere manier jeuken die stukjes van haar.
                              soms grappig, maar vrijwel altijd erg op effectbejag geschreven.
                              kan zelfs niet in de schaduw staan van indertijd Lucy Kellaway.

kwam net ook dit tegen over EVs in China, serieus leeswerk:
                              https://www.reuters.com/business/aut...na-2022-05-25/

als ik het snap:
                              westerse automakers willen nog steeds bolides bouwen, terwijl de (chinese?) consument het meer ziet als een smartphone (die je na 2yr ook vervangt door een snazzier exemplaar).

hm.
                              Die haakjes in de frunk heb ik trouwens ÚÚn keer gebruikt. Een paar natte natdoeken (honden) in een plastictas moesten mee en de frunk leek mij een prima plek. Een maandje later bedacht ik mee ineens dat ik wat handdoeken miste.

Comment

• Zoals eerder aangegeven zijn we zijn sinds eind Januari dit jaar de gelukkige eigenaar van een Hyundai Kauai [a.k.a. Kona], de 64 kWh versie uit 2020.
                                Nog geen leed om te delen, wel wat lief:

dag # 136 – 11 Juni 2022 @ 38.490 km.

De dag waarvan je wist dat die zou komen.

Afgelopen zaterdag [11 juni] hebben een 16-tal elektrieken Kona's in de omgeving van Gorinchem een eerste tourrit gehouden, georganiseerd en uitgezet door Michel Frenken. Gedurende deze rondrit hebben we met volle teugen kunnen genieten van de schitterende polders rondom Gorinchem en uiteraard het vestingstadje zelf. Menno Ridderhof wist de atmosfeer en het landschap perfect digitaal te vangen. Bijgaand, in willekeurige volgorde, een selectie van de foto's.

https://www.flickr.com/photos/195865...77720299834731

Trouwens, het was leuk om te merken dat vaak de verbazing groot was om, voor de verandering, nu eens een stoet EV's voorbij te zien trekken.
                                Last edited by levensnevel; 18-06-22, 06:32.
                                Toyota Prius 2 - my 09 - editione Tech - 203K+83K km

Comment

• Een toerrit met Hyundai Kona's??? :-)

Ik moet ineens weer denken aan die Quashqai-fans op Autoweek.nl ooit.
                                  Was toen ook een stel bij met ook Quashqai-kleding etc met dikke letters erop :-)

Wij (mijn vrouw dan) hebben ook een Kona-leasert staan (met nw accupakket net als de meesten en met bermverlichting die soms stuk gaat net als bij velen), maar ik vind het echt een vervoersmiddel voor dagelijkse ritjes, niet voor zoiets.
                                  Maar mss moet ik hier gewoon even aan wennen nog :-)

Ze rijden verder helemaal prima hoor en er zit echt alles op en aan. Voor de dagelijkse km's gewoon ideaal zoiets.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Ja!!!!! Die herinner ik me ook nog. Zo gevonden, uit 2008!

m1cyjg9bh4f5.jpg

Kwijlen bij Qashqai's - AutoWeek
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oh... my.... god.....
                                      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                        Oh... my.... god.....
                                        Dit. Wat de neuk? Nu heb ik *alles* op autogebied gezien....

Comment

• Ik weet niet of ik nu moet lachen of huilen...
                                          Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

• Aldus de man met het tweed jasje met SAAB embleem!
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

• En rond hoornen brilletje!

*NOT*

Comment

• Ik krijg van geze zijde dit beeld door:

piccolo-dixieland-band-3.jpg

Netraam met een kloeke grijze snor, het zou best staan. :)
                                                Mini Cooper Clubman
                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

• Eigenlijk is dit wel mijn idool.

Ik zweer trouwens dat ik die gast hier eens aan de deur heb gehad, op zoek naar de voetbalclub van z'n kleinzoon of zo. Ik was starstruck, dat snap je!

