Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemeen hybride en elektrisch rijden topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• En als we het hebben over brandstofcellen kunnen we onszelf ook afvragen waarom dan enkel concentreren op waterstof? Dan zou het bestaande netwerk van tankstations met benzine/diesel/gas kunnen worden gebruikt met een behoorlijke range vergroter (minder tankstations nodig). Daar zit nog een sleutel voor veel landen, hoe minder infrastructuur nodig, des te beter.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door RutgerK Bekijk bericht

De 'doorbraken' die worden gemeld zijn nu nog voornamelijk op de auto industrie gericht. Voor het vliegverkeer is een energiedichtheid van 500-1500 Wh/kg nodig. Tesla's zitten nu geloof ik op 260 Wh/kg. Nog een lange weg te gaan idd met de batterijtechnologie maar misschien met het geluk voor de auto industrie dat de doelen nog veel hoger liggen voor de luchtvaart.
      Vliegen met 500-1500Wh/kg? Even een voorbeeld:
      - Boeing 747 met een payload van rond de 140 ton heeft 120 ton brandstof nodig voor een vlucht van 10 uur
      - Kerosine heeft een energiedichtheid van rond de 12 kWh/kg
      - Zeg dat de efficientie van kerosine de helft is van die van elektriciteit: 6 kWh/kg aan effectief vermogen
      - Daar heb je dan 4 keer zoveel gewicht voor nodig met 1500 Wh/kg batterijen
      - Die 747 heeft dan meer dan 600 ton aan accu's aan boord. Knap

Voor kleine propellor aangedreven vliegtuigen die op relatief lage snelheid vliegen gaat die vlieger misschien op, niet voor commerciele luchtvaart zoals we die nu kennen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AlexB Bekijk bericht

Vliegen met 500-1500Wh/kg? Even een voorbeeld:
        - Boeing 747 met een payload van rond de 140 ton heeft 120 ton brandstof nodig voor een vlucht van 10 uur
        - Kerosine heeft een energiedichtheid van rond de 12 kWh/kg
        - Zeg dat de efficientie van kerosine de helft is van die van elektriciteit: 6 kWh/kg aan effectief vermogen
        - Daar heb je dan 4 keer zoveel gewicht voor nodig met 1500 Wh/kg batterijen
        - Die 747 heeft dan meer dan 600 ton aan accu's aan boord. Knap

Voor kleine propellor aangedreven vliegtuigen die op relatief lage snelheid vliegen gaat die vlieger misschien op, niet voor commerciele luchtvaart zoals we die nu kennen.
        Ik zal het plaatje nog eens proberen op te zoeken. Kleine vliegtuigen was ieta van 500 Wh/kg, narrow bodies 1000 Wh/kg en wide bodies 1500 Wh/kg.

Ik heb Musk wel een keer in een interview horen zeggen dat 400 Wh/kg minimaal nodig zou zijn voor kleine sportvliegtuigen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beestemans Bekijk bericht
          En als we het hebben over brandstofcellen kunnen we onszelf ook afvragen waarom dan enkel concentreren op waterstof? Dan zou het bestaande netwerk van tankstations met benzine/diesel/gas kunnen worden gebruikt met een behoorlijke range vergroter (minder tankstations nodig). Daar zit nog een sleutel voor veel landen, hoe minder infrastructuur nodig, des te beter.
          Amoniak is een prima waterstofdrager bij kamer temp, dat kan evt zo via bestaande distributie netwerken verspreid worden
          Daarbij meurt het als de neten dus een lek gaat niet echt (echt niet) onopgemerkt voorbij.

:-)

https://www.tudelft.nl/delft-integra...n%20opgeslagen.
          يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door RutgerK Bekijk bericht

Ik zal het plaatje nog eens proberen op te zoeken. Kleine vliegtuigen was ieta van 500 Wh/kg, narrow bodies 1000 Wh/kg en wide bodies 1500 Wh/kg.

Ik heb Musk wel een keer in een interview horen zeggen dat 400 Wh/kg minimaal nodig zou zijn voor kleine sportvliegtuigen.
            Kijk even naar een praktijvoorbeeld: de Eviation Alice. Speciaal ontworpen voor elektrisch vliegen. Zo licht mogelijk, zo hoog mogelijke lift to drag verhouding, minimaliseren van drag etc. Dan kom je uit op een payload van 1125 kg, maximum snelheid van 460 km/h en een range van 814 km. En dat vind ik nog heel knap om eerlijk te zijn. Accu's schalen gewoon niet: om grotere range te halen heb je meer accu's nodig, die meer gewicht met zich meebrengen, waardoor je weer meer accu's nodig hebt etc. Ik zit net te denken dat het wel weer leuk zou zijn als je die accu's kan afwerpen op het moment dat ze leeg zijn. Zelfde principe als een meertraps raket zeg maar. Lijkt me alleen niet echt praktisch.