Comment

• Wat een zaaddodende treurigheid zo bij elkaar.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht

Eigenlijk is dit wel mijn idool.

Ik zweer trouwens dat ik die gast hier eens aan de deur heb gehad, op zoek naar de voetbalclub van z'n kleinzoon of zo. Ik was starstruck, dat snap je!
                                                      Is dit geen Arjan Ederveen? Dit is satire man.
                                                      Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• Harry,
                                                        zal inderdaad een kwestie van wennen zijn, denk ik.
                                                        Met vorige m’n vorige daily runners (o.a. Volvo 480 & Saab 9-5 Griffin) heb ik ook clubritjes gereden.
                                                        Nu we pensionado zijn is een 64kWh Kona onze daily runner. Waarvoor we ons spaargeld aangesproken hebben.
                                                        Gewoon een middag ‘gelijkgestemden’ in de echte wereld ontmoeten, ervaringen uitwisselen en een stukje Nederlands polder- & rivierenlandschap ontdekken. Niets meer en niets minder.
                                                        Toegegeven, onze gouden koe spreekt een stuk
                                                        minder tot de verbeelding maar het is in wezen niets anders als dat je met bijv. een 16 tal Ferrari’s / Morgans / Lancia Delta’s kan doen.

Toyota Prius 2 - my 09 - editione Tech - 203K+83K km

Comment

• https://www.autovisie.nl/nieuws/leas...25-elektrisch/

dus alle lease slaven straks een elektrieke auto per 2025? Ben benieuwd of dat lukt qua aanbod van het electriciteitsnet. Zonnepanelen business zal hier wel blij mee zijn.
                                                          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                                                            https://www.autovisie.nl/nieuws/leas...25-elektrisch/

dus alle lease slaven straks een elektrieke auto per 2025? Ben benieuwd of dat lukt qua aanbod van het electriciteitsnet. Zonnepanelen business zal hier wel blij mee zijn.
                                                            Als die leaseslaafsletjes snachts thuis staan te laden kunnen ze mooi de volle mep betalen voor de daluren productie van de offshore wind farms in operation.

Comment

• https://www.autoweek.nl/autotests/ar..._term=a_106481
                                                              Toch leuk om te lezen, dat waterstof het zo goed doet op een langere reis. En de kosten per kilometer vallen me reuze mee!

Comment

• Leuk artikel! Ook grappig dat de sfeer/gespreksstof aan boord van beide auto's anders is ;-)

Comment

• Nou, sinds afgelopen vrijdag kan ik ook uit 1e hand iets posten in dit draadje. Heb een Tesla Model S (90D) overgenomen van een collega.

Het is nog te vers om er een genuanceerde mening over te geven. Het rijdt prima en de acceleratie is akelig snel (en direct) als je het pedaal intrapt. Wegligging is prima (zeker met de 4 nieuwe banden die er net onder zitten). Het is een vrij grote auto en ondanks dat de XF ook niet bepaald klein is, is het toch even wennen aan de buitendimensies.

Het autorijden went heel snel; die grote iPad daarentegen is nog niet helemaal vertrouwd. Ik mis het intu´tieve van fysieke knoppen voor belangrijke bedieningselementen.
                                                                  Van binnen ziet het er luxe uit met leer en mooie materialen, maar het is niet allemaal degelijk. De Jaguar zat echt beter in elkaar.

En dan het laden. Tja, ik ben benieuwd of ik er aan ga wennen. Het onbezorgde van de tank volkieperen met diesel en minstens dik 900 km kunnen rijden, ga ik niet vinden. Het moeten plannen van je reis en laadmomenten gaat misschien(?) wennen, maar het is toch anders. Voorlopig neem ik nog geen laadpaal thuis. Ik kan hem om de hoek aan een laadpaal hangen en onderweg gratis superchargen.

De komende maanden maar eens kijken hoe het bevalt. Maar vooralsnog geen halleluja bekering tot EV zoals CM. :-)
                                                                  Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Working...
                                                                  X