Vanuit energie dichtheid is waterstof moeilijk te verslaan. Probleempje is dat het zo licht is en daarom veel volume nodig heeft. Voorbeeld, die Toyota Mirai van hierboven heeft een tank van 142 liter. Daar gaat 5 kg (!) waterstof in, onder een druk van ongeveer 700 bar. Onder die druk heeft waterstof een energiedichtheid van 770 kWh/m3. In zo'n tank zit dus rond de 100-110 kWh. En die tank weegt veel meer dan de waterstof zelf. Als je kerosine gebruikt hebt je een aantal voordelen: grote energie dichtheid, laag gewicht tanks en vooral ook dat je gewicht verliest tijdens de reis. Dat maakt het moeilijk om in de luchtvaart een alternatief te vinden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AlexB Bekijk bericht

Dat accu's verbeteren geloof ik best, maar dat het heel snel gaat geloof ik niet. Om een grotere energiedichtheid te bereiken is taaie kost. Legio bedrijven die dat beweren, maar die moeten hun investeringskapitaal ook ergens vandaan halen.
              Is toch echt wel zo.
              Het Chinese bedrijf CATL (grootste accu fabrikant ter wereld dus echt niet zomaar de eerste beste start-upje) maakt grote vooruitgang zowel met energie dichtheid (330Wh/kg) als met laadsnelheid. (10 > 80% charge in 5min, onduidelijk of dat voor een hele pack is of voor 1 cel.)
              Het is de 3rd generation EV accu . (NMC Qilin)
              Hun grootste partner is trouwens Tesla. Hun Giga factory staat 2-2,5km naast die van CATL.
              Verder ook partnerships/joint ventures met Geely (eigenaar van Volvo en Polestar), BMW, SAIC en waarschijnlijk nog meer.

Het is de moeite waard om CATL in de gaten te houden.
              Last edited by janspeed; 07-07-22, 10:20.

Comment

• Ligt eraan wat je grote vooruitgang noemt. Als van 260 Wh/kg, wat ze op dit moment blijkbaar verkopen, naar 330 Wh/kg gaat is dat best een vooruitgang. Maar zeker geen game changer. En dan nog moet die nieuwe techniek productierijp gemaakt worden. Li-ion heeft een theoretische limiet van rond de 400 Wh/kg en er is nogal wat nodig om dat te gaan halen. Daarnaast is het ook nog eens zo dat die getallen gelden voor puur de accu, maar dat in elke praktische toepassing die accu tot aan 2x zo zwaar wordt door eisen aan verpakking en koeling. De huidige 260 Wh/kg gaat met verpakking en koeling naar 150 Wh/kg in de praktijk.

Echte game changers kunnen alleen met andere chemie en daar zitten aardig wat haken en ogen aan. Dat er steeds betere accu's komen staat wel vast. De snelheid waar dat mee gaat wordt vaak aanzienlijk overdreven.

Comment

• Ik hoop dat Tesla snel met hun 4680 cell komt in een productiemodel.

Comment

• Wanneer nu zelfs ons aller ANWB tot de conclusie komt .....
                    https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...Fe-d_Qcd2WoNrQ
                    Hyundai Kauai EV 64 kWh - my 20 - 34K + 5K km

Comment

• Conclusie is dat elektrisch goedkoper is voor mensen die voor vakantie naar een makkelijk elektrisch te bereiken bestemming gaan/ naar de camping op de hoek rijden / vliegtuig pakken.

Ik had het verschil wel groter verwacht voor het rijden van rondjes in Nederland.
                      8.2 met supercharger?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door levensnevel Bekijk bericht
                        Wanneer nu zelfs ons aller ANWB tot de conclusie komt .....
                        https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...Fe-d_Qcd2WoNrQ
                        "Helaas vertaalt die extra trekkracht zich niet in een hoger maximaal trekgewicht, want de elektrische Kona mag helemaal niets trekken. Een fietsendrager behoort overigens wél tot de mogelijkheden. De hybride mag op papier 100 kilo meer trekken dan de benzine, maar zal in de praktijk met zijn hogere koppel en automaat een beduidend fijnere trekauto zijn."

Op de campong in Frankrijk hebben we een paar hybrides gezien waarvan de kogel was glad geslepen (nokken voor fietsendrager en blokkering om dissel aan te koppelen waren dus verwijderd) en er een vouwwagen was getrokken mbv de gemodificeerde fietsendrager trekhaak.

Daar gaat nog serieuze ellende van komen :-)
                        Last edited by TSM; 26-07-22, 16:40.

Comment

• Valt me op dat hybrides soms een lager trekgewicht hebben. De Range Rover E mag 500 kilo minder trekken dan een normale (mild hybride) uitvoering.

Comment

• Tja goedkoop is niet altijd het leukst he.
                            Maar van deze 3 is er geen een die leuk is :-), dus pak dan die EV maar idd

Wij hebben voor dagelijks een Kona EV staan (wel de 204pk versie gelukkig), maar nemen die niet voor langere of leuke trips.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Valt me op dat hybrides soms een lager trekgewicht hebben. De Range Rover E mag 500 kilo minder trekken dan een normale (mild hybride) uitvoering.
                              Misschien een gewichtskwestie. Met het extra gewicht van de electro-componenten kom de totale massa dan misschien te hoog uit?

Comment

Valt me op dat hybrides soms een lager trekgewicht hebben. De Range Rover E mag 500 kilo minder trekken dan een normale (mild hybride) uitvoering.
                                1000kg zelfs. (Ga er van uit dat je de MH vergelijkt met de PHEV? Denk dat het voornamelijk te maken heeft met de sterkte van de electrische aandrijvflijn. 109kW om 6-7 ton totaal gewicht voort te trekken is vrij weinig :) Alsnog is 2500kg behoorlijk netjes.

Rijden in een Land Rover PHEV - Land Rover range rover sport PHEV mag wel 3500kg trekken trouwens
                                "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk bericht

1000kg zelfs. (Ga er van uit dat je de MH vergelijkt met de PHEV? Denk dat het voornamelijk te maken heeft met de sterkte van de electrische aandrijvflijn. 109kW om 6-7 ton totaal gewicht voort te trekken is vrij weinig :) Alsnog is 2500kg behoorlijk netjes.

Rijden in een Land Rover PHEV - Land Rover range rover sport PHEV mag wel 3500kg trekken trouwens
                                  Afhankelijk van de uitvoering die je kiest in combinatie met vermogen zo te zien. De zwakste PHEV mag het minste trekken. Maar MHEV mag wel 3500kg trekken.
                                  Ik was uitgegaan van de uitvoering die het meest mocht trekken.
                                  De Range Rover Sport staat bij mij ook op 3000kg. En als het 2500kg mag zijn, koop ik wel een 540D/i om te trekken ;)
                                  Stéphane dat is een goede! Echter de PHEV komt op een totaal gewicht uit van 3450kg + 2500kg = 5950kg. De MHEV op 3350kg + 3500kg = 6850kg. Zal vast iets met de constructie te maken hebben, snappen doe ik het nog niet.

Comment

• Leuk nieuws in deze tijd van inflatie en recessie: Koenigsegg investeert in Lightyear!
                                    https://www.ed.nl/auto/scandinavisch...to-s~af6975e2/

Comment

• Had het nieuws niet gelezen in m'n vakantie, maar Herbert Diess functie elders. Heeft het toch verloren van de conservatieven en de vakbonden. Nieuwe CEO Oliver Blume, van Porsche.

Diess heeft geen makkelijke tenure gehad en verdient ook wel kritiek, voor z'n communicatie rondom de transitie en de doorlopende software-fuckups - met totale chaos bij Cariad als laatste druppel voor Diess.

Blume, die zegt dat er nooit een electrische 911 gaat komen, vol op e-Fuels inzet en VW/porsche als brandstofleverancier ziet.

Ook Blume die voorsorteert op Dieselgate 2.0, met shady deals en lobbyactiviteiten met Christian Lindner over e-fuels. Dat gaat hem opbreken

Why Did VW CEO Herbert Diess Get Fired? - Bloomberg

German finance minister under fire for alleged Porsche ties | News | DW | 24.07.2022
                                      "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

• De meesten zal het ontgaan maar hier zit veel satire in verwerkt (is maatje van me) en is bedoeld als verslag van blije EV rijder en niet een EV vs ICE bashing verhaal :-)

Comment

• Leuk juist! Tesla blijft dit gewoon super doen. Wij nog steeds klooien met ABRP en diverse apps en Google Maps etc. Zo zonde dat andere merken die niet zo hebben overgenomen. Ben ook blij mee dat Tesla laders heeft open gezet voor niet Tesla's. Zullen niet alles Tesla rijders happy mee zijn maar ja...die staan ook aan andere palen:-)

Comment

• Hé Arje, ik zag jou nog vermeld worden op de socials door Felix ivm jouw elektrische reis naar Engeland. Grappig!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door V70 Bekijk bericht
                                              Hé Arje, ik zag jou nog vermeld worden op de socials door Felix ivm jouw elektrische reis naar Engeland. Grappig!
                                              Ken je Felix? We zijn al 3 jaar soort van bevriend.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door V70 Bekijk bericht
                                                Hé Arje, ik zag jou nog vermeld worden op de socials door Felix ivm jouw elektrische reis naar Engeland. Grappig!
                                                Arjé?...Wie is dat?

MOEHAWOAHAIAHAHAHAHH MOEHAHAHAHWHAHAHAHA

*Slaat cape open en vliegt weg.....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                                  Leuk juist! Tesla blijft dit gewoon super doen. Wij nog steeds klooien met ABRP en diverse apps en Google Maps etc. Zo zonde dat andere merken die niet zo hebben overgenomen. Ben ook blij mee dat Tesla laders heeft open gezet voor niet Tesla's. Zullen niet alles Tesla rijders happy mee zijn maar ja...die staan ook aan andere palen:-)
                                                  Benieuwd hoe dat zich ontwikkelt. Vind t wel handig dat de Tesla navi interactief aangeeft hoeveel opladers er nog beschikbaar zijn op een punt.

Niet bij stilgestaan dat je bij andere EV merken meer moeite moet doen met apps e.d. om een rit te plannen incl. laadpunten.
                                                  Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht

Ken je Felix? We zijn al 3 jaar soort van bevriend.
                                                    Nee, maar volg hem wel op Twitter. Best aardig om te volgen wat er zo gebeurt in elektrisch rijden/laden land.

Comment

• Ahaaaaa. Ik ben ooit met Felix gaan lunchen en hem op het idee gebracht (zo gaan de verhalen) om EV Vlogger te worden en mensen te helpen als ze op vakantie gaan. Hij weet echt veel en kent ongeveer elke locatie in Europa.

Comment

• Ha, die MTS;

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                                        De meesten zal het ontgaan maar hier zit veel satire in verwerkt (is maatje van me) en is bedoeld als verslag van blije EV rijder en niet een EV vs ICE bashing verhaal :-)

Ik ben blijkbaar een van de meesten.
                                                        Scherven brengen gelul.

Comment

• Inderdaad, HansV12! De echte satire-connoisseurs vielen van de bank toen MTS' holmaatje (hahaha, dubbele satire!) de laadstekker vasthield (alsof hij zeg maar benzine stond te tanken, snap je? Hahaha!)! LOL!
                                                          Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                            Ha, die MTS;

Ik ben blijkbaar een van de meesten.
                                                            Kansloos filmpje uiteraard van een bedenkelijk laag niveau
                                                            Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                                                              Inderdaad, HansV12! De echte satire-connoisseurs vielen van de bank toen MTS' holmaatje (hahaha, dubbele satire!) de laadstekker vasthield (alsof hij zeg maar benzine stond te tanken, snap je? Hahaha!)! LOL!
                                                              Ik ben blij dat je een beetje van de humor van zijn 12 jarige dochtertje begrijpt, die heeft dit gescript, gefilmd en ge-edit..... fucking trieste forumtrol

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht

Benieuwd hoe dat zich ontwikkelt. Vind t wel handig dat de Tesla navi interactief aangeeft hoeveel opladers er nog beschikbaar zijn op een punt.

Niet bij stilgestaan dat je bij andere EV merken meer moeite moet doen met apps e.d. om een rit te plannen incl. laadpunten.
                                                                In de Mercedes E300de die ik een tijdje had tot ik besloot van werkgever te veranderen, gaf de navigatie ook aan hoeveel laadpalen op een laadpunt nog vrij waren, dus er zijn zeker nog merken die dit in hun software opnemen.
                                                                Als ik het me goed herinner waren de navigatiekaarten in die auto van TomTom. In de huidige auto zit ook navigatie software gebaseerd op deze kaarten maar die geeft dan weer geen laadpunten op, maar dat is dan ook geen hybride maar een gewone diesel (aanloopwagen dus daar ga ik niet veel woorden aan vuuil maken).
                                                                There are no stupid questions,
                                                                but there are a LOT of inquisitive idiots.

Comment

• Ik zie nu ook het met satire overladen Tesla-filmpje.... euh.... waar zit de satire dan? Lijkt me gewoon een informatief filmpje wat een beetje droog wordt gepresenteerd? Wel prima verder.
                                                                  Mini Cooper Clubman
                                                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Working...
                                                                  X